Onko tämä korkea verenpaine?
Oli outo olo ja mittasin verenpaineen. Yläpaine oli 164 ja alapaine 108. Mittasin uudestaan ja yläpaine säilyi 150 ja alapaine 100 kieppeillä.
Olen 30-vuotias nainen ja käytän hormonaalista ehkäisyä.
Kommentit (60)
No onhan tuo korkea, mutta mittasitko oikein, ettet minkään juoksulenkin jälkeen heti mitannut?
On korkea verenpaine. Kannattaa mittailla uudestaan ja jos vielä on jatkuvasti noin koholla, ota yhteyttä terveydenhoitoon.
Onhan se korkea. Itse sain verenpainelääkkeet kun verenpaineet oli pidemmän aikaa 150/95
Mulla seurattiin verenpaineita hormonaalisen ehkäisyn takia. Alapaine oli toistuvasti 90 ja lääkäri päätti, ettei ole pitkällä tähtäimellä turvallista käyttää hormonaalista ehkäisyä.
Ja juu, paineesi ovat korkeat. Tarttis tehdä jotain.
Useamman päivän aikana noita tuloksia vähintään kolme.
Missään päivystyksessä ei sua oteta nyt vastaan, kun on vaan noin kevyesti korkeella, eikä pidempi aikaisia mittaustuloksia.
nimim. vein kaverin viime viikolla sairaalaan päivystykseen, kun paineet oli koko päivän olleet yli 200 ja ala paineet sadan kieppeillä. Hänellä on verenpainetauti ja D2. Eivät ottaneet vastaan. Sanoivat, että varaa omalta lääkäriltä ajan.
Korkealla on, mutta nyt kannattaa seurata ainakin viikko tilannetta ja ottaa vertailukelpoisia arvoja, esim. aamulla ja illalla. Samalla pulssin seuranta.
Jos jatkuvasti alkaa olla yli 150/100, niin kyllähän se lääkityksen vaatii.
Näin se lääkärikin todennäköisesti kehoittaa tekemään, jos soitat sinne.
Yksittäisen mittauksen perusteella ei varmaankaan kannata panikoida. Outo olo voi olla esim. flunssaa joka nostaa paineita.
Korkeat lukemat toki, mutta paineet pitäisi mitata kun on rauhoittunut tarpeeksi, mielellään aamulla, tai aamupäivällä, niin ettei ole syönyt, tai harrastanut liikuntaa puoleen tuntiin, tai sanonut tai käynyt edes suihkussa. Tällöin lukemat ovat totuudenmukaisemmat. Stressaantuneena ja rasittuneena voi tulla yli korkeita lukemia. Suosittelen seuraamaan lukemia säännöllisesti vaikka päivittäin jonkun aikaa.
Vähän hämmentää, että voinko jatkaa nyt hormoneiden ottamista? Kohta pitäisi ottaa taas.. Selosteessa lukee, että ei saisi ottaa, jos on korkea verenpaine.
Ap
On korkea. Kannattaa ottaa paineet sekä aamuisin että iltaisin.
Ja kannattaa mennä käymään lääkärissä jos paineet tuota luokkaa.
Mäkin oon kolmekymppinen nainen ja nyt verenpainelääkityksellä. Mulla oli kanssa tollasia lukemia synnytyksen lähestyessä ja sen jälkeen, ja sit sainkin lääkityksen.
On korkeat. Olisi aika erikoista, jos näin ei olisi. Ihminen on kuitenkin eläin, ja lisääntyminen on suurin fysiologista ja emotionaalista tyydytystä tuottava toiminta etenkin naisille. Lapset ovat toisekseen ihania.
Vierailija kirjoitti:
On se
Alle 90 ja alle 140 pitäisi olla
Nuo on jo korkeat. Yläpaineen tulisi olla 90-120 ja alapaineen 60-80.
Vierailija kirjoitti:
Vähän hämmentää, että voinko jatkaa nyt hormoneiden ottamista? Kohta pitäisi ottaa taas.. Selosteessa lukee, että ei saisi ottaa, jos on korkea verenpaine.
Ap
Ei kannata omaa terveyttä vaarantaa typerien hormonien takia. Terve sydän on kiva olla olemassa.
Korkeat on. Itsehoitona aluksi se, että vähennät suolan käyttöä, lisäät veden juontia ja käyt ainakin joka toinen päivä väh 30 min kävelylenkin.
Kokeile vaikka heti se, että juot kaksi lasillista vettä ja mittaat verenpaineen parin tunnin kuluttua. Seuraa paineita aamuin illoin ja kirjaa ylös. Yhteys lääkäriin, jos ei laske selvästi.
Vai ihan tavallista heittelyä..