Isovanhemmat eivät enää kyläile, kun pyysimme auttamaan
Lapsiperheille aina sanotaan, että pyytäkää rohkeasti isovanhemmilta apua arkeen. Me kokeilimme, mutta nyt he eivät enää vieraile meillä. Isovanhemmat ovat aiemmin kutsuneet itsensä säännöllisesti kylään ja tulleet "passattaviksi". Istuvat sohvalle ja odottavat valmista ruokaa. Jättävät lautasensa pöytään ja sitä rataa. Viime kerralla sanoimme ystävällisesti isovanhemmille ruokailun jälkeen, että veisittekö lapset ulos, me jäämme siivoamaan kodin sillä välin vauvan kanssa. No, puimme lapset (2 kpl) ulos ja laitoimme isovanhempien kanssa pihalle ja saimme viikkosiivouksen hoidettua. Mutta kas kummaa! Nyt on vierähtänyt jo monta kuukautta eikä isovanhemmat olekaan kutsuneet itseänsä kylään. Missä meni vikaan???
Kommentit (321)
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama omien lasten kanssa: 88v mummi pyysi heitä käymään, jotta siivoaisivat. Suuttuivat, että ei he kyläillessä siivoa muillakaan.
Mummia opastakaa nykyaikaan, kunnan kotihoidolta voi kysyä mistä saa siivousapua.(yhden kerran vois auttaakin, mut ei jatkuvaa siivousauttamista)
Ei ollut kivasti tehty käskeä ulos oleskelemaan varoittamatta keskellä talvea.
Ei mulla ainakaan ole toppvereitä mukana jos kyläilyreissulle menen. Jäätyisin ulkona seisoskellessa heti. Enkä varmasti tulisi ko kyläpaikkaan toista kertaa.
Mutta mä olisinkin kyllä sanonut sen heti, että mulla ei ole ulkoiluvaatteita vaikka lapsenlapsilla olisikin. Nykyään olen jo oppinut avaanaan suuni tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Ja siis kutsuivat itsensä kylään sellaisena aikana, kun meillä normaalisti siivotaan. Ajattelimme, että olisi mukavampaa, jos isovanhemmat olisivat lasten kanssa sen aikaa pihalla ja saisimme helposti siivouksen hoidettua.
Eikö sitä siivousta olisi voinut siirtää toiseen ajankohtaan. Ei vieraat tykkää jos talonväki alkaa mattoja tuulettamaan. Etenkään ns. vanhemmat vieraat, isovanhemmat mukaan lukien. Vaikka olisivat itse kutsuneet itsensä kylään. Kyllä tilannetajua pitäisi olla miten käyttäydytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis kutsuivat itsensä kylään sellaisena aikana, kun meillä normaalisti siivotaan. Ajattelimme, että olisi mukavampaa, jos isovanhemmat olisivat lasten kanssa sen aikaa pihalla ja saisimme helposti siivouksen hoidettua.
Eikö sitä siivousta olisi voinut siirtää toiseen ajankohtaan. Ei vieraat tykkää jos talonväki alkaa mattoja tuulettamaan. Etenkään ns. vanhemmat vieraat, isovanhemmat mukaan lukien. Vaikka olisivat itse kutsuneet itsensä kylään. Kyllä tilannetajua pitäisi olla miten käyttäydytään.
Ap saavutti toiminnallaan tavoitteensa, appivanhemmat eivät enää tule. Nyt on sitten ihmettelevinään?
Se tarjottu apu otetaan vastaan niin että avusta on sovittu. Ei ex tempore komenneta. Anopilla ei oo korkokenkiä ja toiseksi parasta päällä vaan ulkoiluvaatteet tai lastenhoitoon, siivoukseen sopivat vaatteet.
Niin, siis nämä isovanhemmat viettävät meillä aina koko viikonlopun ja tuon yhden kerran pyysimme, jos veisivät lapset pihalle, niin saisimme siivottua. Muuten passasimme heitä koko viikonlopun. Kieltämättä kolmen pienen lapsen kanssa (nuorin on vauva) emme jaksaisikaan isovanhempia ottaa vastaan, jos eivät mitenkään osallistu vaan tulevat vain seuraamaan vierestä. Ap.
Ja joku mietti, ettei isovanhemmilla olisi ollut sopivia vaatteita. Kyllä oli ja olimme siitä tietoisia, kun edellispäivänä ulkoilimme yhdessä. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Sanoivatko ne isovanhemmat että pyytäkää meiltä rohkeasti apua? Ja en minä ainakaan laita vieraitani tiskaamaan.
Isovanhemmat eivät ole samalla tavalla vieraita. Jos eivät ole ihan vaivaisia vanhuksia niin tottakai oletus on olla tärkein osa pikkulapsiperheen turvaverkkoa, ei lisätaakka. Elleivät ole kusipäitä
Tuollaisessa tilanteessa ootte onnekkaita kun eivät tule käymään. Kuulostaa aivan naurettavalta miten appivanhemmat ovat käyttäytyneet..
Onpa teillä huono onni isovanhempien suhteen. Normaalit isovanhemmat haluavat auttaa sen mitä pystyvät
Ai siis isovanhemmat tulevat kylään omille lapsilleen ja olettavat teidän huolehtivan pikkulapsien lisäksi heistä? Sen sijaan että tulisivat auttamaan ja lellimään omia rakkaita lapsiaan ja lapsenlapsiaan?
En usko että menetys on kovin suuri..
Meillä isovanhemmat eivät paljoa pysty auttamaan käytännön syistä mutta asenne on aivan eri. Rakastavat lapsenlapsiaan, jotka eivät ole heille statusesineitä tai viihdykettä vaan rakkaita pieniä ihmisiä, joiden kanssa haluavat viettää aikaa ja joille haluavat kaikkea hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaksi kertaa vuodessa käyn, oletan tulevani kylään, toki mielelläni lasten kanssa olen. Jos niilläkin kerroilla tiuskitaan en ehkä tule enää parin sadan kanssa lasten synttäreilläkään.
Vieraana minäkin kestitsen niin omia lapsia kuin miniöitäkin. Lautasen laitto tiskikoneeseen ei ole niin iso vaiva etten jaksa miniänkin lautasta laittaa.
Kuvitteletko että paikan isovanhemmuuden voi kuitata rahalla. Vain pari kertaa vuodessa käyt ja silloinkin haluat olla vaivaksi, et avuksi. Lapsiparkasi, he ovat kovin yksin pienten lasten kanssa.
Ehkä he väsyivät teillä niin kovasti?
Huomaan jo nyt 50+ ikäisenä väsyväni nopeammin kuin nuorempana. Mietin, että jos vielä kovin kauan menee ennen kuin saan lapsenlapsia, niin tuskin jaksan paljonkaan avuksi enää olla. Rahaa ei ole antaa ja energiakin on kortilla.
Vierailija kirjoitti:
Huomaan jo nyt 50+ ikäisenä väsyväni nopeammin kuin nuorempana. Mietin, että jos vielä kovin kauan menee ennen kuin saan lapsenlapsia, niin tuskin jaksan paljonkaan avuksi enää olla. Rahaa ei ole antaa ja energiakin on kortilla.
Kerran jaksaisit ulkoilla lasten kanssa varmasti
Vierailija kirjoitti:
Luulen että ne pienten lasten vanhemmat olisivat kuitenkin huomattavasti sinua väsyneempiä
Apn aloituksessa on roolit päälaellaan. Tää on trollaus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin istua sohvalla ja lukea kirjaa mutta ulos en pienten lasten kanssa enää lähde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen että ne pienten lasten vanhemmat olisivat kuitenkin huomattavasti sinua väsyneempiä
Mutta nuorena jaksaa paremmin. Olen ollut nuori ja puhun kokemuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin istua sohvalla ja lukea kirjaa mutta ulos en pienten lasten kanssa enää lähde.
Eiköhän sekin toimisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne vanhemmat on ihan itse päättäneet voimiensa riittävän niihin pieniin lapsiin kun ovat ne hankkineet. Isovanhempi ei.
Pyysittekö todella apua vai ohjasitteko käytännössä vanhemmat kahvin jälkeen pihalle lasten kanssa, että saatte rauhassa siivota? Tuo toimintamalli ei ollut avun pyytämistä. Kokeile seuraavalla kerralla pyytää rehdisti apua etukäteen.