Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rasmuksen, 26, rahat ei riitä ruokaan ja työmatkoihin

Vierailija
26.03.2024 |

Rasmus on 26-vuotias nuori mies, jolla on suuria vaikeuksia saada tulonsa riittämään. Hän joutuu välillä valitsemaan, käyttääkö rahaa työmatkoihin vai ruokaan. Toisinaan hänen täytyy arpoa bändinsä treenikämpän laskun ja sähkölaskun välillä.

Keikoilla ja festareilla käyminen on tärkeä osa Rasmuksen elämää, kuinkas muuten, ja rahaa kuluu musiikkiharrastuksen lisäksi moneen muuhunkin. Rasmusta neuvotaan usein rahankäytössä, kun hän kertoo muille taloudellisista vaikeuksistaan. Neuvojen sisältö tuntuu Rasmuksen mielestä olevan sama: melkein kaikesta pitäisi luopua.

Rasmusta ärsyttää muiden neuvot, joiden hän ei koe johtavan mihinkään. Hänen mielestä muiden neuvominen on tekopyhää. "Mitä tekisin elämälläni, jos olisi pelkästään duuni?"

https://yle.fi/aihe/a/20-10006455

Plussaa kuitenkin siitä, että Rasmus elättää itsensä työllään eikä nosta lainkaan yhteiskunnan tukia.

Kommentit (139)

Vierailija
21/139 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutusta tärkeitä sanoja: ennen palkkapäivää ja vuokratyö. 

Sitäkin suuremmalla syyllä pitäisi säästää kunnon pesämuna tilille, kun tulevaa palkkaa ei koskaan tiedä.

Mistä sinä säästät, kun kaikki menee viimeistä senttiä myöten tämnän hetken menoihin?  Tätä ei hyvätuloiset ymmärrä. 

Festareista, keikoista, autosta, vinyylilevyistä, ulkonäköön panostamisesta... Pienituloiset ei ymmärrä, että kaikkea ei tarvitse saada ainakaan jatkuvasti.

Vierailija
22/139 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, Rasmuksella, 26, on vielä opettelemista siinä, että erityisesti pienipalkkaisen elämä on valintoja, eikä kaikkea saa kerralla.

Tämä on kyllä tosi.  Pienipalkkaisen pitää priorisoida koko ajan, koska kaikkea ei voi joka kuukausi saada.  Yhdet festarit kesässä, mutta sitten ei kampaajaa, jätskejä, pizzoja ja muuta mukavaa sinä kesänä, noin esimerkkinä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/139 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kaikki pitäisi saada, ja heti nuorena. Ei tuossa valinnassa mitään ole (itsekin maksoin kissan eläinlääkärin mieluummin kuin söin itse), mutta miksi itkeä julkisesti?

Vierailija
24/139 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeistolainen elämä tulee koskettamaan entistä useampaa. Eli pieni osa väestöstä saa kaiken, ja suurimman osan kohtalona on pelkkä työssäkäynti. Mitään muuta ei saa kuulua heillä elämään. Heidän tarkoituksenaan on luoda pienelle osalle väestöstä hyvä elämä, tarjoilla, siivota, hoitaa ilman omaa elämää. Lisäksi valittaa ei saa, koska onhan se oma vika, kun ei ole rikas.

Ten points.

Vierailija
25/139 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitäkin suuremmalla syyllä pitäisi säästää kunnon pesämuna tilille, kun tulevaa palkkaa ei koskaan tiedä.

Mistä sinä säästät, kun kaikki menee viimeistä senttiä myöten tämnän hetken menoihin?  Tätä ei hyvätuloiset ymmärrä. 

Itse olen pienituloinen (1800€ netto) ja pystyn sijoittamaankin.

Vuokra on 700€ ja siihen laskut ja bensat päälle.

Kuitenkin jää kuukausittain säästöön rahaa.

Vierailija
26/139 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kaikki pitäisi saada, ja heti nuorena. Ei tuossa valinnassa mitään ole (itsekin maksoin kissan eläinlääkärin mieluummin kuin söin itse), mutta miksi itkeä julkisesti?

Nykyään pitää itkeä ja lehti saa itkuista hyvän jutunjuuren.

Vierailija
27/139 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Festareista, keikoista, autosta, vinyylilevyistä, ulkonäköön panostamisesta... Pienituloiset ei ymmärrä, että kaikkea ei tarvitse saada ainakaan jatkuvasti.

Jokainen ansaitsee jotain, kun hetki on oikea.

Vai onko se mistään kotoisin, että toisella on liikaa ja toisella ei mitään?

Vierailija
28/139 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Torvi.

Hänellä on oikeus elää nuorena nuoren elämää!

Vierailija
29/139 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälleen osoitus että "köyhyys" on Suomessa usein itseaiheutettua.

Vierailija
30/139 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lopettanut keikoilla ja festareilla käymisen, koska ne on mielestäni liian kalliita, vaikka käyn vakituisessa työssä.

Vierailija
31/139 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rasmuksen kannattaa unohtaa työnteko ja hankkia Kela Gold - ja rahasi riittävät

Uskomattoman lapsellinen kommentti.

Vierailija
32/139 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo leuan ja kaulan "kiristely" tic-oire vai mikä? Tuskin nyt kuitenkaan on huumeita vetänyt juuri ennen haastattelua...

Vierailija
33/139 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Torvi.

No siinä elää, mitä mussuttaa? Omia valintoja kaikki.

Vierailija
34/139 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jää koko elämä elämättä kun kaiken muun karsii ja vaan säästää ja säästää tilille vuosikymmenet. Sitten vielä kun sattuukin kuolemaan nuorena niin ei koskaan pääse nauttimaan omasta elämästään ja rahoistaan ikinä eikä niitä rahoja hautaankaan saa mukaan. Koko elämä on sitten ollut pelkkää kittuuttamista ja istumista neljän seinän sisällä kotona kuin vankilassa.

Vierailija
35/139 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen ansaitsee jotain, kun hetki on oikea.

Vai onko se mistään kotoisin, että toisella on liikaa ja toisella ei mitään?

On se, jos se kenellä on, itse on hankkinut rahansa. Hanki itse omasi, äläkä itke.

Vierailija
36/139 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään pitää itkeä ja lehti saa itkuista hyvän jutunjuuren.

Asioista pitää puhua. 

Vierailija
37/139 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tällaisia haastateltavia aina riittää? Siis ihmisiä, jotka ei ymmärrä jättää edes yksiä festareita väliin saadakseen sen verran rahaa tilille, ettei jatkossa tarvitse miettiä ostaako ruokaa vai tankkaako autonsa jotta pääsee töihin.

Myös bändin tiloista voisi luopua ja koittaa löytää tiloja, joista ei mene vuokraa.

Vierailija
38/139 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Torvi.

No siinä elää, mitä mussuttaa? Omia valintoja kaikki.

Itse mussutat, kateellinen ihminen. 

Vierailija
39/139 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä SÄÄSTETÄÄN juurikihn MENOISTA.

Vierailija
40/139 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jää koko elämä elämättä kun kaiken muun karsii ja vaan säästää ja säästää tilille vuosikymmenet. Sitten vielä kun sattuukin kuolemaan nuorena niin ei koskaan pääse nauttimaan omasta elämästään ja rahoistaan ikinä eikä niitä rahoja hautaankaan saa mukaan. Koko elämä on sitten ollut pelkkää kittuuttamista ja istumista neljän seinän sisällä kotona kuin vankilassa.

Todennäköisempää kyllä on, että EI kuole nuorena, ja tuhlaamalla yli varojensa on ongelmissa sitten myöhemminkin. Mistä tulee tämä hullu idea, että kaikki olisivat oikeutetut kaikkeen mahdolliseen toivomaansa? Tekemättä itse mitään. Ei mene niin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan