Miehen asunnosta osuuden osto.
Miehen asunnosta osuuden osto.
Kun tapasimme mieheni kanssa, meillä molemmilla oli omat omistusasunnot. Pari vuotta kului ja löysimme kivan omakotitalon. Itse opiskelin silloin sekä olin hoitovapaalla kahdesti ja päätimme että mieheni ostaa talon ja itse myyn oman asuntoni ja kun olen valmistunut ja palannut töihin niin ostan osuuden talosta. Talo ostettiin hinnalla 300 000e. Nyt olen valmistunut ja oman asunnon myin.Olisin ostamassa osuuteni nyt, mutta mies ei enää halua myydä tuolla hinnalla minkä maksoi asunnosta. Alueen arvo on toki kallistunut ja talon arvo on nyt ehkäpä 350 000. Mies siis haluaisi että ostaisin tuolla hinnalla osuuteni vaikka alunperin sovittiin että ostohinta on se mistä katsomme.
Minä olen siis ollut hoitovapaalla yhteisistä lapsista tuon ajan sekä opiskellut loppuun.
Kumpi on oikeassa, minä vai mies?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu epäreilulta että yhteisestä asunnosta maksan enemmän eli mies saa minulta jo myyntivoittoa, vaikka olen pari vuotta viettänyt kotona yhteisten lasten kanssa todella pienellä rahalla
Niin mitä sitten ? Asunnot myydään jopa osuudet päivän hintaan ei menneen ajan hintaan. Turhaa lapsia tähän sekoitat mies tuskin pakotti kotona olemaan, kuka silloin maksoi teidän elämisen ?
Myit oman asuntosi nyt, joten nykyisen arvon mukaisesti maksat sitten puolet myös miehesi asunnosta.
Aika typerää sopia aviopuolisoiden kesken asiat noin. Jos on tarkoitus, että asunto tulee yhteiseksi, niin jo ensimmäisellä ostokerralla omistusosuudet sen mukaan 50/50 tai miten nyt sitten halutaankaan.
Aivan turhaa maksaa veroja ja säätää myöhemmin omistusosuuksia, kun nämä voisi sopia keskenään kirjallisesti korvattaviksi.
Parin vuoden aikana kahdella hoitovapaalla? Nopiaa te lapsia hankitte. Eli en nyt usko tarinaasi.
Nuo LKV:t arvostaa asunnon/kiinteistön usein todellista arvokkaammaksi, jotta he saisivat mahdollisen myyntitoimeksiannon itselleen tai ihan vain yrittävät hilata omistajan käsitystä alueen arvostuksesta ylöspäin. Sitten jos he saavat myyntitoimeksiannon, niin alkaakin pyyntihinnan kohtuullistamispyynnöt.
Ei kannata ostaa jos lainarahaa tarviit siihen. Lainakorot on aika isot joten häviät kaupassa kuitenkin. Maksa sille kohtuu vuokraa asumisesta niin säästät itsekkin.
Ap kyllästyi samantien tarinaansa. Ei mitään vastauksia eikä kommentointia. Olisi kiva kuulla vastaus ainakin tuohon mitä joku jo kysyi, eli jos asunnon hinta olisi laskenut ja olisi nyt 200 000, niin maksaisiko ap mukisematta puolet siitä alkuperäisestä hinnasta. Heh, ei varmasti.
Alunperin olette hoitaneet kuvion oudosti. Mikäli muutittet pari vuotta sitten yhteen, niin miksei kumpikin myynyt asuntoaan ja olisitte alusta pitäen olleet molemmat uuden kodin omistajia. Vaikka mies olisi ekat pari vuotta hoitanut lainanlyhennykset, niin homma olisi ollut selvempi.
Mistä sen tietää olisiko kukaan tänä päivänä valmis maksamaan talosta tuota korotettua hintaa.
Perheen sisäistä ahneutta en ymmärrä ollenkaan.
Lähtisin menee, ellei mies vaan antaisi mulle osaa siitä asunnosta.
Mä olisin kuitenkin hoitanut lapset ja kodin ( niin juuri sen kodin, mistä se nyt vaatii kovaa hintaa) siihen mennessä. En lähtis yhtään kinaamaan raha-asioista, se on moro!
Onko kysymys asunto-osakkeesta vai kiinteistöstä? On niin hatusta temmatun oloinen aloitus erikoisine hoitovapaineen. Jättäkää nämä työkseen tänne tehtailevat provoilijat vastaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös ottaa huomioon se että jos teette kaupat selvästi alle käyvän arvon niin voi syntyä verotettava lahja.
Omaiselle voi myydä n. 75% käypää arvoa halvemmalla ilman että verottaja katsoisi lahjaksi. Verottajan sivuilta voi tarkistaa oliko se tasan 75% vai pitikö olla juuri ja juuri yli sen. Muistakaa ottaa myös huomioon muut verot, mitä ostaessa/myydessä voi tulla.
Vierailija kirjoitti:
Parin vuoden aikana kahdella hoitovapaalla? Nopiaa te lapsia hankitte. Eli en nyt usko tarinaasi.
Näitä mä olen toisinaan miettinyt, että millainen ihminen lukee keskustelupalstoja suurennuslasin kanssa? Kuinka nipo on oikeassa elämässä, kun jonkun randomin juttu "laittaa miettimään todenperäisyyttä"? MItä sitten jos vähän laveasti kirjoittaa tuommoiset täysin turhat asiat?
Kuinka paljon olet maksanut miehelle asumisesta hänen asunnossaan näinä vuosina?
Sijoita mieluummin ja älä osta mitään osuuksia asunnosta, kun pitää sitten remontteihinkin sijoittaa. Maksa nyt puolet juoksevista kuluista ja pari hunttia siihen päälle asunnon käyttämisestä ja loput sijoituksiin.
No jos talon hinta olisi laskenut, olisiko miehestä reilua että maksaisit osuuden talosta laskeneen hinnan mukaan? Kysypä mieheltäsi mitä on mieltä.
Kyllähän tuossa on ainoa reilu ratkaisu että ap maksaa sen, mikä on sovittu. Siis sen mukaan mitä mies on todellisuudessa maksanut talosta. Arvon nousut ja laskut ei vaikuta siihen mitä taloon on todellisuudessa laitettu rahaa, varsinkin jos talossa on tarkoitus jatkaa asumista. Yhteiset lapset vielä, on aika helkkarin outoa omalta puolisolta yrittää hyötyä toisesta tuolla tavalla.
Höh, asunnothan on nyt laskeneet, koska krot hitelee korkeuksissa?
Miksi ihmeessä hauat ostaa osuuden talosta? Sijoita nyt ne oman asuntosi myyntirahat. Sitten on paljon huolettomampaa elämää
Sijoita ja unohda osuutesi talosta, jos voit siellä muutenkin asua.
Mies on oikeassa. Hän olisi samalla rahalla tienannut enemmän sijoitettuna, ja on myös maksellut korkoja tässä lainastaan. Kai sinunkin asuntosi myynnistä saamasi rahat ovat kasvaneet jotain korkoa?
Et siis olisi maksamassa enempää kuin mies vaan nimenomaan sen oikean summan.