Miksei työttömänä saa tehdä vapaaehtoistyötä menettämättä korvauksia?
Siihenhän pitäisi nimenomaan kannustaa.
Itse olin työtön muutamaan otteeseen, viimeksi 2010 kesän verran. Tein aina jotain pientä, kävin siivoamassa viikonloppuisin omaiselle, käsitöitä - tähän löytyy aina joku vastaanottaja yms.
Ei sen tarvitse olla mummojen ulkoiluttamista korvauksia vastaan, mitä aina ehdotetaan. Loppujen lopuksi suurimmalle osalle löytyisi ihan mielekästä omaa osaamista vastaavaa työtä, mikä ei kilpaile yrittäjien kanssa.
Jos olisin työtön, mielelläni tekisin jotain, kunhan aikaa jäisi myös työnhakuun ja mahdollisiin haastatteluihin niin että vähä lepoaikaakin jää esim. illat ja viikonliput. Itse voisin vaikka mennä siivoamaan eläinsuojaan - olen tätä tehnyt joskus viikonloppuisin mutta nykyään ei oikein riitä aikaa ja asutaan kauempana, silloin asuttiin kohtuullisen pyöräilymatkan päässä. Voisin tehdä noita käsitöitä. Voisin myös avustaa vanhuksia tietokonejutuissa, tähän löytyy joka kunnasta tilaa, kirjastot, koulut, kansalaisopistot jos muualla kuin koulussa - kenenekään kotiin en haluaisi mennä. Tietty niihin vanhustentaloihin voisi mennä. Musikaaliset ihmiset voisivat mennä laulamaan ja soittamaan (ei sellaisiin paikkoihin, missä yleensä on näitä jotka saa palkkion). Vaikka mitä vaihtoehtoja olisi mutta jos näitä tekee katsotaan ettei ole työmarkkinoiden käytettävissä, miksi.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Kun työkkäristä hoettiin jotain aktivoivaa työtoimntaa pari kertaa viikossa, niin kerroin että olen kyllä ihan aktiivinen ja elämässä kiinni. Sanoin käyväni kahdella eri kurssilla kansalaisopistossa. Nainen suorastaan hermostui ja sanoi, että hänen täytyy tarkistaa onko kielten opiskelu ilta-aikaan hyväksyttävää, vai pitääkö minut katsoakkin opiskelijaksi, koska opiskelu vie noin paljon aikaani.
Työväenopistolla on ihan työttömille puoleen hintaan kursseja, ja ne on aina päivällä, koska työttömillä on aikaa päivällä, eikä niitä työkkäri ole kieltänyt.
Kielten opiskelu on eri asia siinä mielessä, että niistä voi kertyä opintopisteitä, ja opintopisteitä ei saa kertyä viittä per kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä käytä sanaa vapaaehtoistyö. Käytä sanaa harrastus. Ei ole silloin ongelma.
No yksi oli mielestään harrastuksessa kun kävi ruokajakelussa avustamassa kerran viikossa, ei siis edes sen enempää. Jäi kiinni ja menetti korvauksen. Eläkeläiset tätä saa tehdä.
Miksi se on aina joku tyyppi, jonka tiedän. Olisiko alkanut homma tympiä ja viranomaisen syyttäminen on kätevä keino perääntyä luvatusta hommasta?
Tai sitten kieltäytyi jostain TE-toimiston kurssista tms. vedoten tähän harrastukseen.
Mitään omatoimista ei saa tehdä työttömänä ollessaan tai voi joutua maksamaan työttömyystukensa takaisin Kelalle, jopa kymmeniä tuhansia euroja
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009471351.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa tehdä, ja minä olen tehnyt vuosia, olen myös ollut luottamustoimissa joista on saanut kokouspalkkiota. Koskaan ei ole tullut mitään sanomista mistään. Kun myin tuppereita, kysyin työkkäristä luvan, siitäkään ei tarvinnut sen koommin mitään selvitellä, kun sanoivat, että joo, sivuharrastus, ei haittaa työnhakua.
Se miksi joillekin on tullut vapaaehtoistyöstä vaikeuksia, on että ovat ensin tehneet samaa hommaa palkkatuella ja kun palkkatuki ja palkanmaksu on loppunut, jatkavat samaa työtä ilmaiseksi. Eli työkkäri tulkitsee, että hän on töissä, mutta ei vaan saa siitä palkkaa, ja saman työn voisi joku muu tehdä, mutta palkallisena.
Tämähän ei pidä paikkaansa
Kyllä pitää, koska minä olen ollut työttömänä neljän eri vuosikymmenen aikana, eikä koskaan ole mistään tullut sanomista, ja olen muuten niitä työväenopiston kurssejakin käynyt vaikka mitä. Nytkin olin töissä reilu pari vuotta, ja sinä aikana opiskelin amk:ssa ja nyt työttömänä olen sitä jatkanut 9kk, ja ensi kuussa aloitan työt ja teen opparin ja viimeisen harkan ja valmistun vuoden vaihteessa. EI mitään ongelmaa. Noin 15 vuotta sitten opiskelin isännöitsijän ammattitutkinnon työttömänä ollessa, siinä oli silloin vain ehtona, ettei saa olla yli 30 opintopistettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä käytä sanaa vapaaehtoistyö. Käytä sanaa harrastus. Ei ole silloin ongelma.
No yksi oli mielestään harrastuksessa kun kävi ruokajakelussa avustamassa kerran viikossa, ei siis edes sen enempää. Jäi kiinni ja menetti korvauksen. Eläkeläiset tätä saa tehdä.
Miksi se on aina joku tyyppi, jonka tiedän. Olisiko alkanut homma tympiä ja viranomaisen syyttäminen on kätevä keino perääntyä luvatusta hommasta?
Tai sitten kieltäytyi jostain TE-toimiston kurssista tms. vedoten tähän harrastukseen.
Mitään omatoimista ei saa tehdä työttömänä ollessaan tai voi joutua maksamaan työttömyystukensa takaisin Kelalle, jopa kymmeniä tuhansia euroja
Tämä oli just se tapaus kun teki samaa hommaa kuin mitä palkallisena. Se on se nou nou. Ei ylipäätään vapaaehtoistyön tekeminen.
Harrastaa pitää omalla ajalla ja kustannuksella.
Työttömälle tehokkainta työnhakua on olla aktiivinen jäsen paikallisessa urheiluseurassa.
Oishan se kiva ansiosidonnaisella pyörittää vaikka kampaamoa, laskuttaisia asiakkailta vaikka 10 e, kun muut ottavat 65 e hiustenleikkuusta. Töitä olisi juuri niin paljon kuin haluaa ja työkkärille selittäisi, että tämä on ihan vaan harrastus.
Vierailija kirjoitti:
Oishan se kiva ansiosidonnaisella pyörittää vaikka kampaamoa, laskuttaisia asiakkailta vaikka 10 e, kun muut ottavat 65 e hiustenleikkuusta. Töitä olisi juuri niin paljon kuin haluaa ja työkkärille selittäisi, että tämä on ihan vaan harrastus.
Jokainen ymmärtää että esim. SPR:n verenluovutuksessa työskentelevä vapaaehtoinen ei siitä palkkaa saa. Vertaus on typerä.
Suomi on täynnä yleishyödyllisiä organisaatioita joissa työskentelystä ei tunnetusti makseta mitään. On käsittämätöntä ettei työtön saa tehdä siellä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen ymmärtää että esim. SPR:n verenluovutuksessa työskentelevä vapaaehtoinen ei siitä palkkaa saa. Vertaus on typerä.
Suomi on täynnä yleishyödyllisiä organisaatioita joissa työskentelystä ei tunnetusti makseta mitään. On käsittämätöntä ettei työtön saa tehdä siellä töitä.
Mutta SPR:n verenluovutuksessa työskentelee myös niitä, jotka saavat siitä palkan, joten kahvin kaataja voi olla paikalla palkalla tai palkatta. Jos työtön on siellä tekemässä työtä, josta normaalisti maksetaan palkkaa, niin etuudenmaksajalla on oikeus olettaa, että myös työtön palkkaa tekemisistään saa.
Työtön saa edelleen mennä kansalaisopiston joogaryhmään jumppaamaan, mutta hän ei saa toimia jumpparyhmän vetäjänä. Tai toki saa, mutta sen maksaja rinnastaa työntekoon, koska muille ryhmienvetäjille maksetaan korvaus.
https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/yli-500000-suomalaista-tekee-ilmai…
"
Hätkähdyttävä tulos: Lähes 500 000 suomalaista tekee ilmaista työtä
Harjoittelu, kuntouttava työtoiminta, työkokeilu. Seuran selvitys on karu: talkootyöllä on monta nimeä."
Totuus on kuitenkin se, että ilman palkkaa tekee jo nyt lähes 500 000 suomalaista. Kohta varmaan vielä enemmän kunhan työmarkkinauudistuksia lyödään läpi kun työministeri on jo ennestään teettänyt ilmaista töitä Sastamalassa.
En sitten tiedä onko ongelmana se, että ihminen luulee itse voivansa päättää missä tekee ilmaistyönsä, kun tarkoitus on, että yhteiskunta pääsee määräämään ettei ihminen luule pystyvänsä tekemään ensisijaisesti itselle mieluisaa hommaa, vaikka se muillekin hyödyllistä olisi? On tärkeää, että joku virkailija määrää tahdin ja työmarkkinatukea saadaan sitä tarkasti säänneltyä polkua pitkin.
https://www.vauva.fi/keskustelu/5187559/tyoministeri-teettanyt-palkaton…
Miksi työtön tekee mieluummin vapaaehtoistyötä kuin palkkatyötä? Kaupoissa olisi tarjolla 6 h/vko pestejä, mutta ei käy, työtön ei ota sellaista vastaan, mutta samanlaista myyntityötä he voivat tehdä palkatta. Miksi?
Aikamoinen tappelu oli päästä pupukerhosta eroon ja saada mitään tukea opintoihin.. sellainen työttömyyskriisi..
Kuka muistaa vuosien takaa tapauksen Pohjois-Karjalasta, jossa vuosia työttömänä ollut henkilö oli ollut työttömien toimintatilojen avajaisissa kaatamassa kahvia nimenomaan vapaaehtoisena.
No, tapauksesta oli tehty juttu paikallislehteen oikein valokuvien kanssa, työllisyysvirkailija oli lukenut jutun, tunnistanut henkilön, asia oli mennyt käräjille asti, jossa henkilö oli tuomittu yrittäjäksi. Loppuperimä oli se, että kymmenen vuoden työttömyyskorvaukset ja muut tuet piti maksaa takaisin sekä sokerina pohjalla päälle lätkäistiin maksettavaksi arvioperustainen yritysverotus sotemaksuineen - ja kaikki tämä yhden ainoan vapaaehtoisen kahvinkaadon takia...
Jos työtön työnhakija tekee vapaaehtoistyötä niin siinä tapauksessa että hän onnistuu saamaan työpaikan, hän voi lopettaa vapaaehtoistyön. Mielestäni voi tehdä vapaaehtoistyötä ja olla samalla työnhakija. En tajua miksi näin ei voisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai miksi työttömiä ei määrätä näihin töihin? Mene palkatta festareille, ei työaikaa, ei työterveyshuoltoa, ei vakuutuksia, mutta olet siellä keskiviikosta keskiviikkoon vuorotta rakentamassa ja purkamassa esiintymislavaa ja keräämässä roskia. Tai ihan samalla tavalla mene jakamaan ruokakasseja 5 päivänä viikossa 7 tuntia kerrallaan, ei palkkaa, mutta tulee oikein hyvä mieli.
Moniko työtön suostuisi, jos vapaaehtoistyö olisi pakollista?
No miten talkoot jotka olivat ennenvanhaan ilmaista normihommaa,tänään liitossa olevat pelkäävät että joku käräyttää,ei siinä talkoohommassa ansaita mitään ,mutta kun on pelko että joku ...????
Vierailija kirjoitti:
Tee sitä iltaisin,ei työkkäri oleta että työnantajat soittelee iltaisin.
MInulle on soitettu n.20.30 -21. Tosin työkkärillä ei ollut tämän kanssa mitään tekemistä, eli hain suoraan avoimella "viestillä" töitä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi työtön tekee mieluummin vapaaehtoistyötä kuin palkkatyötä? Kaupoissa olisi tarjolla 6 h/vko pestejä, mutta ei käy, työtön ei ota sellaista vastaan, mutta samanlaista myyntityötä he voivat tehdä palkatta. Miksi?
Kassan palkka on noin kympin tunnissa. 6h x 4 viikkoa = 240 euroa.
Tuo vähennetään jokaikinen euro työmarkkinatuesta tai toimeentulotuesta.
Ennen vuoden alkua työmarkkinatuessa oli vielä 300 euron suojaosa, jolla tuo skenaario olisi ollut järkevä.
Kuka menee kaupan kassalle siten että siitä ei jää mitään käteen itselle?
Koska siinä on riski että aktiivinen vapaaehtoistyötä löytänyt ihmisystävällinen työtön voi verkostoitua uudessa yhteistoiminnallisessa ympäristössään ja saada aikaan ihmeen joka tuottaa työsopimuksen palkan kera. Sellaista ei Te katso hyvällä että heidän osaaminen ylitetään- kas työtön pitää saada mahdollisimman ihmisarvoa halventavaan 9 euron pv. työkokeiluun jossa köyhtyy rahallisesti siellä ollessa.
Oli hallitus mikä vain niin liian aktiivinen ei työttömän pidä olla. Siihen tämä järjestelmä pakottaakin.
Tosin nykyinen orpo-purran himmeli työttömyyden voittoon aiheuttaa sen että enenevästi osa-aikaa tekevät jäävät kokopäiväiseksi työttömiksi ja huonoimpiin osa-ja määräaikaisuuksiin on entistä vaikeampaa löytää kotimaista työntekijää jatkossa.
Orvon 100 000 uutta työllistä jää shamppapullon poksahduksen mittaiseksi unelmaksi. Nyt vielä kun tekevät sen että paikallinen sopiminen jyrää tes:it jolloin Ammattimiehet ja -naisetkin halpuutetaan alle kympin työtuntipalkkaan niin A-Vot.Nauttikaa tai paetkaa, tai jääkää Soffille, Kelan ja Te:n ystävyydestä nauttimaan. Waaat is gooingg oon Suomi 2024?!?
Tämähän ei pidä paikkaansa