👩🏼🎓 KEVÄÄN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jännitysketju 😰
Tässä ketjussa seurataan yhdessä hakuprosessin etenemistä pääsykokeineen ja jännitetään valintojen etenemistä.
HYÖDYLLISTÄ TIETOA JÄNNITTÄJILLE:
Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen määriä sekä pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetään koulutuksen ajankohdan mukaan):
Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Vipusessa voi tietokoneella käytettäessä tehdä kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekä oikean laidan kenttävalinnoilla.
Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vähintään 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.
Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.
Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötä, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössä". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistä 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekä ensikertalaiset että ei-ensikertalaiset.
Edellisestä johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensä korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. Näet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttävalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.
OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:
Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetään AMK:n pääsykokeet.
AMK:n pääsykoetuloksia voi alkaa odotella kesäkuun puolivälissä, ja yliopistojen pian tämän jälkeen juhannuksen tienoilla ja siitä eteenpäin.
"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnäkymään indikoi, että tuloksia on alettu siirtää Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestä voi mennä muutamista tunneista jopa viikkoihin, että tulos ilmestyy näkyviin.
Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellä jo näkyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitä, että olet pääsemässä ylempään hakukohteeseen. Tai sitten ei.
Varasijat elävät koko kesän ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen päättyy heinäkuun lopussa. Ei siis kannata menettää toivoa liian nopeasti.
Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lääkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. Tällöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettä voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitää vastaanottaa heinäkuun puolivälissä.
Ei-ensikertalaisten sisäänpääsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmät kuin ensikertalaisten.
Voit ottaa vastaan vain ylimmän paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.
Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintoj…
Toivottavasti näistä on apua ensikertaa yhteishakua jännittäville, vaikka paljon varmasti jäi kertomattakin 😊
Kommentit (4398)
Helou! Mitä sanotte. Oon ite 1. varasijalla koulupaikkaan ja vipusen mukaan kaikki paikan saaneet ottaneet paikan vastaan. Opintopolku kuitenkin näyttää, että opiskelijavalinta kesken ja oon vieläkin 1. varasijalla. Tuleeko tulos vaan viiveellä opintopolkuun vai voiko vipusessa olla virhe?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuon jonosijan siis näkee?
T: eräs ihan tonttu, joka pääsi kyllä jo sisälle... ;)
https://opintopolku.fi/omatsivut/secure/applications
kirjaudu sisään opintopolkuun ja mene tuohon linkkiin ;) uskon tuon näyttävän ihan asiaa, kun itse vuonna nakki todistusvalinnassa täysillä pisteillä kouluun päästessäni olin jonosijalla 1.
Kiitos kovasti linkistä. Harmillisesti se näyttää vain erroria. :/
kuten sanoin, kirjaudu ensin opintopolkuun ja avaa vaikka samaan välilehteen tuo linkki :)
Kiitos paljon. Nyt meni perille. Hyvä oli sijani, niin kuin osasin odottaa. ;)
Vierailija kirjoitti:
Helou! Mitä sanotte. Oon ite 1. varasijalla koulupaikkaan ja vipusen mukaan kaikki paikan saaneet ottaneet paikan vastaan. Opintopolku kuitenkin näyttää, että opiskelijavalinta kesken ja oon vieläkin 1. varasijalla. Tuleeko tulos vaan viiveellä opintopolkuun vai voiko vipusessa olla virhe?
Opiskelijavalinta näyttänee kesken siihen asti, että kaikki tulokset on tullut, siis ihan kaikkiin hakukohteisiin. Eli oliko nyt 5.7.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako tradenomipaikka ottaa vastaa jos yrittää ensi vuonna uudelleen pääsykokeiden kautta kauppakorkeaan? Yo-todistuksella ei mahkuja päästä.
Ensikertalaisuus menee, mutta pääsykokeiden pisteraja näyttää olevan alempi ei-ensikertalaisille.
Mä ottaisin, onhan sulla sit mahkuja hakea uudelleen, kun oot valmistunut. Parempi jotain, kuin ei mitään.
Jos otat paikan vastaan, niin suosittelen ilmoittamaan, että otat paikan vastaan, mutta jäät odottamaan korkeampaa hakutoivetta, jolloin et menetä ensimmäistä mahdollisuutta ja hyvällä onnella saat vielä paikan kauppakorkeasta. Onnea sille.
Kirjoittaja puhui ensi vuoden hakemisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. hakukohteessa on edelleen opiskelijavalinta kesken, mutta jonosijana näkyy 2. Onko tästä mitään pääteltävissä??
DIA, enkä ollu todistusvalinnassa mukana.
Mihin yliopistoon ja DIA suuntautumisvaihtoehtoon olet hakemassa ja voisin jo sanoa, että pääsemässä? Millainen valintakoe oli mielestäsi ?
Aallon bioIT on ykkösenä! Kokeessa sain vastattua kaikkiin tarvittaviin, mutta ei oikeestaan mitään fiiliksiä suuntaan tai toiseen ollu missään vaiheessa
Olin kokeen jälkeen pitkään ihan varma, että en pääse, mutta tuo jonosija nyt jotenkii sekottaa :D Kun tosiaankin on jonosija eikä varasija.
Missä sulla näkyy tuo jonosija? kävin itse varsin kurkkaamassa tuon muutaman sivun takaisen linkin kautta (mu
Löysin sen just tuon muutaman sivun takaisen linkin takaa! Ei siis tosiaan oo ees koevalinnan palkkeja tällä hetkellä näkyvissä, eikä varasijoja, että voiko silti vetää näitä johtopäätöksiä? Vai näkyykö tuo jonosija jo ennen noita?
Toivottavasti tulis tulokset, en tiiä miten selviin tän jännityksen kanssa viikonlopun yli XD
Se on todistusvalinnan jonosija, jossei pääsykoepalkkeja oo vielä?
Jos todistusvalintapalkki näkyy, huolimatta, ettei osallistunut siihen.
Lapseni valintakoetulos(yliopisto) tuli, ei riittänyt pääsyyn. Tuossa oli kolme osuutta joista ekasta piti saada tietty pistemäärä ja jos tämä jäi vajaaksi, kahta muuta ei tarkistettu. No sehän sitten oli puoli pistettä vajaa eli ei edes varasijaa tästä. On samaan paikkaan varasijalla 20 todistusvalinnalla. Ei varmaan mitään toivoa enää?
Surettaa kun toinen on niin pettynyt. Mitä nyt sitten syksyllä? Ehdotin avoimen opintoja, mutta ehtiikö perusopinnot syksyllä kun tammikuussa menee armeijaan, vai voiko verkko-opintoja tehdä samalla? Mitään töitä ei ole saanut eli yhtään mitään tuloja ei ole syksyllä jos avoimessa opiskelee jolloin ei saa työttömyyskorvaustakaan. Voi itku.
Oli johonkin pakko purkaa. Anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni valintakoetulos(yliopisto) tuli, ei riittänyt pääsyyn. Tuossa oli kolme osuutta joista ekasta piti saada tietty pistemäärä ja jos tämä jäi vajaaksi, kahta muuta ei tarkistettu. No sehän sitten oli puoli pistettä vajaa eli ei edes varasijaa tästä. On samaan paikkaan varasijalla 20 todistusvalinnalla. Ei varmaan mitään toivoa enää?
Surettaa kun toinen on niin pettynyt. Mitä nyt sitten syksyllä? Ehdotin avoimen opintoja, mutta ehtiikö perusopinnot syksyllä kun tammikuussa menee armeijaan, vai voiko verkko-opintoja tehdä samalla? Mitään töitä ei ole saanut eli yhtään mitään tuloja ei ole syksyllä jos avoimessa opiskelee jolloin ei saa työttömyyskorvaustakaan. Voi itku.
Jos on pelkkä työttömäksi ilmoittautunut nuori ylioppilas ilman työkokemusta niin ei saa työttömyyskorvaustakaan läheskään heti. Toimeentulotukea voi hakea, jos ei omaisuutta tai säästöjä eli tili tyhjäksi ja pitää huolehtia, että tuo nosto ei näy vaadittavan ajan tiliotteissa. Toimeentulotukeen on kyllä näillä ehdoilla tulottomana työttömänä oikeutettu, vaikka asuisikin äitinsä luona. Vain omat tulot ja omaisuus vaikuttavat tähän, ei vanhemman. Tosin summa on pienempi kuin yksin asuvan, mutta taitaa nykyään olla reilut 400 euroa tuo. Kelan sivuilta kannattaa käydä lukemassa. Kannattaa myös varautua TE-toimiston älyttömyyksiin tai siihen, että joutuu hakemaan jopa lähihoitajan koulutukseen tai kierrätyskeskukseen tai joutuu 9 euron orjatöihin. Siinä ei paljoa TE-toimisto kysele työttömän mielipiteitä.
^ Kolme kuukautta on karenssi. Tämä on tiedossa kyllä. Eli aikaisintaan syyskuun alusta mitään työttömyyskorvausta saisikaan. Toimeentulotukeen ei ole oikeutettu eikä sellaista hakemassa. Saa tietysti asua kotona enkä mitään vuokraa ole perimässä.
Käytännössä jos TE-keskus velvoittaa opiskelemaan jotain ei-mielekästä, vetää asiakkuuden sieltä pois. Töihin voi ilman muuta mennä syksyllä, vaikka sinne kierrätyskeskukseen. Keväällä uusi haku tietenkin. Syksyllä käy varmaan myös korottamassa yo-arvosanoja.
Selvittelee tietenkin itse asiansa mutta kanaemo vähän kaivelee jo tietoa.
Vierailija kirjoitti:
^ Kolme kuukautta on karenssi. Tämä on tiedossa kyllä. Eli aikaisintaan syyskuun alusta mitään työttömyyskorvausta saisikaan. Toimeentulotukeen ei ole oikeutettu eikä sellaista hakemassa. Saa tietysti asua kotona enkä mitään vuokraa ole perimässä.
Käytännössä jos TE-keskus velvoittaa opiskelemaan jotain ei-mielekästä, vetää asiakkuuden sieltä pois. Töihin voi ilman muuta mennä syksyllä, vaikka sinne kierrätyskeskukseen. Keväällä uusi haku tietenkin. Syksyllä käy varmaan myös korottamassa yo-arvosanoja.
Selvittelee tietenkin itse asiansa mutta kanaemo vähän kaivelee jo tietoa.
Olen se alkuperäiseen viestiisi kommentoinut. Hienoa, että äiti auttaa. Jäin itse aikoinani sellaiset 20 vuotta sitten työttömäksi heti ylioppilaaksi pääsyn jälkeen ja olin ihan pulassa kun kukaan ei auttanut ja kohtelu oli julmaa. Tuosta jäi ikuiset traumat ja nuorena naiivina oli suuri järkytys tajuta, että en saakaan työttömyyskorvausta. Sitten jouduin sossuun ja asioimaan asiattomasti käyttäytyneen miessosiaalityöntekijän kanssa, jota en saanut vaihdettua naiseen, joten lopetin toimeentulotuenkin hakemisen kun pelkäsin tuota miessosiaalityöntekijää. Lopulta uskalsin hakea uudelleen toimeentulotukea ja meinasin taas joutua asioimaan tuon kuvotuksen kanssa. Omaa äitiäni ei kiinnostanut auttaa, vaikka oli töissä lastenkodissa. Jos lapsesi joutuu siis asioimaan TE-toimistossa/kuntakokeilussa tai sosiaalityöntekijä kanssa lähde jos suinkin mahdollista tueksi mukaan.
Sitä työttömien entistä julmemmaksi muuttuvaa kohtelua on monen vaikea ymmärtää, jos ei ole sitä itse joutunut kokemaan. Jos haluaa olla lapselle tueksi kannattaa itsekin perehtyä asiaan. Kauhutarinat eivät ole työttömien itse keksimiä. Pahimmillaan seurauksena on taloudellisten ongelmien lisäksi syrjäytymistä, tereveysongelmia ja mielenterveysongelmia ja toiminta tuhoaa ihmisen monella tapaa jo nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu alasta/yliopistosta, saattaa päästä tuoltakin todistusvalinnan varasijalta
Siis mikä ihme on jonosija? Mulla näkyy vaan varasijat kaikkiin hakukohteisiin
Vierailija kirjoitti:
Sitä työttömien entistä julmemmaksi muuttuvaa kohtelua on monen vaikea ymmärtää, jos ei ole sitä itse joutunut kokemaan. Jos haluaa olla lapselle tueksi kannattaa itsekin perehtyä asiaan. Kauhutarinat eivät ole työttömien itse keksimiä. Pahimmillaan seurauksena on taloudellisten ongelmien lisäksi syrjäytymistä, tereveysongelmia ja mielenterveysongelmia ja toiminta tuhoaa ihmisen monella tapaa jo nuorena.
Totta, olen todella surullinen näiden nuorten puolesta, sillä se on kova isku nuoren itsetunnolle, mikäli ei onnistu saamaan sitä ensimmäistä työ-tai koulutuspaikkaa. Kyseiset nuoret tarvitsevat täyden tuen ja ymmärrystä, ja tiedon, että se ei määritä heitä ja heidän tulevaisuuttaan. Satun tuntemaan erittäin hyvin menestyneen ihmisen jolla oli alussa vaikeuksia saada opiskelu- ja työpaikkaa, mutta alun vaikeuksien jälkeen hän sai opiskelupaikan ja sen jälkeen minkä työpaikan vain halusi. Nuorissa on tulevaisuus ja kaikille nuorille pitäisi antaa mahdollisuus.
Voikohan opintopolussa olla virhe? En näköjään päässyt edes varasijoille, en vain usko sitä. Koe ei mennyt niin huonosti. Jodelissa kukaan ko. alalle hakenut ei päässyt.
Nuorille voi olla kova kolaus jos ei pääse haluamaansa paikkaan. Mutta joskus siitä voi olla jopa hyötyä. Omani aloitti työskentelyn pikaruokapaikassa ja sain suostuteltua aloittamaan avoimen opinnot samalta alalta mihin oli hakenut. Niitä suorittaessa hän huomasi, etteivät ala ja sen opinnot olleetkaan sitä mitä hän oli ajatellut eikä ala enää kiinnostanutkaan. Hän vaihtoi hakukohdetta ja pääsi sisään. Nyt opiskelee innolla tätä toista alaa ja on edelleen töissä sen rinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Voikohan opintopolussa olla virhe? En näköjään päässyt edes varasijoille, en vain usko sitä. Koe ei mennyt niin huonosti. Jodelissa kukaan ko. alalle hakenut ei päässyt.
Mikä hakukohde?
Näkeekö jostain valintakoe osioiden pisteet. Olis kiva tietää mitä sain esim englannista
kuten sanoin, kirjaudu ensin opintopolkuun ja avaa vaikka samaan välilehteen tuo linkki :)