Isovanhemmat eivät enää kyläile, kun pyysimme auttamaan
Lapsiperheille aina sanotaan, että pyytäkää rohkeasti isovanhemmilta apua arkeen. Me kokeilimme, mutta nyt he eivät enää vieraile meillä. Isovanhemmat ovat aiemmin kutsuneet itsensä säännöllisesti kylään ja tulleet "passattaviksi". Istuvat sohvalle ja odottavat valmista ruokaa. Jättävät lautasensa pöytään ja sitä rataa. Viime kerralla sanoimme ystävällisesti isovanhemmille ruokailun jälkeen, että veisittekö lapset ulos, me jäämme siivoamaan kodin sillä välin vauvan kanssa. No, puimme lapset (2 kpl) ulos ja laitoimme isovanhempien kanssa pihalle ja saimme viikkosiivouksen hoidettua. Mutta kas kummaa! Nyt on vierähtänyt jo monta kuukautta eikä isovanhemmat olekaan kutsuneet itseänsä kylään. Missä meni vikaan???
Kommentit (321)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä he väsyivät teillä niin kovasti?
Huomaan jo nyt 50+ ikäisenä väsyväni nopeammin kuin nuorempana. Mietin, että jos vielä kovin kauan menee ennen kuin saan lapsenlapsia, niin tuskin jaksan paljonkaan avuksi enää olla. Rahaa ei ole antaa ja energiakin on kortilla.
Kerran jaksaisit ulkoilla lasten kanssa varmasti
Mikä sinä luulet olevasi päättämään toisen puolesta mitä hän jaksaa ja mitä ei? Eiköhän sen kukin ihan itse tiedä.
Heh heh, omat vanhempani dumppasivat minut mummolaan joka kesä koko kesäksi ja itse ravasivat esim. ulkomailla. Tämä 80-luvulla. Nykyään ei jakseta auttaa kun "me olemme työmme jo tehneet". No ette ole vaan mummo!
Vierailija kirjoitti:
Emmehän me pyytäneetkään heitä tekemään mitään kotiaskareita, vaan ohjasimme lasten kanssa ulkoilemaan. Lapsiahan he tulivat tapaamaan, vai? Ap.
Ihan ohjailitte vieraita viikkosiivouksen ajaksi, eli useampi tunti pihalle vaan kylmään ja märkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaan jo nyt 50+ ikäisenä väsyväni nopeammin kuin nuorempana. Mietin, että jos vielä kovin kauan menee ennen kuin saan lapsenlapsia, niin tuskin jaksan paljonkaan avuksi enää olla. Rahaa ei ole antaa ja energiakin on kortilla.
Luulen että ne pienten lasten vanhemmat olisivat kuitenkin huomattavasti sinua väsyneempiä
Mutta nuorena jaksaa paremmin. Olen ollut nuori ja puhun kokemuksella.
Aika raihnainen viisikymppinen olet. Ja sinuako ei autettu pienten lasten kanssa?
Saatan olla ja ei me ei saatu apua isovanhemmilta. Itse piti jaksaa kaikki. Ja tietysti jaksettiinkin kun oli pakko. Kuinkas muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emmehän me pyytäneetkään heitä tekemään mitään kotiaskareita, vaan ohjasimme lasten kanssa ulkoilemaan. Lapsiahan he tulivat tapaamaan, vai? Ap.
Isovanhemmat luulivat että se auttaa teitä kun he istuvat sohvalla passattavina. Pitävät nyt teitä kiittämättöminä kun heidän antama apu ei kelvannut.
Nykyään ei se riitä, että lapset on passattu aikanaan. Heitä pitää passata yhä kun ovat itsekin isiä ja äitejä. Heillä on niin vaikeaa ja sillai.
Jep.Muistsn omasta lapsuudestani, että vanhempani auttoivat omia vanhempiaan.Ei toisinpäin.Milloin tämä muutos on tapahtunut,että aikuiset lapset odottavat jatkuvaa apua omilta vanhemmiltaan?
Älä puhu paskaa. Minun lapsuudessani isoäidit hoitivat lastenlapset, jotta vanhemmat pääsivät bailaamaan ja matkustamaan keskenään.
Heikkoja isovanhemmat nykyään. Taitaa olla laiska sukupolvi. Omat lapset hoidatettu omilla vanhemmilla ja sitten kinuttu lapsenlapsia joita ei hoideta ollenkaan
Vierailija kirjoitti:
Heh heh, omat vanhempani dumppasivat minut mummolaan joka kesä koko kesäksi ja itse ravasivat esim. ulkomailla. Tämä 80-luvulla. Nykyään ei jakseta auttaa kun "me olemme työmme jo tehneet". No ette ole vaan mummo!
Sama juttu omassa lapsuudessani 60-luvulla. Mutta kun itse sain lapsia 80-luvun lopussa ja 90-luvun alussa, en saanut äidiltäni mitään apua. Taas oli hänen vuoronsa matkustaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman. Kun 50 pamahti mittariin, energiatasot ovat alkaneet hiipua. Yksi lapsenlapsi on ja yritän kovasti jaksaa, mutta huomaan, että jos valvon vauvan kanssa yhden yön, toipumiseen menee kolmisen yötä. Toivon, että jaksamista riittää vielä, jos lapsenlapsia tulee lisää, ainakin niiden rankimpien ensimmäisten vuosien ajaksi. Joudun pitämään itsestäni aika tarkkaan huolta, kun äkkiä tarvitaankin paljon ylimääräistä energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Heikkoja isovanhemmat nykyään. Taitaa olla laiska sukupolvi. Omat lapset hoidatettu omilla vanhemmilla ja sitten kinuttu lapsenlapsia joita ei hoideta ollenkaan
No joo. Äitini sanoi naimisiin mennessäni että älä tee lapsia, hän ei niitä ainakaan hoida. Eikä hoitanut. Enkä pyytänyt. Ei hän ollut hoitanut minuakaan.
Niin että ap, unohda isovanhemmat. Et menetä mitään.
Kait kerroitte etukäteen, että toivotte apua kun tulevat käymään? Joskus itse olen mennyt lapsiperheeseen kahville ja huomannut olevani lapsenvahtina. "Käväisen ihan äkkiä kaupassa, leikkikää kiltisti Kaisun kanssa sillä aikaa." Ei ollut kivaa. Ihan eri asia, jos etukäteen olisi pyydetty hetkeksi avuksi leikkimään lasten kanssa. Minullakin kesti puoli vuotta tuon jälkeen että menin uudestaan heille kahville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman. Kun 50 pamahti mittariin, energiatasot ovat alkaneet hiipua. Yksi lapsenlapsi on ja yritän kovasti jaksaa, mutta huomaan, että jos valvon vauvan kanssa yhden yön, toipumiseen menee kolmisen yötä. Toivon, että jaksamista riittää vielä, jos lapsenlapsia tulee lisää, ainakin niiden rankimpien ensimmäisten vuosien ajaksi. Joudun pitämään itsestäni aika tarkkaan huolta, kun äkkiä tarvitaankin paljon ylimääräistä energiaa.
Olet ihana jos autat jopa öiden kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaksi kertaa vuodessa käyn, oletan tulevani kylään, toki mielelläni lasten kanssa olen. Jos niilläkin kerroilla tiuskitaan en ehkä tule enää parin sadan kanssa lasten synttäreilläkään.
Vieraana minäkin kestitsen niin omia lapsia kuin miniöitäkin. Lautasen laitto tiskikoneeseen ei ole niin iso vaiva etten jaksa miniänkin lautasta laittaa.
Kuvitteletko että paikan isovanhemmuuden voi kuitata rahalla. Vain pari kertaa vuodessa käyt ja silloinkin haluat olla vaivaksi, et avuksi. Lapsiparkasi, he ovat kovin yksin pienten lasten kanssa.
Lapsiparkani eivät kutsu useammin käymään. Kutsumatta en matkusta paria sataa kilometriä. Lapseni ovat nuoria ja terveitä, eivät he ole mitään parkoja jos toivomaansa lapsoperheen elämää elävät.
Mikä ihme teitä ihmisiä vaivaa kun lapset nähdään tuommoisena isona vaivana ja vastuksena että neljä isovanhempaa pitäisi koko ajan olla auttamassa? Ja nuoret ihmiset rasittui jos ne joutuu keittämään useemmalle hengelle kahvit?
Vierailija kirjoitti:
Kait kerroitte etukäteen, että toivotte apua kun tulevat käymään? Joskus itse olen mennyt lapsiperheeseen kahville ja huomannut olevani lapsenvahtina. "Käväisen ihan äkkiä kaupassa, leikkikää kiltisti Kaisun kanssa sillä aikaa." Ei ollut kivaa. Ihan eri asia, jos etukäteen olisi pyydetty hetkeksi avuksi leikkimään lasten kanssa. Minullakin kesti puoli vuotta tuon jälkeen että menin uudestaan heille kahville.
Vähän eri asia jos tuollainen tapahtuu kaverin tai oman lapsen kanssa
Vierailija kirjoitti:
Niin, siis nämä isovanhemmat viettävät meillä aina koko viikonlopun ja tuon yhden kerran pyysimme, jos veisivät lapset pihalle, niin saisimme siivottua. Muuten passasimme heitä koko viikonlopun. Kieltämättä kolmen pienen lapsen kanssa (nuorin on vauva) emme jaksaisikaan isovanhempia ottaa vastaan, jos eivät mitenkään osallistu vaan tulevat vain seuraamaan vierestä. Ap.
Ettekö te aikuiset osaa kommunikoida keskenänne välttääksenne tälläisiä tilanteita. Todennäköisesti saivat hirveän flunssan pihalla eivätkä vieraile ennen kesää. Sitten saatte kaikki olla pihalla yhdessä.
"Lapsiparkani eivät kutsu useammin käymään. Kutsumatta en matkusta paria sataa kilometriä. Lapseni ovat nuoria ja terveitä, eivät he ole mitään parkoja jos toivomaansa lapsoperheen elämää elävät.
Mikä ihme teitä ihmisiä vaivaa kun lapset nähdään tuommoisena isona vaivana ja vastuksena että neljä isovanhempaa pitäisi koko ajan olla auttamassa? Ja nuoret ihmiset rasittui jos ne joutuu keittämään useemmalle hengelle kahvit?"
No eivät varmaan kutsu asenteesi vuoksi.
Kokeilepa kysyä voitko auttaa jotenkin. Saatat itsekin apua pian tarvita.
Vai on ihmiset lapsiparkoja jos tieten tahtoen hankkivat 2 -3 lasta?
Annettaisko lastemme kasvaa aikuisiksi, lopetetaan sääliminen hyvin kouluteytuja hyväpalkkaisia aikuisia lapsiperheitä kohtaan?
Ihan kuin mummot, hekin voivat ostaa siivouspalveluja kuten täällä neuvottiin, ostaa lastenvahtipalveluja jos ei viikonloppua ees jaksa itse suunniteltuja lapsiaan hoitaA.
Poislukien oikeat sairaudet, mt-ongelmat, alko, huumeet
Halusivat pelkät rusinat pullasta, eli viihdykettä ja kahvia. Ehkä kivoja kuvia lapsosista jotta voivat leuhkia kavereilleen.
Toki eri asia jos on terveyden kanssa ongelmaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isovanhemmat luulivat että se auttaa teitä kun he istuvat sohvalla passattavina. Pitävät nyt teitä kiittämättöminä kun heidän antama apu ei kelvannut.
Nykyään ei se riitä, että lapset on passattu aikanaan. Heitä pitää passata yhä kun ovat itsekin isiä ja äitejä. Heillä on niin vaikeaa ja sillai.
Jep.Muistsn omasta lapsuudestani, että vanhempani auttoivat omia vanhempiaan.Ei toisinpäin.Milloin tämä muutos on tapahtunut,että aikuiset lapset odottavat jatkuvaa apua omilta vanhemmiltaan?
Ä
Ai jsa, sinä saavuit paikalle. "Sinun aikanasikaan" ei ollut kaikilla mummoa, saati kahta tai maalaistaloja jossa joku suvun miniä anoppinsa käskystä katsoi vielä kaupunkiherrasväkien lapset - maksutta.
Vierailija kirjoitti:
Vai on ihmiset lapsiparkoja jos tieten tahtoen hankkivat 2 -3 lasta?
Annettaisko lastemme kasvaa aikuisiksi, lopetetaan sääliminen hyvin kouluteytuja hyväpalkkaisia aikuisia lapsiperheitä kohtaan?
Ihan kuin mummot, hekin voivat ostaa siivouspalveluja kuten täällä neuvottiin, ostaa lastenvahtipalveluja jos ei viikonloppua ees jaksa itse suunniteltuja lapsiaan hoitaA.
Poislukien oikeat sairaudet, mt-ongelmat, alko, huumeet
Säälin lapsiasi ja lapsenlapsiasi.
On paljon isovanhempia jotka eivät osaa rakastaa ja sitä ei valitettavasti raha korvaa.
Aika raihnainen viisikymppinen olet. Ja sinuako ei autettu pienten lasten kanssa?