Miten teillä riittää rahat?
Meidän taloudessa on kaksi töissä käyvää ja yksi opiskelija. Asunto on maksettu ja auton lainanlyhennyskulut ovat 306 euroa kuussa. Asutaan paritalossa niin yhtiövastiketta ei ole. Laskut maksetaan kun niitä tulee postilaatikkoon. Asuminen on siis suhteellisen edullista. Asunnon ostossa pappa betalar eli sain ennakkoperintöä.
Normaaliin arjen elämiseen riittää ihan hyvin ja kaupoista saa ostettua ruokaa muuta tarvittavaa. Mihinkään luksukseen ei todellakaan jää ylimääräistä. Juu ei todellakaan lähdetä talvilomalla Karibialle. Ei ole venettä eikä kesämökkiä. Ei harrasteta mitään kovin kallista. Sähköpyörät ollaan ostettu ja salikortti on mutta siihen menee ns. liikuntasetelit ja joutuu vähän maksamaan päälle. Lapsikaan ei harrastele mitään lätkää tai ratsastusta.
Ollaan ihmetelty että millä ihmeellä vuokralla asuvat oikein selviävät. Vuokrat perheasunnoissa ovat aivan älyvapaita.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porvoossa on kallista ruokaa, kun 4k ei riitä kolmehenkisessä perheessä mihinkään ylimääräiseen :D
Niin on. Rahat siis riittävät hyvin arjen pyörittämiseen eikä tarvitse mitenkään pihistellä. Prismasta ostetaan sitä ruokaa mitä halutaan syödä. Välillä käyttötilillä on muutama tonni, välillä ei ole.
AP
Ei ole. Sinä vain halusit trollata. Oikeasti ruoka maksaa ihan saman verran asuit sitten paritalossa tai vuokra-asunnossa. Eli sullakin jäisi rahaa vaikka siihen Karibian matkaan, jos osaisit käyttää rahasi fiksusti.
Hyvin riittää, talolainaa ei ole ollut enää aikoihin, peritty mökki, autot ostetaan rahalla ja opiskelevia nuoria tuetaan. Duunareita ollaan molemmat. Rahaa riittäisi kyllä matkoihin ja kalliisiin harrastuksiinkin mutta ei kiinnosta sellaiset.
Säästämme, jotta lapsia voidaan tukea kun aikuistuvat ja yhteiskunta näyttää nyt siltä, että valmistuvat keskelle lamaa. Jos eivät tukea tarvitsekaan niin jäädään "eläkkeelle" aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sulla siis menee kaikki rahat, kun asuminen ei maksa käytännössä mitään eikä ole velkaa, harrastuksia tms.?
Kyllähän se asuminen käytännössä jotain maksaa. Sellainen 200 euroa kuussa menee veroihin, veteen, jätemaksuun, vakuutuksiin, polttopuihin ja muuhun sellaiseen. Kolmen kuukauden sähkölasku tärähti juuri. 500 euroa ja siihen siirrot päälle. Kesällä tietenkin paljon vähemmän.
AP
Eli asumiskulut ovat pyöreästi tonnin? Mihin se loppu 3 tonnia menee?
Ei asumiskulut ole tonnia kuussa. Toki välillä tehdään jotain remonttia mutta ei niihin nyt hirveän paljoa kulu. Viime vuonna ostettuna palveluna katon huolto sekä ilmanvaihtokoneen huolto ja moottorin vaihto. Pihaan menee keväällä helposti useita satasia. Jotenkin se raha vain kuluu.
AP
Peruselämiseen riittää. Kolme teiniä, niin kuluja riittää. 25t€ menee multa tänä vuonna verottajalle, kun ahkeroin kahta työtä. On laiha lohtu olla nettomaksaja, kun yhteiskunnan palveluiden käyttö kohdallani on luokkaa tieverkoston käyttö ja lääkärin tapaaminen v. 2013.
Minä taas ihmettelen, ettei muilla riitä rahat. Tietysti on arvovalinta, mihin rahansa laittaa, mutta en käsitä näitä, jotka muka elää nuukasti, eikä olisi muka rahaa vaikka käydä siellä Karibialla. Meillä nettotulot on noin 5000, joskus vain 4000, joskus 6000. Keskiarvo on varmaan se 5000. Kotona asuu 19-vuotias (joka nyt käy töissä, elää meidän laskuun, mutta omat juttunsa maksaa) ja 15-vuotias, joka harrastaa ja syö kuin hevonen.
Säästetään vajaat 20 000 Euroa vuodessa, josta puolet vähintään laitetaan matkoihin. Lopusta tehdään remontteja tai laitetaan rahastoihin. Perusmenot on sen 3500 ja päälle tulevat pystytään laittamaan sukan varteen. Syödään hyvin, sisälämpötila 24-astetta (itse maksetaan), sauna lämpiää lähes joka ilta, syödään ulkona, kaikilla on älypuhelimet ja netit. Autoja on kaksin kappalein. Teineillä on merkkivaatteita (tosin vanhempi ostaa itse). Mistä tingimme? Emme itse käytä rahaa juurikaan vaatteisiin kuin pakolliset, kampaajalla käyn leikkauttamassa tukan muutaman kerran vuodessa. Emme miehen kanssa harrasta mitään maksullista. Emme harrasta sisutamista, vaikka kotimme on siisti. Huonekalut ei ole viimeisintä huutoa vaan osa on jo 10-20 vuotta vanhoja. Keittiön ikä alkaa lähestyä 20 vuotta. Jos ostan itselleni lenkkarit, maksan usein 20-50 Euroa, en 100 Euroa. Sama talvitakki ollut jo 5 tai 6 vuotta. Miehellä varmaan kauemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porvoossa on kallista ruokaa, kun 4k ei riitä kolmehenkisessä perheessä mihinkään ylimääräiseen :D
Niin on. Rahat siis riittävät hyvin arjen pyörittämiseen eikä tarvitse mitenkään pihistellä. Prismasta ostetaan sitä ruokaa mitä halutaan syödä. Välillä käyttötilillä on muutama tonni, välillä ei ole.
AP
Ei ole. Sinä vain halusit trollata. Oikeasti ruoka maksaa ihan saman verran asuit sitten paritalossa tai vuokra-asunnossa. Eli sullakin jäisi rahaa vaikka siihen Karibian matkaan, jos osaisit käyttää rahasi fiksusti.
Eihän siinä kassalla tietenkään kysellä missä asuu. Pointti siinä asumisessa on että asutaan suunnilleen niin halvalla kuin on mahdollista. Ihmettelenkin sitä miten muilla rahat riittävät. Jäisi varmaan rahaa Karibian matkaan jos osaisin käyttää rahaa fiksusti. Toisaalta ei sinne Karibialle halua lähteä jos joutuisi kituuttamaan lopun vuotta.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sulla siis menee kaikki rahat, kun asuminen ei maksa käytännössä mitään eikä ole velkaa, harrastuksia tms.?
Kyllähän se asuminen käytännössä jotain maksaa. Sellainen 200 euroa kuussa menee veroihin, veteen, jätemaksuun, vakuutuksiin, polttopuihin ja muuhun sellaiseen. Kolmen kuukauden sähkölasku tärähti juuri. 500 euroa ja siihen siirrot päälle. Kesällä tietenkin paljon vähemmän.
AP
Käytännössä sun kuukausittaiset asumismenot on enemmän kuin minulla, joka asun vuokralla. Vuokrani on 520€/kk ja sähkölasku noin 15€/kk siirtoineen.
Eli mikä siinä vuokralla asumisessa olikaan niin kovin kallista?
Täälläpäin pitää laittaa tonni lisää jos haluaa kaksi makuuhuonetta ja keittiön.
AP
Kaksi aikuista työssäkäyvää ilman lapsia, lyhennetään asuntolainaa, autolainaa ja opintolainaa. Pärjätään kai oikeasti ihan hyvin mutta ei se kyllä siltä tunnu. Jatkuvasti ahdistava tunne niskassa että koko paketti kaatuu, jos tapahtuu jotain yllättävää :/ Pelkästään oman opintolainan korot ovat nousseet niin että lyhennän sitä ylimääräisesti nyt 100 euroa ekstraa kuukaudessa, koska hirvittää korot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi työssä käyvää ei oikein kerro mitään. Nettokäyttövarat voi olla 1000e/kk tai 10 000e/kk.
Olen lapseton, mutta saan pidettyä aikaisemman elintason sijoituksen tuotoilla, vaikka kaikki ovat kallistuneet.
Nettona toinen saa yli ja toinen vähän alle 2000 kuussa. Eli suunnilleen 4000 euroa kuussa.
AP
Poltatteko rahaa takassa vai miten on mahdollista, että tuolla summalla ei jää rahaa harrastuksiin jne.?
Mietin tuon huomiseen aloitukseeni, eilisessä aloituksessani taisin selittää, koetan etsiä sen. Jokatapauksessa vuokralla asumisessa ei ole järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Eli asumiskulut ovat pyöreästi tonnin? Mihin se loppu 3 tonnia menee?
Ei asumiskulut ole tonnia kuussa. Toki välillä tehdään jotain remonttia mutta ei niihin nyt hirveän paljoa kulu. Viime vuonna ostettuna palveluna katon huolto sekä ilmanvaihtokoneen huolto ja moottorin vaihto. Pihaan menee keväällä helposti useita
Onhan. 200+500+siirtomaksut. Kyllä siitä tonni tulee, kun vähän pyöristetään :D
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihmettelen, ettei muilla riitä rahat. Tietysti on arvovalinta, mihin rahansa laittaa, mutta en käsitä näitä, jotka muka elää nuukasti, eikä olisi muka rahaa vaikka käydä siellä Karibialla. Meillä nettotulot on noin 5000, joskus vain 4000, joskus 6000. Keskiarvo on varmaan se 5000. Kotona asuu 19-vuotias (joka nyt käy töissä, elää meidän laskuun, mutta omat juttunsa maksaa) ja 15-vuotias, joka harrastaa ja syö kuin hevonen.
Säästetään vajaat 20 000 Euroa vuodessa, josta puolet vähintään laitetaan matkoihin. Lopusta tehdään remontteja tai laitetaan rahastoihin. Perusmenot on sen 3500 ja päälle tulevat pystytään laittamaan sukan varteen. Syödään hyvin, sisälämpötila 24-astetta (itse maksetaan), sauna lämpiää lähes joka ilta, syödään ulkona, kaikilla on älypuhelimet ja netit. Autoja on kaksin kappalein. Teineillä on merkkivaatteita (tosin vanhempi ostaa itse). Mistä tingimme? Emme itse käytä rahaa juurikaan vaatteisi
No meillä on ihan samat menot paitsi minulla on kahdet lenkkarit jotka maksoivat vähän alle 200 euroa pari. Siis jos meillä on samat perusmenot eli 3500 ja siihen vähän paremmat lenkkarit niin sehän oli tasaraha.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Eihän siinä kassalla tietenkään kysellä missä asuu. Pointti siinä asumisessa on että asutaan suunnilleen niin halvalla kuin on mahdollista. Ihmettelenkin sitä miten muilla rahat riitt
Ettehän asu. Jos sähkölasku on 500€/kk+siirto, se ei ole halvinta mahdollista asumista.
t. vuokralainen, joka asuu hintaan 320€/kk (sähkö kuuluu vuokraan)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Käytännössä sun kuukausittaiset asumismenot on enemmän kuin minulla, joka asun vuokralla. Vuokrani on 520€/kk ja sähkölasku noin 15€/kk siirtoineen.
Täälläpäin pitää laittaa tonni lisää jos haluaa kaksi makuuhuonetta ja keitti
Ei tarvitse. Kyllä kaksion saa ihan missä tahansa Suomen kunnassa alle 1500€/kk hintaan. Jopa Helsingissä onnistuu.
Huomasin, että säästöön jää vähemman rahaa kuin ennen. Oli pakko laittaa yksi metsäpalsta hakkuuseen ja käyttää samaa teepussia pidempään. t Laihialainen
Onhan. 200+500+siirtomaksut. Kyllä siitä tonni tulee, kun vähän pyöristetään :D
500 euroa on joulu, tammi ja helmikuun sähkölasku. Siirto on pienempi. Sähkölämmitys ja varaava takka sekä ilmalämpöpumppu joka on ikivanha eli pari tonnia menee aika pian sen vaihtoon.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Ei tarvitse pihistellä, mutta kuitenkin kerroit, että edes Karibian matkaan ei ole varaa. Kyllä se minusta on pihistelyä, ettei Karibialle pääse :D
Vierailija kirjoitti:
Ai no minä olen sitten se joka pääsee sinne Karibialle, säästöön vuodessa 5K pelkästään matkailuun ohjattuna. Vuokralla asun vieläpä :D
Miten noin vähän jää säästöön? :O
Hyvin riittää. Palkka 1500e/kk (netto), asumiseen (sis myös veden ja sähkön) tästä menee vajaa 500e/kk ja vuokralla asun. Autoja en ostele velaksi, vaan parin tonnin kipolla ajelee helposti ilman isompia huoltoja vuodesta kymmeneen vuoteen, nykyinen parin tonnin kosla on ollut mulla kuusi vuotta ja edelleen käy ja kukkuu. Pari harrastuskoiraa löytyy myös.
Säästötilille ja sijotuksiin menee joka kuukausi 200-500e. Hyvin voisi välillä matkustellakin jos sellainen kiinnostaisi.
Lisäraha olisi kiva juttu, mutta hyvin tälläkin pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai no minä olen sitten se joka pääsee sinne Karibialle, säästöön vuodessa 5K pelkästään matkailuun ohjattuna. Vuokralla asun vieläpä :D
Miten noin vähän jää säästöön? :O
Kaikista säästöistä menee matkakassaan tuo 5K / v. Seuraavassa asumisvaiheessa nostan tuon matkakassaosuuden 10K / v mutta vielä en pysty siihen.