Mihin ihmeeseen masentunut voisi mennä töihin!? Haluan töihin mutta en jaksa vaikeaa masennusta.
Nyt ollaan sillä rajalla, että oon juuri toipunut pahimmasta. En nyt kokonaan toipunut mutta niin, että työelämä kiinnostaisi. Haluaisin olla hyödyllinen ja saada rahaa.
Pelkään kuitenkin, että jos aloitan taas töihinpaluun niin pian romahdan. Viimeksi olin 7 kk töissä ja vakava masennus uusiutui. Lähihoitaja.
Nyt en tiedä sitten mitä tekisin. Haluaisin kevyempää työtä, jolla aloittella. Pelottaa kauheasti jos masennun pahasti taas. En kestä sitä.
Ehkä pitää aloittaa vähän kerrallaan. Tai kokonaan uusi ammatti keksiä, tiedä mikä sekään olisi.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
No listaan paperille nyt mitä kaikkea ehdotette ja toivottavasti löydän Tampereen suunnalta jotain itselleni.
Olisi niin hienoa päästä tekemään jotain yksinkertaista ja liikunnallista, itsekseen. Saisi rutiinia päivään ja ehkä vähän rahaakin enemmän mitä nyt.
Minulta löytyy kokin paperit, lähärin paperit, työturvallisuuskortti. Eli jotain vois saada. Runsaasti olisi myös hyviä työtodistuksia ja suosittelijoita. En ole siis mikään laiska tekijä, teen kyllä mutta valitettavasti tämä psyykepuoli rajoittaa nyt.
Ap
Minä pääsin rakennussiivoojaksi, ei mitään kouluja käyty, vain peruskoulu. Piti hankkia ensin työturvakortti. Laita vuokrafirmoihin avoimia hakemuksia.
Vierailija kirjoitti:
No listaan paperille nyt mitä kaikkea ehdotette ja toivottavasti löydän Tampereen suunnalta jotain itselleni.
Olisi niin hienoa päästä tekemään jotain yksinkertaista ja liikunnallista, itsekseen. Saisi rutiinia päivään ja ehkä vähän rahaakin enemmän mitä nyt.
Minulta löytyy kokin paperit, lähärin paperit, työturvallisuuskortti. Eli jotain vois saada. Runsaasti olisi myös hyviä työtodistuksia ja suosittelijoita. En ole siis mikään laiska tekijä, teen kyllä mutta valitettavasti tämä psyykepuoli rajoittaa nyt.
Ap
Oletko sinä lähihoitaja? Löydät aivan varmasti töitä, luultavasti saat ihan valita niitä.
Minun piti aloittaa juuri siivouksesta, kun en kyennyt mihinkään sosiaaliseen. Aika pian uskalsin kuitenkin kokeilla koulutustani vastaavia töitä opetusalalla. Nykyään olen kokoomusta äänestelevä aikuisten S2-opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oletko sinä lähihoitaja? Löydät aivan varmasti töitä, luultavasti saat ihan valita niitä.
Ap lle ei käy enää lähihoitajan hommat liiallisen sosiaalisuuden vuoksi, psyyke ei kestä. Siksi kysyy nyt muita töitä
Vierailija kirjoitti:
Keikkatyö. Voit määritellä siinä kaiken itse. Teet just sen verran ja niissä paikoissa, joissa viihdyt. Ei tarvitse olla jaksamista kaveerata työkavereiden kanssa, koska olet vain keikkalainen. Vastuu on myös pienempi.
Niin, tätäkin olen miettinyt. Silti en tiedä pystynkö ollenkaan niin sosiaaliseen työhön nyt. Ehkä jos teen 50% työaikaa.
Täytyy kysellä vähän lääkäriltä ja kelalta, sekä ottaa selvää miten saan rahaa osa-aikaisena. Lääkäri tätä viime käynnillä suositteli, että kun menen töihin niin aloitan portaittain ensin. Nyt on ainakin se tapahtunut, että jo suunnittelen töihin paluuta ja yritän keksiä parhaimman diilin itselleni.
Jotain tässä pitäs keksiä. Ap
Roskakuskin homma on yksinkertaista ja vaatii enemmän fyysistä kuin henkistä kuntoa. Tyttäreni oli vuoden lukion jälkeen, kun ei päässyt haluamaansa opiskelupaikkaan. Toki vaaditaan soveltuva ajokortti. C-ajokortti riittää meillä päin ja pitää olla kokemusta kuorma-autolla ajosta, mutta ei meidän tytölläkään ollut kovin paljon ajokokemusta kun sai sijaisuuden. Reitit on laskettu valmiiksi. Tosin meidän perheellä oli silloin paku ja sillä meni työhaastatteluun. Lieneekö pomo katsonut, että osaa tuo tyttö varmaan roska-autoakin ajella, jos pakettiautolla tulee haastatteluun.
Jos palaat työhön, niin osa-saikulla tosiaan ensin.
Vaihtoehtoisia töitä onkin hyvin ehdotettu. Jokin tehdastyö voisi myös soveltua, toki se on usein vuorotyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Joo tuo on totta. Tietäisin todella monta paikkaa johon voisin huomenna soittaa ja saisin heti töitä. En vain tiedä miten kykenen siihen työtehtävään nyt tällä hetkellä. Muisti on aika huono, hajamielisyyttä ja uuvahdan liian sosiaalisesta paineesta nyt.
Siksi en uskalla varmaan vielä palata alalle. Tarkoitus olisi nyt katsoa vähän kauaskantoisemmin ja tehdä mieluiten työtä, joka on suunnilleen just vaikka hyllyttämistä, portaiden siivoamista tai muuta sellaista. Täytyy rukoilla, että sellasta löytyisi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivooja. Monessa paikassa itsenäisesti tehtävää työtä ja ei todellakaan tarvitse juosta kieli vyön alla kuten yleensä luullaan. Ja löytyy myös paljon osa-aikaista ja voi tehdä lyhyempää päivää. Valinnanvaraa on.
Eikö siihenkin vaadita nykyään koulutusta? Se voisi olla just hyvää. Tulisi liikuntaa ja saisi tehdä itsenäisesti. Minua ei haittaa vaikka tekemistäkin olisi kunhan saan tehdä itsekseni. Ap
Ei vaadita läheskään kaikkiin paikkoihin. Plussaa jos on kokemusta.
T.siivooja ilman koulutusta 10v työkokemuksella.
Ps.Kehuja siisteydestä tulee päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla todettiin keskivaikea masennus ja olisin saanut sairaslomaa. Olin vasta kuukauden lomautettuna ja luulen, että se oli yksi syy masennukseeni. Jouten ollessa omat, synkät ajatukset pyörivät mielessä aamusta iltaan. Niinpä sanoin lääkärille, että yritän käydä töissä, että saan muuta ajateltavaa.
Kerroin asiasta pomolle ja sanoin, että yritetään tehdä töitä, mutta kohtuudella, koska voimavarani eivät ole normaalissa kuosissa. Toistaiseksi tämä kevennetty työtahti on toiminut ja kevättäkin pukkaa.
Olen vakuuttunut siitä, että työ on parasta terapiaa. Ainakin se on tehonnut tyttäreni tilanteeseen, hän on kärsinyt jo parikymmentä vuotta ahdistuksesta, masennuksesta ym. Hän itsekin tiedostaa, että on parempi olla töissä kuin kotona, jossa ajatukset tuppaavat pyörimään kehää. Hän tekee toistaiseksi osa-aikatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla todettiin keskivaikea masennus ja olisin saanut sairaslomaa. Olin vasta kuukauden lomautettuna ja luulen, että se oli yksi syy masennukseeni. Jouten ollessa omat, synkät ajatukset pyörivät mielessä aamusta iltaan. Niinpä sanoin lääkärille, että yritän käydä töissä, että saan muuta ajateltavaa.
Kerroin asiasta pomolle ja sanoin, että yritetään tehdä töitä, mutta kohtuudella, koska voimavarani eivät ole normaalissa kuosissa. Toistaiseksi tämä kevennetty työtahti on toiminut ja kevättäkin pukkaa.
Olen vakuuttunut siitä, että työ on parasta terapiaa. Ainakin se on tehonnut tyttäreni tilanteeseen, hän on kärsinyt jo parikymmentä vuotta ahdistuksesta, masennuksesta ym. Hän itsekin tiedostaa, että on parempi olla töissä kuin kotona, jossa ajatukset tuppaavat pyörimään kehää. Hän tekee toistaiseksi osa-aikatyötä.
Itsekin ymmärrän tämän. Olen tehnyt paljon töitä ja tykännyt kyllä. Minulla on kuitenkin erinäisiä juttuja jotka vievät toodella matalalle ennenpitkää ja sitten olen kuin koomassa, omassa sängyssä enkä kykene nousemaan, en peseytymään, en käymään kaupassa. En yksinkertaisesti pysty käymään töissä. Yleensä sinnittelen todella pitkälle ja sitten koko homma kaatuu ja invalisoidun.
En tuota toivoisi kenellekään. Kukaan ei tuota voi ymmärtää ennen kuin on itse kokenut sen, että masentuu toimintakyvyttömäksi.
Tässä siis pakko yrittää keksiä itsensä kanssa erilaisia ratkaisuja uudestaan kun ei valitettavasti ponnisteluista huolimatta ihan tuo normaali työelämä sovikaan, ei ainakaan ennen kuin olen saanut itseni oikeasti kuntoon. Niin nyt sitten etsin jonkinlaista keskitietä tähän hetkeen. Ap
Kuka haluaa masentuneen, työestyneen töihin kun terveitäkin on riittävästi. Sairaslomalla sinäkin olisit jatkuvasti.
Taimitarhoilla on keväisin määräaikaisia työsuhteita. Taimia koulitaan kasvihuoneissa ja pelloilla. Työ on yksinkertaista, riittää kun osaa laskea tuhanteen. Laiskoille ei sovi, mutta ymmärsin, että pystyisin ihan reippaaseen työtahtiin, kunhan on suorittavaa työtä. Minä olin nuorena kahtena keväänä tienaamassa rahaa, ja se riittää, kun sitoutuu touko-kesäkuuksi. Toki siellä on yleensä myös puutarhuri, joka on puoli vuotta töissä, mutta koulitsemistyöhön tarvitaan käsiä, eikä oikeastaan osaamista. Työnantaja kouluttaa työsuhteen alussa. Ainut huono puoli on, että taimitarhat, joilla kasvatetaan vaikka uusia puita, sijaitsevat yleensä kaukana keskustasta. Ei minullakaan ollut autoa ja kuljin pyörällä 8 km päähän töihin. Työpäivä alkoi joko klo 06 tai 07. Aamut on parhaita, kun ei ole vielä kuuma. Puolen päivän jälkeen aikaa tulla hiki. Suosittelen kokeilemaan, koska saisit poikki kierteen, jossa olet vain kotona, mutta et sitoudu kuin korkeintaan 2 kk. Uskon että lyhyemmästä työajastakin voi neuvotella, esim. 4-5 t/pv aamuisin. Itse pitää käydä kysymässä, niitä työpaikkoja harvoin on avoimissa työpaikoissa, ja mielellään palkkaavat paikkakuntalaisia sesonkityöhön.
Henkilökohtainen avustaja? Mutta siten että valitset hyvin tarkoin työnantajan. Ikäviä ja katkeria ihmisiä riittää, ikävä kyllä.
Mikä siinä lähihoitajan tyòssä on sellaista, että se saa sinut masentumaan?
Joillain masentuneilla masennus helpottaa, kun pääsee töihin.
Kannattaa ehdottomasti harkita alanvaihtoa sinun tapauksessani.
Miten olisi yrittäjyys? Voisit tehdä jotain liikunta-alaan liittyvää ja määrittää itse omat aikataulusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko hakenut kuntoutukseen? Kuntoutuksessa myös tuetaan ammatinvalinnassa ja ohjataan alussa osa-aikaisiin töihin.
En ole hakenut. Miten sinne haetaan? Mitä kuntoutusta tarkalleen ottaen meinaat? Haluaisin kyllä, olenko liian vanha sinne? Olen 28v.
Kuntoutuspsykoterapiaan olen hakenut kun sitä niin kovin suositeltu syystä.
Haluaisin niin paljon oikeasti töihin mutta kun oma jaksaminen ja psyyke rajoittaa. Pelkään, että romahdan aina uudelleen ja uudelleen. Voi kun saisi jonkun napin painalluksen jolla tulis kuntoon ja tekisin töitä silloin niin paljon kun vaan mahdollista.
Itkettää kun tämä sairaus on vienyt minut taloushuoliinkin. Tiiä yhtään mitä tekisin. Tiedän, että lähihoitajan työtä en kestä määräänsä enempää, liian kuormittavaa juuri psyykkisesti. Ap
En tiedä, mitä kuntoutusta tuossa tarkoitetaan. Itsekin haluaisin töihin, mutta mielenterveysongelmien vuoksi CV on lähes tyhjä. Olen myös sinua vanhempi. Miten pystyn edes hakemaan töitä, kun voinko luvata itsestäni energistä työntekijää?
Tämä on oikeasti ongelma. Sopivan kevyt työ tukisi parantumista. Mutta mistä sellaisen saa?
Mikä on syynä masennukseesi? Onko ko asiaa käsitelty/ pohdittu tarpeeksi, mikä sen aiheuttaa? Jos olosi tuntuu nyt paremmalta, miksi pelätä henkistä romahdusta heti uuteen työpaikkaan hankkiutuessasi?
Ap