Miksei työttömänä saa tehdä vapaaehtoistyötä menettämättä korvauksia?
Siihenhän pitäisi nimenomaan kannustaa.
Itse olin työtön muutamaan otteeseen, viimeksi 2010 kesän verran. Tein aina jotain pientä, kävin siivoamassa viikonloppuisin omaiselle, käsitöitä - tähän löytyy aina joku vastaanottaja yms.
Ei sen tarvitse olla mummojen ulkoiluttamista korvauksia vastaan, mitä aina ehdotetaan. Loppujen lopuksi suurimmalle osalle löytyisi ihan mielekästä omaa osaamista vastaavaa työtä, mikä ei kilpaile yrittäjien kanssa.
Jos olisin työtön, mielelläni tekisin jotain, kunhan aikaa jäisi myös työnhakuun ja mahdollisiin haastatteluihin niin että vähä lepoaikaakin jää esim. illat ja viikonliput. Itse voisin vaikka mennä siivoamaan eläinsuojaan - olen tätä tehnyt joskus viikonloppuisin mutta nykyään ei oikein riitä aikaa ja asutaan kauempana, silloin asuttiin kohtuullisen pyöräilymatkan päässä. Voisin tehdä noita käsitöitä. Voisin myös avustaa vanhuksia tietokonejutuissa, tähän löytyy joka kunnasta tilaa, kirjastot, koulut, kansalaisopistot jos muualla kuin koulussa - kenenekään kotiin en haluaisi mennä. Tietty niihin vanhustentaloihin voisi mennä. Musikaaliset ihmiset voisivat mennä laulamaan ja soittamaan (ei sellaisiin paikkoihin, missä yleensä on näitä jotka saa palkkion). Vaikka mitä vaihtoehtoja olisi mutta jos näitä tekee katsotaan ettei ole työmarkkinoiden käytettävissä, miksi.
Kommentit (86)
Valitettavasti meidän sosiaaliturva on suunniteltu passivoivaksi ja sen tarkoitus on pitää ihmiset tuilla eikä suinkaan avustaa pois tuilta ja köyhyydestä. Siksi niissä on rajoitteita niin omaisuuden keräämisen, koulutuksen kuin työnkin tekemisen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Älä käytä sanaa vapaaehtoistyö. Käytä sanaa harrastus. Ei ole silloin ongelma.
No yksi oli mielestään harrastuksessa kun kävi ruokajakelussa avustamassa kerran viikossa, ei siis edes sen enempää. Jäi kiinni ja menetti korvauksen. Eläkeläiset tätä saa tehdä.
Aika outoa ,työaikahan voi olla vaikka jollain aloilla öisin. Tarkoittaako se sitä, ettei yöllä saa sitten työttömänä nukkua.
Työttömän pitää käyttää aikansa työnhakuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No yksi oli mielestään harrastuksessa kun kävi ruokajakelussa avustamassa kerran viikossa, ei siis edes sen enempää. Jäi kiinni ja menetti korvauksen. Eläkeläiset tätä saa tehdä.
Miksi se on aina joku tyyppi, jonka tiedän. Olisiko alkanut homma tympiä ja viranomaisen syyttäminen on kätevä keino perääntyä luvatusta hommasta?
Tai sitten kieltäytyi jostain TE-toimiston kurssista tms. vedoten tähän harrastukseen.
Miksi työttömän ihmisen kapasiteettia yhteiskunnan hyväksi ei sallita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se on aina joku tyyppi, jonka tiedän. Olisiko alkanut homma tympiä ja viranomaisen syyttäminen on kätevä keino perääntyä luvatusta hommasta?
Tai sitten kieltäytyi jostain TE-toimiston kurssista tms. vedoten tähän harrastukseen.
Ei vaan kyseessä oli aika yksinäinen ihminen jolle tuo oli henkireikä. Yli 60-vuotias, jolle ei niitä kursseja enää juurikaan tarjoiltu. Hän ei ole oma tuttu, työkaverin tuttu. Hän oli nimenomaan valitellut ettei pääse enää millekään kursseille ja epäili ikäänsä. Pitkä työura tuolla takana. Miksi jotkut kieltäytyvät väkisin ymmärtämästä, että työttömänä on koulutettua ja kokenutta, väkeä, joka haluaisi töihin?
Itse en usko että ilahtuisin lottovoitostakaan niin paljon kun ilahduin siitä että sain töitä silloin 2010. Kaikenlisäksi oman alan töitä kirsikkana kakun päällä.
En kommentoi enää tähän ketjuun ainakaan nyt päivällä, pitää aloittaa työt. Ap.
Aika pimeää, että vapaaehtoistyö pitää tehdä pimeästi.
Koska jos tuo olisi mahdollista, monesta työtehtävästä ei maksettaisi palkkaa, sinähän olisit vapaaehtoistyössä. Voisit tehdä kaverille töitä hänen autokorjaamollaan, sanoisit olevasi vapaaehtoistyössä, koska palkkaa ei makseta. Kaverisi korvaisi työsi maksamalla ostoksesi ja autosi bensat sekä kustantamalla kotiisi siivoojan. Sinä saisit täyden työttömyyskorvauksen, kaveri maksutonta apua ja yhteiskunta kiittäisi, kun verotuloja jäisi saamatta.
Kannattaa nyt ymmärtää, että se, minkä sinä koet vapaaehtoistyöksi on toiselle työkokeilu eli kamala pakko. Yhteiskunnan tehtävänä ei ole kannustaa tekemään töitä verotta ja monessa tapauksessa palkattomat ammattilaisvapaaehtoiset saisivat aikaan kilpailuetua. Siksi lainsäädäntö on ehdoton: jos työstä muutoin maksetaan palkkaa, niin sen tekeminen palkatta tulkitaan työksi, vaikka tekijä väittäisi olevansa palkattomuuden takia työtön. Tämä pätee niin ruuanjakeluun kuin tapetointiin.
Ilmeisesti siksi että oletetaan että ihmiset tekevät valtiolle rahaa, eu:lle tai kunnalle, niin että jokin yhteiskunnan toiminto pyörii. Vaikka tietenkin muuallakin voi joku tarvita apua. Vapaaehtoistyö ei kartuta valtion kassaa. Tosin se raha saattaa mennä muualle kuin tänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan kyseessä oli aika yksinäinen ihminen jolle tuo oli henkireikä. Yli 60-vuotias, jolle ei niitä kursseja enää juurikaan tarjoiltu. Hän ei ole oma tuttu, työkaverin tuttu. Hän oli nimenomaan valitellut e
Tuntemani koulutetut ja kokeneet on perustaneet tuossa tilanteessa yrityksen ja tehneet ihan mukavan tilin työttömyysetuuden sijaan. Tarkoitan siis tosiosaajia, en jotain kahvinkeittoon ja monistamiseen työurallaan keskittyneitä sihteerejä. Ei heillä ole käynyt edes mielessä mennä vapaaehtoistyöhön siksi, että ei ole mitään tekemistä.
Kyllä minä auttelen vanhuksia niin ostosten kanssa kuin tietokonejutuissa, olen siitä vain hiljaa, en sano harrastukseksi enkä vapaaehtois"työksi". Sanon sitä auttamiseksi. Korvaus on useimmiten pullakahvit vanhuksen kotona, vanhukset omaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä on ollut julkisuudessa juttua monesti ja työvoimaviranomaisetkin on selittäneet mikä kaikki on kiellettyä. Eihän Suomessa saa myydä kirpputorilla edes tekemiään villasukkia kun ne on ilmoitettava tuloksi ja tietysti TE toimisto tulkitsee ammatin harjoittamiseksi josta voi saada karenssin.
haluaisin tehdä jotain fyysistä esim ajaa autolla, enkä näe vääräksi jos autan jotain ja saan siitä vähän rahaa lahjaksi ja mun pitäisi maksaa verot joka pennistä.
maksan veroja jo työkkäristä ja se riittää
Kaikille teille jotka kysytte asutte SUOMESSA! Maailman onnellisimmassa maassa.
Onneksi minä en asu. Enkä tule koskaan enää asumaan.
Saa tehdä, mutta ei niissä paikoissa, joissa on myös kaikenmoisia tukityöllistettyjä.
Miksi siitä vapaaehtoistyöstä pitää huudella? Itse teen mll:n vapaaehtoistyötä, mutta ri siitä kukaan tiedä.
Ei saa tehdä edes vaihtotaloushommia. Olin (työtön) sisustussuunnittelija ja ystävä kampaaja. Suunnittelin hänen kampaamonsa ja palkkioksi hän laittoi hiukseni. Kuulemma se oli laitonta. En enää jatkossa kertonut kenellekkään näistä järjestelyistä.
Vierailija kirjoitti:
Koska jos tuo olisi mahdollista, monesta työtehtävästä ei maksettaisi palkkaa, sinähän olisit vapaaehtoistyössä. Voisit tehdä kaverille töitä hänen autokorjaamollaan, sanoisit olevasi vapaaehtoistyössä, koska palkkaa ei makseta. Kaverisi korvaisi työsi maksamalla ostoksesi ja autosi bensat sekä kustantamalla kotiisi siivoojan. Sinä saisit täyden työttömyyskorvauksen, kaveri maksutonta apua ja yhteiskunta kiittäisi, kun verotuloja jäisi saamatta.
Kannattaa nyt ymmärtää, että se, minkä sinä koet vapaaehtoistyöksi on toiselle työkokeilu eli kamala pakko. Yhteiskunnan tehtävänä ei ole kannustaa tekemään töitä verotta ja monessa tapauksessa palkattomat ammattilaisvapaaehtoiset saisivat aikaan kilpailuetua. Siksi lainsäädäntö on ehdoton: jos työstä muutoin maksetaan palkkaa, niin sen tekeminen palkatta tulkitaan työksi, vaikka tekijä väittäisi olevansa palkattomuuden takia työtön. Tämä pätee niin ruuanjakeluun kuin tapetointiin
Tältä sanasalaatilta putoaa viimeinenkin pohja sen faktan edessä, että Suomessa ihmiset joutuvat tekemään ilmaista työtä vasten tahtoaan tukien menettämisen ja siten asunnottomuuden ja ihmisarvoisen elämän menettämisen uhalla.
Itse harrastan, olin sitten työtön tai töissä. Yhdistyksessä opetan muille alkeita harrastuksessa, meillä ei makseta palkkaa, palkkiota eikä edes kilsakorvauksia, kurssilaisille tehdään selväksi, että aikataulu voi muuttua palkkatöiden takia tai hätätilanteessa opettaja vaihtuu. Joskus käy ulkopuolisia ammattiopettajia, he laskuttaa yrityksen kautta yhdistystä.
Ehkä työkkäri voisi piruuttaan katsoa että teen töitä josta voisi saada palkankin, mutta minulla ei ole tähän hommaan ammattia, yritystä eikä yrittäjätkään tällä elä, päivätyöt on muualla.