Minkä takia Lumikin ja Tuhkimon isät antoivat äitipuolien kiusata lapsiaan?
Kommentit (32)
koska isä ei halunnut suututtaa pi1lua.
Ei kai - hän ei vain ymmärtänyt väkivaltaa, kun nyrkki ei heilunut. Tai ei nähnyt sitä. Ja lapsi ei kertonut.
Vierailija kirjoitti:
Aika tuoreen ketjun löysitte.
Nostaja luki Tuhkimo-sadun.
Koska olivat nössöjä, joilla ei ollut ns. munaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai isät heitä vihanneet?
Saduissa isät on ihan statisteja, syrjässä olevia tossukoita. Äitipuolet dominoivia hulluja.
Tällaista tapahtuu myös tosielämässäkin, ikävä kyllä. Mitä näillekin asioille voisi sitten tehdä? Täytyy vain toivoa, ettei tulevien sukupolvien tarvitsisi tällaisistakaan asioista kärsiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kovin kilttiä hyljätä edes pahaa äitipuolta, niikuin Tuhkimo lopussa hylkäsi. Ehkäpä Tuhkimossa olikin salattu kova puoli ja oma edun tavoittelu, jota ei näissä tarinoissa kovin paljon korosteta.
Se paha äitipuolikin on mahdollisesti (ainakin tosielämässä) itsekin ollut alunperin huonosti kohdeltu. Mutta mikä tämän sukupolvien ketjun katkaisisi, jos ulkopuolisetkin ihmiset kohtelevat väärin? Eli missään ei oikein tule lopulta hyvin kohdelluksi ja ymmärretyksi? Kyllä sellainen hajottaa varmasti ihmisen kuin ihmisen, jos fyysisiä sairauksiakin lopulta tulee, mihin jostain syystä ei saa kunnollista hoitoa, ja kohtelussakin olisi parantamisen varaa. Miten sellaisessa tilanteessa muka pääsisi tervehtymään ja eheytymään?
He kuolivat kummassakin sadussa.Jos joku on katsonut Lumikki ja metsästäjä-elokuvan,siis sen,jossa satu kerrotaan alkuperäisenä kansan kauhutaruna,julma kuningatar tappoi miehensä hääyönä.
Nainen oli elänyt kautta vuosisatojen ja aina ilmestyi viattomana neitona viettelemään jonkun huono-onnisen,kuten Lumikin isän.
No tässä Grimmin jo vähän kaunistelemassa tarinassa,jota meidän ikäluokka(61v)luki lapsena,Lumikin isä kerrotaan kuolleeksi pian uuden avioitumisensa jälkeen.
Jos olette nähnyt vaan Disney-kyhäelmän,niin siinähän ei mainita kuolemaa,hui,hui,lapsethan saa traumoja.
Samoin Tuhkimossa alkuperäiskertomuksissa isä on kuollut.
Lukekaa muutakin kuin Disneytä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on " ilkeä" äitipuoli, joka on kasvattanut mut 5- vuotiaasta asti. On aina kohdellut omia, biologisia, lapsiaan ihan erilailla kuin meitä muita. Ja isäni oli niin villasukka (ja on edelleen), ettei koskaan puolustanut omia lapsiaan. Olen monesti vielä aikuisena miettinyt niitä kaikkia epäreiluuksia, joita lapsuudessa tapahtui ja olen myös keskustellut niistä sukulaisteni kanssa, eikä multa vieläkään oikein heru ymmärrystä äitipuolelle.
Samoin. Nykyään on tosin välit mennyt kokonaan heihin, eikä edes harmita.
Entäs Hannun ja Kertun isä? Jätti lapset susien syötäväksi aivan pokerina. Ja pöljät lapset veivät vielä rikkauksia palatessaan ukon luokse.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on " ilkeä" äitipuoli, joka on kasvattanut mut 5- vuotiaasta asti. On aina kohdellut omia, biologisia, lapsiaan ihan erilailla kuin meitä muita. Ja isäni oli niin villasukka (ja on edelleen), ettei koskaan puolustanut omia lapsiaan. Olen monesti vielä aikuisena miettinyt niitä kaikkia epäreiluuksia, joita lapsuudessa tapahtui ja olen myös keskustellut niistä sukulaisteni kanssa, eikä multa vieläkään oikein heru ymmärrystä äitipuolelle.
En ole koskaan pitänyt isän naisystävää äitipuolena, vaikka jouduin häntä näkemään isän luona ollessani. En koskaan uskaltanut puhua isälle ajatuksistani ja peloistani. Isän naisystävästä tulee suoraan sanoen mieleen Lumikin äitipuoli: väkivaltainen ja no, oli isän naisystäväkin kaunis, pitkä nainen. Pelkäsin hänen väkivaltaisuutta paljon ja sitä, että käyköhän se minuunkin käsiksi. Oli uhkaillut isääni jopa leipäveitsellä, minkä jälkeen isäni tapaamisista oltiin tarkkana, että tapaamiset onnistui vaikkapa sukulaisen mökillä eläimiä vahtien ilman sitä naista.
Ei olis ukko saanut piniä, jos olis avannut suunsa.
Olivat ns kilttimiehiä