Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten helpoiten maksan siskoni opintolainan?

Vierailija
25.03.2024 |

Siskollani on opintolainaa reippaat 11 000 euroa, nyt lyhentää sitä 140e kuussa, josta käsittääkseni lähes 60e korkoja. Hän käy osa-aikaisesti töissä eikä saa toimeentulotukea. Kuitenkin hänellä on pieni lapsi ja rahat tiukilla, eikä opintolainan takaisinmaksuun olisi nyt laittaa tuota 140e kuussa.

Olen itse siitä onnellisessa asemassa, että minulla on hyvä taloudellinen puskuri eikä elätettäviä, joten pystyisin siskoni opintolainan maksamaan. Totta kai niin, että hän pitkällä aikavälillä maksaisi summan takaisin minulle, mutta en tästä ottaisi korkoja välistä. Miten olisi fiksuinta toimia?

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksa laina omalta tililtäsi, jotta siitä ei tarvitse maksaa lahjaveroa. Tee siskosi kanssa kirjallinen sopimus takaisin maksusta.

Miksi oman siskon kanssa pitäisi tehdä kirjallinen sopimus? 

Sekä pankki että verottaja saattaa kysellä rahojen alkuperää ja saattaa tulla vaikeuksia jos velkakirjaa ei ole. Helpoimmalla pääsee kun velkakirja on olemassa, sen tekemisessä menee 5min, molemmille osapuolille allekirjoitetut kopiot. 

Ei pankki mitään rahojen alkuperää kysy, jos tilille tulee maksu suomalaiselta tililtä. Siitähän tilisiirrostahan näkee suoraan sen rahojen alkuperän.

Verottaja voi ruveta kyselemään varojen alkuperää, jos jollekin pienituloiselle ilmestyy yhtäkkiä kauhea miljoonaomaisuus, eikä näy mitään selitystä sille, millä rahalla se miljoonaomaisuus on ostettu. 

Mutta esim. tuo tilanne, kun mies lainasi lapselle ja tämän puolisolle 115000€ asunnon ostoa varten, niin ei siitä mitään kyselyjä tullut miltään taholta. Ei tullut myöskään mitään kyselyjä siinä kohtaa, kun he tekivät lainaan 108000€ kertalyhennyksen myytyään edellisen asuntonsa. Verottajalle tuosta ei tarvinnut raportoida mitään, kun kyseessä oli kuitenkin koroton laina. Mutta velkapaperi tietenkin tehtiin. Ihan jo senkin takia, että jos lapsi ja puolisonsa olisivat sattumalta kuolleet, niin mehän oltaisiin peritty se lapsi ja sitten olisi pitänyt maksaa perintöveroa rahoista, jotka mies oli lainannut.

Vierailija
62/107 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos veli haluaa rahansa takaisin, niin ilman velkakirjaa mikään ei velvoita siskoa maksamaan rahoja ikinä takaisin.

Minä ajattelin että tuo on sisko. 😀

Mä alapeukutin viestit, joissa viitataan veljeen.

Ap:n sukupuoli ei minusta käynyt ilmi missään ja on vähän outoa ajatella, että rahoissaan oleva sisarus on automaattisesti mies. :D

Minä ajattelin ilman muuta, että ap on nainen. Tuntuisi luontevammalta, että nainen on halukas auttamaan sisartaan. Veli ei varmaan kantaisi murhetta siitä, että siskon rahatilanne on tiukka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman lahjaveroa voi antaa alle 5000 euron rahalahjan eli n. puolet pystyt tuosta summasta lahjoittamalla avittamana.

Toinen vaihtoehto on että lainaat summan siskollesi. Teette siitä kirjallisen sopimuksen ja sovitte sen millaisissa erissä hän maksaa sinulle takaisin. Voi olla että joudut laittamaan nimellisen koron, ettei tätä katsota lahjaveron alaiseksi lahjaksi.

Muutoin joo, mutta korkoa ei tule määritellä. Jos näin teet niin se on sinulle veronalaista tuloa josta maksa 30% veroa.

Vierailija
64/107 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pankki mitään rahojen alkuperää kysy, jos tilille tulee maksu suomalaiselta tililtä. Siitähän tilisiirrostahan näkee suoraan sen rahojen alkuperän.

Kyllä pankki voi kysyä. Minulta on kysellyt pariinkin kertaan että mikä on siirron tarkoitus. Se velkakirja kannattaa olla olemassa. 

Vierailija
65/107 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman lahjaveroa voi antaa alle 5000 euron rahalahjan eli n. puolet pystyt tuosta summasta lahjoittamalla avittamana.

Toinen vaihtoehto on että lainaat summan siskollesi. Teette siitä kirjallisen sopimuksen ja sovitte sen millaisissa erissä hän maksaa sinulle takaisin. Voi olla että joudut laittamaan nimellisen koron, ettei tätä katsota lahjaveron alaiseksi lahjaksi.

Muutoin joo, mutta korkoa ei tule määritellä. Jos näin teet niin se on sinulle veronalaista tuloa josta maksa 30% veroa.

Kyllähän muistakin pääomatuloista maksetaan veroja, ei se välttämättä ole ongelma. Korko kyllä monimutkaistaa laskutoimituksia, mutta jos on Excel hallussa, niin niistäkin selviää. Joku pieni korko voi olla ihan hyvä molempien osapuolien kannalta. Lainaaja hyötyy edullisemmasta korosta ja lainanantaja saa edes pienen korvauksen itselleen.

Vierailija
66/107 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitko maksaa siskon muita laskuja vastaavalla summalla niin sisko voi laittaa itse lainaan kuukaudessa enemmän? Toisten laskujahan saa maksaa ilman verottajan asiaan puuttumista.

Mä varmaan tekisin näin, että lahjoittaisin siskolle sen verottoman alle 5000e ja muuten maksaisin elatuslahjana elinkustannuksia (vuokra, sähkö yms. ei mitä tahansa laskuja).

Vierailija
67/107 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän muistakin pääomatuloista maksetaan veroja, ei se välttämättä ole ongelma. Korko kyllä monimutkaistaa laskutoimituksia, mutta jos on Excel hallussa, niin niistäkin selviää. Joku pieni korko voi olla ihan hyvä molempien osapuolien kannalta. Lainaaja hyötyy edullisemmasta korosta ja lainanantaja saa edes piene

Jostain 11 000€ korko on niin olemattomia pennosia että ei maksa vaivaa alkaa säätämään verokorttia. Mieluummin nollakorolla tai antaa vaikka koko summan lahjana. Sisarukselle lahjaveroprosentti on 19% 5000-25 000€ euron väliltä plus satanen siitä 5000€:sta.

Tekee siis 1240€.

Paras ratkaisu varmaankin olisi antaa nyt lahjana 4999€ josta veroja ei mene, se auttaa alkuun. Sitten 3v päästä antaa lisää lahjaa kun saa taas verottomana antaa. 

Vierailija
68/107 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitko maksaa siskon muita laskuja vastaavalla summalla niin sisko voi laittaa itse lainaan kuukaudessa enemmän? Toisten laskujahan saa maksaa ilman verottajan asiaan puuttumista.

Mä varmaan tekisin näin, että lahjoittaisin siskolle sen verottoman alle 5000e ja muuten maksaisin elatuslahjana elinkustannuksia (vuokra, sähkö yms. ei mitä tahansa laskuja).

Kannattaa selvyyden vuoksi tänne kirjoitellessa käyttää summaa 4999, koska siitä ei mene veroa. Jos joku menee 5000€ antamaan lahjana niin siitä menee veroa 100€.

Vierailija
69/107 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on epäilys että sisaruksen laskuja ei verottomana saa maksella. Oman lapsen tai lapsenlapsen laskuja saa. Sisarus kuuluu veroluokkaan 2, eli heidän välisiä lahjoja kohdellaan eri tavalla kuin rintaperilliselle annettuja lahjoja. 

Vierailija
70/107 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän saa asumistukea, älä erehdy maksamaan hänen vuokraansa. Voipi tulla haloo jossain vaiheessa.

Vierailija
71/107 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on epäilys että sisaruksen laskuja ei verottomana saa maksella. Oman lapsen tai lapsenlapsen laskuja saa. Sisarus kuuluu veroluokkaan 2, eli heidän välisiä lahjoja kohdellaan eri tavalla kuin rintaperilliselle annettuja lahjoja. 

https://www.op-media.fi/omat-rahat/verotus/tiesitko-etta-voit-tukea-lah…

"Elatuslahjan saajan iällä ei sinänsä ole merkitystä eikä sukulaissuhdettakaan tarvitse olla."

Vierailija
72/107 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hän saa asumistukea, älä erehdy maksamaan hänen vuokraansa. Voipi tulla haloo jossain vaiheessa.

Kelan sivuilta näkee, että ei vaikuta asumistukeen. Etsin joskus sielä tietoa, kun selvittelin, voidaanko me joskus maksaa opiskelevan lapsen vuokraa, kun lapsi saa asumistukea.

Vierailija
73/107 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saa maksaa kenen tahansa ilman veroseuraamuksia.

Vierailija
74/107 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastanneille! Alustavasti teemme siskon kanssa velkakirjan ja maksan hänen opintolainansa pois. 

Ap, joka muuten on nainen

Vierailija
75/107 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö muuten joku, että voiko vanhempani maksaa opintolainani (10.000€) pois ennakkoperintönä ilman veroseuraamuksia? Tarvitseeko tehdä erillinen paperi ja pitääkö se hyväksyttää jossain?

Ei voi. Ennakkoperinnöstäkin menee vero.

Vierailija
76/107 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoehtoja

-Voit lahjoittaa 4999€ verotta 3 vuoden välein

-Siskosi keskustelee pankin kanssa että voisiko maksaa kerralla tai suuremmissa erissä lainan takaisin. Pyytää pankista pankkisiirron jossa on maksaja hän itse ja sinä maksat laskun hänen puolesta. Tästä ei pitäisi tulla lahjavero tms. vero seuraamusta, tarkasta viisaammalta.

Nämä tulivat äkkiä mieleen.

Voiko kuka vaan tehdä tuon verottoman lahjoituksen? Luulin, että vain vanhempi lapselleen.

Voi. Minä voin lahjoittaa 4999.99 euroa kolmen vuoden aikana kerralla tai useammassa erässä samalle henkilölle ilman että hänelle tulee veroseuraamuksia. Siis ihan kenelle tahansa.

Vierailija
77/107 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä maksaisin muita laskuja ja sisko pistää vastaavan summan enemmän lainanlyhennyksiin ja pääsee lainasta nopeammin eroon. Sitten toivoisin parasta että haluaa maksaa edes osan joskus takaisin.

Lapsen harrastuksen voi maksaa, on joululahja lapselle. Synttärilahjaksi vaatteita tai lahjakortti vaatekauppaan.

Vierailija
78/107 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille vastanneille! Alustavasti teemme siskon kanssa velkakirjan ja maksan hänen opintolainansa pois. 

Ap, joka muuten on nainen

No niin minäkin ajattelin, että olet nainen. Naiset auttaa toisiaan. :)

Vierailija
79/107 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö muuten joku, että voiko vanhempani maksaa opintolainani (10.000€) pois ennakkoperintönä ilman veroseuraamuksia? Tarvitseeko tehdä erillinen paperi ja pitääkö se hyväksyttää jossain?

Jos molemmat vanhemmat osallistuvat, voivat kumpikin sen 4999e sulle lahjoittaa verottomasti.

Vierailija
80/107 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on jo niin suuri summa, että siitä menee lahjavero. 

Tässä tilanteessa sanoisin, että lainaa vanhemmiltasi tuo raha ja tehkää siitä velkakirja 0% korolla. Ja maksusuunnitelma, jota noudatatte.

Tämän lisäksi katsotte, mitkä olisivat sellaisia elatusmenojasi, joita vanhempasi voivat ottaa hoitaakseen. He voivat maksaa elatukseen liittyviä laskuja puolestasi ja sinä voit säästyvillä rahoilla maksaa heidän velkaansa pois. Jos olet jo töissä ja sinulla on vaikka vuokra maksettavana, he voivat maksaa vuokran puolestasi. Kunhan et saa asumistukea siihen vuokraan, silloin se ei tietenkään käy. 

Toisaalta jos haluatte vain tuon opintolainan pois, n

Olen tällä hetkellä työtön. Saan asumistukea. Mutta kiitos vastauksesta. En tiennyt, että ennakkoperintö verotetaan lahjana. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän