Miksi sinne kauppaan pitää ängetä koko lapsikatraan kansssa
Lasten tahmaiset kädet on vuoroin nenässä vuoroin irtokarkkilaatikoiden sisällä. Juostaan hippaa hyllyjen välissä niin, että vanhukset meinaa kaatua törmäileviin lapsukaisiin. Kassan päässä ollaan noukkimassa muiden asiakkaiden ostoksia.
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Edelleen uteliaana mietin, onko omien lasteni kohdalla kyseessä geenit vai hyvä kasvatus, koska en ole koskaan ollut mikään tiukka kasvattaja.
Mutta 3 lasta. Kaikki osanneet pienestä pitäen käyttäytyä ravintoloissa, kaupassa, päiväkodissa ja koulussa. Lapseni ovat hyväkäytöksistä ja kilttejä. Olen aina jutellut heille paljon sekä myös vienyt heitä joka puolelle. Teinillä on vähän teinimäisiä haasteita ollut toisinaan, mutta nekin ovat olleet lähinnä rajojen hakemista. En koskaan ole väsynyt olemaan lasteni kanssa, vaikka eivät he mitään sataprosenttisia enkeleitä olekaan.
Tästä nyt tuli täysin ylistyslaulu lapsilleni, mutta usein katson itsekin näitä perheitä kaupassa tai muualla ja mietin miksi lapset käyttäytyvät niin.
Koska lapset ja perheet ovat erilaisia. Meitä oli kaksi hyvin samankaltaista perhettä. Molemmilla ensin tyttö ja sitten poika. Molemmat koulutukseltaan kasvatuksen ammattilaisa. Toisessa perheessä (isä psykologi) lapset kovia huutaa, riehuu ja riitelee. Toisessa ei. Paljon aikaa yhdessä vietettiin, mutta koskaan ei selvinnyt tämä täydellinen ero käyttäytymisessä. Ellei sit ihan vaan temperamentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa lapsista jotka käyttäytyvät 'huonosti' tai ihan imeväisikäiset,jotka itkevät tekevät niin vain siksi että heidän vanhempansa eivät välitä jälkeläisensä tarpeista pask..aan Oma lapseni ei KOSKAAN ole kaupassa itkenyt,juoksennellut, häiriköinyt, lähminyt mitään,kiukutellut karkki tai lelu hyllyillä jne. ja yh olin. Te viette lapsenne kauppaan nälkäisinä väsyneinä suoraan päivähoidosta ja koulusta olettaen että he jaksavat sellaista rumbaa. Olette itsekkäitä, tai sitten kyvyttömiä organisoimaan pikkulapsiarkea oikein ja sitten ihmetellään kun janikapetterit ovat 'käytöshäiriöisiä'. Eivät he ole,vanhemmat vain ovat kyvyttömiä asettumaan lastensa asemaan eteen tulevissa arjen tilanteissa.
Ihanaa, että sulle syntyi helppo lapsi. Olen iloinen puolestasi. Ja myös lapsesi puolesta.
Jos sulla on oikeesti noin huono tietämys lapsista oisit ollu ihan he
Minä myös pidin itseäni todella huonona kasvattajana, kunnes sain toisen lapsen. Ovatkin vaan eri luonteisia.
Lapsille kelpo oppimiskokemus. Samoin kaikille aikuisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku sanoi jättävänsä lapsensa autoon. Miten voi tehdä sellaista.
Ai, ihan iisisti. Ohjeistaa lapset vaan pysymään autossa ja soittamaan jos tulee jotain. Ovet myös lukkoon, ettei kukaan yritä autoon.
Ovet lukkoon? Mitä mä just luin?
Saahan ne auton ovet sisäpuolelta auki, mutta ei ulkopuolelta ilman avainta. Sinulla ei taida olla autoa??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei niitä autoonkaan saa jättää.
Eikö? Mä oon kyllä jättäny tabletista lastenohjelmat pyörimään ja vanhemmalla lapsella puhelin mukana autossa.
No ei kyl saa jättää. Jokunen vuosi sitten lapsi kuoli, kun auto syttyi palamaan vanhemman ollessa kaupassa. Autoja on myös varastettu lapset kyydissä. En ikinä uskaltais!
En jostain syystä ole nähnyt näitä huutajia ja juoksijoita, vaikka käyn usein isoissa marketeissa. Hauska on seurata kärryssä istuvaa pienokaista, joka tarkkailee kaikkea ympärillään.
Semmonen puolisen tuntia vähintään säästyy aikaa, kun jättää isommilla kauppareissuilla vaimon ja lapset kotiin, se on fakta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkevä vanhempi pitäisi lapsensa valjaissa tai rattaissa kauppareissun ajan.
Kolmasluokkalaisen?
Jos kolmasluokkalainen käyttäytyy kuin 3-vuotias niin sitten sitä on varmaan syytä kohdellakin kuin 3-vuotiasta.
Terve kolmasluokkalainen ei käyttäydy niinkuin kolmevuotias. Ihmettelin vaan, pitääkö isotkin lapset kytkeä kiinni.
Lapset on lapsia vielä kouluiässä.
Ei mulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö? Mä oon kyllä jättäny tabletista lastenohjelmat pyörimään ja vanhemmalla lapsella puhelin mukana autossa.
No ei kyl saa jättää. Jokunen vuosi sitten lapsi kuoli, kun auto syttyi palamaan vanhemman ollessa kaupassa. Autoja on myös varastettu lapset kyydissä. En ikinä uskaltais!
Siksi auton ovet lukkoon ja jos auto syttyy palamaan lapset tulevat ulos autosta. Ei sinne autoon saa vauvoja jättää. Sellaisen lapsen voi jättää, joka itse pyytää, että haluaa mieluummin odottaa autossa!
Vierailija kirjoitti:
Ihan pikkulapsia ei ainakaan sen kaupassa käymisen oppimista varten sinne tarvitse viedä. Ei ne siellä mitään "opi."
Eikä ihan väen vängällä tarvitsisi viedä mihinkään muuallekaan, jos ovat vain häiriöksi.
Minun tyttö meni ensimmäisen kerran elämässään kirkkoon 6-vuotiaana. Oppi heti, miten siellä ollaan. Ei tarvinnut mitään kaksivuotiaana alkanutta oppimista.
Rauhattomat ja riehumisintoiset pikkulapset saisi surutta jättää kotiin jonkun muun aikuisen hoiviin. Mutta eihän niissä yh-perheissä tietysti ole ketään muuta.
Älkää sitten ainakaan kovalla äänellä käskekö niitä lapsia ne valikoimaan mitä ostatte. Ärsyttää kuunnella, kun joku äiti-ihminen kailottaa, että sanokaa nyt otetaanko tätä vai tuota! Tänne nyt sieltä katsomaan näitä jugurtteja että mitä otetaan!!!!
Tekisi mieli kysyä, etkö sä aikuinen ihminen osaa itse valita.
Voi hyvänen aika, tuohan on just sitä kasvattamista, että osallistetaan lpset myös. Eikö ole parempi, että valitsevat jogurtteja, kuin että juoksevat ympäriinsä?
Meillä lapset tykkää käydä kaupassa. Korona-aikana vain 1 aikuinen kävi kerralla ja nyt otan 1 lapsen mukaan. Meillä käydään kaupassa tiistaisin ja se on omaa aikaa lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä. Minun lapseni ei koskaan koskenut mihinkään ruokiin, paitsi jos sanoin, että ota tuo maitopurkki ja laita kärryyn. Eikä hänestä kuulunut muuta ääntä kuin lapsen juttelua.
Vuosia sitten parivuotiaani lauleskeli hiljaisella äänellä Puuha-Peten tunnuslaulua kaupassa.
Näytti ottavan mummojen hermoon pahasti, ainakin saimme murhaavia katseita osaksemme.
Röyhkeästi annoin pojan lauleskella.😆
Yksi noi 5-6 vuotias lapsi työnsi monta kertaa ostoskärryt kantapäilleni, eikä vanhempansa käskeneet lopettaa. Lopulta täytyi itse karjaista, että nyt lopetat ja heti!
Vierailija kirjoitti:
Me kyllä käytiin lasten kanssa siellä Prismassa koko perheen voimin. Ei tosin lähmitty mitään, eikä leikitty hippaa. Ei myöskään huudettu karkki- tai leluhyllyn edessä. Ei huudettu muutenkaan.
Ihan normaalisti käyttäytyviä ihmisiä on olemassa, myös lapsiperheissä.
Meillä myös lasten kanssa kaupassa. Ja eivät juokse, huuda, töni tai tahmaa mitään. Kotona ne käytöstavat opetetaan ja tarvittaessa kaupassa jämäkästi huomautan, jos meinaa unohtua. Rakkaus on rajoja. Ei lapsi tiedä käyttäytymismalleja, jos niitä ei opeteta eikä koskaan vaadita.
Vierailija kirjoitti:
Ulkosuomalaisena totean, että on se vaan outoa, että Suomessa on pakko ottaa lapset mukaan kauppaan joka ainoa päivä tai mennä sinne koko perheen voimalla huvittelemaan, hengailemaan ja aikaa viettämään. Vastaavanlaista en ole vuosikymmenien ajan ikinä muualla maailmassa tavannut.
Myös se, että lapsia huudetaan valitsemaan ja tekemään ratkaisu, mitä ostetaan, kysellään lapsilta. Monta kertaa olen lukenut siitä, että lapsia ei saa pyytää ratkaisemaan mitä syödään, mitä ostetaan. Minulla on kolme lasta ja osaavat asioida kaupassa nyt teineinä vaikkei heitä ole raahattu vauvoina ja taaperoina ikinä merketteihin. Toinen vanhempi kävi kaupassa. Aikaa vietettiin ja hengailtiin muualla mutte ostoskeskuksissa koskaan. Taaperot eivät opi yhtään mitään kauppareissulla, niillä on tylsää siellä mutta sitähän ei suomivanhempi tajua alkuunkaan.
Et asu Suomessa, mutta silti tiedät, että lapsiperheen käyvät joka päivä kauppakeskuksissa hengailemassa? Ei kovin uskottavaa. Harvalla perheellä on varaa joka päivä hengailla paikoissa, joiss ostetaan asioita olen aika varma, että yleisesti ympäri maailmaa ostoskeskuksissa on AINA joku perhe. Mutta tuskin se sama perhe.
Tämä on aina yhtä ilahduttavaa, kun joku ulkosuomalainen kertoo, kuin typeriä suomalaiset ovat, verrattuna siihen uuden maan asukkaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi auton ovet lukkoon ja jos auto syttyy palamaan lapset tulevat ulos autosta. Ei sinne autoon saa vauvoja jättää. Sellaisen lapsen voi jättää, joka itse pyytää, että haluaa mieluummin odottaa autossa!
Ja lukittuja auyoja ei koskaan varasteta.
Tilaan ruoan useimmiten noudolla, mutta käymme noin kerran kuukaudessa myös kaupassa. Tämä siksi että lapset on pakko opettaa myös kaupassa käymään. Vai miten ajattelet että ne oppii isompana tekemään ruokaostoksia?
Lapseni päiväkodissa on lapsi joka ei osaa leikkiä ruoanlaittoa. Aina kun ehdotetaan, että "tehtäiskö leikisti jotain ruokaa" niin lapsi ottaa puhelimen ja "wolttaa". Tämä siis oppi minkä lapset saa.
Kauppaan saa kyllä mennä kuka vaan, myös lapset. Käyttäytyä pitää, ja se koskee niin lapsia kuin aikuisiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkevä vanhempi pitäisi lapsensa valjaissa tai rattaissa kauppareissun ajan.
Kolmasluokkalaisen?
Jos kolmasluokkalainen käyttäytyy kuin 3-vuotias niin sitten sitä on varmaan syytä kohdellakin kuin 3-vuotiasta.
Terve kolmasluokkalainen ei käyttäydy niinkuin kolmevuotias. Ihmettelin vaan, pitääkö isotkin lapset kytkeä kiinni.
Lapset on lapsia vielä kouluiässä.
Ei mulla muuta.
Kolmasluokkalaiseen tepsii puhe. Sitä voi esimerkiksi muistuttaa kotona odottavasta ikävästä seurauksesta jos juokseminen ei lopu.
En usko että tulee sellaista tilannetta vastaan, että olisi sen ikäistä tarve kytkeä kiinni. Siis jollei kehitysvammaisista puhuta.
Ulkosuomalaisena totean, että on se vaan outoa, että Suomessa on pakko ottaa lapset mukaan kauppaan joka ainoa päivä tai mennä sinne koko perheen voimalla huvittelemaan, hengailemaan ja aikaa viettämään. Vastaavanlaista en ole vuosikymmenien ajan ikinä muualla maailmassa tavannut.
Myös se, että lapsia huudetaan valitsemaan ja tekemään ratkaisu, mitä ostetaan, kysellään lapsilta. Monta kertaa olen lukenut siitä, että lapsia ei saa pyytää ratkaisemaan mitä syödään, mitä ostetaan. Minulla on kolme lasta ja osaavat asioida kaupassa nyt teineinä vaikkei heitä ole raahattu vauvoina ja taaperoina ikinä merketteihin. Toinen vanhempi kävi kaupassa. Aikaa vietettiin ja hengailtiin muualla mutte ostoskeskuksissa koskaan. Taaperot eivät opi yhtään mitään kauppareissulla, niillä on tylsää siellä mutta sitähän ei suomivanhempi tajua alkuunkaan.