Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskotko evoluutioon?

Vierailija
26.03.2024 |

Nih.

Kommentit (109)

Vierailija
41/109 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luoja on luonut elämän maapallolle. Mitään muuta järkevää syytä ei ole. 

Vierailija
42/109 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon Jumalaan ja evoluutioon. Jumala käynnisti evoluutiokehityksen ja seuraa mihin johtaa. Onhan se mielenkiintoinen koe. Ja jos on eri planeetoilla käynnissä samoja kokeita, niin varmaan Hänellä jännittävää seurata.

Mutta bakteerit ja virukset ovat avaruudesta tulleita vieraslajeja. Osa haittaeliöitä, osan kanssa ihminen on sopeutunut elämään. Ne eivät ole alkuihmisiä.

DNA:ta tutkimalla voidaan tehdä lajien sukupuu. Nähdään kaikkien maapallolla olevan lajien olevan sukua toisilleen. Kaikkien lajien geeneistä löytyy paljon samankaltaisuuksia. Tästä voidaan päätellä, että kaikki nykyisin esiintyvä elämä on saanut alkunsa samasta alkupisteestä.

Jos maapallolla olisi jotain "avaruusbakteereja" niin niiden perimä olisi erittäin todennäköisesti hyvin erilainen kuin maapallon muilla eliöillä. Tosin onhan se mahdollista, että se ihan ensimmäinen elämän alkurimpsu on tullut meteoriitin mukana ulkoavaruudesta? Onhan sitäkin spekuloitu. Ehkä olemmekin kaikki marssilaisia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/109 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä uskon: Suureen alkuräjähdykseen, joka sikisi itsestään sattumalta absoluuttisesta tyhjyydestä.

Minä uskon: Darwiniin, hänen profeettoihinsa (mm. Richard Dawkins, Stephen Hawking) sekä pyhiin kirjoituksiinsa.

Minä uskon: Kokeellisen tieteen sekä terveen järjen vastaisesti, että elämää voi syntyä itsestään kuolleesta ja elottomasta materiasta.

Minä uskon: Makroevoluutioon ja sattumanvaraisten mutaatioiden jalostavaan ja uusia lajeja luovaan ilosanomaan.

Minä... Minä haluan uskoa!

Aamen.

Vierailija
44/109 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luoja on luonut elämän maapallolle. Mitään muuta järkevää syytä ei ole. 

Luoja joka on luonut elämän ei selitä mitään. Koska seuraava kysymys on kuka on luonut luojan? Edelleen kysymys mistä kaikki sai alkunsa on vastaamatta.

Vierailija
45/109 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä ei ole mikään uskonasia.

Kyseessä on kyllä juurikin uskon asia

Kyseessä ei ole millään tapaa uskon asia, vaan on täysin yksiselitteisesti fakta että populaation sisäiset geenialleelit muuttuvat sukupolvien välillä.

Mitenkään ei voida silti todistaa evoluutioTEORIAA, että kaikki lajit ovat syntyneet jostain yhdestä alkukeitossa muhineesta solusta.

No sitä ei tässä nyt kysyttykään.

Vierailija
46/109 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö jotkut uskoo evoluutioon? 

Ei kai siihen kukaan ole koskaan uskonut, sen enempää kuin mihinkään muuhunkaan faktaan. Ei faktoihin uskota, ne vaan ovat.

Vierailija
47/109 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä uskon: Suureen alkuräjähdykseen, joka sikisi itsestään sattumalta absoluuttisesta tyhjyydestä.

Minä uskon: Darwiniin, hänen profeettoihinsa (mm. Richard Dawkins, Stephen Hawking) sekä pyhiin kirjoituksiinsa.

Minä uskon: Kokeellisen tieteen sekä terveen järjen vastaisesti, että elämää voi syntyä itsestään kuolleesta ja elottomasta materiasta.

Minä uskon: Makroevoluutioon ja sattumanvaraisten mutaatioiden jalostavaan ja uusia lajeja luovaan ilosanomaan.

Aamen.

No sinä taidatkin olla aivan erityislaatuisen tyhmä yksilö.

Vierailija
48/109 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai siihen kukaan ole koskaan uskonut, sen enempää kuin mihinkään muuhunkaan faktaan. Ei faktoihin uskota, ne vaan ovat.

Evoluutio on tarua, siihen pitää uskoa.

Vierailija
49/109 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamen.

Kyllä, olen evoluutioon uskova.

Vierailija
50/109 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tieteenfilosofiassa tuskin edes on käsitettä uskoa,

On vain malli, joka selittää parhaiten havaintoja. Tuo malli on tieteen käsitys asiasta.

Valitettavasti uskonnot tieteellisinä malleina eivät selitä havaintoja mitenkään.

Tieteenfilosofiassa yleisesti lähdetään liikkeelle siitä, että tiede käsittelee ainoastaan sellaia ilmiöitä jotka voidaan tavalla tai toisella havaita. Eli kaikki sellaiset ilmiöt jotka jäävät tämän ulkopuolelle on tieteen ulkopuolella. Joku voi väittää huoneessa olevan näkymättömiä kummituksia joita ei pysty millään tapaa havaitsemaan. Tiede ei edes yritä lähteä selittämään tätä ilmiötä koska se on jo lähtökohtaisesti hyödytöntä.

Samasta syystä jumala ja yleensä tieteellisen maailmankuvan ulkopuolelle. Siihen saakka kunnes joku esittää ilmiön joka voidaan kokeellisesti havaita ja jollain tavalla tutkia jum

Tässä ei puhuta jumalasta, vaan evoluutiosta.

Vierailija
51/109 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Evoluutio on tarua, siihen pitää uskoa.

Evoluutio on edelleen geenialleelien vaihtelua populaation sisällä sukupolvien välillä, joka on faktaa ja tapahtuu ihan huolimatta siitä mihin sinä uskot.

Vierailija
52/109 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evoluutioteoria ei vaadi uskoa. Itse asiasss tieteelliseen pohdintaan on rakennettu epäusko. Ei ole olemassa "tieteellistä totuutta" vaan ainoastaan malli joka parhaiten selittää havaintoja ja tuota kulloinkin eniten vahvistettua mallia sitten testataan koko ajan muita vastaan. Tiedettä tulee siis ajatella mallina jota kehitetään koko ajan.

En toisaalta ajattele luomiskertomustakaan aivan kirjaimellisesti. 

Esimerkiksi päivän käsite. Joku on väittänyt että käsite päivä voi tarkoittaa heprean kielellä myös "aikaa" ja joku kristitty tiedemies arvelikin että päivät on tosiasiassa olleet ajanjaksoja. Toisaalta "päivä" on maapallon kierros akselinsa ympäri suhteessa aurinkoon joten päivää ei ollut ennekuin Jumala loi taivaan ja maan. Jumala siis sääti vuorokauden ja vuodenkierron vasta tuolloin. Että ei sekään ihan yleispätevä asia ollut. Toisaalta VT:n ikä käsitykset ovat muutenkin binksallaan kun kerran metusalem eli 900 vuotta. 

Vierailija
53/109 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamen.

Juu, tuli huomattua että olet aivan erityislaatuisen tyhmä yksilö.

Vierailija
54/109 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä ei ole mikään uskonasia.

Kyseessä on kyllä juurikin uskon asia

Kyseessä ei ole millään tapaa uskon asia, vaan on täysin yksiselitteisesti fakta että populaation sisäiset geenialleelit muuttuvat sukupolvien välillä.

Mitenkään ei voida silti todistaa evoluutioTEORIAA, että kaikki lajit ovat syntyneet jostain yhdestä alkukeitossa muhineesta solusta.

No sitä ei tässä nyt kysyttykään.

Miksi kukaan tiedustelisi ihmisten uskomista muutokseen? Sehän on ilmiselvä asia. Sen vuoksi oletin, että puhumme evoluutioteoriasta, josta monestl puhutaan lyhennetysti vain evoluutiona.

Vierailija
55/109 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon Jumalaan ja evoluutioon. Jumala käynnisti evoluutiokehityksen ja seuraa mihin johtaa. Onhan se mielenkiintoinen koe. Ja jos on eri planeetoilla käynnissä samoja kokeita, niin varmaan Hänellä jännittävää seurata.

Mutta bakteerit ja virukset ovat avaruudesta tulleita vieraslajeja. Osa haittaeliöitä, osan kanssa ihminen on sopeutunut elämään. Ne eivät ole alkuihmisiä.

Uskomukset ovat loppumaton luonnonvara. Aukkojen jumala voi asua ensimmäisen elävän solun (esitumallisen eli arkkien ja bakteerien esimuodon) synnyssä, jos niin haluaa uskoa, koska tiede ei vielä ymmärrä tarkasti miten ensimmäinen eliö syntyi.

Arkkien, bakteerien, eläinten ja kasvien, siis koko eliökunnan, biokemia on samanlaista, kaikilla on sama alku. Aitotumalliset (mm. ihmiset) ovat syntyneet kahden esitumallisen fuusiossa (endosymbioosi), jonka ajava voima lienee ollut happea tuottavan fotosynteesin aiheuttama valintapaine. Kasvit ovat ihmistä edellä siinä mielessä, että niiden evoluutiohistoriassa mitokondrion syntymistä seuraa toinenkin endosymbioosi, viherhiukkasen syntyminen.

Jumalaa ei tarvita käynnistämään evoluutiota, elämä tarvitsee energianlähteen (aurinko), hiilenlähteen (CO2) ja epäorgaanisia suoloja sekä vettä. Säteily ja kopioitumisvirheet tuottavat virheitä perimään. Jotkut "virheet" osoittautuvat vallitsevassa tai tulevassa ympäristössä hyödyllisiksi ja alkavat yleistyä. Eliö alkaa kehittyä ja sopeutuu kulloiseenkin ympäristöön. Osa evoluutioympäristöstämme kulkee mukanamme.

Vierailija
56/109 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi osa lajin yksilöistä jää alkukantaisempaan muotoon? Vai onko ihminen evoluution huippu, johon kaikki lajinkehitys on ikäänkuin tähdännyt, ja kaikki muut lajit ovat kokeneet oman alkusysäyksensä myöhemmin aikajanalla ja ovat jäljessä evoluutiossa? 

Oleellista on pohtia on mitä tarkoittaa paras laji. Evoluutioteoria käyttää käsitettä kelpoisimman eloonjääminen. Lajien kilpaillessa elintilasta ja resursseista paras ei tarkoita samaa kuin suurin ja voimakkain. Elinvoimaisin voi olla joku pieni rotta joka selvityy suurta ja voimakasta sapelihammastiikeriä paremmin. Suuret lihakset kuluttaa paljon energiaa ja niiden ylläpito vaatii paljon ravintoa. Hyvin yksinkertainen eliö pystyy selviytymään hyvin vaatimattomissa olosuhteissa. Vaikka esimerkkinä joku lahottajasieni joka levittäytyy metsän maastossa laajalle alueelle. Se on lajina erittäin elinvoimainen ja sitkeä. Vaikka tulisi taivaalta se jättiläismäinen meteoriitti joka hävittää valtavan määrän lajeja niin tuollainen pieni ja sitkeä voi selviytyä jatkamaan elinvoimaisena.

Vierailija
57/109 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamen.

Juu, tuli huomattua että olet aivan erityislaatuisen tyhmä yksilö.

Niimhän me kaikki evoluution uskovat olemme

Vierailija
58/109 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieteellisesti todistetut asiat eivät vaadi uskoa. Jumaliin, keijuihin ja kummituksiin uskominen vaatii uskoa.

Uskotko sinä painovoimaan?

Vierailija
59/109 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tieteellinen ja todistettu fakta.

Vierailija
60/109 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on tieteellinen ja todistettu fakta.