Jos lasket kaikkien tiliesi saldot ja sijoitusten tämän hetkiset arvot yhteensä, onko sinulla vähintään vuoden bruttopalkan edestä rahaa?
Kommentit (224)
Vierailija kirjoitti:
2,5 vuoden bruttopalkka on itselläni. Miehellä vaan vuoden, mutta silti enemmän kuin minulla. Hänen palkkansa on nimittäin yli 12k€ kuukaudessa.
Rikkailla on varaa säästää eikä kokoomus käy rikkaiden ja hyvätuloisten kimppuun
No ei todellakaan ole. On se kyllä jännä, että miten paljon tällä palstalla on muka ihmisiä joilla säästöjä ja sijoituksia isoja summia. Tuskinpa on monellakaan lapsiperheellä tuollaisia säästöjä ja sijoituksia.
Mulla on kaksi tiliä. Toisella tilillä on 10s ja toisella 18s. Maanantaina saan n.88€ kun saan palkan yhdestä lauantai keikkavuorosta. Torstaina tulee osittainen kuukausipalkka. Olen ollut useamman kuukauden opintovapaalla ja saanut aikuiskoulutustukea. Säästöt menneet ihan elämiseen ja auton tankkiin. Nyt menee hetken, että saa talouden tasapainoon.
Vierailija kirjoitti:
1,5v likvidit säästöt, tai veroja pitää osasta maksaa. Ja pari ylimääräistä asuntoa sekä velaton koti. Vuokrattu kämppä tuottaa kuukauden nettopalkan vuodessa.
Nuo säästöt riittää 3 vuoden budjetoituihin menoihin, vaikkei puoliso olisi maksamassa omaa osuuttaan. Ja budjetissa on kyllä varaa vaatimattomampaankin elämään.
Ei ole mitään mieltä verrata bruttotuloihin, vaan pakollisiin menoihin. Esim jollakin voi olla brutto 15 000e vuodessa, joka on lähes saman verran nettona, ja henkilöllä kaikki menee mitä tulee. Kun taas toinen tienaa 200 000e, josta jää nettoa noin 100 000e, mutta henkilö kuluttaa vaikka 20 000e. Ensin mainittu eläisi vuoden bruttotulosäästöllä vuoden, jälkimmäinen vuoden bruttotulosäästöllä 10 vuotta.
Eli säästöjen vertaaminen _menoihin_ antaa paljon merkitsevämmän kuvan siitä, kuinka hyvin ihminen säästöillään pärjää.
Tästähän on maailman sivu ollut juttua. Kun lasketaan tunnuslukuja niin saadaan kyllä (massikeisarien vuoksi) päätä pökerryttäviä lukuja, mutta hyvin harvalla suomalaisella on juuri mitään säästöjä, edes 1-2 kk palkkaa. Itsellä noin puolen vuoden palkkaa vastaava summa.
Vierailija kirjoitti:
Miinuksella on. Olen ulosotossa. Miten täällä kaikki on jotain miljönäärejä? Kyllä minä rikkaana tekisin muuta kuin olisin vauvapalstalla.
Tai sit ne tienaa bruttona 0e ja 5*0e on 0e 😀
On. Juurikin vuoden bruttopalkka rahastoissa ja tilillä eli n. 60 000e
Milli löytyy mutta olenkin mies.
Etpä sinä sillä tiedolla mitään tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2,5 vuoden bruttopalkka on itselläni. Miehellä vaan vuoden, mutta silti enemmän kuin minulla. Hänen palkkansa on nimittäin yli 12k€ kuukaudessa.
Rikkailla on varaa säästää eikä kokoomus käy rikkaiden ja hyvätuloisten kimppuun
Miksi meidän kimppuun pitäisi käydä? Maksetaan jo hitosti veroja.
Vierailija kirjoitti:
Ai nytkö se suositeltu puskuri on jo vuoden bruttotulojen verran? Eikös se vasta ollut 1-3kk?
No joo, ei ole todellakaan. Sain onneksi työpaikan vielä lähes 50-vuotiaana, niin saatan onnistua säästämään parin kk palkan pahan päivän varalle.
Ap saattaa olla valtionvarainministeri Purra, joka selvittää leikkaustensa vaikutuksia kansalaisiin.
Reilusti alle 10 vuoden tarpeeksi käteistä, mutta pääomatuloa liki sen verran vuodessa, mitä kulutan. Palkkatulot nolla euroa vuodessa. Eläkkeeseen vielä 3 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan ole. On se kyllä jännä, että miten paljon tällä palstalla on muka ihmisiä joilla säästöjä ja sijoituksia isoja summia. Tuskinpa on monellakaan lapsiperheellä tuollaisia säästöjä ja sijoituksia.
Mulla on kaksi tiliä. Toisella tilillä on 10s ja toisella 18s. Maanantaina saan n.88€ kun saan palkan yhdestä lauantai keikkavuorosta. Torstaina tulee osittainen kuukausipalkka. Olen ollut useamman kuukauden opintovapaalla ja saanut aikuiskoulutustukea. Säästöt menneet ihan elämiseen ja auton tankkiin. Nyt menee hetken, että saa talouden tasapainoon.
Kaikki eivät ole lapsiperheitä.
Sitäpaitsi jos rikkaimmasta prosentista (50 000 henkeä) yksi prosentti vauvailee, on sekin jo 500 henkeä.
Köyhät eivät ymmärrä isoja lukuja, mot.
No riippuu miten se lasketaan, kun on saanut nyt vain osa-aikaisia töitä, jonakin kuukautena olen tienannut huimat 80 e. Eli jos se on mun brutto, niin tilillä pitäisi olla 960. Joskus on, joskus ei. Tietty nyt kun suojaosa poistuu, niin noita 80 euron hommia on aika turha enää tehdä, vaikka siinä jää aika moni pikku firma ja yhdistys pulaan.
Mulla on 3-4 vuoden bruttopalkka jemmassa.
Jos lasketaan velaton asunto-osake sijoitukseksi niin on. Mutta, kun jossain pitää asua, niin en ole sitä myymässä ihan heti.
Tilillä on n. 6 kuukauden bruttopalkka. Sijoituksissa on n. 6 vuoden bruttopalkka.
Tavoitteeni on tuplata sijoitusomaisuus 10 vuoden välein. On ihmeellistä, että korkoa korolle ilmiön ansiosta se näyttää toteutuvan.
Suosittelen kaikille! Toki tähän pisteeseen pääseminen on kestänyt 20 vuotta, että ei tämä päivässä tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi meidän kimppuun pitäisi käydä? Maksetaan jo hitosti veroja.
Onhan ne kelan tullakin olevat maksaneet hemmetisti veroja kun ovat olleet työelämässä..
Niitä veroja on maksettu hemmetisi kun niillä on maksettu sosiaaliturvaa ja on odotus että sitten kun itsellä on tulot pienet niin myös itse saa tukea kelasta
Onko satatuhatta euroa tilillä olevat rikkaita, minusta pitäisi olla omaisuus vähintään miljoona.
Olen eläkkeellä ja omaisuutta on metsissä ja sijoituksissa n. 200 tuhatta, en koe olevani rikas.
On mulla puskuri, itse asiassa kaksikin. Molemmat on autossa kiinni.