Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten helpoiten maksan siskoni opintolainan?

Vierailija
25.03.2024 |

Siskollani on opintolainaa reippaat 11 000 euroa, nyt lyhentää sitä 140e kuussa, josta käsittääkseni lähes 60e korkoja. Hän käy osa-aikaisesti töissä eikä saa toimeentulotukea. Kuitenkin hänellä on pieni lapsi ja rahat tiukilla, eikä opintolainan takaisinmaksuun olisi nyt laittaa tuota 140e kuussa.

Olen itse siitä onnellisessa asemassa, että minulla on hyvä taloudellinen puskuri eikä elätettäviä, joten pystyisin siskoni opintolainan maksamaan. Totta kai niin, että hän pitkällä aikavälillä maksaisi summan takaisin minulle, mutta en tästä ottaisi korkoja välistä. Miten olisi fiksuinta toimia?

Kommentit (107)

Vierailija
21/107 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksa laina omalta tililtäsi, jotta siitä ei tarvitse maksaa lahjaveroa. Tee siskosi kanssa kirjallinen sopimus takaisin maksusta.

Miksi oman siskon kanssa pitäisi tehdä kirjallinen sopimus? 

Jos vaikka sattuu kuolemaan.

Vierailija
22/107 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö muuten joku, että voiko vanhempani maksaa opintolainani (10.000€) pois ennakkoperintönä ilman veroseuraamuksia? Tarvitseeko tehdä erillinen paperi ja pitääkö se hyväksyttää jossain?

Hep huutelen vielä, jos joku osaisi vastata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/107 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos veli haluaa rahansa takaisin, niin ilman velkakirjaa mikään ei velvoita siskoa maksamaan rahoja ikinä takaisin.

Vierailija
24/107 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoehtoja

-Voit lahjoittaa 4999€ verotta 3 vuoden välein

-Siskosi keskustelee pankin kanssa että voisiko maksaa kerralla tai suuremmissa erissä lainan takaisin. Pyytää pankista pankkisiirron jossa on maksaja hän itse ja sinä maksat laskun hänen puolesta. Tästä ei pitäisi tulla lahjavero tms. vero seuraamusta, tarkasta viisaammalta.

Nämä tulivat äkkiä mieleen.

Voiko kuka vaan tehdä tuon verottoman lahjoituksen? Luulin, että vain vanhempi lapselleen.

Vierailija
25/107 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on äkkiä sisarussuhteet solmussa, kun sekoitetaan velka-asioita mukaan. Eikö sisko voi hakea lainaan lyhennysvapaata ja korkoihin korkohyvitystä? 

Vierailija
26/107 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö muuten joku, että voiko vanhempani maksaa opintolainani (10.000€) pois ennakkoperintönä ilman veroseuraamuksia? Tarvitseeko tehdä erillinen paperi ja pitääkö se hyväksyttää jossain?

https://www.minilex.fi/a/ennakkoperinn%C3%B6n-verotus

"Ennen antajansa kuolemaa ennakkoperintöä verotetaan kuten normaalia lahjaa eli siitä on maksettava lahjavero, mikäli sen arvo on 5 000 euroa tai enemmän."

Tuossa ylempänä linkki, milloin opintolainan maksu mahdollisesti katsottaisiin verottomaksi elatuslahjaksi - jos pystyt osoittamaan, ettet ole lainalla kartuttanut omaisuuttasi.

Vierailija
27/107 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksa vaan - ja siskosi saa maksaa valtiolle lahjaveron.

Vierailija
28/107 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin maksat 4999.99 euroa ihan verottomasti. Sitten siirrät saman summan äidille ja isälle ja he edelleen lahjoittavat summan siskollesi. Näin ei mene mitään veroa. 

Vierailija
29/107 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan tajuat sen että sisaresi ei ikinä tule maksamaan sulle takaisin.

Välitkin menee ehkä poikki.

Lisäksi: kiitollisuutta on turha odottaa. Päinvastoin hän tulee raivoamaan sulle kun yrität saada rahojasi takaisin.

Vierailija
30/107 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla noin kova korko?

Mutta asiaan: antaisin siskolle käteistä vaikka tuon 140 e kuukaudessa tai enemmän.  En antaisi virallisesti koska lahjavero. 

Vierailija
31/107 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoehtoja

-Siskosi keskustelee pankin kanssa että voisiko maksaa kerralla tai suuremmissa erissä lainan takaisin. Pyytää pankista pankkisiirron jossa on maksaja hän itse ja sinä maksat laskun hänen puolesta. Tästä ei pitäisi tulla lahjavero tms. vero seuraamusta, tarkasta viisaammalta.

Voiko kuka vaan tehdä tuon verottoman lahjoituksen? Luulin, että vain vanhempi lapselleen.

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/lahja/milloin-pit%C3%A4%C…

Ei tarvitse olla edes sukulainen.

Vierailija
32/107 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aikoinaan, jouduin ottamaan opintolainaa..Korkojen maksu alkaa melko nopeasti valmistumisesta, mutta varsinaisen lainan maksu vasta 2v päästä. Tässä varmaan voi sopia pankin kanssa, paljonko on kykenevä maksamaan kuukaudessa. Toki haluat auttaa siskoasi, mutta luotatko, että maksaa takaisin. Tämä päätös on itse tehtävä

Vierailija
33/107 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paperi pitää aina tehdä (katsele netistä pohja), joudut asian kuitenkin todistamaan perunkirjoituksessa. Ja joudut maksamaan lahjaveron ennakkoperinnässä, joka kyllä sitten huomioidaan perunkirjoituksessa.

https://www.minilex.fi/a/ennakkoperinn%C3%B6n-verotus

Vierailija
34/107 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoehtoja

Kyllä voi, lahjoitus ei ole sidottu sukulaisuussuhteeseen.

Vierailija
35/107 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksa laina omalta tililtäsi, jotta siitä ei tarvitse maksaa lahjaveroa. Tee siskosi kanssa kirjallinen sopimus takaisin maksusta.

Ai luulet että sisko maksaa takaisin!

No ei välttämättä maksa!

Vierailija
36/107 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin maksat 4999.99 euroa ihan verottomasti. Sitten siirrät saman summan äidille ja isälle ja he edelleen lahjoittavat summan siskollesi. Näin ei mene mitään veroa. 

Tuo ketjuttaminen ei ole sallittua. Verottaja voi halutessaan selvitää, onko niin tehty.

Vierailija
37/107 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoehtoja

Todellakin voi. Minä sain mummolan verottomasti, kun kaikki osakkaat lahjoittivat minulle osuutensa, joka oli noin 4900 euroa per osakas. Ei sille talolle tullut hintaa kuin noin 49 000 euroa, mutta ei mnun tarvinnut siitä mitään lahjaveroa maksaa, kun lahjoitus tuli 10 osakkaalta. 

Vierailija
38/107 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vaikka sattuu kuolemaan.

MITEN nuijaa sakkia täällä on! SISKO voi jättää maksamatta! On sitte mustaa valkoisella kun tulee riitaa ei oo maksanut takaisin!

Vierailija
39/107 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs tommonen korko on? Pikavippi ilmeisesti kyseessä.

Vierailija
40/107 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verojen kiertoa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi