Kumpi on tarjonnut sinulle enemmän, ammattiliittosi vai työnantajasi?
Työnantajani maksaa palkan, ja sen päälle edut aina vakuutuksista kulttuuritoimiin ja juhlat päälle. Käytännössä siis asuntoni, autoni, ruoat ja kaiken sen hyvinvoinnin ulkona.
Ammattiliitto ei mitään.
Äitini oli koko työelämänsä ajan yhdellä työnantajalla. kun aika tuli siirtyä eläkkeelle, työnantaja palkitsi hänet työurastaan. Ammattiliittoon kun hän lähetti irtisanomisilmoituksen, sieltä ei tullut takaisin edes sähköpostiviestiä että ilmoitus vastaanotettu.
Mitä nämä järjestöt oikein ovat ja miksi ihmiset ovat osa niitä? Äitini oli PAMissa vain, koska muutkin oli. Täysin turhaa hukkaan heitettyä kahisevaa rahaa.
Kommentit (319)
Olen ammattiliitossa ihan vaan siksi, kun luottamusmiehen tulee olla.
Sitten kun tuli yt:t, soitin liiton asiamiehelle josko hän auttaisi?
Vastasi että "joo, nää on vaikeita asioita, pärjäile siellä jookos?"
Ja niin olen tehnyt, vallan mainiosti olen pärjännyt ilman heitäkin. Edustamani työntelijäryhmän edut ovat huomattavasti yli tessin.
T. Luottamusmies
Vierailija kirjoitti:
Mistähän johtuu, että paskimmat työolot on maissa, joissa ammattiliittojen toimintaa on haluttu rajoittaa merkittävästi tai mahd. jopa kokonaan kieltää?
Yliopisto-opiskelija
Vapaus tuottaa vaurautta, eikä maa ole kovin vapaa, jos se rajoittaa yhdistymisvapautta. Eri asia on se, että monissa maissa työntekijät ovat vapaaehtoisesti antaneet liittojen pitää tunkkinsa. Silloin on saavutettu erittäin korkeita tuloja, kuten vaikkapa Piilaaksossa.
Kyllä, kyllä. Mutta ammattiliitot on aikoinaan taistelemalla ja neuvottelemalla saaneet työntekijän tämän päivän oikeudet. Ilman niitä olisi vain työnantajan oikeudet.
Vierailija kirjoitti:
En kuulu liittoon.
Saan yli viisi euroa tunnissa enemmän kuin tessin mukaan kuuluu maksaa.
Minä kuulun ja saan 7e enemmän kuin tes.
Kannattaisi sinunkin kuulua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, kyllä. Mutta ammattiliitot on aikoinaan taistelemalla ja neuvottelemalla saaneet työntekijän tämän päivän oikeudet. Ilman niitä olisi vain työnantajan oikeudet.
Kun talous kasvaa, myös työntekijät hyötyvät. Ay-kiukuttelulla on korkeintaan marginaalinen merkitys.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaaan kuulunut ammattiliittoon vaan sopinut aina itse palkkani.
18 vuotiaana se oli 1500 euroa kuukaudessa, 40 vuotiaana 6500 euroa kuukaudessa. Eli korotuksia ilman ammattiliiton maksuja on tullut noin 252 euroa joka vuosi. Jännä olisi miettiä, että paljonko olisi AY liikkeen jäsenenä pitänyt tienata jotta olisi saanut saman korotuksen jäsenmaksujen jälkeen?
Kuule, näissä asioissa ei voida ajatella yksillöä. Sillä kakilla työntekijöillä ei ole mahdollista sopia
palkkaa yksin henkilökhraosta palkkaa. Eniten yksilökohtaisia palkkoja sovitaan johtaja-
sopimuksissa. Teollisuusliitossa on 300 000 tyäntekijää, mitä erilaisimmassa työtehtävissä ja
mitä erilaisimmissa yrityksissä töissä. On mahdottomuus sopia jokasen heidän erikseen palkka.
Paikallinen sopimus tarkoittaa sitä, ettäpalkat sovitaan yrityskohtaisesti. Eikä sitä että
yrityksessä sovitaan palkka erikseen, joka ikisen työntekijän kanssa. Jo nyt yrityksissä on
erilaisia palkkoja, samaa työtä tekevilläkin, sillä toisille maksetaan ammattitaito lisää,
ja se on ihan työehtosopimuksissa sovittu asia.
Taas täällä hölmöimmät kusipäät huutelee paskaa, provoilijat ja etenkin ne, joilla ei edes ole
tarpeksi kokemusta työelämästä, tai ei kokemusta työssä olosta ollenkaan
Olen pitänyt ammattiliiton laskuun lomaa ehkä 1,5 - 2 vuotta kokonaisuudessaan. Tai siis olen ollut "työtön", mutta tosiasiassa en ole hakenut töitä noilta ajoilta. Kerrallaan aina se 3-5 kuukautta, että työkkäri ei käy liikaa nuuskimaan. Ihan hyvin olen pärjäillyt. Suurimman osan ajasta olen toki ollut töissä, mutta tarkoituksella olen tehnyt määräaikaisuuksia, niin että olen aina päässyt lepuuttamaan kun on tullut sellainen olo että tarvitsee sitä.
Liitto lähetti jonkun turhan lehden ja työpaikalla oli luottamusmies, joka kettuili, jos sitä häiritsi. Erosin pian ja säästin. Työnantajalle olen kiitollinen mieluisasta työpaikasta.
Maita jossa vahvat ammattiliitot.
Ruotsi.Norja.Saksa.Ranska.Tanska.Sveitsi.Itävälta.Islanti.
Maita joissa heikko Ay liike tai ei lainkaan.
Albania.Kolumbia.Meksiko.Romania.Haiti.Somalia.Kongo.
Liittoutumattomuudesta pitäisi saada verovähennys keskimäär. jäsenmaksun verran.
Liitto! Työnantajat eivät ole kuin palkan maksaneet. Mutta työnantajaan ei voi koskaan luottaa, aina olen menettänyt työni ihan sama kuinka hyvin ja paljon olen sitä tehnyt. Työnantajat tulee ja menee, liittoon taas voi luottaa läpi elämän.
Muutamalta työnantajalta olen saanut viinapullon.
Venäläiset äärinationalistit kuulostavat ihan perussuomalaisilta.
Russian ultranationalists widely connected the attack to what they consider unfettered migration to Russia and the development of diaspora communities within Russia that they claim act as parallel societies.
The Russian ultranationalist community has made x e n o phobia and insecurities about Russias ethnic composition some of its key ideological principles and has increasingly used incidents involving m i g r a n t s and non-ethnic Russian groups to express growing hostility towards non-ethnic Russians in Russia.
Kuinka paljon työnantajasi tarjoaisi ilman ammattiliittojen olemassaoloa?
Vierailija kirjoitti:
Maita jossa vahvat ammattiliitot.
Ruotsi.Norja.Saksa.Ranska.Tanska.Sveitsi.Itävälta.Islanti.
Maita joissa heikko Ay liike tai ei lainkaan.
Albania.Kolumbia.Meksiko.Romania.Haiti.Somalia.Kongo.
Olisivat varmasti vuodessa somalit miljonäärejä, kun vain olisivat liitoissa 🤣
Eipä ole omena puusta kauas pudonnut. Olet yhtä tyhmä kun äitisi, eläkkeelle jäätyään saa liiton vapaa jäsenyyden. Osaston juhlat ja muut tapahtumat, tapaturma vakuutus, matkavakuutus, erilaisia alennuksia yms.maksuttomana liiton etuna. Ainakin Teollisuusliitossa. Maksaako äitisi työnantaja kaikki nuokin nyt eläkkeellä ollessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun talous kasvaa, myös työntekijät hyötyvät. Ay-kiukuttelulla on korkeintaan marginaalinen merkitys.
Salli nyt nauraa. Kun talous kasvaa sullovat rikkaat voitot taskuihinsa ja voit olla varma että työntekijät hyötyvät korkeintaan hiluja.
Olipa tyhmä kysymys ja lapsellinen sepustustarina
Sinähän voit sitten ottaa lopputilin vaikka heti huomenna. Et tarvitse työnantajaa mihinkään, kun ammattiliitto kerran takaa sinulle nuo kaikki. 😂🤣