Onko tämä korkea verenpaine?
Oli outo olo ja mittasin verenpaineen. Yläpaine oli 164 ja alapaine 108. Mittasin uudestaan ja yläpaine säilyi 150 ja alapaine 100 kieppeillä.
Olen 30-vuotias nainen ja käytän hormonaalista ehkäisyä.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Korkeat on. Itsehoitona aluksi se, että vähennät suolan käyttöä, lisäät veden juontia ja käyt ainakin joka toinen päivä väh 30 min kävelylenkin.
Kokeile vaikka heti se, että juot kaksi lasillista vettä ja mittaat verenpaineen parin tunnin kuluttua. Seuraa paineita aamuin illoin ja kirjaa ylös. Yhteys lääkäriin, jos ei laske selvästi.
Jep. Lisäksi voisi ehkä testata vaikkapa 16/8 -pätkäpaastoa ja radikaalia hiilareitten vähentämistä. Mitä glukoosipitoisempaa veri on, sitä huonommin se liikkuu suonistossa, ja vaatii pumpulta paineiden lisäämistä?
Vierailija kirjoitti:
Nyt 185/107. Voinko soittaa päivystykseen?
Ap
Voit soittaa päivystysapuun tai odottaa maanantaihin. Äläkä syö salmiakki/ lakua, niissä on glykyrritsiiniä joka nostaa verenpainetta. On myös glykyrritsiinitöntä lakua.
Stressi nostaa myös verenpainetta. Nyt kun luet näitä kommentteja niin stressitasosi nousee ja samalla verenpaine. Päivystysasia tämä ei ole ja tarkoitan nyt esim. sairaalaan päivystystä. Sinne, kun pitäisi hakeutua jos ei voi odottaa. Eli odotus johtaisi kuolemaan. Sinun kuitenkin pitää hakeutua maanantaina aamulla omaan terveyskeskukseen, työterveyteen tms. Voit myös käydä huomenna yksityisellä, jos sinulla on vakuutus tai maksat itse.
Soita päivystysapuun nyt kuitenkin. Ite en kuuntelis näitä " joo voit odottaa maanantaihin" ym. mutu-neuvoja mitä täällä on.
https://www.116117.fi/fi
Vierailija kirjoitti:
Soita päivystysapuun nyt kuitenkin. Ite en kuuntelis näitä " joo voit odottaa maanantaihin" ym. mutu-neuvoja mitä täällä on.
Päivystykseen voi aina mennä. Tässä tapauksessa siellä joutuisi todennäköisesti odottamaan tunteja, ei se ole kovin mukavaa. Päivystyksessä asialle ei välttämättä tehtäisi mitään vaan pyydettäisiin olemaan yhteydessä terveyskeskukseen ja seuraamaan paineita kotona esim. pari viikkoa. Jos korkea verenpaine johtuu ehkäisystä, niin sen vaihtaminen onnistuu myös terveyskeskuksessa.
Vierailija kirjoitti:
... kun pitäisi hakeutua jos ei voi odottaa. Eli odotus johtaisi kuolemaan.
Älä viitsi! On päivystyksessä hyvällä syyllä muitakin kuin kuolemansairaita.
Jos verenpaine on jatkuvasti koholla tarvitset verenpainelääkkeet ellei sitten löydetä sellaista korjattavissa olevaa syytä mikä laskisi korjaantuessaan verenpainetta (esim. ylipaino voi olla syy kohonneeseen verenpaineeseen). Jatkuvasti koholla oleva verenpaine on vaarallinen terveydelle.
Siis mitä vttttt jos tää on totta?? Noihan on hilliytömät paineet! Alapaine yli 90 on todella iso riski. Lääkäriin ja heti.
Soitin yöllä päivystykseen. Hoitaja sanoi, että yritä nukkua, ota särkylääkkeitä ja laita kylmä kääre otsalle. :D Paineet eivät olleet kuulemma hengenvaaralliset. Vasta 200/110 on. Ei ollut apua puhelusta.
Ap
en tiedä, mutta minulla oli paineet 109/72, syke 52
Olen mittaillut tänään ja yläpaine on ollut aamusta iltaan n. 145-150 ja alapaine 99-105.
Alkaa vaikuttaa siltä, että ei ollut kyse heittelystä..
Ap
Kohonnut verenpainen saattaa johtua hormonaalisesta ehkäisystä. Lopeta se ja mene lääkäriin kuten on täällä useasti mainittu. Varaa terveyskeskukseen aika. Jos yläpaine on yli 180, niin kyllä päivystyksestäkin pitäisi saada piikki persuuksiin että laskee ja muutama verenpainetabletti ensiavuksi. Mutta tosiaan sinne normaaliin lääkäriin mahdollisimman pian.
Verenpaine lääkärissä mitattuna on yleensä korkeampi kuin kotona joka siis on lääkäreillä tiedossa. Hanki mittari ja mittaa verenpaineet aamulla ja illalla vaikkapa viikon ajan.
Ennen mittausta istut paikallasi viitisen minuuttia. Mansetti paikalleen istumisen alussa ja sitten kun olet kunnolla rauhoittunut niin mittaus käyntiin. Anna laitteen mitata ja tyhjentää mansetin. Kirjaa paineet muistiin. Odottele pari minuuttia ja toista mittaus uudelleen.
Korkeaan verenpaineeseen pitää reagoida nopeasti. Jos on korkea verenpaine ja korkea kolesteroli niin pian lääkäriin jotta mahdollinen sepelvaltimotauti ei ehdi aiheuttaa sydäninfarktia. Kun määrätään statiinit kolesteroliin ja verenpainelääkitys niin ota ne käyttöön. Lääkitystä voi aina säätää tai muuttaa jos tulee sivuvaikutuksia mutta ilman lääkitystä käy kuten minulle eli saat sydänkohtauksen. Verenpaine voi myös aiheuttaa aivoverenvuodon.
Minä jäin infarktista henkiin. Kaikki eivät ole yhtä onnekkaita. Minulla on siis pakollisina statiinit ja verenpainelääkitys sekä sydänlääkitys siihen päälle. Jos olisin ajoissa hoitanut tilanteen kuntoon niin en tarvitsisi sydänlääkkeitä.
M55+
Miten voit nyt ap? Onko verenpaine jo laskenut?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Soitin lääkäriin, joka sanoi, että paineet eivät ole huolestuttavat. Olen kuitenkin jatkanut seurantaa ja paineet ovat olleet jo yli viikon aloituksessa mainitun korkuisia.
Ap
Muistathan ottaa sellaiset kolmisen kertaa mittauksen. Mielellään minuutin-parin tauot kertojen välillä, eikä kahvia tai liikuntaa ennen mittausta.
Olen huomannut että jo pieni kävely huushollissa nostaa yläpaineen 140:een. Eli rauhallisuus on malttia oikeiden tulosten kanssa. Televisio siksi aikaa pois päältä ja ajatukset vaikka järvimaisemiin, joissa mikään ei häiritse tai aiheuta syvää ajattelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Soitin lääkäriin, joka sanoi, että paineet eivät ole huolestuttavat. Olen kuitenkin jatkanut seurantaa ja paineet ovat olleet jo yli viikon aloituksessa mainitun korkuisia.
Ap
Höh! Minä sain sinun kaltaisilla lukemilla verenpainelääkkeen. Olo korjaantui. En ymmärrä miksi kitsastellaan lääkkeen määräämistä. Minulla korkea verenpaine näkyi jo munuaisarvoissa. Sitäkö odotetaan että sairastuu enemmän ja pahimmillaan kuolee sydänkohtaukseen. En ymmärrä tätä.
Vierailija kirjoitti:
Soitin yöllä päivystykseen. Hoitaja sanoi, että yritä nukkua, ota särkylääkkeitä ja laita kylmä kääre otsalle. :D Paineet eivät olleet kuulemma hengenvaaralliset. Vasta 200/110 on. Ei ollut apua puhelusta.
Ap
Itseasiassa tuo saamasi neuvo oli tuossa tilanteessa ihan oikea, koska otit yhteyttä päivystykseen. Sun paineilla ei ollut vielä syytä olettaa, että sulla joku valtimo just nyt poksahtaisi. Ei siis ollut päivystysasia. Mutta noin muuten sun on syytä tehdä kaikki mahdolliset elämäntapamuutokset, jotta saisit verenpaineesi tasaantumaan. Yksittäiset korkeat arvot eivät ole vaarallisia (jos ne ei tosiaan ole yli tuon 200/110), mutta jos sulla on pitkään verenpaineet koholla eikä ne liikunnan lisäämisellä, ruokavaliolla, mahdollisen yllipainoin pudottamisella ja ennenkaikkea tupakoinnin lopettamisella tasaannu, on syytä aloittaa verenpainelääkitys.
Ei se ehkäisystä johdu vaan tupakoinnista, alkoholista ja stressistä. Tervetuloa yli 30 vuotiaiden joukkoon. Jos suonesi menevät tukkoon ehkäisystä niin jätä ne pois ja anna pesää kondomilla. Pimpero tykkää kun sitä käytetään eikä löysty niin nopeasti.