Jos lasket kaikkien tiliesi saldot ja sijoitusten tämän hetkiset arvot yhteensä, onko sinulla vähintään vuoden bruttopalkan edestä rahaa?
Kommentit (224)
Voi kultaseni. Rahaa on tileilläni useammaksikin vuodeksi. Ole siis huoletta. Kaiken lisäksi olen aika pihi.
Miksi vituss ihmiset pitää rahaa tilillä? Kannattaa koko ajan olla kaikki ylimääräinen raha vaikka pörssissä. Korkoa korolle... Itse oon laittanut pörssiin rahaa noin 200 000 eur. Aloitin joskus kuusi vuotta sitten. Nyt se on 85 000 eur plussalla.
Tileillä (3 tiliä: käyttötili ja säästötili OP:ssa, käyttötili S-pankissa) yhteensä noin 1000€. Sijoituksia vähän yli 24000€. Lainaa melkein 140000€.
Vierailija kirjoitti:
Minustakin suositus on ollut 3kk NETTOpalkan verran.
Tuossahan on se idea, että jos "jotain sattuu" on 3kk aikaa järjestellä elämää uusiksi.
+Jos vaikka sairastuu/jää työttömäksi tmv. usein myös kestää ennen kun rahaa saa. Vaikka saisi takautuvasti, niin kela/vakuutusyhtiö tmv. saattaa käsitellä asiaa --> hyvä ettei joudu rahattomana odottamaan.
Ja jos pidem,äksi aikaa tulot tippuvat, tuossa 3kk aikana ehtii hyvin karsia "turhia menoja" tai sellaisia mihin ei enää jatkossa ole varaa minimiin.
Huoh. Lukutaito. Eihän ap viitannut millään tavalla mihinkään suositukseen kysymyksellään.
Noin 28 tuhatta on. Palkka on jotain 40 tuhatta. Ei velkaa.
Miten täällä voi olla näin paljon kaikilla? Itselläni noin 50000 sijoituksia ja tileillä, lainaa saman verran.
Reilu 50000 löytyy, eli vähän enemmän kuin vuosipalkka. Sijoituksissa on suurin osa, tilillä reilu tonni. Tosin asuntolainaakin on 130000.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vituss ihmiset pitää rahaa tilillä? Kannattaa koko ajan olla kaikki ylimääräinen raha vaikka pörssissä. Korkoa korolle... Itse oon laittanut pörssiin rahaa noin 200 000 eur. Aloitin joskus kuusi vuotta sitten. Nyt se on 85 000 eur plussalla.
Melkoinen tuotto, kun kuudessa vuodessa ei korkoa korolle vielä kovin hyvin toteudu. Mistä noin hyvin sait?
On. Taitaa olla liki 10v bruttopalkkojen verran. Jotain veroja pitäisi maksaa jos ottaisin käyttöön.
On reilusti yli vuoden bruttopalkan edestä, hieman yli kaksi kertaa vuoden nettopalkka.
Vierailija kirjoitti:
Niin miks viduus? Miks ei niiqu jtn velkavipuu vaik? Olis äkkii rikkaita? Tai jtn?
On aika monenkin vuoden, perimällä lähinnä saatu.
On. Liikaakin ihan rahana. Mutta mua rauhoittaa se puskuri.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen hämmästynyt kuinka suurin osa tämän palstan kirjoittajasta on varakkaita, osa jopa miljonäärejä. Luulisi että sellaiset päivystäisi jossain muualla, vaikka taloussivuilla...
Voihan sitä pyöriä molemmissa, eikä niiden taloussivujen selaamisessa kauaa mene eikä niitä joka päivä tarvi lukea. Varakkailla on myös varainhoitajat, ja itse ainakin olen ikiholdaaja sijoitustyyliltäni, ei se mitään suurempaa ajallista panostusta vaadi. AV on ihan hyvä paikka ottaa vähän kevyemmin töiden vastapainoksi.
Vierailija kirjoitti:
Kummasti kaikilla meni korona-aikana puskurit ja nyt on taas uudet puskurit kerättynä. Kuinka himputin paljon Suomessa oikein tienataan vai elänkö jossain kuplassa, jossa kaikki on joko työttömänä tai matalapalkka-alalla?
Korona-aikana suomalaisten säästövarallisuus nousi.
On 20 vuoden bruttopalkka säästöissä ja sijoituksissa. Ikinä ei enää töihin tarvitsisi mennä.
Seitsemäksi on. Vuorokaudeksi. Ellen itse syö sinä aikana vaan annan vellin lapselleni. Ja persuille yms. nasseille tiedoksi etten ole enää työssä kun riistäjäporvari häipyi palkkarahoineni. Teki ns. "tyylikkään konkan".
Vierailija kirjoitti:
Ai nytkö se suositeltu puskuri on jo vuoden bruttotulojen verran? Eikös se vasta ollut 1-3kk?
No joo, ei ole todellakaan. Sain onneksi työpaikan vielä lähes 50-vuotiaana, niin saatan onnistua säästämään parin kk palkan pahan päivän varalle.
Riippuu vähän mitä katsoo. Suomessa sanotaan yleensä tuo 1 - 3 kk palkka, mutta sitten tänne suomennetaan paljon jenkkiartikkeleita, joissa viljellään mantraa 30-vuotiaana 1 vuoden palkat, 40-vuotiaana 3x, 50-vuotiaana 6x ja 60-vuotiaana 8x. Omaa tilannettaan arvioidessa on hyvä huomioida että USA:n ihmemaassa maksetaan omasta pussista monia asioita, jotka Suomessa ainakin vielä toistaiseksi on yhteisrahoitettuja verotuksen kautta.
Tilanne tänään
ansiotulot 40 000 eur
pääomatulot 20 000 eur
Tilillä 400 eur
Omakotitalo 200 000 eur
Kesämökki 70 000 eur (lainaa 15 000 eur)
Metsää 30 000 eur
Moottoriajoneuvot 6kpl 35 000 eur
Pörssiosakkeet ja -rahastot 520 000 eur (lainaa 200 000 )eur
M46, kaikki tämä hankittu yhdessä puolison kanssa normaalilla ansiotuloilla. Perintöä ei ole vielä tullut, eikä sitä montaa kymmentätuhatta ole tulossa.