Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isovanhemmat eivät enää kyläile, kun pyysimme auttamaan

Vierailija
25.03.2024 |

Lapsiperheille aina sanotaan, että pyytäkää rohkeasti isovanhemmilta apua arkeen. Me kokeilimme, mutta nyt he eivät enää vieraile meillä. Isovanhemmat ovat aiemmin kutsuneet itsensä säännöllisesti kylään ja tulleet "passattaviksi". Istuvat sohvalle ja odottavat valmista ruokaa. Jättävät lautasensa pöytään ja sitä rataa. Viime kerralla sanoimme ystävällisesti isovanhemmille ruokailun jälkeen, että veisittekö lapset ulos, me jäämme siivoamaan kodin sillä välin vauvan kanssa. No, puimme lapset (2 kpl) ulos ja laitoimme isovanhempien kanssa pihalle ja saimme viikkosiivouksen hoidettua. Mutta kas kummaa! Nyt on vierähtänyt jo monta kuukautta eikä isovanhemmat olekaan kutsuneet itseänsä kylään. Missä meni vikaan???

Kommentit (321)

Vierailija
41/321 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä minuakin ihmetyttäisi, jos menisin kylään tervehtimään poikaani/tytärtäni ja minut heitettäisiin lapsilauman kanssa pihalle enkä saisi sen lapseni kanssa ollenkaan edes jutella.

Lue aloitus jos osaat. Kaksi lasta ei ole lauma, ja ne ovat sinun lastenlapsiasi. Istut sohvalla perse homeessa ja odotat täyspalvelua, kun toiset raatavat keittiössä, etkä voi edes lastenlapsiisi tutustua sen vertaa että menisit heidän kanssaan ulos. Luuletko että he hoitavat sinua kun olet vanha? Luuletko että he tulevat katsomaan sinua vanhainkotiin?

Vierailija
42/321 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät minunkaan vanhempani auttaneet missään. Tulivat kylään pari kertaa vuodessa, söivät ja lähtivät pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/321 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään tulisi enää kylään jos pitäisi muiden kakaroita hoidella.

Eiväthän omien lasten kakarat ole muiden kakaroita vaan omia lastenlapsia, tollo. Kuka idiootti sinutkin on synnyttänyt?

Yksikään isovanhempi ei ole päättänyt montako kakaraa se oma lapsi tekee. Silloin niihin ei voi mitään velvoitteitakaan olla vaikka miten olisivat lapsenlapsia. -Eri

Silloin on viisainta olla itse synnyttämättä sitä ensimmäistäkään kakaraa. Olet oikeassa, isovanhemmilla ei ole mitään velvollisuuksia lastenlapsiinsa, mutta ei heillä myöskään ole oikeuksia. Sitten pidetään turpa kiinni kun itse ollaan yksinäisiä vanhuksia joista kukaan ei välitä.

Vierailija
44/321 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä minuakin ihmetyttäisi, jos menisin kylään tervehtimään poikaani/tytärtäni ja minut heitettäisiin lapsilauman kanssa pihalle enkä saisi sen lapseni kanssa ollenkaan edes jutella.

Lue aloitus jos osaat. Kaksi lasta ei ole lauma, ja ne ovat sinun lastenlapsiasi. Istut sohvalla perse homeessa ja odotat täyspalvelua, kun toiset raatavat keittiössä, etkä voi edes lastenlapsiisi tutustua sen vertaa että menisit heidän kanssaan ulos. Luuletko että he hoitavat sinua kun olet vanha? Luuletko että he tulevat katsomaan sinua vanhainkotiin?

Jos on liikaa vaadittu että emäntä/isäntä kantaa likaisen lautaseni keittiöön niin ei, en todellakaan odota että laittaisivat tikkua ristiin silloinkaan kun olen vanhainkodissa. Lapsiin voi tutustua sisätiloissakin, ei minun sen takia tarvitse värjötellä ulkona vesisateessa jos minut heitetään sinne ennalta varoittamatta ilman että minulla on siihen sopivia vaatteita.

Vierailija
45/321 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuules nyt, vanhuksia ei halua hoitaa kukaan, ei omat lapset saati lapsenlapset.  Niin hyvää vanhusta ei vielä ole, kaikki ovat jotain vääryyttä jälkikasvulleen tehneet.

Luepa noita keskusteluja mikä haitta vanhat vanhemmat on.

Vierailija
46/321 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emmehän me pyytäneetkään heitä tekemään mitään kotiaskareita, vaan ohjasimme lasten kanssa ulkoilemaan. Lapsiahan he tulivat tapaamaan, vai? Ap.

Ja aikuisina ihmisinä varmaan olisivat voineet kieltäytyä, jos tässä oli joku ongelma.

Vierailija
47/321 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vko siivous oli tehtävä juuri kun isovanhemmat käymässä? Ja kysyitkö haluavatko/jaksavatko ulkoilla? Puhuit "kylässä"... Minä mummina en "kyläile" tyttäreni perheessä vaan voin olla kuten kotonani ja levätä jos tarve vaatii. Passattavaksi en mene, tarjoan apuani mikäli näen tarvetta. En ole vieras joka kylässä vaan toiv pidetty mummi

Vierailija
48/321 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo kyllä selviä ilman soittoa isovanhemmille.

Vierailija
49/321 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ap joutuu tästä lähtien ulkoiluttamaan ja siivoamaan ilman apua. Kuinka ihmeessä itse selvisin 5 lapsen yh ilman tukiverkkoa? Selvisin ja elämä jatkuu

Vierailija
50/321 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emmehän me pyytäneetkään heitä tekemään mitään kotiaskareita, vaan ohjasimme lasten kanssa ulkoilemaan. Lapsiahan he tulivat tapaamaan, vai? Ap.

Isovanhemmat luulivat että se auttaa teitä kun he istuvat sohvalla passattavina. Pitävät nyt teitä kiittämättöminä kun heidän antama apu ei kelvannut.

Nykyään ei se riitä, että lapset on passattu aikanaan. Heitä pitää passata yhä kun ovat itsekin isiä ja äitejä. Heillä on niin vaikeaa ja sillai.

Vierailija
51/321 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat on auttaneet mua paljonkin. Mutta mun pitää apua pyytäessäni kertoa, millaisesta avusta on kyse. Silloin he voivat päättää, ottavatko lapsenlapset luokseen hoitoon vai tulevatko meille. Kaksi tuntia leikkipuistossa  sunnuntaina iltapäivällä -> tulevat meille.  Kuusi tuntia lauantaina alkaen klo 20 - > ottavat yöksi luokseen.

Vierailija
52/321 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin tulossa kyläilemään, niin olisihan se vähän outoa joutua yht'äkkiä pihalle leikkimään hiekkakakuilla. Kannattaisi sopia tämmöisistä ylläreistä ennakkoon.

Vierailija
53/321 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isovanhemmat luulivat että se auttaa teitä kun he istuvat sohvalla passattavina. Pitävät nyt teitä kiittämättöminä kun heidän antama apu ei kelvannut.

Suoraan sanottuna olenkin ihmetellyt, kun anoppi on aina puhunut, että haluavat auttaa meitä. Luulimme tarkoittaneen, että voisimme pyytää apua. Mitä ihmettä se sitten tarkoitti? Sohvalla istuminen ja tiskivuoren tuottaminen ei tosiaankaan ole mikään apu.

Nämä ovat varmaan samantyyppiset ihmiset kehittäneet nykyiset lastensuojelukäytännöt, että tullaan perheen luokse "auttamaan, kun haastatellaan heitä sohvalla istuen.

Vierailija
54/321 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pyydän lapseni syömään juhlapäivinä ja joskus muulloinkin. Toivon, että pääsen joskus hoitamaan myös lapsenlapsiani. Aina menen tuliaisten kanssa ja olen yrittänyt maksaa heidän opiskelujensa kuluja kykyjeni mukaan. Mutta minähän olenkin isä ja kokkaava alfauros.

Vierailija
55/321 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä kyllä ensisijaisesti haluan nähdä oman lapseni lapsineen.Omat lapset on läheisempiä kuin lapsenlapset.

Vierailija
56/321 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhempani ja appivanhempani tulivat vain kyläilemään kun lapset olivat pieniä. Minä tottakai passasin ja hoidin tarjoilut. Saivat istua sohvassa ja jutella lasten kanssa tai pitää sylissä. 

Nyt 65 vuotiaana olen joskus lopen uupunut kun raskaan työpäivän jälkeen hoidan lastenlapsia. Olisi ihanaa vaihtaa ajatuksia aikuisten eli lasteni ja heidän puolisoidensa kanssa, mutta jään aina pienten lasten kanssa, että vanhemmat pääsevat yhdessä ulos/harrastuksiin. Olen kyllä kertonut väsymyksestä, mutta samalla on huono omatunto, jos en aina jaksa.

Tottakai rakastan heitä ihan kaikkia. Sinkkutyöläismummina olen vain vähän ylikuormittunut. 

Vierailija
57/321 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään tulisi enää kylään jos pitäisi muiden kakaroita hoidella.

Eiväthän omien lasten kakarat ole muiden kakaroita vaan omia lastenlapsia, tollo. Kuka idiootti sinutkin on synnyttänyt?

Yksikään isovanhempi ei ole päättänyt montako kakaraa se oma lapsi tekee. Silloin niihin ei voi mitään velvoitteitakaan olla vaikka miten olisivat lapsenlapsia. -Eri

Silloin on viisainta olla itse synnyttämättä sitä ensimmäistäkään kakaraa. Olet oikeassa, isovanhemmilla ei ole mitään velvollisuuksia lastenlapsiinsa, mutta ei heillä myöskään ole oikeuksia. Sitten pidetään turpa kiinni kun itse ollaan yksinäisiä vanhuksia joista kukaan ei välitä.

Lapsi ja vanhempi ovat olleet samaa perhettä.Isovanhempi ja lapsenlapsi ei.

Vierailija
58/321 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei se riitä, että lapset on passattu aikanaan. Heitä pitää passata yhä kun ovat itsekin isiä ja äitejä. Heillä on niin vaikeaa ja sillai.

Jep.Muistsn omasta lapsuudestani, että vanhempani auttoivat omia vanhempiaan.Ei toisinpäin.Milloin tämä muutos on tapahtunut,että aikuiset lapset odottavat jatkuvaa apua omilta vanhemmiltaan?

Vierailija
59/321 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ap joutuu tästä lähtien ulkoiluttamaan ja siivoamaan ilman apua. Kuinka ihmeessä itse selvisin 5 lapsen yh ilman tukiverkkoa? Selvisin ja elämä jatkuu

Miksi ihmiset aina korostavat omia selviytymistarinoitaan? On hienoa, jos on selvitty haastavista elämäntilanteista, mutta eikö saisi turvautua tukiverkkoihin, jos sellaisia on suotu? Olen vasta yhden pienen vauvelin mummi, mutta pyrimme mieheni kanssa auttamaan mahdollisimman paljon. Teemme ruokaa ja otamme vauvan yökylään tai pyydämme koko pienen perheen yökylään meille, jolloin vanhemmat saavat tulla valmiiseen pöytään ja nukkua aamulla pitkään. Ei se tarkoita, etteivätkö he selviäisi itsekin, mutta jos apua on saatavissa, sehän on vain hyvä asia.

Vierailija
60/321 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa keskustelua, onko velvollisuutta hoitaa lapsenlapsia. Ei ole. Ei ole velvollisuutta auttaa ketään muutakaan missään. Yleensä ihmissuhteet toimivat kyllä ihan muulla periaatteella kuin kenen velvollisuus on tehdä mitäkin, mutta ehkä joissain piireissä mitään ei tehdä toisen hyväksi ilman pakkoa. Meillä onneksi autetaan puolin ja toisin kykyjemme mukaan. Siotäkin huolimatta ettei se olekaan kenenkään velvollisuus. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi