rytmitön päivä
Hei kaikki!
Olen kiinnostuksella seurannut erinäisiä päivärytmiin liittyviä keskusteluja. Tuntuu, että monilla on vauvan kanssa alusta lähtien tarkat ja säännölliset rytmit niin syömisen kuin nukkumisenkin kanssa.
Meillä näin ei ole. Vauva on nyt 2 kk, ja menee kyllä nukkumaan samaan aikaan joka ilta (eli silloin kuin minäkin) eli n. klo 23. Kuulostaa kovin myöhäiseltä, mutta näin meillä on menty alusta saakka. Syö myös öisin aina samaan aikaan eli n. klo 4 ja sitten kuuden aikaan aamulla.
Päivärytmi on meillä kuitenkin mitä sattuu, samoin syöminen. Vauva nuokkuu läpi päivän silloin kuin huvittaa, yhdet pitkät päikkärit nukkuu, mutta niiden ajankohta vaihtelee päivittäin (joskus klo 12-16, joskus klo 13-15, joskus klo 17-20, jne.). Illat roikutaan tississä kuin takiaiset tai sitten huudetaan kuin syötävät, mikä on hirveää... Tästä olenkin täällä jo avautunutkin ;-)
Onko outoa se, että vauva - näinkin pieni - nukkuu vain yhdet reilut päikkärit päivällä, ja muulloin ottaa vain pieniä tirsoja (lähinnä sylissä), ja menee näin myöhään nukkumaan? Tuntuu vaikealta säädellä vauvan rytmiä, ja olenkin kuvitellut, että ainakin näin kolmen ensimmäisen kuukauden aikana mennään vauvanrytmisesti...
Onko muita joilla samantyyppinen meininki?
Kommentit (17)
tai siis vauvanrytmistä. Päätin heti synnytyksen jälkeen, että ryhdyn rytmiä pohtimaan vasta, kun neiti on 3kk. Nyt ihan viime päivinä olen miettinyt, että pitäisi varmaan alkaa kirjaamaan ylös, mitä päivän aikana tapahtuu ihan vaan sen takia, että jotain selkeää muutosta käytöksessä on tapahtunut ja haluaisin päästä taas kärrylle, mitä vauva haluaa... eli nälkä- ja väsysignaalit on nyt mulla ihan sekaisin, eikä se tunnu olevan vauvalle hyväksi. Tyttö huutaa tissillä ja nukahtamista edeltää hirmuinen itkushow, vaikka tähän viikkoon asti on ollut melko helppohoitoinen vauva.
Mua huolettaa myös se, saako tyttö tarpeeksi unta, koska päikkärit on epäsäännölliset. Nukkuu kyllä paljon, mutta joinain päivinä kolmet, toisina seitsemät päikkärit. No, ei tässä enää hirveän pitkä aika siihen 3kk:n ikään ole, joten kai pieni päivitys on muutenkin paikallaan.
Toinen syy, miksi rytmitystä olen ruvennut harkitsemaan on se, että tyttö ei pysy hirveän pitkiä aikoja hereillä. Olen miettinyt, johtuuko se nimenomaan siitä, että ei nuku tarpeeksi pitkään. ehkä siihenkin selkeämpi rytmi auttaisi.
Näillä mietteillä syötön yritykseen... kohtahan tuo on normaali nukkumaanmenoaika, joten toivottavasti tissi nyt kelpaa ja päästään kaikki unille. :)
-Osse ja typy 10vk
Neiti tulee viikonloppuna 3 kk. Yön ja päivän kyllä erottaa ja nukkuu yöt läpi, mutta päivämme ovat erittäin epäsäännöllisiä. Päiväunet on aika lyhyitä, heräilee aamulla mihin aikaan sattuu jne. Yöunille menee kyllä aika tarkkaan klo 23. Aamulla kun heräilee 7-8 maissa, en välttämättä viitsi nousta vaan jäämme yhdessä torkkumaan sänkyyn... Joskus nousemme vasta klo 11! Joten ei ihme ettei päiväunet oikein maistu.
Hereillä neiti jaksaa olla pari tuntia kerrallaan. Meillä on melkein joka päivä menoa tai harrastuksia joten automatkat tai vaunuissa matkustaminen vaikuttavat päiväuniin ja rytmiin.
Säännöllinen rytmi olisi toisaalta aika kiva asia, mutta vauva tuntuu sopeutuneen jo tähän touhukkaaseen elämäntapaan. Hymyilee päivät pitkät eikä huuda koskaan, joten tuskin on kovin onneton :) Ja rytmistä saattaa tulla kovin sitova, ja sitten olisi katastrofi jos se menisi sekaisin. En oikein sellaistakaan halua koska elämäni kävisi mahdottomaksi... Mutta tuskin monellakaan on tällaista rumbaa kuin meillä, eiköhän ne vauvat kuitenkin tykkää rutiineista ja säännöllisyydestä. Onneksi ovat joustavia ja sopeutuvaisia pakkauksia!
..enkä edes ymmärrä sitä, että vauvaa yritetään väkisin rytmittää. Esim. viemällä joka ilta sänkyyn klo 20, jossa vauva sitten virkeänä ja onnettomanakin kitisten on hereillä vielä tuntikausia.
Vastasyntyneenä tyttö valvoi aamuyön tunneillekin, nykyään yleensä puolen yön maissa sammuu. Päiväunien nukkumisella tai nukkumattomuudella ei ole siihen mitään vaikutusta, yö alkaa hänellä aina samaan aikaan. Muutama hassu kerta on matkalle mahtunut, että on nukahtanut jo kahdeksalta illalla. Mutta äskenkin vielä puoli yhdentoista aikaan ryömi lattialla, kun sängyssä oli vaan natina päällä ja nyt on muutenkin joku aktiivikausi menossa neidillä, ettei meinaa keretä nukkuakaan :D neiti 5kk.
että ei sitä rytmiä kauheasti vielä voi eikä tarvitse miettiä.
Osborne, sanoit, että harkitset rytmittämistä. Miten olet ajatellut sen toteuttaa? Kiinnostaa siksi, että itsekin olen jossain vaiheessa ajatellut tehdä vastaavaa jos on tarve. Sitä vaan mietin, miten se tehdään... Esim. vauvan väkisin hereillä pitäminen tai syöttäminen kellon mukaan ei tunnu (ainakaan vauvani kohdalla) " onnistuvalta ajatukselta" ;-) Muutenkin olen täältä lukenut usein, kuinka äidit kertovat rytmittävänsä vauvojensa päivää ja miettinyt, mahtaako heillä olla siihen jokin salainen kaava tai muu vippaskonsti jolla sen tekevät ;-)
Ei se rytmi oikein näin pienellä onnistu, kun mahavaivat yms. sekoittaa ja vauvat määrittelevät aikalailla oman rytminsä vielä. Mutta sellainen rytmi meillä on, että heräämisestä 1 - 1 ½ h päästä menee nukkumaan, siis läpi päivän ja yöllä sitten nukutaan valvomatta. Itse tarkoitan näin pienen kuin 2 kk kohdala tuolla rytmiä.
Mutta mitä tulee vähän isompaan vauvaan esim. 6 kk (vauvasta riippuen jo aikaisemminkin) niin rytmittäminen onnistuu hyvin ja luo turvallisuutta koska vauvat ja taaperot hahmottavat päivää noiden samoina toistuvien rytmien/rutiinien mukaan. Elämä sujuu jouhevammin kun lapsi pystyy ennakoimaan, ei esim. joka kerta päiväunille mennessä tarvitse käydä läpi protestia kun se lapselle itsestäänselvyys. Siis tämä protestointi tulee esiin useimmiten sit taaperovaiheessa jollei jo mahdollisesti aikaisemminkin. Mutta kyllähän lapsen tempperamentti vaikuttaa myös asiaan. Itse toteutin rytmitystä esikoiselle pienestä (n. 4kk) asti ja aina on ollut helppo ja iloinen lapsi. Protestoi harvoin nukkumisia, syömisiä jne.
Kuten joku jo tuossa kirjoittikin, teillä on tosi hyvän kuuloiset yöunet ja rytmintapaista ihan selkeästi siellä.
Meillä on aika lailla samanlaista: yöllä nukutaan hyvin ja päivällä yhdet kunnon päikkärit pihalla, kolmesta viiteen tuntiin.Ajoittuvat klo 11 ja 17 välille päivästä riippuen. Muut päikkärit on juuri noita pieniä torkahduksia lähinnä syliin. Joskus saattaa tyttö nukkua puolikin tuntia sylissä, mutta jos yrittää sänkyyn laskea, niin havahtuu tosi nopeasti. Mutta meillä tuo tuntuu riittävän. Syöminen sujuu unien tahtii yleensä. Pitkien unien jälkeen on nälkä ja sitten iltaa kohden syöminen tihentyy.
Iltarutiineja meillä on iltapesut (suihku tai kylpy), sen jälkeen yökkärit päälle ja syöttö hämärässä makkarissa. Joskus neiti nukahtaa tissille, joskus (useimmiten) täytyy kaniskella ja lauleskella ympäri himmeää makkaria. Ja siis yritän aloittaa tämän vasta kun tyttö on selkeästi väsynyt. Hän nukahtaa syliin ja sitten lasken sänkyyn nukkumaan. Aika usein samaa rataa täytyy kuitenkin toistaa monta kertaa, kun sängyssä taas havahtuu. Myös tissittelyä jatketaan ahkerasti näitten havahtumisten jälkeen. Aika hyvin kuitenkin uni on tullut siinä klo 22-23. Iltapesut aloitetaan puoli yhdeksän-yhdeksän aikaan, vähän neidin vireydestä riippuen.
Alkuun meillä oli kovasti masuvaivoja, ja neiti huusikin aamuyöhön saakka, mutta relatippoila, vyöhyketerapialla ja disflatyltipoilla ollaan niistä päästy. Olen siis hyvin tyytyväinen nykyiseen meininkiin.
Ensi viikon rokotuskitinöitä odotellen, Amy ja neiti vähän vaille 3kk
Meillä ainakin tietty rytmi löytyi ihan itsestään vauvan kasvaessa. Olisiko alkanut rytmiä löytyä n. neljän kuukauden iässä ja sitten lähempänä puolta vuotta on vakiintunut tietty rytmi. Nyt poika 10 kk ja kasin aikaan iltapuuro ja nukkuun jne...
Älä vielä ota stressiä mistään rytmeistä, vauvasi on niin pieni vielä. Kyllä se sitten pikkuhiljaa löytyy ja jos ei löydy, niin sitten myöhemmin voit alkaa opettamaan " oikean" rytmin.
Älä tosissaan stressaa siitä rytmistä. Tuon ikäisellä ei todellakaan tarvitse olla minkäänlaista rytmiä. Meillä tyttö 9kk. ja jonkunlainen rytmi alkoi löytyä vasta siinä 5-6kk. tietämillä ja nyt sekin on muuttunut pariin kertaan. ;) Tyttö tosin ollut sellainen pätkänukkuja päiväunien suhteen että rytmin löytyminen kesti hetken. Lähempänä 7kk. ikää aloin systemaattisesti kiinnittämään huomiota rytmiin, jotta saimme päiväunia vähennettyä ja samalla pidennettyä. Alle 6 kk. nukkumisiin kun ei kai kuuluisi pahemmin puuttua (ainakin tätä mieltä on monet lastenlääkärit).
Tsemppiä teille!
meillä kans nukkuu ekat päikit pitkään joskus 12-15, tai 13-16 ja muuten sitten torkahtelee illalla..tosin yö unille menee joskus tossa 21-22.30 tai joskus nukahdetaan vasta 23 mä en ole ottanu mitään stressiä tosta rytmi jutusta...hyvin on menny..mutta menkööt =)
vauvaa ikää 4.5 kk
Ja tuolla varsinaisella " rytmittämisellä" tarkoitan, siis vähän isompien kohdalla, sitä että ollaan herkkiä lapsen omalle rytmille ja annetaan sen toteutua eli yritin esikoisen kanssa sovittaa menot hänen tahtiinsa (joka oli siis aika vakio, tietty vaihtuu eri ikäkausina erilaiseksi). Ja toki ohjata sitä siten, että illalla mentiin ajoissa nukkumaan jne ruokaatarjosin tiettyinä aikoina. No saa nähdä miten menojen sovittaminen onnistuu kun on toinen lapsi jonka tarpeet pitää myös huomioida.
Eli noin pienen vauvan rytmiä ei tarvitse alkaa muuttamaan, jos se sopii vauvalle ja äidille. Alle 3kk ikäisen rytmiin vaikuttaminen saattaa sitä paitsi olla, jos ei ihan mahdotonta, niin ainakin hankalaa. 3kk:n rajapyykin jälkeen voi alkaa hissukseen luomaan päiviin selkeämpää rytmiä, jos tuntee sen tarpeelliseksi. Mikään pakko se ei siis ole, tosin aika monet lapset tuntevat olonsa turvallisemmaksi kun oppivat vähitellen tietämään mitä minkin toimenpiteen, menon ja ruokailun jälkeen seuraa. Toki on olemassa vauvoja, joille epäsäännöllinenkin rytmi sopii. Onhan meitä äitejäkin joka junaan:) Ruokailujen rytmittäminen helpottuu kun kuvaa tulee kiinteät eli yleensä siinä puolen vuoden iän paremmalla puolen. Siihen saakka varsinkin rintaruokitut vauvat tahtovat kyllä syödä ihan milloin sattuu, jos heille siihen tarjotaan mahdollisuus. Oma 3-kuiseni syö päivisin 1-4 tunnin välein ja nukkuu 2-4 päikkärit pituudeltaan 0,5-4 tuntia. Yöllä nukkuu noin ko 22/23-8/9.
Meillä on myös 2-vuotias isosisko, jolla on luonnollisesti aika lailla selkeä päivärytmi unineen ja ruokailuaikoineen. Koska vauva on alusta saakka nukkunut öisin, en ole esim. päivällä kokenut tarpeelliseksi rytmittää lapsia nukkumaan samaan aikaan, mutta joskus toki näinkin käy ja äidillä on ihan oikeasti omaa aikaa:) Meillä onneksi esikoinen nukkuu aamuisin vähintään klo 8 saakka, joten ei haittaa että vauva nukahtaa joskus vasta klo 23, saan ihan riittävästi unta enkä yleensä nuku itse päiväunia. JOS esikoinen heräisi aikaisemmin JA vauva tahtoisi kukkua yöllä, tilanne olisi ihan toinen. Joko lapsia yritettäisiin rytmittää yhdenmukaisemmiksi tai äiti olisi tosi väsynyt;) Nyt onneksi näin ei ole.
on rohkaisevaa kuulla, että normirajoissa mennään. vaikka järki niin sanookin, niin epävarmuus jyrää usein sen sanomiset... ;-)
ihan sama meininki meillakin taalla, eli ei mitaan rytmia ja yhdet pitkat (tai joskus ei niin pitkat) paikkarit ja sitten pienia torkkuja yleensa sylissa. minakin tuolla avauduin asiasta kun ihmetyttaa etta pikkuinen nukkuu niin vahan.
he ovat ylakerrassa iskan kanssa yrittamassa nukkumista kun ihan hirveaa vasy-itkua on, mutta kun ei vaan nukahda.
takataskussa, jolla rytmittäisin vauvan... kun esikoinenkin vielä on. Mutta pääasiassa olen ajatellut yrittää herätä ja nukahtaa samaan aikaan, eli yöunille tiettyyn aikaan ja aamulla ylös suunnilleen samaan aikaan. Samoin ne päivä pääpäikkärit samaan aikaan. Mutta nyt tuntuu, etten jaksa edes yrittää vielä, kun tytöllä on noita raivareita pitkin päivää edelleen... jos vaan saan nukkumaan, niin en paljon välitä, mihin aikaan se tapahtuu! :)
vaikka ensimmäisenä täytynee myöntää etten ehtinyt muiden vastauksia lukea, joten voi tulla jotain samaakin...
eli itse aloin miettiä rytmi-asioita vauvan ollessa n. 4-5 kk . tähän asti mentiin vauvantahtisesti, eli nukuttiin ja syötiin ihan pitkin päivää milloin vain oli se sitten 15 min välein tai 3 h välein. tätä kieltämättä vanhempi sukupolvi ihmetteli, heidän aikaan esim. suositeltiin imetystä 4 h välein... ainoastaan yötouhut pidimme erillään päivätouhuista jo pienestä asti.
mutta niin, varsinaista rytmiä aloin miettiä silloin kun havaitsin vauvassa jonkinlaista tyytymättömyyttä ja kun 5 kk iässä aloitimme puuron maistelun. ja kun rytmiä luodaan mielestäni se tarkoittaa nimenomaan vauvan OMAN rytmin löytämistä, eikä muiden rytmin kopioimista tai jonkun tietyn kaavan pakottamista. tarkkaillaan vauvan syömis ja unirytmiä ja pyritään ohjaamaan sitä säännöllisemmäksi, niin että se toistuisi joka päivä lähes samanlaisena. tällöin vauva oppii ennakoimaan ja luottamaan mitä milloinkin tapahtuu. lisäksi saa omat asiat hoidettua kun tietää milloin niille on aikaa. myös ulkoilun ja kaupassakäynnin, leikit yhdessä ja yksin voi liittää " rytmiin" . mutta ei tietenkään ole kyse mistään niin vakavasta, ettei siitä voisi joustaa. meillä rytmi on helpottanut ainakin elämää. riippuu myös vauvan luonteesta, toiset tuntuvat kaipaavan enemmän rytmisyyttä kuin toiset.
tälläinen siis minun kokemukseni asiasta. meillä kohta 9-kuinen vauva, tai iso poika jo...
toivottavasti kerkeät nauttimaan vauva-ajasta!
Meillä myös mennään yöunille siinä 22-24 aikoihin, yleensä melko tarkkaan klo 23 menee " yöunille" , eli nukkuu sen jälkeen pisimmän unipätkän, tuonne klo 3 tai 4 saakka. Aamulla sitten heräilee siinä klo 7 aikoihin valvoakseen tunnin verran, jonka jälkeen onkin jo niin sippi, että laitan jälleen nukkumaan.
Päivällä ottaa sitten unia vaihtelevasti, pitäisikin kirjata paperille ylös ja katsoa onko niissä jotain logiikkaa. Näin äkkiseltään en noita päiväuniaikoja osaa sanoakaan, luulen, että vaihtelee aikatavalla.
Minusta tuo klo 23 ei ole myöhäinen aika tämän ikäiselle käydä yöunille, mutta minä tykkään itsekin valvoa iltaisin :)
mango+ 2kk vauveli
tarvitse olla vielä mitään ihmeempää rytmiä. Pääasia että pikkuhiljaa alkaa yön ja päivän välinen ero olla kutakuinkin selvä ja teillähän se on mukavasti jo löytynyt. Ei minusta tuo klo 23 ole näin pienellä mikään myöhä, jos se sinulle sopii. Ja saat itsellesikin vielä aika mukavan pitkät unetkin siinä ensimmäisen syötön välillä.
Meidän vauva aikoinaan nukahti yöunille vasta klo 1.30 maissa. Sitten kyllä nukkui aamuun asti eli söi ekan kerran vasta klo 7, mutta kyllä minua väsytti tuona aikana. Jossain vaiheessa vaan itse muutti rytmiään että rupesi aikaisemmin nukkumaan. Ja nyt 9 kk:n ikäisenä nukahtaa n. klo 21 maissa.
Meilläkin nukkui ihan vauvana päiväunia vaihtelevasti. Yleensä pisimmät olivat 1 h kerrallaan. Päiväunia mahtui monet päivään, eikä koskaan tiennyt milloin nukutaan.
-Moolis-