Isovanhemmat eivät enää kyläile, kun pyysimme auttamaan
Lapsiperheille aina sanotaan, että pyytäkää rohkeasti isovanhemmilta apua arkeen. Me kokeilimme, mutta nyt he eivät enää vieraile meillä. Isovanhemmat ovat aiemmin kutsuneet itsensä säännöllisesti kylään ja tulleet "passattaviksi". Istuvat sohvalle ja odottavat valmista ruokaa. Jättävät lautasensa pöytään ja sitä rataa. Viime kerralla sanoimme ystävällisesti isovanhemmille ruokailun jälkeen, että veisittekö lapset ulos, me jäämme siivoamaan kodin sillä välin vauvan kanssa. No, puimme lapset (2 kpl) ulos ja laitoimme isovanhempien kanssa pihalle ja saimme viikkosiivouksen hoidettua. Mutta kas kummaa! Nyt on vierähtänyt jo monta kuukautta eikä isovanhemmat olekaan kutsuneet itseänsä kylään. Missä meni vikaan???
Kommentit (321)
Tuo lautasten vienti, niin tekee jokaimen kotioloissa astioilleen.
Mutta toivon, että saan itse pinota lautaset pinoon ja viedä keittiöön eikä sinne pieneen tilaan juokse vaikka nelihenkinen perhe sotkemaan, ei pöytätilakaan riitä että jokainen laittaa sinne tänne ne astiansa
Vierailija kirjoitti:
Ap, puhu asiasta näille isovanhemmille. Emme me täällä palstalla voi tietää,mistä kiikastaa.
Yleensäkin: asioista kannattaa sanoa suoraan eikä olettaa ja tulkita ohmisten käytöstä
Juuri näin! Ja se puhuu jonka vanhemmat nuo on. Kommunikoimalla asiat usein selviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaksi kertaa vuodessa käyn, oletan tulevani kylään, toki mielelläni lasten kanssa olen. Jos niilläkin kerroilla tiuskitaan en ehkä tule enää parin sadan kanssa lasten synttäreilläkään.
Vieraana minäkin kestitsen niin omia lapsia kuin miniöitäkin. Lautasen laitto tiskikoneeseen ei ole niin iso vaiva etten jaksa miniänkin lautasta laittaa.
Siis lasketko sinä niitä lahjarahoja?
Kyllä minä lasken rahani mitä minulla on varaa ja halua antaa. Ei se mummoillakaan kukkaruukussa kasva.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kertoa jo kutsuessaan, millaista apua tarvitaan. Pitääkö pestä ikkunat, viedä lapset leikkipuistoon, auttaa muuttolaatikoiden pakkaamisessa tms. Jos kutsuu vain kylään, silloin kyläillään eikä tehdä muuta.
Eihän nämä isovanhemmat tulleet kutsuttuna. Itse itsensä kutsui. Vaikea siinä on sumplia sitten.
Ei piä mennä kutsumatta ja joka toinenkin kerta kieltöytyä kun kutsutaan. Etenkin poikansa pitää vanhempien hyljätä, niin käskee Raamattukin.
Eikös se ole win win teille. Ei tulla enää kutsumatta passattavaksi.
Meillä lapsi tuli kumppaninsa kanssa usein viikonlopuksi kotiin, täysihoidolle tietysti. Sohvalla löhösivät ja valmista odottivat. Kun tuli eka lapsi heille, kyläilyt vähenivät, me kävimme joskun lasta katsomassa, toki sopien etukäteen. Mutta kyllästyttiin kun he odottivat, että me kylään mennessämme hoidamme lapset, autamme ruoanlaitossa, ja ikkunanpesuunkin olisi pitänyt ryhtyä. Kun joskus tulevat meille, odottavat itse aina valmista.
Eli ap, l,teko sinö auttanut iäkkäitä kun heillä vierailet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emmehän me pyytäneetkään heitä tekemään mitään kotiaskareita, vaan ohjasimme lasten kanssa ulkoilemaan. Lapsiahan he tulivat tapaamaan, vai? Ap.
Isovanhemmat luulivat että se auttaa teitä kun he istuvat sohvalla passattavina. Pitävät nyt teitä kiittämättöminä kun heidän antama apu ei kelvannut.
Suoraan sanottuna olenkin ihmetellyt, kun anoppi on aina puhunut, että haluavat auttaa meitä. Luulimme tarkoittaneen, että voisimme pyytää apua. Mitä ihmettä se sitten tarkoitti? Sohvalla istuminen ja tiskivuoren tuottaminen ei tosiaankaan ole mikään apu.
Pitäiskö kysyä sitten anopilta, mitä hän tarkoitti? Jospa hän haluaa ennemmin auttaa taloudellisesti?
Puhu viŧun ää.liö niille, älä meille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emmehän me pyytäneetkään heitä tekemään mitään kotiaskareita, vaan ohjasimme lasten kanssa ulkoilemaan. Lapsiahan he tulivat tapaamaan, vai? Ap.
Isovanhemmat luulivat että se auttaa teitä kun he istuvat sohvalla passattavina. Pitävät nyt teitä kiittämättöminä kun heidän antama apu ei kelvannut.
Suoraan sanottuna olenkin ihmetellyt, kun anoppi on aina puhunut, että haluavat auttaa meitä. Luulimme tarkoittaneen, että voisimme pyytää apua. Mitä ihmettä se sitten tarkoitti? Sohvalla istuminen ja tiskivuoren tuottaminen ei tosiaankaan ole mikään apu.
Pitäiskö kysyä sitten anopilta, mitä hän tarkoitti? Jospa hän haluaa ennemmin auttaa taloudellisesti?
Eli ostaa kysymättä ja lupaa pyytämättä liian pieniä talvihaalareita lapsille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kertoa jo kutsuessaan, millaista apua tarvitaan. Pitääkö pestä ikkunat, viedä lapset leikkipuistoon, auttaa muuttolaatikoiden pakkaamisessa tms. Jos kutsuu vain kylään, silloin kyläillään eikä tehdä muuta.
Eihän nämä isovanhemmat tulleet kutsuttuna. Itse itsensä kutsui. Vaikea siinä on sumplia sitten.
Tuollainen pitää lopettaa heti alkuunsa. Yllätysvierailut ei käy. Jos soittaa etukäteen, kannattaa jo siinä yhteydessä kertoa, millainen työmaa on odotettavissa.
No kyllä minuakin ihmetyttäisi, jos menisin kylään tervehtimään poikaani/tytärtäni ja minut heitettäisiin lapsilauman kanssa pihalle enkä saisi sen lapseni kanssa ollenkaan edes jutella.
Kyllä isovanhempana väsyin illan lapsenlikkana ollessani. Kaikkeen sai houkutella ja maanitella. Syömään, pesulle, nukkumaan. Vei aikaa ja hermoja. Eikö nykylapsia opeteta ymmärtämään, tottelemaan puhetta? En halua korottaa ääntäni enkä juosta perässä. Hoidan mielelläni hyvätapaisia lapsia.
Minua huvitti kun lastenlapset olivat jotain 3- 5 vuotiaita miten he kertoivat mitä äiti on sanonut. Olin paljon heidän kanssaan En siitä nyt loukkaantunutkaan mutta vaikka nyt on jo 20 vuotta vieläkin muistan miniän syvimmät ajatukset minusta. Onhan tässä sopeuduttu, minä vajavaisena, hän parempana ihmisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
E
Sanot että haluatte RAHAA, ette mitään rupuisia vaatteita tai värityskirjoja.
Mun miniä sanoi suoraan kun vauva syntyi, me ollaan niin tarkkoja kaikesta ettei mitään saa ostaa. Suoraa ystävällistä puhetta ymmärsin, sen verran annan rahana kuin ostelisin jotain. Vaikka mieli tekisi kun kulkee kauniiden lastenvaatteiden ohitse.
Vierailija kirjoitti:
Minua huvitti kun lastenlapset olivat jotain 3- 5 vuotiaita miten he kertoivat mitä äiti on sanonut. Olin paljon heidän kanssaan En siitä nyt loukkaantunutkaan mutta vaikka nyt on jo 20 vuotta vieläkin muistan miniän syvimmät ajatukset minusta. Onhan tässä sopeuduttu, minä vajavaisena, hän parempana ihmisenä.
Millä tavalla olet parempi ihminen?
Vierailija kirjoitti:
En minäkään tulisi enää kylään jos pitäisi muiden kakaroita hoidella.
Eiväthän omien lasten kakarat ole muiden kakaroita vaan omia lastenlapsia, tollo. Kuka idiootti sinutkin on synnyttänyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla olet parempi ihminen?
Lukutaito ja luetun ymmärtäminen??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään tulisi enää kylään jos pitäisi muiden kakaroita hoidella.
Eiväthän omien lasten kakarat ole muiden kakaroita vaan omia lastenlapsia, tollo. Kuka idiootti sinutkin on synnyttänyt?
Yksikään isovanhempi ei ole päättänyt montako kakaraa se oma lapsi tekee. Silloin niihin ei voi mitään velvoitteitakaan olla vaikka miten olisivat lapsenlapsia. -Eri
Pyysi omia lapsiaan vai lapsenlapsiaan?