*LOKAKUISET VIIKONLOPPUUN MARS*
Kommentit (40)
Kirjotin kauheen romaanin äskön teille ja sit se katos, kun tuhka tuuleen, tuli vaan joku teksti, että lisää tekstiä tai otsikkokenttä... Voi itku!
No, mutta pikaisesti sitten...
Meillä poika ollut myös kipeenä ja alkaa pikkuhiljaa ärsyttää tää kotona kökkiminen, kun minnekkään ei pääse lähtemään. :(
Kääntymisestä: meillä tyttö ei tee elttäkään, että kääntyis. Makaa tyytyväisenä lattialla selällään pitkiäkin aikoja lelukaaren alla. Harmittavan vähän vaan uskalla pitää vauvaa lattialla, kun pitäis ite istua vieressä vahtimassa koko ajan, että poika ei mee siihen viereen puristamaan kättä, hyppimään tai muuta vastaavaa. Muuten poika tosi kultanen isoveli, aina ottaa huomioon myös pikkusiskonkin, tänäänkin aamulla meni vauvan luo ja sanoi " huomenta rakas!" ;) mutta jos vauva on lattialla, niin näkee oikeen pojan ilmeestä, että se aattelee, että tää on sen tilaisuus kiusata.
Mites muut, joilla on pieniä isosisaria, uskallatteko te pitää vauvoja lattialla?
Ulkona nukkumisesta, mä kyllä nukutan joka päivä tytön ulos, nukkuu aamupäivisin noin 4 tuntia ulkona.
Äh, nyt on pakko mennä, kun keittiöstä kuuluu uhkaavsti kummaa kolinaa, mitähän se poika siellä oikeen touhuaa... Vitsit, kun harmittaa se eka viesti... Nyt jäi kaikki kommentit ja asiat pois, kun ei oo aikaa enkä kyllä jaksais ja muistaiskaan kaikkea kirjottaa uusiks...
Möhömassu + pikku prinsessa 3kk ja poika 3v.
Ihan kummallinen päivä ollut tänään, kun on niin hiljaista ollut. Mies tuli aamulla töistä ja on tietenkin nukkunut päivän. 2 vanhinta lähtivät jo aamupäivällä kavereiden kanssa ja eskarilainen on viikonlopun mummin luona. Päätin sitten itse aloitella siivousta, kun tuo aurinko paistoi niin kirkkaasti ja kaikki pölyt näkyi tietenkin joka puolella ;)
Meilläkään ei kääntymisestä ole vielä tietoa. Jerri kyllä satunnaisesti kääntyilee kyljelleen, kun yrittää saada nyrkkiään suuhun, mutta ei läheskään joka kerta lattialla ollessaan. Aika vähän olen kyllä pitänyt lattialla, useimmiten laitan sitteriin, kun sitä on helpompi kuljetella mukana huoneesta toiseen. Vaikka kyllähän Jerri viihtyisi yksinäänkin jumppalelun kanssa, mutta jotenkin en raaski jättää yksin. Tulee ihan sellainen olo, kuin olisin hylännyt pikkuisen..
PUKEMISESTA: yleensä laitan kypärämyssyn, tumput ja töppöset sekä sellaisen ohuen haalarin, joka on myös äitiyspakkauksessa (ei siis toppahaalaria) ja riippuen vaunuista on joko makuupussin sisällä tai sitten sellaisen kantokassin sisällä. Mulla siis kahdet erilaiset vaunut, joista toiset on sellaiset yhdistelmät, joissa ei ole kovapohjaista kantokassia. Ja välillä tuntuu, että tuokin vaatetus on liikaa, kun herätessä Jerri on aina niin kuuma. Taitaa olla tosi lämminverinen kaveri!
Lillis, kiva kuulla jonkun muunkin miettivän samalla tavalla. Luulin jo olevani ainoa, joka ei tiedä olevansa kissa tai koira. Mutta on se vaan niin haikeata, kun väkisin tulee mieleen, että tämä on viimeinen kerta kun näkee ensimmäisen hymyn ja viimeinen kerta, kun vauva kääntyy ekan kerran jne...
Kukahan se oli, kellä on myös kolmekymppiset? Mua taitaa jo etukäteen kauhistuttaa tuo tasavuosi. Se on jotenkin NIIN PALJON enemmän kuin 29. En kyllä aio niitä sen kummemmin juhlia. On hyvä " tekosyy" , kun ei voi lähteä mihinkään. Jerri kun ei vielä pärjää ilman tissiä. Ei ole vieläkään kertaakaan saanut ruokaa pullosta, joten äiti ei voi kauas lähteä! Mulla siis tuo " suuri" päivä on tiedossa jo maaliskuussa.... Muistan kyllä, kun lukiossa meidän mielestä kolmekymppiset oli niin vanhoja, ja nyt musta ei tunnu ollenkaan vanhalta :D
Jaahas, taitaa Jerrillä olla taas ruoka-aika!
Tuittuli ja Jerri 3kk
Ai niin, tervetuloa Nanse joukkoon mukaan. Enpä minäkään raskausaikana montaa kertaa kirjoitellut, mutta lukemassa kävin joka päivä ja jotenkin nyt on sitten ollut aikaa itselläkin kirjotella!
Silloin, kun meidän kolmonen syntyi, oli toiset 4 ja 2 -vuotiaita. Ekan viikon seurasin, miten vauvaan suhtautuivat ja kyllä sen jälkeen uskalsin pitää vauvaa lattialla. Sisarukset ymmärsivät kyllä, ettei vauvaa voinut liian kovaa käsitellä. Ja varsinkin, kun annoin aika nopeasti heillekin syliin ja saivat " hoitaa" mukana, niin ei tullut mitään mustasukkaisuuksiakaan.
Tuittuli taasen
Tuittuli,
täällä ainakin yksi just kolmekymmentä täyttänyt.
Mullakin oli hyvä syy jättää juhlinta väliin,
minä ja tyttö kun ollaan samana päivänä synnytty ;)
Eli meillä tasan 30-vuotta ikäeroa.
Tai olin kyllä 3 tuntia vaille 30v. kun tyttö syntyi,
papereihinkin kätilö laittoi vielä 29v.
Mustakin tuntu jossain vaiheessa hirveeltä ajatus, että oon kohta kolkyt,
mutta eipä sitä tässä arjen pyörityksessä oo sen kummemmin ehtinyt pohtimaan,
olo on edelleen kuin 16-vuotiaalla :)
Zimppu ja tyttö (30.10.)
... Nanselle tervetuloa joukkoon.
Monesko päivä lokakuuta teidän vauveli syntyi?
oonko mä ainut jolla ei oo lauantai-iltana muuta tekemistä, kun istua ja naputella tietsikkaa.
Sain tänään tehtyä suursiivouksen ja nyt lähen saunaan,
jonka jälkeen sukellan ihanan puhtaisiin lakanoihin nukkumaan,
aaah. Pienestä voi ihminenkin välillä nauttia :)
OSAAKO/EHTIIKÖ JOKU TEKEMÄÄN LOKALASTEN KASVUPINOA?
Kattelin tossa muiden kasvupinoja, niin sellanen olis ihan kiva.
Ite en osaa, mutta riittäiskö jollain osaavalla aikaa/kiinnostusta siihen?
Hyvin meni juhlat - synttärisankari meni yöunille klo 19.30 ja Lilia perässä klo 20.00 joten rankat juhlat taisi olla;-)
Ihanaa kun Lilia on ollut taas oma ihan superihana itsensä. Tänäänkin, tässä kauheassa hälinässä ja melussa tyttö oli ihan koko päivän super hyvällä tuulella ja tyytyväinen. Justiin tuossa oikein mietin, että koko päivän aikana Lilia ei itkenyt tai kitissyt yhtään ainoaa kertaa. Nukkui 3 unet, aamulla 2 h, päivällä 2h ja iltapäivällä 1h. Ja kaikki syöttövälit (3-4 tuntia) vaan hymyili, jokelteli ja olla möllötti lattialla, sitterissä tai sylissä. Aivan ihana tapaus;)
LATTIALLA PITO, aluksi en mäkään uskaltanut pitää lattialla esikoisen takia mutta nykyään pidän paljonkin. Välillä yritän pitää sitterissä koska esim. keittiössä meillä on kivilattia ja se on aamuisin viileä.
KÄÄNTYMINEN; masulta selälle joo, muttei toisinpäin. Kyljellä viihtyy muttei mitenkään yritä ees vielä. Mutta sen oon huomannu että kun olen laitokselta saakka laittanut tytön aina kyljelleen kun vien sänkyyn niin nykyään kun tyttö herää esim. syömään yöllä niin ei ole enää kyljellään vaan selällään. Eli vaihtaa asentoa unissaan.
Nyt taas tuntuu että flunssa on paranemaan päin, katsotaan miten käy kun kömmin sänkyyn. Pian pitää itsekin mennä kun olen 2 päivää flunssaisena leiponut, siivonnut jne ja aamulla pitäisi jaksaa vauvauintiin. Sieltä ei viitsis oman voinnin takia olla pois koska tytön tykkää niin kovasti. Onneksi nenä ei mitenkään valu, vaan se vaan tuntuu tukkoiselta, kurkku mulla on eniten kipeä.
Nyt nukkumaan (tai no ei ehkä vielä mutta pian)
Nazu ja flikat
ps. tervetuloa vaan Nanse
ps2. Me muuten oikeasti puhuttiin miehen kanssa kolmannesta lapsesta.. Hurjaa mutta koska haluamme ehdottomasti lisää lapsia niin puntaroimme vaihtoehtoja ja alamme kallistua siihen että sittenkin kaikki perätysten jos on tullakseen koska itse vierastan sitä ajatusta että menisin töihin esim. 3 vuoden tauon jälkeen ensi syksynä ja sitten taas hetken päästä uudelleen äippälomalle justiin kun on töissä vauhtiin päässyt. Mielummin olisin nyt lasten kanssa kotona ja sitten vasta töihin " jäädäkseen" kun lapsiluku on saatu täyteen. Vielä pitää jatkaa juttua tänään miehen kanssa.
Mies kun on tän päivän pois kotoa, niin saan paremmin ajan kulumaan;) (mies tekee gradua, joten on paljon kotona--> superihanaa!!)
Tervetuloa NANSE!! Mä käyn täällä aika harvoin kirjoittelemassa, mutta lueskelen juttuja kuitenkin.
LATTIALLA PITÄMISESTÄ: mä yritän koko ajan lisätä sitä, kun olis vauvan kehitykselle parempi paikka kuin syli/sitteri. Mutta sitteri vie vielä tytön mielestä voiton..
ZIMPURAN ehdottoma lista kuulostaa hyvältä!! Mä osaisin kyllä tehdä, mutta en halua koko vastuuta ottaa--> päivittäminen vie aikaa.. Olisko muita halukkaita?
Vai, että NAZULLA pukkaa vauvakuumetta..?;) Sama täällä, varsinkin kun eilen kävin ihastelemassa kaverin 10vrk:n ikäistä poikaa! Mutta me ollaan suunniteltu, että aikaisintaan loppuvuodesta (12/07) jää pillerit pois, että mieskin ehtii olla vuoden kotona. Mä teen sen ajan vielä pelkästään keikkaa, joten saadaan kaikki olla paljon yhdessä:) Hetkeksi ehdin sitten ainakin olla " kunnolla" töissä ennen seuraavaa. Puhuttiin just, että meidän mielestä on outoa, että yleensä ottaen pelätään yhdistelmää opiskelu+lapset, meillä tämä ainakin toimii erinomaisesti vaikka rahaa on vähän vähemmän. (tai mä olen jo valmistunut, mutta mies siis yliopistolla vielä tämän vuoden). Onko täällä muita, jotka tietää jo milloin seurava saa tulla tai jopa jo tuplailevia?!
A & I 3,5kk
Tervetuloa Nanse porukkaan mukaan! Millainen koira teillä on? Onko koissu suhtautunu hyvin tulokkaaseen? Onkos muilla muuten koiria? Muistelisin, että oli... Ilmeisesti on hyvin menny koirien kans, kun ei oo ollu täälä puhetta (ainakaan en muista). Meillä siis kaksi berniä. Menny ihan ok. Vanhempi (vajaa 4v) stressas hirveesti koliikin aikaan ja vieläkin jos Elma huutaa oikeen hirveesti. Sitä jotenkin vaivaa, aivan kun se tuumaas, eikö tolle tehdä mitää. Nuorempi (vajaa 2v) ei piittaa itkuista eikä hirveesti muutenkaan koko vauvasta. Aluksi sitä kiinnosti enempi, mut innostus lopahti. Eilen Elma nypläs toista koiraa oikeen urakalla, vein sitä koiran työ, niin se hypisteli karvaa hymyillen ja veteli kunnolla. Koira pisti maata ja nautiskeli :)
Kiva kuulla NIINANIIstä, että nyt on menny paremmin!
Mä kyllä oon nukuttanu joka päivä pihalla, vaikka on ollu enempiki pakkasta -esim. eilen. Laitan vaan enempi päälle ja pistän harson kuomun eteen, ettei ota ihan suoraa henkeen pakkanen -en sit tiedä miten se vaikuttaa. Sit laitoon vielä fleecepeiton karvapussista pikkasen yli niin, että sai hengitellä enempi sielä pussin ja peiton suojissa. Elma nukkuu sata kertaa paremmin pihalla, sisällä nukkuu päivisin max ½ h päikkärit, pihalla sitten taas hyvin vaihtelevasti 1-3 h.
Pitää kysellä huomenna neuvolasta, kun ollaan menos 4 kk käynnille, onko se sen mielestä ihan ok, että Elma nukkuu noin pitkiä yöunia syömättä. On nyt monta yötä menny sen 12 h, eikä aamulla ees huuda heti nälkää, vaikka itte sitä sitten mietin niin, että heti pikaa vaipanvaihdon jälkeen pitää työntää tissi suuhun.
Huh, meillä alkanu ilmeisesti rintaraivarit. Pikkasen on inhottavaa! Kahtena iltana kun oon normaaliin tapaan nostanu meidän sänkyyn, meen itte viereen ja otan kikin esiin, niin rupee huutaan kuin syötävä -ihan naama punasena ja kyynelten kera! Tuumasin ensin, onko se kipee. Moneen kertaan rauhotin ja kokeilin uudelleen -aina sama juttu! Huusin miestä sulattamaan pakkasesta maitoa, että saan pullosta annettua. Käytiin alakerras vielä Elman kans, yritin näyttää miehelle, kato ny kuin tää huutaa. Niin kappas, niinhän se sit alko imeen tissiä... Tyhmä äiti irrotti otteen ja meni sänkyyn syöttämään, niinhän se huuto taas alko. Toivotonta... Syötin sit pullosta ja kun se loppu, nopeesti tissi suuhun, niin onnistu. Eikös jollain muullakin ollu rintaraivareita?
Nazun Emmalle vielä onnea! Samaten Miannin tyttärelle, olikos se Julia, joka 2 v täytti?
bernuski ja Elma
on täälläkin ilmassa.
Mutta haluan kuitenkin nauttia tämän typyn vauva-ajasta ennen seuraavaa.
Mies on kantansa sanonut, haluaisi vielä kolmannen jos vaan mahdollista.
No mepä tossa " häslättiinkin" ilman kumia, jokunen päivä sitten,
niin kaipa sieltä uusi lokakuinen taas tulee ;)
Joo oikeesti en ihan vielä kans halua, vaikka ne ihania onkin.
Vuoden/puolentoista päästä voin alkaa harkitsemaan.
Sitten on jo varmasti se oma kotinkin..
LATTIALLA OLEMISESTA: Täällä myös koitetaan pitää mahdollisimman paljon lattialla. Jonkun verran myös sitterissä (se kun on hyvä kakkapaikka),
ja aika paljon meidän sängyn päällä (valvottuna).
Enää ei voi tosiaan jättää sängylle yksin,
meillä tyttö liikkuu kuin kellon viisari ympyrää.
Mutta ei vielä KÄÄNNY mahalleen, yrittää kyllä jo kovasti, muttei ole vielä onnistunut.
Kova kiire sillä tuntuu olevan liikkeelle.
Välillä kun on sängyllä selälleen, niin se nostaa päätä silleen että se vähän nousee alustalta??!?
ROTAROKOTTEEN ottaneet.
Otimme tytölle 4 päivää sitten rokotuksen. Neuvolassa sanottiin että on normaalia että löysää kakkaa tulee useamman kerran päivässä ja oksentelu on myös normaalia.
No meillä kyllä oksennellaan ja vähän kipristelee vatsa välillä.
Mutta kakkaa ei oo tullut rokotuksen jälkeen ollenkaan!!!!
Kakkasi juuri rokotusta edeltävänä päivänä (tyttö kakkaa noin kerran viikossa), ja nyt ei oo kuulunu ollenkaan.
Pelkään kauheesti sitä harvinaisempaa oiretta, mikä saattaa rokotteesta tulla, " suolitukos" !
Ja ne jotka ovat saaneet 3kk:en, YHDISTELMÄROKOTTEEN jo.
Tuliko rokotuksesta mitään suurempia oireita?
Tuttavan vauvalla alkoi rokotteen oton jälkeen rajut allergiset oireet,
vauvan äiti on yhdistänyt ne tähän rokotteeseen.
Edelleen kun lapsi jo lähellä kahta vuotta, niin ei voi syödä oikeastaan mitään (pakastemuussi, bataatti, hirven- ja peuranliha).
Voiko rokote kenties laukaista allergiset oireet?
En oo kyllä aiemmin kuullut moisesta?
Nyt ei tälle lapselle ole voinut antaa esim. muita rokotteitakaan, kun on allerginen osalle sen aineosille :(
Mä oon vihdoin saanu ostettua kummilapsille JOULULAHJAT,
eihän tässä ookkaan vielä edes kuukautta joulusta :)
Mutta mulle annettiin nyt anteeksi, kun meillä on pikkuvauva, enkä oikeen päässyt jouluna mihinkään.
Parempi myöhään kun ei milloinkaan.
Z & J 2,5kk
Joka päivä olen lukemassa pinot käynyt, mutta en ole saanut aikaiseksi kirjoitella. odotusaikana muutaman kerran kirjoittelin. Mahtaakohan joku muistaa??
No meillä siis tyttösen nimi Anni (syntyi lokakuun alkupuolella). Anni syö yöllä kerran ja menee nukkumaan 22:00, aika tarkalleen.
Meillä myöskään ei viihdytä kovin pitkiä aikoja lattialla vaan kantokoppa/sitteri ja syli ovat mukavia paikkoaja =). Meillä käännytään mahalta selälle harvakseltaan. Ei vielä toisinpäin edes yritetä.
Vai on täällä jo vauvakuumetta ilmassa lokamammoilla =). Mullakin on vauvakuume, mutta kyllä tämä meidän lapsiluku taitaa olla täynnä. Meillä on siis kolme tyttöä (00, 04 ja 06 syntyneet). Joten onhan noissa kasvattamista kunniallisiksi kansalaisiksi...heh! Ja tuota ikääkin on " jo" 34v.
Meillä mennään vielä imetyksellä. Kiinteitä en ole vielä kokeillut, kun neiti tuntuu ihan hyvin kasvavan. En varmaankaan tuonne 6 kk odota vaan aikasemmin aletaan kiinteitä maistelemaan. Oletteko jo kiinteitä antaneet?
T: Juulia33 ja tytöt 00, 04 ja 06
ZIMPURA; meillä kans kakka tuli aika huonosti rotarokotteen jälkeen. Ennen sitä Elma kakkas joka päivä vähintään kerran, nyt toisen rokotteen jälkeen on ollu 2-3 kakkatonta päivää väleissä.
YHDISTELMÄROKOTTEESTA tuli samana iltana hirvee itku, johon Panadol helppas tosi nopeesti, eikä itkuja tullut sen koommin.
Mullakin tullut pikkasen jopa jo vauvakuumetta :) Mutta haluan nauttia Elman vauva-ajasta ja haluan, että se saa kaiken huomion nyt. Sitten ajatellaan uudelleen, kun Elma on vähän kasvanut. Mä oon niin sitä mieltä, että vauvan pitää saada läheisyyttä ja huomiota yllin kyllin. No, saahan se tietysti sittenkin, jos siinä on toinen, mutta mä haluan näin.
Nyt Elmaa syöttämään, se heräs just, isukki vaihto sille vaipan ja vaatteet ja tos pikkuinen odottaa kiltisti ruokaa :)
joka kerta kun valittelen täällä että tytöltä ei oo tullut pitkään aikaan kakkaa, niin aina sen jälkeen on tullut.
Nyt kävi taas niin.
Että kyllä ootte tosi hyvä tukijoukko ;)
Poju nukahti juuri päikkäreille niin ehdinpä hetken kirjoitella. Viime yö oli ihana, poju nukahti suht. helposti klo 22.30 ja nukkui klo 03.45 asti ja silloin vaihdettiin vaippa ja poju söi ja nukahti uudelleen, heräsi taas klo 7.00 syömään ja sitten nukkui vielä klo 08.30 asti. Mutta tästä 3 viikkoa taaksenpäin onkin ollut melkoista yövalvomista, että nyt tuntuu hyvälle.
Yritin muistella mitä minulta on nyt tässä ketjussa kyselty ja yritän vastailla kysymyksiin.
Meidän poju syntyi lokakuun puolessa välissä. Hurjasti kasvanut kolmessa kuukaudessa, pituus jo 64cm, kuulemma pituuskasvukäyrän ylärajoilla menee.
LATTIALLA OLEMINEN JA KÄÄNTYMINEN: enimmäkseen meilläkin ollaan sitterissä, sitä kun on helppo liikutella huoneesta toiseen. Kerran poju on kääntynyt vatsalta selälleen mutta muuten ei vielä. Selältä kyljelleen menee jo usein ja kun vähän auttaa siitä niin pääsee vatsalleen, käsi jää kyllä usein jotenkin hankalasti.
Koiramme on puudeli eli villakoira. Jännitin kovasti ennen vauvan tuloa että mitenkähän koiramme tulokkaaseen suhtautuu kun tiesin sen pelkäävän lapsia ja muutenkin olevan enemmänkin aikuisten koira. Mutta pelko oli turha, koiramme on suhtautunut pojuun hienosti. Toki ei osaa varoa sitä, vaan menisi nukkumaan vaikka pojun päälle kun tykkää olla niin lähellä. Mutta vihainen ei ole, eikä mustasukkainen vaikka koiramme onkin ennen kaikkia minun koira. Ilmeisesti se siis tietää paikkansa meidän " laumassa" eli minä olen johtaja ja vauvamme on mun pentu, jota täytyy kunnioittaa tai johtaja suuttuu... olen kyllä niin tyytyväinen tuohon meidän puudeliin =)
Kiinnostaisi tietää, että vaihdetaanko teillä vaippoja yöllä? Kun osa sitä mieltä ettei kannata vaihtaa että vauva virkistyy liikaa, mutta meillä ei kyllä riitä yksi vaippa koko yötä vaan vuotaisi aamuyöstä yli.
Meillä kesti niitä kk verran 2-3kk iässä. Just kun luulin, että ovat ohi (viikko ollut helpompaa), niin tänään on taas karjuttu naama punaisena ja selkä kaarella. Mulla on kans pakkanen pullollaan maitoa ja tänäänkin on auttanut vaan se, että annan vähän eka pullosta, jolloin suurin nälkä menee ohi ja sit kelpaa tissikin:) Meillä on asennon vaihto auttanut kans. Syötin istualleni kun jouduin käyttämää maidonkerääjää ekat 3kk ja nyt kun olen voinut mennä pitkälleen, niin tyttö on innostunut siitä:) Paitsi tänään... *huoh*
Meillä ei vaihdeta yöllä vaippoja. Parhaimmillaan menee 14h samalla eikä koskaan öisin ole falskannut..
Ai niin, ei olla vielä kiinteitä kokeiltu vaikka tässä viikonloppuna eräs sukulaisemme yrittikin houkutella että kokeilepa mansikkasoppaa, että tykkääkö vauva.. sanoin että ei vielä ja aikanaan aloitellaan jollain muulla kuin mansikkasopalla, jossa sokeria... hyvin on poju kasvanu vielä pelkällä rintamaidolla...
Onko vauvasi tyttö vai poika? Mitä vaippamerkkiä käytätte?
Jos olisin lukenut tarkemmin niin olisi selvinnyt että tyttö. Anteeksi. Meillä siis ongelma että vaippa kastuu kyllä edestä mutta takaa saattaa olla osittain kuiva, vaikka ollaan yritetty laittaa vaippaa vähän enemmän eteen. Poikien ongelmako?
No tulihan se talvi vihdoin tänne etelärannikollekin, on sitä odotettukin! Esikoinen on aivan ihmeissään -ja innoissaan=) Päästiin vihdoinkin pulkkamäkeen:)
LATTIALLA PIDETÄÄN Elliä melko vähän. Osittain esikoisen vuoksi vaikka tämä ei kyllä koskaan tahallaan Elliä ole satuttanut ja osittain siksi, että vaavi ei siellä pahemmin viihdy. Vatsallaan oleminen varsinkin on hänelle vastenmielistä, pää kun ei kovin hyvin vielä jaksa pysyä kannateltuna.
YHDISTELMÄROKOTTEESTA ei ehkä tullut mitään oireita. EHKÄ siksi, että parina yönä sen jälkeen Elli heräsi jopa kolme kertaa yössä, ja kun en muuta unenpöpperössä jaksanut kokeilla, niin syötin tytön. Elli kun ei ole ikinä syönyt enempää kuin kahdesti yössä, parin viikon iässä vähensi yhteen kertaan ja siksi tuo 3 krt oli poikkeuksellista. Luulin kyllä kyseessä olevan 3kk:n ikään liittyvä tiheän imun kausi, mutta aika lyhyeen jäi se eikä päivisin ollut havaittavissa tiheämpää syömistä. Päinvastoin, aamupäivällä meni jopa 4-5 tuntia syömättä ja ajattelin jo joutuvani alkaa herättelemään Elliä päivällä syömään ettei vaan keksi kääntää syömisrytmiään päälaelleen (esikoinen teki näin jossain vaiheessa, söi yöllä noin tuhat kertaa ja päivät paastosi tyyliin 8-10h syömättä...) Oli mitä oli, nyt se on oho ja yöt 22.30-8/9 jatkuvat yhdellä tankkauksella.
NANSE, musta tuntuu kanssa, että vaippojen falskaaminen on enempi poikien ongelma, täällä ainakin on saanut sellaisen käsityksen. Meillä siis tyttö ja hyvin pitää vaipat koko yön (Libero 3-6kg käytössä) Oletko kokeillut Pampersin Baby Dry-vaippoja? Tiedän muutaman, joilla ongelma on ratkennut näiden vaippojen myötä. http://www.pampers.fi/fi_FI/productdetails.do?selectedProduct=babydry&s…
Elli oli tänään ekaa kertaa vauvauinnissa, oli kuin vanha tekijä, ei minkäänmoista pelkoa tms. Saunaankin pääsi ekaa kertaa vähän lämmittelemään. On kyllä hauska harrastus, suosittelen!
Nyt nukkumaan, kerrankin ennen puolta yötä.
-L-
Heippa,
meillä menee nyt yhtäkkiä vauvan kanssa kaikki paremmin. Tyttö kai päätti, että kun hän täyttää 2 kk, alkaa reippaampi elo = ).
Ensinnäkin hän lopulta, kahden kuukauden sinnikkään yrittämiseni jälkeen on alkanut imeä rintaa ilman rintakumia! Voi sitä juhlaa kun ei tarvitse aina sen kumin kanssa läträtä ja jännittää aina, tuliko se reissulle mukaan... Imetys kestääkin nykyään kolme kertaa lyhemmän ajan kuin ennen, kun vauva saa rinnasta enemmän maitoa vähemmällä vaivalla. Ihanaa! Myös vauvan ilmavaivat saattavat ehkä helpottaa kun syö suoraan rinnasta eikä saa ilmaa sen rintakumin kanssa niin paljon mahaansa...
Meillähän vauva on alusta asti syönyt iltaisin klo 17-22 koko ajan eli olen ollut sohvalla vankina kaikki illat. Neuvolasta neuvoivat antamaan iltaisin desin korviketta äidinmaidon lisäksi, ja sepä sen muutoksen teki! Vauva alkoi entisten 2 tunnin pätkien sijasta nukkua joka yö yhden vähintään 4 tunnin pätkän ja sit lyhempiä pätkiä, joskus tosin tuo eka pätkä on kuusikin tuntia putkeen! Yleensä yöunet ovat ensin 6 tuntia ja sitten 2,5-3 tuntia, tai ensin 4,5 tuntia ja sitten 4 tuntia. Ihanaa! Kyllä kelpaa. Nukkumaan mennään yleensä 21.30 - 22.
Selvästikin kyse oli siitä, että tuohon tiheään iltaimemiseen maitoa ei ihan riittänyt ja tuo desi korviketta auttaa asiaa. Päivisin maito riittää hyvin, kun vauva syö 1-3 tunnin välein. Lastenlääkäri sanoi, että kyllä tämän voi vielä täysimetykseksi laskea, vaikka tuon onnettoman lisädesin antaakin. Lapsihan saa kaiken äidinmaidon mitä irtoaa (ja kaikki sen edut) - lisäksi hän saa mahansa täyteen ja on tyytyväinen.