Suomen kielioppi: onko oikein sanoa: "kaikkia iskuun osallistuneita tullaan rankaisemaan heidän löydyttyään"?
Mun kielikorva kyllä sanoo, että pitäis sanoa:
kaikkia iskuun osallistuneita tullaan rankaisemaan heidän löydyttyä. Eikä "löydyttyään".
Viittaan tähän uutiseen ja uutisotsikkoon
"Putin korosti puheessaan useaan otteeseen, miten kaikkia iskuun osallistuneita tullaan rankaisemaan heidän löydyttyään."
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/5640fef1-a7a3-403a-85d9-bce6c5106a25
Kommentit (18)
Suomen kielessä ei ole tuollaista futuuria. Riittää, kun sanot kaikkia - - - rangaistaan.
Minun korvani on sitä mieltä että olet väärässä, otsikko oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Suomen kielessä ei ole tuollaista futuuria. Riittää, kun sanot kaikkia - - - rangaistaan.
"Tulla tekemään -rakenne voi selkeyttää ilmauksen ajallisia suhteita tai tuoda siihen mukaan tietynlaista painokkuutta."
https://kielikello.fi/millaisia-tulevaisuuden-tapahtumia-tulla-tekem%c3…
Sinun kielikorva varmaan sanoo myös: "Minun auto, heidän talo ja sinä ajaa"
Vierailija kirjoitti:
Onko futuuri poistettu? Ainakin minun kouluaikanani oli vielä.
Todellakin heidän löydyttyään, ei löydyttyä. "Löydyttyä" olisi puhekielisempi, arkisempi muoto. Jos haluaa hyvää, muodollista suomea, "löydyttyään" on oikea vaihtoehto.
"Heidän löydyttyään" on oikein, "heidän löydyttyä" on puhekieltä. Sen sijaan "tullaan rankaisemaan" on svetisismi (kommer att straffas). Suomen kielessä ei ole futuuria. Voisi kirjoittaa esim. "Iskuun osallistuneita rangaistaan, kun heidät on löydetty."
Heidän löydyttyä viittaa, että ulkopuoliset löytävät heidät.
Heidän löydyttyään viittaa tekijään itseensä. Miten tekijät itse voivat löytää itsensä?
Esim. jos jotkut tyypit aktiivisesti juovat juomansa, he tekevät sen itse, niin silloin taivutetaan se loppu eli "heidän juotuaan".
Viittaan tuossa nimenomaan siihen eroon, että otsikossa muut ihmiset löytävät tekijät eikä niin, että tekijät itse löytävät itsensä.
Ei. "Heidän löydyttyä" on oikein.
Tietenkin voisi selvyyden vuosi sanoa
"Putin korosti puheessaan useaan otteeseen, miten kaikkia iskuun osallistuneita tullaan rankaisemaan, kun heidät on löydetty"
Vierailija kirjoitti:
Heidän löydyttyä viittaa, että ulkopuoliset löytävät heidät.
Heidän löydyttyään viittaa tekijään itseensä. Miten tekijät itse voivat löytää itsensä?
Esim. jos jotkut tyypit aktiivisesti juovat juomansa, he tekevät sen itse, niin silloin taivutetaan se loppu eli "heidän juotuaan".
Viittaan tuossa nimenomaan siihen eroon, että otsikossa muut ihmiset löytävät tekijät eikä niin, että tekijät itse löytävät itsensä.
Just näin.
Vierailija kirjoitti:
Ei. "Heidän löydyttyä" on oikein.
Juuri näin. "Heidän löydyttyään" viittaa siihen, että tekijät itse löytävät itsensä.
"Heidän löydyttyä"on passiivimuoto, jossa ulkopuoliset tekijät löytävät heidät.
"Heidän löydyttyään" on tekijään itseensä kohdistuva taivutettu muoto kuten "heidän juotuaan". Eli tekijä tekee tekemisensä kohdistaen sen itseensä tuossa.
Kaikkia iskuun osallistuneita tullaan heidän löydyttyään rankaisemaan.