Miksei työttömänä saa tehdä vapaaehtoistyötä menettämättä korvauksia?
Siihenhän pitäisi nimenomaan kannustaa.
Itse olin työtön muutamaan otteeseen, viimeksi 2010 kesän verran. Tein aina jotain pientä, kävin siivoamassa viikonloppuisin omaiselle, käsitöitä - tähän löytyy aina joku vastaanottaja yms.
Ei sen tarvitse olla mummojen ulkoiluttamista korvauksia vastaan, mitä aina ehdotetaan. Loppujen lopuksi suurimmalle osalle löytyisi ihan mielekästä omaa osaamista vastaavaa työtä, mikä ei kilpaile yrittäjien kanssa.
Jos olisin työtön, mielelläni tekisin jotain, kunhan aikaa jäisi myös työnhakuun ja mahdollisiin haastatteluihin niin että vähä lepoaikaakin jää esim. illat ja viikonliput. Itse voisin vaikka mennä siivoamaan eläinsuojaan - olen tätä tehnyt joskus viikonloppuisin mutta nykyään ei oikein riitä aikaa ja asutaan kauempana, silloin asuttiin kohtuullisen pyöräilymatkan päässä. Voisin tehdä noita käsitöitä. Voisin myös avustaa vanhuksia tietokonejutuissa, tähän löytyy joka kunnasta tilaa, kirjastot, koulut, kansalaisopistot jos muualla kuin koulussa - kenenekään kotiin en haluaisi mennä. Tietty niihin vanhustentaloihin voisi mennä. Musikaaliset ihmiset voisivat mennä laulamaan ja soittamaan (ei sellaisiin paikkoihin, missä yleensä on näitä jotka saa palkkion). Vaikka mitä vaihtoehtoja olisi mutta jos näitä tekee katsotaan ettei ole työmarkkinoiden käytettävissä, miksi.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi työtön tekee mieluummin vapaaehtoistyötä kuin palkkatyötä? Kaupoissa olisi tarjolla 6 h/vko pestejä, mutta ei käy, työtön ei ota sellaista vastaan, mutta samanlaista myyntityötä he voivat tehdä palkatta. Miksi?
Miksi? Seuraatko sinä uutisia ollenkaan? 1.1.2024 poistui se työmarkkinatuen suojaosuus nollaan euroon.
Jokaikinen euro jonka työmarkkinatukea saava tienaa, vähennetään työmarkkinatuesta.
Ai poistui? Luulin että 1.4 vasta. Jos on jo poistunut niin en ole sitä huomannut millään tavalla. Saman verran olen rahaa saanut käteen joka kuukausi kuin tähänkin asti. Saan asumistukea,osa-aikatyön palkan,työmarkkinatukea ja toimeentulotukea kahden lapsen takia jotka luonani asuvat vuoroviikot.
Kun ymmärtää, että ensisijaisena ja ehkä myös lähes ainoa tarkoituksena on keksiä syy, jolla estää tuen maksu tai periä jo maksettu tuki takaisin, alkaa samalla myös miettiä omaa toimintaansa siitä näkökulmasta, ettei niin tapahdu, ja toimia niin ja myös puhua niin.
Itselläni on stalkkeri, josta eroon pääsy on vaatinut hyvin pitkäjänteistä työtä sen suhteen, että pitää omat asiansa itsellään ja tarkoin valitulla pienellä piirillä. Voin muuttaa yms., mutta jos en osaa pitää suutani kiinni, kaikki se on turhaa. Kokeilkaa joskus vastata kysymykseen ylätasoisemmin ja katsokaa, mitä tapahtuu. Aika monelle ihmiselle riittää se ylätasoisempi vastaus, koska moni meistä ei ole loppujen lopuksi kovin kiinnostunut muista.
Minulle selitettiin työkkäristä että vapaaehtoistyötä saa tehdä, mutta edellyttäen että työn laadun on oltava sellainen ettei sitä ole ostopalveluna saatavilla - ts. jos taputan kaljua vasenkätistä kämmenellä päälaelle se on sallittua, mutta jos joku alkaa perimään samasta rahaa homma ei ole enää sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin minullekin työkkärin täti selitti, että ilmaistyö vie aikaa pois työnhaulta. Työttömän täytyy pyhittää elämänsä vain työvoimatoimiston palvomiseen ja samalla erakoitua.
Kumma kuinka työkokeiluja ei katsota ilmaistyötksi vaikka se sitä on.
Olen nähnyt työkokeilijoita työssäni. En voi kuin ihailla sitä taitoa, jolla osa pitää kiinni ilmaistyön tekemättömyydestä niin pitkälle kuin se on mahdollista. Itse tekisin samaa heidän tilanteessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä käytä sanaa vapaaehtoistyö. Käytä sanaa harrastus. Ei ole silloin ongelma.
No yksi oli mielestään harrastuksessa kun kävi ruokajakelussa avustamassa kerran viikossa, ei siis edes sen enempää. Jäi kiinni ja menetti korvauksen. Eläkeläiset tätä saa tehdä.
Miksi ihmeessä menetti korvauksen?? Eihän se estä työntekoa. Outoa on.
Kyllä vapaaehtoistyötä saa tehdä, kunhan ei ole semmosta johonkin palkattomaan harjoitteluun verrattavaa eli se merkkaa millaista se vapaaehtoisuus on ja kuinka paljon ja kuinka usein. Ääri esimerkkinä nyt jos joku on monta päivää viikossa jossain vapaaehtoisena, sitten herää kysymys onko kyseessä palkaton harjoittelu vai vapaaehtoisuus. Samaten saat käydä vaikka kansalaisopistolla jonkun virkkauksen perusteet kurssin eikä sitä lasketa opiskeluksi.