Jos lasket kaikkien tiliesi saldot ja sijoitusten tämän hetkiset arvot yhteensä, onko sinulla vähintään vuoden bruttopalkan edestä rahaa?
Kommentit (224)
Tää on helppo, koska ei ole palkkaa. Osinkotulot on noin 4000€ vuodessa ja kyllähän niitä sijoituksia on monen vuoden osinkotulojen verran.
Vierailija kirjoitti:
Ai nytkö se suositeltu puskuri on jo vuoden bruttotulojen verran? Eikös se vasta ollut 1-3kk?
No joo, ei ole todellakaan. Sain onneksi työpaikan vielä lähes 50-vuotiaana, niin saatan onnistua säästämään parin kk palkan pahan päivän varalle.
Kun ottaa huomioon, miten työttömyysturva ja asumistuki ovat muuttumassa, saati että omistusasunnon asumistuki on poistumassa kokonaan, ei tuo vuoden bruttotuloja vastaava puskuri ole ollenkaan huono idea. Tai oikeammin sen pitäisi olla vuoden bruttomenoja vastaava. Ei se haittaa, jos työttömänä ei jää rahaa sijoituksiin, kunhan laskut saa maksettua.
Juu, tileillä ja sijoituksissa on moninkertaisesti vuosipalkkani verrran. T. Pienipalkkainen mutta perinnön kautta saatu varoja
Vierailija kirjoitti:
No niin, ja taas kaikki Suomen "miljonäärit" kerääntyy vauvapalstalle kehumaan kuinka paljon on rahaa ja muuta omaisuutta.
Mielenkiintoista, että juuri tämä palsta on sellainen, jolla päivystää kaikki suurituloisimmat suomalaiset, vaikka heitä on todella vähän.
No, mulla on velkaa yli 20 000 ja kaikilla tileillä yhteensä noin kymppi, enkä tiedä millä ostan perheelle ruokaa että pärjätään lapsilisien tuloon.
Niin, jos Suomessa on ehkä jotain 2,5 miljoonaa palkansaajaa niin kovatuloisimpaan kymmenykseen kuuluisi noin 250 000 hlöä.(silleen karkeasti yksinkertaistaen)
kyllä niistä muutama tuhat ehtii täälläkin notkumaan
Löysin talvella lompakon, jossa oli 6 pankkikorttia samalla nimellä. Miksi joku pitää niin monta tiliä samanaikaisesti? Ongelmia rahankäytön hallinnassa?
Vierailija kirjoitti:
Milli löytyy mutta olenkin mies.
Oletko varma, ettei puhuta senteistä (cm) vaan millimetristä? :D
Vierailija kirjoitti:
Löysin talvella lompakon, jossa oli 6 pankkikorttia samalla nimellä. Miksi joku pitää niin monta tiliä samanaikaisesti? Ongelmia rahankäytön hallinnassa?
Talletussuoja on vain 100000€. Jos on enemmän rahaa, on fiksua pitää useampia tilejä. Ja muutenkin noita maksuhäiriöitä tuntuu olevan vähän väliä, niin voi olla fiksua pitää tilejä useammassa pankissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilillä on n. 6 kuukauden bruttopalkka. Sijoituksissa on n. 6 vuoden bruttopalkka.
Tavoitteeni on tuplata sijoitusomaisuus 10 vuoden välein. On ihmeellistä, että korkoa korolle ilmiön ansiosta se näyttää toteutuvan.
Suosittelen kaikille! Toki tähän pisteeseen pääseminen on kestänyt 20 vuotta, että ei tämä päivässä tapahtunut.
Mä sain ekan kerran tuplattua ja sitten putin pisti örkkinsä ukrainaan ja siinähän suli 2/3 tuotosta. Takaisin on noussut ainoostaan amerikansijoitukset.
Me ollaan maksettu paljon ukrainalaisten ja venäläistenkin tappamisesta. Eikä Ukraina voi koskaan "voittaa", ajatus on absurdi... Ukraina hävisi pelin jo USA:n invaasiossa ja Venäjän invaasio vain pahensi asioita. Kukaan ei ole kysynyt meiltä suomalaisilta, haluammeko kustantaa nämä hommat, joille ei loppua näy.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole säästöjä eikä omaisuutta. Olen keskituloinen.Parin vuoden aikana mennyt säästöt. Töitä olen tehnyt 30 vuotta ni kyllähän tämä vähän harmittaa. Ei omaisuutta eikä perintöjä. Korkeakoulutettu olen ja ikää 50+. Miehellä sama tilanne, hänellä jonkun verran rahastoja. Kotikunta Helsinki ja 4 lasta ni siinä selitys. Äveriästä on porukka tällä palstalla. Ikinä emme olisi saaneet edes lainaa perheasuntoon tai voineet sellaista ostaa, mutta hyvin näköjään moni pärjää.
Neljä lasta on vaurauden merkki. Minä alempi keskituloisena mietin saanko elätettyä edes yhtä.
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan ole. Vain velkaa. Eläppä itse elämää jossa saat käteen n. 3000€/kk. Niin. Ei paljon säästellä sellaisista pikkurahoista.
Minä saan käteen 2300 ja laitoin tuonne aiemmin, että mulla on 2,5v. bruttotulot säästössä/sijoituksissa. Elätkö pääkaupunkiseudulla, jos noin ruhtinaallisesti jää käteen, etkä siltikään pysty kerryttämään varallisuutta? Vai oletko vain holtiton rahankäyttäjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talletussuoja on vain 100000€. Jos on enemmän rahaa, on fiksua pitää useampia tilejä. Ja muutenkin noita maksuhäiriöitä tuntuu olevan vähän väliä, niin voi olla fiksua pitää tilejä useammassa pankissa.
Jaa. Uusi termi minulle... vaikka Libanonin kriisistä tiesin ja ihmisten vaikeuksista saada varojaan pankeista. Olinkin miettinyt, millä perusteella saivat talletuksistaan edes osan, mikäli ajoissa vaativat - ehkä heillä oli nimenomaan talletussuoja.
Jos ei ole elänyt köyhyydessä (pitkään/toistuvasti), rahankäyttö voi olla tyhmää. Rahat voi mennä kaikkeen pieneen hömppään, jota hyvä elintaso ei oikeasti edellytä. Mitä sitten, vaikka olisi vuoden säästöt, jos ne menee typeriin juttuihin?
10 vuoden bruttopalkka säästötileillä ym. sijoituksissa, eikä velkaa. Ei ole aiemmin tullut ajateltua tältä kantilta, koska mielestäni ko summa on silti aika pieni netto-omaisuudeksi. No autosta ja veneestä saisi ehkä 15 000 siihen päälle, mutta sittenkin.
Tämän tasoisella kulutuksella mitä nyt on, niin varat riittäisivät pitkäksi aikaa.
Minä haluaisin rahalle vastinetta heti eli sijoittaisin kaikkeen tarpeelliseen, sen sijaan, että pitäisin tilillä vuoden ruoka- ym. rahat.
Tienaan kolme euroa vuodessa. Puskuria löytyy satakertaisesti.
Mulla on
käyttötilillä 2500
korkeakorkoisella 4000
remppatilillä 5000
Nordnetissä 6500
Miehellä vielä paljon enemmän omilla tileillään, joten ei pitäisi isoa hätää olla jos joku kosinkone hajoaa tms. Meillä ei ole myöskään asuntolainaa enää.