Heidi kertoo, miksi kahden opettajan perheessä ei ole rahaa mihinkään ylimääräiseen - paljastaa tulonsa ja menonsa
Vielä pari vuotta sitten Heidi Hossi, 30, kävi lomamatkoilla, elokuvissa ja ulkona syömässä. Nyt tilanne on täysin toinen.
https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000010304029.html
Köyhät "työläiset"
Kommentit (1284)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt vanhempainrahakaudella ei tule yhtä paljon tuloja, mutta vastaavasti toisen työssäkäyntikulut ja päivähoitomaksut jäävät pois.
Tai ei jää jos on laiska ja taapero jatkaa päivähoidossa.
Heidi Hossiko laiska? Et kylmä tunne Heidiä, jos häntä laiskaksi väität.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pelkästään tavallinen luomu jauhe liha maksaa eikä tuosta kummoista ateriaa tee hinta prismassa
Atria Luomu Nauta Jauheliha 12% 400g
6,45 €
16,13 €/kg
Menet Lidliin ja ostat tavallista sika-nautaa 1 kg paketin hintaan 7.90 tai soijarouhetta 5 e/ 500 g. 500 g soijarouhetta vastaa noin 2,8 kg jauhelihaa. Elämä on täynnä valintoja
Eikä tarvi elää terveenä edes niin pitkään, kuin terveellisesti syövät. Säästöä sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoja riskejä ottaneet lainojen myötä ja laskettu maksukyky liian tarkasti. Ensinnäkin tuo auto on sellainen josta voi säästää tosi. Mulla oli joskus hieno velka mersu joka oli rikki. Tympäännyin siihen ostin 4 tonnilla Toyotan. Rahoilla ei silloin ollut isompaa käyttöä niin pistin osamaksuun varatun rahan menemään puoliksi lasten tilille . Lapset nyt 6 ja 7 niin kummallakin yli 15 tonnia tilillä pelkästään niitä rahoja jotta olisin voinut ajaa paremmalla auto. No tähän neljän tonnin rakkineeseen on muutamat rengasarjat ostaa ja öljyjä vaihdella.
onko carina 2 Ei sentään carina 2 auto uudempi. Avensis josta vielä saisi puolet mitä olen itse maksanut.
Minulla on samaa suuruusluokkaa oleva palkka. Miehellä on enemmän, mutta ei hänkään suurituloinen ole. Meillä on omakotitalo, 2 kohtalaisen uutta autoa ja teinin mopoauto. Kahden lapsen harrastuksiin menee satoja euroja kuukaudessa. Etelässä käytiin hiihtolomalla ja Keski-Euroopassa kesällä. Lainaa toki on.
Säästöä tulee mm. siitä, että syömme yksinkertaista kotiruokaa. Emme käy lounaalla tai kahviloissa, vaan syömme eväitä töissä. Vaatteita on kaapit täynnä jo ennestään. Leikkaan itse meidän kaikkien hiukset. Kesällä saamme ruokaa omalta pihalta, ja marjat ja sienet haetaan metsästä.
Kun 3000 euroa kuukaudessa koko vuoden ansaitseva saa käteensä 2352 euroa ja 10 kk työttömänä oleva 1624 euroa ja hallituksen kaavailemien leikkausten jälkeen 1452 euroa, huutavat lakkojohtajat ja vasemmistoliittolaiset suureen ääneen, miksi aina otetaan köyhiltä. He eivät halua ymmärtää, että nämä köyhät saavat edelleen 1452 euroa kuukaudessa tekemättä mitään. Maailma, jossa kaikilla on yhtä suuret nettotulot, ei voi toimia. Sehän on jo nähty Neuvostoliitossa, Pohjois-Koreassa, Venezuelassa, kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatella, monilla meistä ei ole työkaveria, joilta saa kaikki lastenvaatteet.
Lasten vaatteita on väärällään kirpputorit, tori.fi jne, ja pilkkahintaan.
Henkkamaukalta saa uusia sisävaatteita alle vitosella. Tähän aikaan vuodesta kaupoissa on lasten talvihaalareita kympillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt vanhempainrahakaudella ei tule yhtä paljon tuloja, mutta vastaavasti toisen työssäkäyntikulut ja päivähoitomaksut jäävät pois.
Tai ei jää jos on laiska ja taapero jatkaa päivähoidossa.
Heidi Hossiko laiska? Et kylmä tunne Heidiä, jos häntä laiskaksi väität.
Jos taapero on päivähoidossa niin kyllä, laiska on. Laiska ja tyhmä.
Jos Suomessa jonkun pitäisi mennä lakkoon, sellainen olisi koko ikänsä nettomaksajana toiminut säästäväinen perhe/henkilö, joka on hankkinut itselleen oman asunnon ja kesämökin. He ovat päärahoittajina esimerkiksi maahan muuttajille, jotka koskaan eivät maksa latin latia mistään.
Vierailija kirjoitti:
Toi on ihan järkyttävää, että yliopistokoulutuksella saa nettona 2300e :D Ihan oikeesti, huh huh!
Olisin iloinen, jos sillä saisi työpaikan, mutta kun ei sitäkään.
Harmi kun vielä 80-luvulla opiskellessani kuvittelin että tutkinto kuin tutkinto, kyllä sillä työllistyy. Jos olisin tiennyt mitä on tulossa, olisin valinnut opintoalan toisin, opiskellut nopeasti suppeimman mahdollisen tutkinnon ja mennyt töihin. Silloin, ennen ysärin lamaa, töihin tosiaan saattoi tuosta noin vain mennä.
Hihkuisin riemusta, jos saisin palkkaa 2300 euroa nettona kuussa. Sentään kolme kertaa se mitä nyt saan tukia. Turha ainakaan minulle väittää, että tuet on niin hyvät ettei huvita työllistyä.
Vierailija kirjoitti:
Jos Suomessa jonkun pitäisi mennä lakkoon, sellainen olisi koko ikänsä nettomaksajana toiminut säästäväinen perhe/henkilö, joka on hankkinut itselleen oman asunnon ja kesämökin. He ovat päärahoittajina esimerkiksi maahan muuttajille, jotka koskaan eivät maksa latin latia mistään.
Mikä siinä on niin erinomaista, että on hankkinut oman asunnon ja kesämökin?
Ja mistä tuo kuvitelma, että maahan muuttaja ei koskaan maksa latin latia mistään? Kyllä meilläpäin ainakin näkyy heitä monenlaisissa työtehtävissä. Usein jopa sellaisissa töissä, että niitä on aika vaikea pimeästikään tehdä, joten luultavasti verot tulee asiallisesti maksettua.
Vierailija kirjoitti:
Toi on ihan järkyttävää, että yliopistokoulutuksella saa nettona 2300e :D Ihan oikeesti, huh huh!
Ei sillä.. samassa jamassa täällä ollaan. AMK-koulutus ja samassa mennään..
Tärkeintä kuitenkin että nämä useita vuosia koulutetut on parempia ihmisiä kuin me rekkakuskit. Naisena saan rekan ratissa saman kuin miehet. Reilut neljä tonnia kuussa ja päivärat päälle. Reilu parikymppisenä sain E kortin ja aloitin työt.
Vierailija kirjoitti:
Pitkään jatkunut nollakorkokausi on hämärtänyt ihmisten käsitystä talouden realiteeteista. Talous on syklistä, välillä menee hyvin ja kohta sitten huonommin. Me vähän vanhemmat opimme sen 90-luvulla ja nyt on tuoreempien sukupolvien aika oppia se sama.
Omille nuorille olen yrittänyt kertoa, että hyvinä aikoina kannattaa varautua huonompiin, eikä hassata ihan kaikkea makeaan elämään. Itse kuitenkin omat ratkaisunsa tekevät.
Hyvä pointti. Ja tähän samaan syklisyyteen on hyvä lisätä, että ei ole minkään hallituksen yksittäiset toimet, joilla ihmiset ajetaan ahdinkoon. Kukin hallitus luovii talouden syklin mukana ja keksii keinot juuri siihen hetkeen. Se, että nyt on ollut kova inflaatio viime vuodet ja Suomella alavire taloudessa jo 15 vuotta, ei ole nykyhallituksen syy, eikä edes edellisen hallituksen syy, vaan tästä syklistä nyt vaan rämmitään eteenpäin ja sitten koittaa taas nousu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Homman pointti ei nyt tainnut olla yksilön valinnoissa vaan siinä, että yhä harvemmalla on varaa elintasoon, jota ennen pidettiin itsestäänselvyytenä.
Tätä on tällä palstalla täysin ylivoimaista valtaosan ymmärtää.
Mä taas en tiedä missä rinnakkaistodellisuudessa te elätte, kun pidätte itsestäänselvyytenä että on varaa kaikkeen mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Ruokaan menee meillä korkeintaan 500 euroa kuukaudessa. Kaksi aikuista ja kolme teiniä joista kaksi urheilevia poikia. Summaan sisältyvät vessapaperit sekä pesuaineet esimerkiksi. Missäkin ostamme toisinaan. Lisäksi vielä kissanruoka sekä hiekat.
Paskapuhetta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on niin erinomaista, että on hankkinut oman asunnon ja kesämökin?
Ja mistä tuo kuvitelma, että maahan muuttaja ei koskaan maksa latin latia mistään? Kyllä meilläpäin ainakin näkyy heitä monenlaisissa työtehtävissä. Usein jopa sellaisissa töissä, että niitä on aika vaikea pimeästikään tehdä, joten luultavasti verot tulee asiallisesti maksettua.
Et taida tietää mitä termi nettomaksaja tarkottaa
Toki taloudellinen tilanne on heillä nyt vaikea, mutta itse sanoisin että pari vuotta kun jaksavat niin saavat toivottavasti jotain lainoista maksettua takaisin (esim. opintolaina tai autolaina, toivottavasti ovat ostaneet käytetyn auton) jolloin menoista tippuu se 250-350€ pois.
Juuri tämän velkakierteen välttämiseksi sinnittelin opiskelut ilman lainaa, kesätöillä, aikaisemmilla säästöillä ja opiskelemalla pk-seudun ulkopuolella hengissä pysyminen onnistui 2020 valmistuneella. Oma toiveeni oli, että kituuttamalla opiskelun ajan voisin valmistumisen jälkeen aloittaa puhtaalta pöydältä. Nykyaikana tuntuu, että jos opiskella haluaa niin siitä seuraa taloudellisesti tiukkoja vuosia joko opiskelujen aikana tai jälkeen opintolainaa maksaessa. Kuten Heidi sanoi, maisterintutkinto ei todellakaan takaa hyvätuloista työtä tai edes vakituista paikkaa tämän päivän työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi omana aikanani kouluissa ei S2-oppilaita ollut.
Miten liittyy aiheeseen?
Aivan niin: ei mitenkään.
koulu ja oppilat ei liity opettajaan?'
ok...
No ei tosiaan liity tähän aiheeseen, jossa ostovoima on laskenut radikaalisti.
itse en ainakaan opettaisi S2 ilman 100% palkan korotusta
Opettajalta ei kysytä. Jos kouluun tulee s2-oppilaita, heitä on opetettava ihan ilman mitään palkanlisää, jos rehtori heidät sijoittaa opettajan opetusryhmään.
Itse en ole koskaan kokenut mitään käytöshäiriötä s2-oppilaista. Enemmän vaikeutta on ollut siinä, että kielitaito ei puolen vuoden valmistavan opetuksen jälkeen ole ollut sillä tasolla, että oppilas oikeasti pystyisi käymään yläkoulua. Joillakin yläkoulun oppilailla on aloitettu siitä, että on opetettu meikäläiset kirjaimet. Myös se on ollut haittana, että vanhemmat eivät osaa suomea senkään vertaa eivätkä ymmärrä esim. ilmoittaa kouluun, jos lapsi on sairas.
Kyllä se on yhteiskunnan vika ei vanhempien jos kaksilla tuloilla ei akateemisille jää mitään käteen normi kustannusten jälkeen. Säälittävää lukea kun syyllistetään lasten hankinnata ja jotkut luuserit mollaa vielä ettei muka tiedä mitä lapset maksaa. Parhaita valintoja maailmassa hankkia lapsia. Pa*ka yhteiskunta ja kustanteet.
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan yritänkin tuota. Olen kerännyt säästöjä niin paljon kuin mahdollista, että voin tarvittaessa "mennä lakkoon" eli elää vuosia säästöilläni tekemättä mitään, mikä ei itseäni huvita.
Pitkään jatkunut nollakorkokausi on hämärtänyt ihmisten käsitystä talouden realiteeteista. Talous on syklistä, välillä menee hyvin ja kohta sitten huonommin. Me vähän vanhemmat opimme sen 90-luvulla ja nyt on tuoreempien sukupolvien aika oppia se sama.
Omille nuorille olen yrittänyt kertoa, että hyvinä aikoina kannattaa varautua huonompiin, eikä hassata ihan kaikkea makeaan elämään. Itse kuitenkin omat ratkaisunsa tekevät.