Heidi kertoo, miksi kahden opettajan perheessä ei ole rahaa mihinkään ylimääräiseen - paljastaa tulonsa ja menonsa
Vielä pari vuotta sitten Heidi Hossi, 30, kävi lomamatkoilla, elokuvissa ja ulkona syömässä. Nyt tilanne on täysin toinen.
https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000010304029.html
Köyhät "työläiset"
Kommentit (1284)
Vierailija kirjoitti:
Hienosti muuten tässä ketjussa tulee esiin vastaus siihen, miksi täällä Suomessa syntyvyys on ennätysalhaalla. Hirveä haloo ja haukkumineen, kun kaksi työtätekevää ja ei-täysin yli-ikäistä vanhempaa ovat uskaltaununeet hankkimaan jopa kaksi lasta, rivitalo-asunnon ja auton!!!!
Ketju täyttyy haukuista, ja "neuvoista", miten pitäisi ostaa halvemmalla päivittäistavaroita, ei asuakaan nyt sähkölämmitteisessä talossa ja miten ei saisi harrastaa (kuntosalikortti), eikä lasta saisi pitää päivähoidossa.
30-kymppistä pariskuntaa kutsutaan toistuvasti "nuoriksi".
Miettikääs vuosikymmen-pari taaksepäin, oliko 30-kymppinen pariskunta jolla oli 2 lasta, jotka ovat työssä hyvissä virkasuhteissa tosiaan sellainen, jolle pitäisi joutua huutamaan että ei saa olla asuntoa, autoa etc.?
Kellähän on "oikeus" näihin nykyään? Miksi kukaan haluaisi hankkia lapsia kun jokaisesta, ihan tavallisesta valinnasta s
Tämä on suomalaisissa kyllä jotenkin ällöttävä piirre. Kurjuutta ja ankeutta oikein ihannoidaan, kuntosalikortti on työssäkäyvälle aikuiselle muka jotain kerskakulutusta ja ruoaksi saa syödä vain kaalta ja perunaa. Ankeilussa oikein kilpaillaan, tyyliin minä en ainakaan edes haluaisi elämääni mitään kivaa enkä ekstraa, kuka pinnallinen hölmö muka edes haluaa ulkomaille/elokuviin/ kahvilaan/risteilylle? Varmaan jotkut someaddiktit vaan!
Kai täällä on niin totuttu petunpureskeluun, että kaikki muu menee yli ymmärryksen.
Miksi nuorilla pitää olla uusi tai uudehko kallis auto . Autolaina kun on yksi tyhmimmistä.lainoista mitä maksaa.
Elävät aika leveästi tuloihin nähden.
Sähkökulut ei voi pitää paikkaansa, rivarin lämmityskulut on 1000kWh/kk eli rahassa satasen pintaan kiinteähintaisella sopimuksella.
Auton kulut on kovat, vakutuukset tonnin vuodessa ja ajellaan bensakuluista laskettuna melkein 3000km/kk. Opintolainoille nyt ei enää voi mitään, mutta kannattaisi miettiä opiskellessa kuinka leveästi elelee velaksi, varsinkin jos koulutus on sellainen, ettei mihinkään isoihin palkkatuloihin pääse koskaan käsiksi.
Vähän miettimällä voisi säästää noistakin kuluista helpohkosti ainakin 300€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienosti muuten tässä ketjussa tulee esiin vastaus siihen, miksi täällä Suomessa syntyvyys on ennätysalhaalla. Hirveä haloo ja haukkumineen, kun kaksi työtätekevää ja ei-täysin yli-ikäistä vanhempaa ovat uskaltaununeet hankkimaan jopa kaksi lasta, rivitalo-asunnon ja auton!!!!
Ketju täyttyy haukuista, ja "neuvoista", miten pitäisi ostaa halvemmalla päivittäistavaroita, ei asuakaan nyt sähkölämmitteisessä talossa ja miten ei saisi harrastaa (kuntosalikortti), eikä lasta saisi pitää päivähoidossa.
Miettikääs vuosikymmen-pari taaksepäin, oliko 30-kymppinen pariskunta jolla oli 2 lasta, jotka ovat työssä hyvissä virkasuhteissa tosiaan sellainen, jolle pitäisi joutua huutamaan että ei saa olla asuntoa, autoa etc.?
Kellähän on "oikeus" näihin nykyään? Miksi kukaan haluaisi hankkia l
ko äitihän ei käy töissä , vaan on kotona
Vierailija kirjoitti:
Kellähän on "oikeus" näihin nykyään? Miksi kukaan haluaisi hankkia lapsia kun jokaisesta, ihan tavallisesta valinnasta s
Mä vertaan aina mun omiin vanhempiin ja mietin vasta sitten onko asiat surkeasti vai olenko vaan rahankäyttöä hallitsematon lelliperse. Mun vanhemmat kun oli kolmekymppisiä, heillä oli vasta yksi lapsi (lisää tuli myöhemmin) ja asuivat isovanhempien luona! Kummatkin akateemisia. Ei todellakaan varaa oikein mihinkään. Elintaso alkoi heillä nousta kunnolla vasta kun toinen heistä perusti yrityksen, joka alkoi kasvamaan hyvää vauhtia. Muuttivat ensin perhekokoon nähden liian ahtaaseen kerrostaloasuntoon. Vasta myöhemmin hommasivat omakotitalon, kun siihen varmasti oli varaa.
Hohhoijaa.. Ihan omia valintoja jos pitää olla noin kallis auto/autot ja ruokakauppaan jos menee 1000 e, niin tosiaan sieltä ilmeisesti ostetaan ihan mitä mieli tekee.
Halvempi auto tilalle ja ruokaan budjetti.
Säästyy varmasti jotain 300 e ainakin.
Itselle jää käteen 2000 e ja asunnon kulut minullakin noussut 1100 euroon. Eli kaikkeen muuhun jää 900 e minulle ja lapselle. Laskin, että jos pidän budjettia, niin tuosta pitäisi jäädä säästöön 200 e kuussa. Ostan kuitrnkin vaatteita ja myös turhaa, joten kaikki menee. Toki lapsen harrastus muös maksaa. Minä sentään voin myöntää, ettö ostan myös turhaa toisin ku nämä jotka valittaa yli 4000 e tuloilla, ettei jää rahaa minhinkään.
Ja siis viekö ne ne lapset Hesasta Ouluun päiväkotiin kun bensaankin menee 300 euroa per kk mitä vtttt????
aika hyvin taisi tämä juttu mennä köyhillä tunteisiin
Mäkin olen opettaja ja nettopalkka n. 2300e/kk. Mulla on hyvin varaa pitää kahta koiraa, yhtä hevosta ja matkustella vuosittain, koska olen jättänyt lapset tekemättä. Elämä on valintoja 🤷🏼
Hassua syyllistämistä.
Mä olen imettänyt kolme lasta niin ettei korviketta ole tarvinnut ostaa ainoatakaan purkkia. Olen pessyt kestovaippoja, olen ostellut euron bodeja ja hankkinut vaippakankaita kierrätyskeskuksien ilmaislaareista. Soseet tein alusta saakka. Kuntosalikorttia minulla ei ole ikinä ollut.
Mutta arvatkaapa, mikä on minun syntini. Minä olen syönyt! Imetys toi uskomattoman nälän. Olen taatusti syönyt äitiyslomilla yksin sen tonnin kuussa. Lohisalaattia, vyohenjuustosalaattia, parmesaanilastuja! Välillä kärryttelin läheiseen lounasravintolaan ja söin savuporokeittoa kaksi lautasellista. Imetyksien lopulla olin laihempi kuin koskaan, ja kaikki tuo rasva teki lapsista älykkäitä.
Sääli etten pitänyt kirjaa ruokalaskusta. Nyt olisi suuri ilo läväyttää se tämän ketjun ankeuttajien eteen. Oikeasti kaksivuotiaan ja vauvan hoito on sellainen rasti, että sallin kaikenlaisia helpotuksia ja ylellisyyksiäkin jokaiselle sen tehneelle, jos suinkin varaa on.
Minulla jää jotain 400€ käteen kuussa. Sillä elätän itseni ja lemmikkini. Huonoa taloudenhallintaa, jos ei pärjää monella tonnilla.
Vierailija kirjoitti:
Tämä, tuhat kertaa tämä. Akateemista perhettä syytetään elämänhallinnan puutteesta, vaikka näillä on selkeä käsitys tuloistaan ja menoistaan, ja tulot kattavat menot.
Samalla räävitään, miten työssäkäyvällä ihmisellä ei saa olla kuntosalikorttia tai lapsellaan yli euron hintaista vaatteita. Tavallista hyvää lapsiperhearkea indeed!
Jos kerran heillä riittää rahat, miksi tämä Heidi määkii mediassa? Kai sitten voi antaa vinkkejä, muillä sen määkimisen saa lopetettua?
Kutsut keskustelun avausta yleistyneestä taloustilanteesta määkimiseksi? Oletko mielestäsi kovinkin rakentava keskustelija? Sanoisitki tuon jollekin tutulle kasvotusten? Tuskin.
Kunpa edes yksi keskustelu tästä aiheesta pysyisi rakentavana ilman neuvojen jakelijoita eikä toksisten mammojen "hyökkäyskohteena"
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen opettaja ja nettopalkka n. 2300e/kk. Mulla on hyvin varaa pitää kahta koiraa, yhtä hevosta ja matkustella vuosittain, koska olen jättänyt lapset tekemättä. Elämä on valintoja 🤷🏼
aika noloa kehuskella lapsettomuudella
en arvosta enkä kunnioita
"Mä tienaan 10 000 euroa kuussa mutta oon köyhä miksei palkka riitä elämiseen, menee uhkapeleihin 15 000 kuussa on tää ihmeellistä kun ei palkka riitä mihinkään!"
Vierailija kirjoitti:
Ja siis viekö ne ne lapset Hesasta Ouluun päiväkotiin kun bensaankin menee 300 euroa per kk mitä vtttt????
Oletko kuullut että jotkut joutuvat käymään töissä?
Ruokamenot kuriin eli sellaiset 600 euroa kuussa, autoilua vähemmäksi, isompi lapsi pois hoidosta niin jää joka kuukausi säästöön monta sataa jolla sitten matkustella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kellähän on "oikeus" näihin nykyään? Miksi kukaan haluaisi hankkia l
Saa olla, mutta ei sitten mennä lehteen itkemään ettei ole enää rahaa matkailuun sun muuhun. Matkailu ei ole mikään ihmisoikeus ja lasten myötä joutuu itse kukin luopumaan monesta maksullisesta huvista. Noin pienet ei mitään reissuja edes tarvitse saati muista. Retki leikkipuistoon tai rannalle riittää.
Pk-seudulta pääsee halvalla vaikka päiväreissulle Tallinnaan jos on pakko vaihtaa maisemaa.
Pari huomioo:
Sähkökulur rivarissa ei voi pitää paikkaansa, tai sitten be on vaan liian isot.
Autokulut/lainakulut aivan liian isot kuussa
Äiti on kotona, miksi tuollaiset ruokamenot/ päivähoitokulut
Hölmöä on opettajan mennä lehteen tällaista vinkuu, kun omilla valinnoilla pystyy helposti laskeen "pakollisista" kuluista ainakin 500 € kuussa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut että jotkut joutuvat käymään töissä?
Tällä pariskunnalla on vakivirat, joten he voi valita asuinpaikkansa työpaikkojen sijainnin mukaan. Kirkkonummella kulkee myös juna ja busseja.
Äiti on kotona yhden lapsen kanssa, joten hänellä on myös poikkeuksellinen mahdollisuus säästää ruokamenoissa, koska voi hyödyntää tarjouksia.