Jos lasket kaikkien tiliesi saldot ja sijoitusten tämän hetkiset arvot yhteensä, onko sinulla vähintään vuoden bruttopalkan edestä rahaa?
Kommentit (224)
Itse saan käteen alle 3 000 eur/kk.
Eri rahastoissa säästettynä vajaa 100 keur.
Ei ole säästöjä eikä omaisuutta. Olen keskituloinen.Parin vuoden aikana mennyt säästöt. Töitä olen tehnyt 30 vuotta ni kyllähän tämä vähän harmittaa. Ei omaisuutta eikä perintöjä. Korkeakoulutettu olen ja ikää 50+. Miehellä sama tilanne, hänellä jonkun verran rahastoja. Kotikunta Helsinki ja 4 lasta ni siinä selitys. Äveriästä on porukka tällä palstalla. Ikinä emme olisi saaneet edes lainaa perheasuntoon tai voineet sellaista ostaa, mutta hyvin näköjään moni pärjää.
On moninkertaisesti. Olen hommannut kesäpaikan, vanhoja autoja, traktoreita ynnä muuta turhaa joiden parissa vietän aikaa varsinkin näin työttömänä ollessani. Myin kotipaikkani maalta kymmenisen vuotta sitten. Voihan noita joitain laitteita myydä ja olen myynytkin joillekin harrastajille silloin tällöin. Mitään tarvetta ei rahan suhteen ole, ihan hyvin tullaan toimeen. Jälkikasvulle lahjoitan ajoittain jotain tasapuolisesti vaikka sanovat etteivät tarvi mitään. On ollut tuuria, myönnän, asuin kotipaikalla 40 vuotta ja töitä tein ihan turhan paljonkin. Nyt on työmittari täysi ja vaan harrastellaan.
Yksi tili ja siellä tällä hetkellä n.60e. Ei ole mistä säästää. Kaikki menot jo karsittu minimiin.
Vierailija kirjoitti:
Tilillä on n. 6 kuukauden bruttopalkka. Sijoituksissa on n. 6 vuoden bruttopalkka.
Tavoitteeni on tuplata sijoitusomaisuus 10 vuoden välein. On ihmeellistä, että korkoa korolle ilmiön ansiosta se näyttää toteutuvan.
Suosittelen kaikille! Toki tähän pisteeseen pääseminen on kestänyt 20 vuotta, että ei tämä päivässä tapahtunut.
Mä sain ekan kerran tuplattua ja sitten putin pisti örkkinsä ukrainaan ja siinähän suli 2/3 tuotosta. Takaisin on noussut ainoostaan amerikansijoitukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai nytkö se suositeltu puskuri on jo vuoden bruttotulojen verran? Eikös se vasta ollut 1-3kk?
No joo, ei ole todellakaan. Sain onneksi työpaikan vielä lähes 50-vuotiaana, niin saatan onnistua säästämään parin kk palkan pahan päivän varalle.
Ap saattaa olla valtionvarainministeri Purra, joka selvittää leikkaustensa vaikutuksia kansalaisiin.
Purra ja Orpo eivät halunneet selvittää leikkausten vaikutusta etukäteen, ei heitä kiinnosta. Suomi on koelaboratorio, saadaanko työttömyys pienemmäksi tukia leikkaamalla. Olemme labrarottia kaikki.
Tottakai hyvätuloisilla on säästöjä. Myös joillain pieni- tai keskituloisilla voi olla. Tässä selityksiä:
-eivät asu pk- seudulla. Eikö se nyt ole kaikille selvä, että on ihan eri asia apua Kuhmossa kuin Helsingissä. Kuluista ei voi edes puhua samana päivänä
- lasten lukumäärä. Jos ei ole lapsia tai max 2, niin se on eri asia kuin jos lapsia on 3-5
- lapsilla tai itsellä ei ole maksullisia harrastuksia ja elämäntyyli on hyvin vaatimaton
- yksi tärkeä selittäjä on mahdolliset perinnöt. Monella 50- 60- vuotiaalla on joko itsellä, puolisolla tai kummallakin perittyä rahaa. Eli aletaan olla siinä iässä, että vanhemmat siirtyneet toiseen ulottuvuuteen. Osa on perinyt huomattaviakin summia ja suuri osa perii vähintään sen 40 tonnia (mikä lie keskiverto.) Jos saa perintöä vaikka 100 tonnia niin sillä moni kuittaa velkoja ja saa omat sijoitukset vauhtiin ja luottokorttivelat pois. Tämmöinen ihminen on ihan eri tilanteessa kuin se, joka ei koskaan tule perimään mitään ja joutuu vielä ottamaan lainaa, että saa vanhempansa hautaan. Osa perii vanhemmilta asuntoja, kesäpaikkoja, arvopapereita eikä niistä huudella muille.
Parin vuoden puskuria on tilillä, aika hyvin kun tulot on vain 1500€/kk.
Joo. Reilu 100 000 euroa on säästössä ja sijoituksissa. Ei velkoja ja pienet menot. Nyt olen työttömänä, ansiosidonnaista saan tonnin kuussa. Lähes parikymmentä vuotta olen tehnyt matalapalkkatyötä (brutto kokoaikatyöstä 1600-1700 euroa) ja kahdesta lapsesta ollut vanhempainvapailla. Säästeliäästi oon elänyt ja onnistuneesti sijoittanut.
No jos lasken niin on 20 vuoden palkat tilillä. Riippuu mitä tienaa mut jos tienaa kohtuullisesti enkä elä luxus elämä vaan melko vaatimattomasti kuitenkin niin sanoisin että 25 vuoden palkat on tilillä.
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan ole. Vain velkaa. Eläppä itse elämää jossa saat käteen n. 3000€/kk. Niin. Ei paljon säästellä sellaisista pikkurahoista.
No ei ole pikkuraha. Jos noilla tuloilla ei jää mitään säästöön, niin sitten pitää katsoa peiliin. Elät liian leveästi.
2700e taitaa olla tällä hetkellä. Maanantaina tulee seuraavan kerran rahaa.
Ei todellakaan:) Tilillä 100e, sijoituksissa 800e. Palkat tulee ma ja 1.4.
Seinissä n 600 000e
Tiedän laskematta että on, tällä hetkellä ainakin 3 vuoden bruttopalkka ja asunto 4-4,5 vuoden bruttopalkka.
Rahaa jäljellä vain 12.45€, tuet tulee yli viikon päästä, jääkaapissa on paketti kahvia, kinkkusuikale ja kananmunia, miten selvitä?
Helposti likvidoitavissa olevia säästöjä ja sijoituksia on noin 3-4 kk nettopalkan verran.
Miksi joku haluaisi tehdä lapsia tällaiseen paskamaailmaan ja samalla pilata oman elämänsä?