Jos lasket kaikkien tiliesi saldot ja sijoitusten tämän hetkiset arvot yhteensä, onko sinulla vähintään vuoden bruttopalkan edestä rahaa?
Kommentit (224)
Kyll on aihe vapaalla hyvätulosta porukkaa paljon
Vierailija kirjoitti:
"Tää on se mitä en kertakaikkiaan ymmärrä. Laitetaan omat rahat kiinni pyörittämään ties mitä rahastoja maailmalla ja viidessätoissa (15 v!!) tuotto on jotain 3000-4000 e! Mitä hittoa, jos laitat vähän enemmän, eli vaikka 30 e niin olet säästänyt yli tuon summan 15 v etkä ole laittanut rahojasi ties minkä sikarikkaiden lihottamiseen."
Okei, sun mielestä 1300€ ekstraa säästetyn 2700€ lisäksi ei ole hyvä juttu? Jos voit laittaa 30€/kk niin sitten sinulla on 15v päästä 2600+5400=8000€. Jos säästät tilille 30€/kk sinulla on tilillä 5400€ 15v päästä. Jossain vaiheessa rahojen makuuttaminen tilillä vielä maksoi
Googlaa korkoa korolle laskuri
Jep, kyllä minusta on ihan kiva että kahdessa vuodessa säästämäni 2400e lisäksi on tullut tuottoa 400e ekstraa. Ihan tekemättä mitään. Eihän tuo vielä iso summa ole, mutta onhan se ihan kivaa saada tuonkin verran "ilmaista" rahaa. Ja pidemmällä aikavälillä vielä enemmän.
Sijoitukset tuottaa enemmän kuin kulutan, eli teoriassa säästöt riittävät ikuisesti. Oikeasti mikään ei säily ikuisesti, mutta omisuus riittää elämäni loppuun saakka. Toivottavasti vielä seuraavankin sukupolven ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. On puskuria. Pariksi vuodeksi.
Yh-äiti, jonka lapset alkaa olla jo aikuisia.
Kohta rahaa säästyy toivottavasti enemmän.
Ymmärrän. Sinulla ollut samat menot kuin etävanhemmalla, mutta tuloja olet saanut joka vuosi tukien ansiosta n. 10 000 euroa enemmän (jos kaksi lasta).
Maksaako etävanhempi siis joka viikko lastenkin ruoat, pesuaineet, vesi- ja sähkölaskun ja muut kulut vaikka lapset ovat lähivanhemmalla? Mun mies ei maksanut, ei se kyllä maksanut paljon muutakaan, eikä pitänyt lapsia luonaan juuri koskaan, kuoli sitten, varmaan pahuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Tilieni ???🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Niin? Ei se nyt ihan täysin päätön ajatus ole pitää ainakin osaa rahoista 3,75% korkoisella tilillä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, olen huomannut myös, että täällä jokaisen mies on 20 000/€ tienaava koodari. 😂
Olen eläkeläinen, noin kahden vuoden eläketulo on käytettävissä tileillä, sitten on velaton koti, myyntiarvo n. 100 000 €, kyseessä pikkukaupunki, ja n. 7000 € auto. Mutta kun olen eläkkeellä ei noita tarvitse ottaa käyttöön, kun eläke tulee joka kuukausi.
Olen laittanut rahaa säästöön ja voisin lopettaa työnteon. Rahat toki loppuisivat ensi viikon torstaina, joten töihin pitäisi palata melko pian takaisin.
Vakavasti puhuttuna lapsiperheessä talous pitää hoitaa niin, että puskuria löytyy auttamaan esim. pienten työttömyysjaksojen tai isompien hankintojen yli. Tärkeämpää on kuitenkin elää myös hetkessä ja käyttää rahaa yhteisten muistojen luomiseen - meillä tämä tarkoittaa matkailua. 100 vuoden kuluttua sinä tai kukaan ystäväsi tai perheenjäsenesi ei todennäköisesti enää ole olemassa. Kaikki säästämäsi rahat ja omaisuus ovat jollakulla toisella ja joku toinen asuu kodissasi.
Vierailija kirjoitti:
No niin, ja taas kaikki Suomen "miljonäärit" kerääntyy vauvapalstalle kehumaan kuinka paljon on rahaa ja muuta omaisuutta.
Mielenkiintoista, että juuri tämä palsta on sellainen, jolla päivystää kaikki suurituloisimmat suomalaiset, vaikka heitä on todella vähän.
No, mulla on velkaa yli 20 000 ja kaikilla tileillä yhteensä noin kymppi, enkä tiedä millä ostan perheelle ruokaa että pärjätään lapsilisien tuloon.
Ei nyt tarvitse olla mikään miljonääri, kun bruttopalkka on jossain 4k luokassa, niin 50k on koko vuosi. Kämppä (lähes velaton) on jokusen kerran bp, sijoitukset myös ja jakamaton jo peritty perintö on myös tota luokkaa. Kun tulevan perinnön laskee mukaan niin 10+ vuotta on "puskuria". Nettopalkka on kuitenkin se millä elän ja kun 2k riittää mainiosti elämiseen, niin ei ole riskiä akuutista rahoituskriisistä.
M50
Kymmenen kertaa bruttopalkka on sopiva tavoite, mutta vähintään 50 000 € pitäisi kaikilta löytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästetyllä vuoden brutolla ei vielä kuuhun mennä, jos iskee työttämyys tai pitkäaikaissairaus.
Ennen toimeentulotukia sun muita pitää ensin syödä ne omat säästöt.
Minulla on n. 80 000 säästössä ja jos joutuisin työttömäksi, niin en todellakaan tuhlaisi rahojani elämiseen. Ennemmin lyhentäisin koko summalla asuntolainaa ja sitten jäisin toimeentulotuelle. Tällöin olisi aina varallisuutta kiinni asunnossa ja tiukan paikan tullen saisin siitä 100 k rahaa käyttööni.
Eihän sinulla sitten mitään säästöjä ole jos sinulla on velkaa enemmän kuin tuo 80000€?
Työttömänä en saa palkkaa niin miten lasken bruttopalkkani?
Säästöilläni elän vuosia, mutta en suomessa.
Tileillä on tällä hetkellä n. 9000 e. Loput on erilaisissa sijoituksissa (rahastoja, osakkeita, asunto-osake) ja kaikista noista yhteensä tulee noin 2 vuoden bruttopalkkani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, olen huomannut myös, että täällä jokaisen mies on 20 000/€ tienaava koodari. 😂
Ekana sulla tuli mieleen että hyvätuloinen ei voi olla nainen itse vaan sen mies!? Häpeä nyt saamattomuuttasi!
Kyllä minulla on, eikä ole tarvetta valehdella.
Rehellisesti voin sanoa että hyvinkin ainakin vuoden elän sillä mitä olen saanut sivuun. Elän ja asun yksin, joten minun on helppo hallita raha-asioitani yksin. Olen jo kotoani oppinut miten rahan saa poikimaan ja riittämään, ilman että täytyy pihistellä ja luopua välttämätttömästä.
Järkevät hankinnat, ei turhaa shoppailua. Ei kapakkailtoja eikä alkon kanssa läträämistä. Ei tupakkaa. Siinä säästää jo pitkän pennin. Vaatteita ostan kun oikeasti tarvitsen, ja niistä maksan sitten mielelläni hieman enemmän. Halvemmaksi tulee kuin tuhannen kilon rättikasa kaapissa jolla ei muutaman viikon käytön jälkeen tee mitään.
Riepukasana ei tarvitse kulkea kun ostaa laatua ja harkiten.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulla on, eikä ole tarvetta valehdella.
Rehellisesti voin sanoa että hyvinkin ainakin vuoden elän sillä mitä olen saanut sivuun. Elän ja asun yksin, joten minun on helppo hallita raha-asioitani yksin. Olen jo kotoani oppinut miten rahan saa poikimaan ja riittämään, ilman että täytyy pihistellä ja luopua välttämätttömästä.
Järkevät hankinnat, ei turhaa shoppailua. Ei kapakkailtoja eikä alkon kanssa läträämistä. Ei tupakkaa. Siinä säästää jo pitkän pennin. Vaatteita ostan kun oikeasti tarvitsen, ja niistä maksan sitten mielelläni hieman enemmän. Halvemmaksi tulee kuin tuhannen kilon rättikasa kaapissa jolla ei muutaman viikon käytön jälkeen tee mitään.
Riepukasana ei tarvitse kulkea kun ostaa laatua ja harkiten.
Ja sen vuoden kuluttua sitten?
Vierailija kirjoitti:
Tai aattelepa niin päin, että kaikki ei vaan ole persaukisia.
Tällä elintasolla n 100 vuodeksi, liuta sijoitusasuntoja