Jos lasket kaikkien tiliesi saldot ja sijoitusten tämän hetkiset arvot yhteensä, onko sinulla vähintään vuoden bruttopalkan edestä rahaa?
Kommentit (224)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi tiliä ja ei sijoituksia tai osakkeita. Yksi asunto on jonka olen vuokrannut ja saan siitä kuutisen tonnia nettona vuodessa. Pärjään kyllä 5 vuotta säästöillä.
Rahastosijoitaminen kannattaa aloittaa, pieni riski kun on niin hajautettua. 5-10% tuottoa tulee yleensä, nyt on kovat tuotot, joten rahastot kalliita. Eipä sinne tarvitse alkuun kaikkia rahoja laittaa, muutama kymppi kuussa riittää alkuun, niin pääsee kärryille ja kokeilemaan onko oma juttu.
S-Pankki on tehnyt homman helpoksi, jos sinne sattuu tili olemaan
Mä ajattelin aikoinaan säästäväni ja lähteväni ajoissa eläkkeelle, alkoi mennä niin vaativaksi ja stressaavaksi työelämä. Joskus ne vaativat asiantuntijatyöt ovat oikeasti vaativia, etenkin, kun johtaminen ei ole mitään erityisen taitavaa, vaan tempoilevaa ja asiantuntematonta.
No, sitten muuttui maailman meno ja ymmärsin, että ei mun säästöillä edes miehen säästöjen kanssa yhdessä (asunto-osake Hgissä, n. 100 000 kummallakin tileillä ja rahastoissa, omakotitalo) todellakaan mitään loppuelämää esim. 60-63 vuotiaasta elellä. Ei, kun elämä näyttää nykyään tulevan sen kalliimmaksi, mitä vanhempi olet, päinvastoin kuin aikaisempina vuosikymmeninä.
Niin sitten panostin työelämän laatuun, eli etsiskelin paikan, jossa on mielenkiintoiset hommat, kiva työyhteisö, mutta ei ole samaa "imagoa" kuin edellisessä, palkkakin pieneni lähes puolella. Mutta niin pieneni veroprosenttikin ja voin kuvitella, että tässä työssä jaksaisinkin eläkeikään asti - ellei sitä nyt taas ihan tolkuttomasti nosteta, sinne on 9 v nyt.
Sanomani siis on, että raha-asioitaan voi hoitaa muullakin tavalla kuin vain hillota pelkkää rahaa, miettimällä, miten elämästä voi nauttiakin.
Joku 3kk bruttopalkka on. Nettona sitten n. 5-6kk ja hätätilanteessa puskurilla pärjäisi pidempäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi tiliä ja ei sijoituksia tai osakkeita. Yksi asunto on jonka olen vuokrannut ja saan siitä kuutisen tonnia nettona vuodessa. Pärjään kyllä 5 vuotta säästöillä.
Rahastosijoitaminen kannattaa aloittaa, pieni riski kun on niin hajautettua. 5-10% tuottoa tulee yleensä, nyt on kovat tuotot, joten rahastot kalliita. Eipä sinne tarvitse alkuun kaikkia rahoja laittaa, muutama kymppi kuussa riittää alkuun, niin pääsee kärryille ja kokeilemaan onko oma juttu.
Minä aloitin kaksi vuotta sitten rahastosäästämisen Nordnetissä (siellä on halvat kulut rahastoissa, ainakin joissain). Joka kk menee 100e rahastoon. Alkuun meni pitkään kurssit alaspäin, mutta sain tietysti sitten myös hyödynnettyä ne alhaiset hinnat kun säännöllisesti joka kk ostin rahastoa (tai automaattisestihan se toimii kun on tehnyt sopimuksen). Nyt on taas ollut hyvää nousua, joku 16% plussalla verrattuna vuoden takaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä aloitin kaksi vuotta sitten rahastosäästämisen Nordnetissä (siellä on halvat kulut rahastoissa, ainakin joissain). Joka kk menee 100e rahastoon. Alkuun meni pitkään kurssit alaspäin, mutta sain tietysti sitten myös hyödynnettyä ne alhaiset hinnat kun säännölli
Nordnet Suomea mulla rahastona kun se oli ilmainen ja alensi kynnystä kokeilla rahastosijoittamista. En ole kurkannut hetkeen missä se menee, ruotsalaisten ylläpitämiä terveysalan rahastoja ostin myös, ne tuottaa erittäin hyvin
On vain yksi pankkitili ja sijoituksia ei ollenkaan. Tilillä noin kolmen vuoden bruttopalkka.
Ei, käytin just 10000€ säästöistäni asunnon ostoon. Rahaa jäi joku 7000€ säästöön. Sain muutenkin ekan vakityöpaikan omalta allata alle kaksi vuotta sitten kun olin jo yli kolmekymppinen. Opintolainakin niskassa ja koko parikymppinen vuosikymmen meni käytännössä kädestä suuhun.
Minä olen onnellinen siinä kohtaa kun on kymppitonni täynnä. Se tapahtunee tänä vuonna. En säästä erityisen aktiivisesti, koska haluan elää mukavasti myös nyt enkä vasta "sitten joskus", mutta vähän laitan rahaa sivuun joka kuukausi. Olen ihan keskituloinen ja perheellinen.
Oli vielä pari v sitten muttanyt olen suorittanut matkustellut ja nauttinut elämästä itse ja perheen kanssa. Olen terve ja haluan kokea uusia asioita ja paikkoja. Joten on vähän puskuria mutta ei enää vuosipalkan verran. Ja eläminen kallistunut, ja vaikka talo vanha ja elämäntyyli suht yksinkertainen, kuluu rahat ruokaan, asumiseen ja omiin ja lasten harrastuksiin entistä enemmän vaan. Ja 2 vanhahkoa autoa, niihin menee rahaa hirveästi myös. Vuosipalkka on n 70000 mutta eipä se ihan kauheasti ole. Haluan kuitenkin elää tässä ja nyt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Automatisointi on avainsana, minulla menee puskuriin ja rahastoihin rahaa joka kuu, ilman, että sitä tarvitsee edes miettiä.
Ei ole oikeasti hankalaa ja jos budjetti antaa myöten, niin säästämällä15€/kk 15v ajan, voi tuotto olla 1300€ sen sitten sinulla onkin 4000€ (2700 noista 15€ säästöistä+korkoa korolle efekti) Tämä laskelma on 5% tuotolle, melko varmasti tuotto on parempi.
S-Pankki säästäjän kautta pääsee helposti alkuun ja siellä voi valita minkälaisella riskillä sijoittaa. Minä laitoin aran sijoittajan riskillä ja tuottaa aika vähän.
Nordnetissä on Suomi rahasto joka on ilmainen, tosi huonosti tuottaa, mutta uskon ja luotan tulevaisuuteen 😬.
Hajautin hajautettua innoissani kun aloin tämän rahastosijoitamisen ja minulla on myös terveysrahastoja, niissä on hyvä tuotto.
Tyttärelle on mennyt rahastoon jo 16v ajan rahaa. En tiedä miksi ei silloin jo tullut mieleen, että itsellekin voisi laittaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Automatisointi on avainsana, minulla menee puskuriin ja rahastoihin rahaa joka kuu, ilman, että sitä tarvitsee edes miettiä.
Ei ole oikeasti hankalaa ja jos budjetti antaa myöten, niin sääs
Tää on se mitä en kertakaikkiaan ymmärrä. Laitetaan omat rahat kiinni pyörittämään ties mitä rahastoja maailmalla ja viidessätoissa (15 v!!) tuotto on jotain 3000-4000 e! Mitä hittoa, jos laitat vähän enemmän, eli vaikka 30 e niin olet säästänyt yli tuon summan 15 v etkä ole laittanut rahojasi ties minkä sikarikkaiden lihottamiseen.
Nordnet Suomi 5v tuotto +5%. Not so great, mutta ainakin Suomalaiset säästötilit voittaa 😅
Vierailija kirjoitti:
Tileillä 100K, osakkeissa 80K.
Joo vois olla vaikka toisinpäin...
Joo tai fiftyfifty, tilillä olevien varojen ostovoima on jo alentutut inflaation takia, osakkeissa voi olla potentiaalia joskus tienata. Tai sitten ei. Kaikki riippuu, mistä roikkuu.
Eihän nyt hyvältä näytä.
"Tää on se mitä en kertakaikkiaan ymmärrä. Laitetaan omat rahat kiinni pyörittämään ties mitä rahastoja maailmalla ja viidessätoissa (15 v!!) tuotto on jotain 3000-4000 e! Mitä hittoa, jos laitat vähän enemmän, eli vaikka 30 e niin olet säästänyt yli tuon summan 15 v etkä ole laittanut rahojasi ties minkä sikarikkaiden lihottamiseen."
Okei, sun mielestä 1300€ ekstraa säästetyn 2700€ lisäksi ei ole hyvä juttu? Jos voit laittaa 30€/kk niin sitten sinulla on 15v päästä 2600+5400=8000€. Jos säästät tilille 30€/kk sinulla on tilillä 5400€ 15v päästä. Jossain vaiheessa rahojen makuuttaminen tilillä vielä maksoi
Googlaa korkoa korolle laskuri
Minulla on tileilläni yhteensä rahaa 27 € ja seuraavan kerran rahaa tulee kolmen viikon päästä.
Aikalailla vuoden bruttopalkan verran n 45t€ on sijoituksia ja säätöjä.
On tosta tän kuun nettopalkasta vielä satanen.
Noin 2,5 vuoden bruttopalkan verran.
Puskuria n. 24 000 euroa.
Bruttotulot 5300, netto 3800 eur, eli aavistuksen yli 6kk nettotulot säästössä (mun mielestä bruttotuloihin ei kannata verrata).