Millaisia Pohjois-Karjalaiset ihmiset ovat?
Kommentit (199)
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-Karjalan ihmiset on minua ja lasta kohtaan olleet mukavia ja aina kun mennään ulos lapsen kanssa tulee joku kiva ihminen juttelemaan. Ihmiset tarjoaa myös apua. Ensimmäisenä kesänä täällä ollessa menin poikani kanssa torille, ostin kojusta syötävää niin joku mies viihdytti poikaa sen aikaa että sain syötyä. Tietysti olin kiitollinen. Lapsi tosi hyvässä päiväkodissa jossa laadukas hoito ja paljon osaamista. Päiväkotikaverin äiti tarjoutui avuksi kun mulla oli migreeni ja haki lapseni päiväkodista. Oon ollu ihan mielissään kun en ole tottunut näin ihaniin ja lämpimin ihmisiin kun muutin isosta kaupungista jossa ihmiset ilkeitä ja tylyjä. Pohjois-Karjalan ihmiset ovat jämptejä, lämminhenkisiä, avuliaita, eivät ole ilkeitä. Lapsia kohdataan hyvin ja lapselle sanotaan kannustavia asioita. Lapsi tykkää käydä päiväkodissa. Itse opiskelen täällä ja pääsääntöisesti opettajat olleet tosi hyviä. Tarvittaessa sanovat suoraankin. Ihmisillä on täällä hyvät vuorovaikutus taidot. Kyllä täällä viihtyy. Auton ratissa saattavat olla äkäisiä, liikenteessä kannattaa varoa. Lapsiystävällistä.
Allekirjoitan tuon liikenne asia. Ajan usein rekkaa itä-karjalan suunnalla. Eivät noudata mitään liikennesääntöjä. Kaahataan reikä päässä, kolmiot ja stopmerkit on paikallisille kivoja koristeita risteyksissä joiden merkitystä ei tiedetä, eikä ymmärretä. Päät eivät käänny tuumaakaan risteyksissä, suoraan eteen vain. Peruuttaa ei osata, eikä peileihin katsota tippaakaan, syöksytään sokkona taaksepäin ja heitetään homma herran haltuun. Heillä on aina ja kaikkialla etuajo-oikeus, muut väistää jos ehtii, rekalla ei ehdi ja tämä aiheuttaa usein mielenkiintoisia tilanteita. Onneksi vielä ei kukaan ole kuollut, läheltä piti tilanteita on kertynyt lukuisia. Pihoista ja pikkuteiltä suhataan surutta täysin katsomatta tielle jossa satasen rajoitus. Ei piitata pätkääkään muista tienkäyttäjistä. Kännissä on ilmeisesti heistä ihan ok ajaa, kunhan ajaa tarpeeksi lujaa eikä jää kiinni. Lapsille annetaan täysin tieliikenne kelvottomat mopot heti kun oppivat kävelemään ja liikennesääntöjen opetus näille mukuloille on kiellettyä, tai sitten eivät opeta kun eivät itsekkään niitä osaa, eivätkä noudata. Täysi villilänsi. Olkaahan varovaisia kun siellä suunnalla joudutte liikkua.
Luonteenlaatu on lähellä venäläistä. Kateellista ja sivistymätöntä väkeä, jolle kiero epärehellisyys on arkipäivää. Huono itsetunto.
Juuh tuo liikennekäyttäytyminen on ehkä ainoa kehityskohde pohjois-karjalan ihmisillä. Kun olin koulukaverin auton kyydissä niin oli kyllä kuin olis ralliauton kyydissä ollut :D. Ja saa tosiaan varoa myös kääntyviä autoja, eivät noudata suojatie ohjausta että kääntyvä auto väistää vaan monta kertaa on kaahattu edestä niin että lapsikin meinannut jäädä alle.
Äärettömän puheliaita, sosiaalisia, uteliaita ja vähän kateellisia. Sieltä päin tulevilla naisilla on yleensä isot tissit.
Vierailija kirjoitti:
Luonteenlaatu on lähellä venäläistä. Kateellista ja sivistymätöntä väkeä, jolle kiero epärehellisyys on arkipäivää. Huono itsetunto.
Sivistymätöntä? Ei ole totta. Opiskelen Pohjois-Karjalassa Yliopistossa ja kyllä täällä on paljon sivistystä ja osaamista. Etenkin opetuksen taso on korkea, päiväkodit laadukkaita ja vanhemmat tyytyväisiä. En ole törmännyt epärehellisyyteen. Pilkettä voi olla silmäkulmassa, ehkä et ole ymmärtänyt huumoria? Toki jokaiseen paikkaan mahtuu myös sivistymätöntä porukkaa, ei kannata sellaisissa piireissä pyöriä.
Ensi viikolla menen työmatkalle Joensuuhun pariksi päiväksi. Kerron sen jälkeen havaintoni..
Vierailija kirjoitti:
Äärettömän puheliaita, sosiaalisia, uteliaita ja vähän kateellisia. Sieltä päin tulevilla naisilla on yleensä isot tissit.
Ei ole kateellisia tullut vielä vastaan täällä, päinvastoin tosi auttavaisia ovat pohjois-karjalan ihmiset olleet. En ole edes kehdannut pyytää mitään, silti autetaan. Voi olla toki hyvää karmaa kun itsekin autan muita.
Vierailija kirjoitti:
😄 Vai niin!
Vierailija kirjoitti:
Sama miehillä jos ovat samasta perheestä.
Vierailija kirjoitti:
Ensi viikolla menen työmatkalle Joensuuhun pariksi päiväksi. Kerron sen jälkeen havaintoni..
Sieltä et juuri muita löydä kuin junan tuomia. Käy pyörimässä pikkukylillä niin saat näkemystä tähän "rehellisyyteen" ja "suoraselkäisyyteen" puhumattakaan tuntumasta paikalliseen liikennekulttuuriin. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivistymätöntä? Ei ole totta. Opiskelen Pohjois-Karjalassa Yliopistossa ja kyllä täällä on paljon sivistystä ja osaamista. Etenkin opetuksen taso on korkea, päiväkodit laadukkaita ja vanhemmat tyytyväisiä. En ole törmännyt epärehellisyyteen. Pilkettä voi olla silmäkulmassa, ehkä et ole ymmärtänyt huumoria? Toki jokaiseen paikkaan mahtuu myös sivistymätöntä porukkaa, ei kannata sellaisissa piireissä pyöriä.
Kiero yritys vittuilla ei ole hyvää huumoria muualla päin Suomessa. Tuntuu olevan joku itäsuomalainen erityispiirre. Varmasti joka suunnalla on myös sivistyneitä. Olen törmännyt pääasiallisesti sivistymättömiin pohjoiskarjalalaisiin.
Jos ainoa kokemus pohjois-karjalasta on jostakin mökkeilemästä peräkylässä niin ei voi kyllä sanoa, että on mitään kovin laajaa kokemusta jota voi mitenkään yleistää. Jos ei ole ollut sivistyksen parissa vaan jossakin mökillä niin sieltä varmasti löytää muutakin kuin sivistystä. Mulla on ihan päinvastainen kokemus kuin joillakin tässä ketjussa. Miten te itse olette kohdanneet paikalliset pohjois-karjalaiset ihmiset? Kun muutin tänne niin en tullut ns isotellen vaan sopivasti nöyränä ikäänkuin vieraana paikallisia kunniottaen. Ehkä se on se on vaikuttanut, että minua kohtaan on oltu tosi ihania ja sydämellisiä, niin se metsä vastaa kuin sinne huudetaan? Lapsella uusi pyörä niin ei kukaan ole ollut kateellinen, päinvastoin on kehuttu että ompa hieno uus pyörä, kannattaa laittaa lukkoon ettei varasteta. Ei kannata olla ylimielinen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi juuri pohjoiskarjala eikä etelä?
Ne on vetelämpiä. Tosin Laatokankarjalaiset on ihan eri puusta. Ne on vielä vahvempia kuin pohjoiset.
Pohjois karjalassa asuu vissiin suomen tympeimmät ihmiset. Toista kertaa en meinaa käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sieltä et juuri muita löydä kuin junan tuomia. Käy pyörimässä pikkukylillä niin saat näkemystä tähän "rehellisyyteen" ja "suoraselkäisyyteen" puhumattakaan tuntumasta paikalliseen liikennekulttuuriin. 😂
No en nyt viitsi sen takia mennä esim Enoon tai Polvijärvelle. Uskon, että Joensuukin antaa jotain perspektiiviä.
Vierailija kirjoitti:
Pohjoiskarjalaisille tai muillakaan karjalaisille ei ole mitään tekemistä venäläisten kanssa! Karjalaiset ovat oma etninen ryhmänsä, mutta ovat joutuneet kärsimään paljon kyllä Stalinista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jämptejä, rehellisiä, suoraselkäisiä, vahvoja jne.
Ihanko totta?
kyllä maar, on tullu asuttua niin länsi kuin itä puolella suomea ja keskellä kainuussakin.. ja olen täältä kotoisinkin syntyjään
Luettelit juuri ne ominaisuudet, jotka Pohjoiskarjalaisilta puuttuu. Olen kotoisin länsirannikon kaupungista, ja asunut nyt pienellä pohjoiskarjalan paikkakunnalla lähes 20 vuotta. Joten löytyy perspektiiviä. Länsirannikolla sanotaan suoraan, ja ollaan oikeasti rehellisiä, ja pidetään sovitut asiat. Muiden asioihin ei puututa, ei kytätä naapureita, eikä juorut kiinnosta. Pohjoiskarjalassa ollaan kyllä ns. vieraanvaraisia. Eli näytellään päin naamaa, mutta selän takana heti juorutaan. Mitään ei voi sanoa suoraan. On totuttu siihen, että toinen voi pettää, ja niellään kiltisti toisen antama ontuva selitys, vaikka tiedetään pskapuheeksi. Kytätään muita ihmisiä, tiedetään kaikki paremmin, kadehditaan kaikkea, ja jos on rahaa, niin leveillään, ja ollaan muiden yläpuolella. Jos on tehty virhe, niin selitellään ontuvasti parhain päin, ei myönnetä.
Ehkä tämä on vain pienten paikkakuntien ongelma, eikä liity mitenkään maakuntiin, mutta näin itse olen kokenut. Vaikea oli sopeutua kulttuuriin. Tämä oli jonkinlainen yleistys, tietysti molemmista suunnista löytyy molemmantyyppisiä ihmisiä. Olen täälläkin saanut hyviä ystäviä, mutta hassua on se, että suurin osa heistä on muualta tulleita.
Tää ei-suoraan-sanominen liittyy itäiseen perintöön, ja vaivaa myös savolaisia. Kyse on erosta tapakulttuurissa, ja yrityksestä ylläpitää edes laihaa sopua/harmoniaa. Vaatii vastapuolelta hienotunteisuutta antaa toiselle takaisin napakasti ilman että täysin nolaa tämän ja paskoo välit.
Idässä vaikeita asioita ei hoideta suoraan puhumalla vaan kierrellään kuin kissa kuuman puuron ympärillä.
Juoruilu on idässä tosi tyypillistä, muttei läheskään aina pahantahtoista. Se taas, miten jatkuvasti pitäisi olla sanavalmis ja naseva, ettei leimata tylsämieliseksi, on itsestäni rasittavinta (koskee etenkin Savoa). Puhun kyllä mielelläni mutta olen liian arka heittelemään rohkeita lohkaisuja, joten savolaiset sukulaiset virnuilevat ja katsovat alta kulmiensa. Ihan sama, pysyn mielummin miellyttäväkäytöksisenä- ja siksikin viihdyn paremmin Karjalan puolella. :)
Ihmiset täällä ovat ystävällisiä ja avuliaita, uteliaita ja rentoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jämptejä, rehellisiä, suoraselkäisiä, vahvoja jne.
Ihanko totta?
No vitsihän tuo oli.
Vierailija kirjoitti:
Jos ainoa kokemus pohjois-karjalasta on jostakin mökkeilemästä peräkylässä niin ei voi kyllä sanoa, että on mitään kovin laajaa kokemusta jota voi mitenkään yleistää. Jos ei ole ollut sivistyksen parissa vaan jossakin mökillä niin sieltä varmasti löytää muutakin kuin sivistystä. Mulla on ihan päinvastainen kokemus kuin joillakin tässä ketjussa. Miten te itse olette kohdanneet paikalliset pohjois-karjalaiset ihmiset? Kun muutin tänne niin en tullut ns isotellen vaan sopivasti nöyränä ikäänkuin vieraana paikallisia kunniottaen. Ehkä se on se on vaikuttanut, että minua kohtaan on oltu tosi ihania ja sydämellisiä, niin se metsä vastaa kuin sinne huudetaan? Lapsella uusi pyörä niin ei kukaan ole ollut kateellinen, päinvastoin on kehuttu että ompa hieno uus pyörä, kannattaa laittaa lukkoon ettei varasteta. Ei kannata olla ylimielinen.
Toki kasvotusten on oltu usein ystävällisiä, ainakin alkuun. Se kieroilu tapahtuu piilossa. Kuten sanoin, niin luonteenlaatu on lähellä venäläistä. Valheellista ystävällisyyttä. Jos kehtaat sanoa poikkisanan, niin et ole itse ystävällismielinen. Itsetunto on heikko. Samoja kokemuksia olen kuullut muiltakin.
Miksi jankkaat? Joku mielenhäiriö vissiin...