Miten helpoiten maksan siskoni opintolainan?
Siskollani on opintolainaa reippaat 11 000 euroa, nyt lyhentää sitä 140e kuussa, josta käsittääkseni lähes 60e korkoja. Hän käy osa-aikaisesti töissä eikä saa toimeentulotukea. Kuitenkin hänellä on pieni lapsi ja rahat tiukilla, eikä opintolainan takaisinmaksuun olisi nyt laittaa tuota 140e kuussa.
Olen itse siitä onnellisessa asemassa, että minulla on hyvä taloudellinen puskuri eikä elätettäviä, joten pystyisin siskoni opintolainan maksamaan. Totta kai niin, että hän pitkällä aikavälillä maksaisi summan takaisin minulle, mutta en tästä ottaisi korkoja välistä. Miten olisi fiksuinta toimia?
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksa laina omalta tililtäsi, jotta siitä ei tarvitse maksaa lahjaveroa. Tee siskosi kanssa kirjallinen sopimus takaisin maksusta.
Miksi oman siskon kanssa pitäisi tehdä kirjallinen sopimus?
Sekä pankki että verottaja saattaa kysellä rahojen alkuperää ja saattaa tulla vaikeuksia jos velkakirjaa ei ole. Helpoimmalla pääsee kun velkakirja on olemassa, sen tekemisessä menee 5min, molemmille osapuolille allekirjoitetut kopiot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehtoja
-Voit lahjoittaa 4999€ verotta 3 vuoden välein
-Siskosi keskustelee pankin kanssa että voisiko maksaa kerralla tai suuremmissa erissä lainan takaisin. Pyytää pankista pankkisiirron jossa on maksaja hän itse ja sinä maksat laskun hänen puolesta. Tästä ei pitäisi tulla lahjavero tms. vero seuraamusta, tarkasta viisaammalta.
Nämä tulivat äkkiä mieleen.
Voiko kuka vaan tehdä tuon verottoman lahjoituksen? Luulin, että vain vanhempi lapselleen.
Todellakin voi. Minä sain mummolan verottomasti, kun kaikki osakkaat lahjoittivat minulle osuutensa, joka oli noin 4900 euroa per osakas. Ei sille talolle tullut hintaa kuin noin 49 000 euroa, mutta ei mnun tarvinnut siitä mitään lahjaveroa maksaa, kun lahjoitus tuli 10 osakkaalta.
Lisäksi hinta laitettin markkinahintaa alhaisemmaksi, mutta verottaja hyväksyi tuon hinnan kuitenkin. Verotietoihin tuli, että olen saanut sen lahjana.
Aikamoinen summa lainata. Mistä ap tiedät, että saatko takaisin? Muutenkin outoa, ettei sisko maksa lainalle korkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin maksat 4999.99 euroa ihan verottomasti. Sitten siirrät saman summan äidille ja isälle ja he edelleen lahjoittavat summan siskollesi. Näin ei mene mitään veroa.
Verojen kiertoa
Jos mulle lahjoitetaan 5000 euroa, niin on täysin oma asiani, jos haluan lahjoittaa sen edelleen toiselle henkilölle.
Jos tulee pankista tai verottajalta kyselyä niin on osoittaa , että kyseessä on laina eikä lahja . Itse kirjoitettu velkakirja päivämäärällä ja allekirjoituksilla riittää .
Vierailija kirjoitti:
Jos veli haluaa rahansa takaisin, niin ilman velkakirjaa mikään ei velvoita siskoa maksamaan rahoja ikinä takaisin.
Minä ajattelin että tuo on sisko. 😀
Vierailija kirjoitti:
Aikamoinen summa lainata. Mistä ap tiedät, että saatko takaisin? Muutenkin outoa, ettei sisko maksa lainalle korkoa.
Toisille iso summa, toisille ei. Minun siskopuolellani on korotonta velkaa minulta yli 100 000€, makselee aina välillä jotain takaisin, ei niin väliä minulle.
Itselläni taas on vanhemmiltani korotonta lainaa jota lähinnä inflaatio nakertaa.
Käsittäkseni lahjaveron raja ei koske läheisen opiskelukustannuksien maksamista. Esim. vanhemmat voivat maksaa lapsensa vuokrat, opiskelukulut ja muita elämisen kuluja eikä näitä katsota lahjoiksi. Voit myös tehdä siskosi kanssa velkakirjan ilman korkoa vaikka 25 vuoden laina-ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Mikäs tommonen korko on? Pikavippi ilmeisesti kyseessä.
Ei tuo nyt niin älytön ole. Riippuu ihan siitä millaiselle päivälle oma korontarkastuspäivä on sattunut. Itselläni on asuntolaina vajaa 20 000 €, josta maksan korkoa kuussa 80 €, siihen päälle lyhennys ja muut kulut. Jos ap:n siskon korontarkastus on osunut 12 kk:n euriborin korkeimpiin päiviin, niin korko on lähemmäs 5 %.
Vierailija kirjoitti:
Käsittäkseni lahjaveron raja ei koske läheisen opiskelukustannuksien maksamista. Esim. vanhemmat voivat maksaa lapsensa vuokrat, opiskelukulut ja muita elämisen kuluja eikä näitä katsota lahjoiksi. Voit myös tehdä siskosi kanssa velkakirjan ilman korkoa vaikka 25 vuoden laina-ajalla.
Lisään vielä, että me olemme eri elämän tilanteissa perheemme sisällä lainanneet toisiltamme rahaa ilman korkoa. Mieluummin niin, koska silloin ei tarvitse turhia kuluja toisille maksaa. Suosittelen aina velkakirjaa.
Kysyttiin helpointa ja fiksuinta tapaa toimia. Kyllä se on mennä verkkopankkiin ja maksaa siskon opintolaina pois.
No maksat pois ja teette velkakirjan keskenänne. Kai ihmiset voivat toisilleen rahaa lainata.
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin on hyvä huomioida seuraava (aiemmin jaetusta linkistä):
"Ongelmaksi voi opintovelankin osalta nousta se, että koulutus- ja elatuskustannusten maksamisen sijasta tämänkin velan voi nimestään huolimatta käyttää muihinkin tarkoituksiin. Opiskelija voi ostaa sillä vaikkapa auton, pörssiosakkeita tai muuta omaisuutta itselleen.
Asiasta ei ole tiedossani oikeuskäytäntöä, joten asia on tulkinnanvarainen. Jos aikoo maksaa toisen opintovelkaa pois, kannattaa varautua selvittämään verottajalle, mihin velkarahat on tosiasiassa käytetty."
Jos nimenomaan on tarkoitus lainata sitä rahaa, eikä lahjoittaa, niin teette siitä velkakirjan, jossa on lainasumma, lainan korko (0%) ja suunniteltu takaisinmaksuohjelma. Sen takaisinmaksuohjelman pitää olla uskottava, ettei verottaja ala tulkitsemaan sitä lahjaksi.
Esim. kun me lainattiin tyttärelle ja vävylle rahaa asunnon ostoon, niin kirjattiin siihen jo valmiiksi, milloin on ensimmäinen lyhennyserä. Siinä oli aluksi vuoden verran lyhennysvapaata (koska uusi asunto ei ollut valmis, että sinne olisi päässyt muuttamaan, ja vanha asunto oli myymättä) ja ensimmäiseksi lyhennyseräksi laitettiin sellainen summa, jonka he varmasti pystyisivät maksamaan myytyään edellisen asunnon pois. Sitten loppuerät oli 1000€/kk kolmen vuoden ajan.
Siskon lainassa voisi esim. olla vuosi tai pari lyhennysvapaata ja sen jälkeen 100€/kk. Tai mikä nyt vaan teille sopii. Mutta uskottava maksuohjelma pitää olla. Ja niihin maksuihin sisko voi sitten laittaa viestiksi vaikka 'lainan takaisinmaksu, jäljellä oleva saldo xxxx euroa', että pysytte molemmat tilanteen tasalla. Toki kannattaa silti pitää niistä takaisinmaksuista omatkin muistiinpanot.
Vierailija kirjoitti:
Maksa laina omalta tililtäsi, jotta siitä ei tarvitse maksaa lahjaveroa. Tee siskosi kanssa kirjallinen sopimus takaisin maksusta.
Ei toisten lainoja voi tietenkään maksaa pois ilman lahjaveroseuraamuksia, valoja nyt päälle siellä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos veli haluaa rahansa takaisin, niin ilman velkakirjaa mikään ei velvoita siskoa maksamaan rahoja ikinä takaisin.
Minä ajattelin että tuo on sisko. 😀
Mä alapeukutin viestit, joissa viitataan veljeen.
Ap:n sukupuoli ei minusta käynyt ilmi missään ja on vähän outoa ajatella, että rahoissaan oleva sisarus on automaattisesti mies. :D
Voitko maksaa siskon muita laskuja vastaavalla summalla niin sisko voi laittaa itse lainaan kuukaudessa enemmän? Toisten laskujahan saa maksaa ilman verottajan asiaan puuttumista.
Mä maksoin siskoni yhden kymppitonnin lainan aikoinaan pois. Tehtiin juurikin paperi, että maksan lainan kokonaisuudesaan pois ja hän sitten maksaa mulle 1% korolla. Ensimmäinen maksu erä laitettiin kolmen vuoden päähän. Seuraava sitten kolmen ja taas kolmen. Sen jälkeen sitten revin paperin.
En tarvinnut siis sitä rahaa takaisin. Tuosta on nyt se 20 vuotta aikaa. Nyt on siskokin hyvissä asemissa ja taloudellisesti vakaa elämä.
Broidi ei niinkään koskaan opiskellut, mutta hänelle takasin lainan, että saa firman perustettua. Maksoin sen lainan sovitusti pois. Enkä tule häneltäkään koskaan vaatimaan rahaa takaisin.
Ne on jo maksettu. Keskittyvät nyt omiin uriinsa ja perheeseensä. Hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö muuten joku, että voiko vanhempani maksaa opintolainani (10.000€) pois ennakkoperintönä ilman veroseuraamuksia? Tarvitseeko tehdä erillinen paperi ja pitääkö se hyväksyttää jossain?
Tuo on jo niin suuri summa, että siitä menee lahjavero.
Tässä tilanteessa sanoisin, että lainaa vanhemmiltasi tuo raha ja tehkää siitä velkakirja 0% korolla. Ja maksusuunnitelma, jota noudatatte.
Tämän lisäksi katsotte, mitkä olisivat sellaisia elatusmenojasi, joita vanhempasi voivat ottaa hoitaakseen. He voivat maksaa elatukseen liittyviä laskuja puolestasi ja sinä voit säästyvillä rahoilla maksaa heidän velkaansa pois. Jos olet jo töissä ja sinulla on vaikka vuokra maksettavana, he voivat maksaa vuokran puolestasi. Kunhan et saa asumistukea siihen vuokraan, silloin se ei tietenkään käy.
Toisaalta jos haluatte vain tuon opintolainan pois, niin 10000 eurosta menee lahjaveroa 500€. Tuo ei ole kauhean paha. Jos ette halua, että tuota lahjaa ei huomioida myöhemmin perinnönjaossa, niin sitten lahjakirjaan maininta, että kyseessä ei ole ennakkoperintö. Joka tapauksessa tässä ensimmäisessä vaiheessa se verotetaan lahjana. Ilman mainintaa siitä, että kyseessä ei ole ennakkoperintö, se lahja pitää setviä vielä uudestaan perinnönjaon yhteydessä, jolloin lahja lisätään perintöön ja siitä maksetut lahjaverot vähennetään perintöverosta.
Vinkki kyselijöille: Kannattaa kertoa kysymyksen taustaksi vähän pohjatietoja, niin saa paremman täsmävastauksen. Tähänkin kysymykseen vastaus suositeltavasta menettelystä riippuu paljon siitä, onko kysyjä vielä opiskelija vai töissä, onko ainoa lapsi vai onko muitakin lapsia, saako asumistukea vai ei jne.
Ja ihan laillisesti sitä rahaa kierretään.