sosiaalityö 2024
Moikka! Oon hakemassa sosiaalityötä yliopistoon lukemaan nyt keväällä ja ois kiva löytää samassa tilanteessa olevia, joilla myös lukeminen ja opinnot edessä :)
Onkohan jotain ryhmiä missä olis hakevia tai oisko joku halukas juttelemaan ja tutustumaan?
Itellä on kavereita, mut kukaan ei sosiaalialalle oo hakemassa niin ois kiva löytää ihmisiä joita kiinnostaa samat jutut!
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Mites lukeminen sujuu? Minne ootte hakeneet?
itse hain ykkössijalla Turkuun, kunse olis kiinnostava paikka muuttaa. Hieman puuduttavaa lukemista.
Lukeminen sujuu vaihtelevasti, välillä tuntuu että osaa ja ymmärtää jotakin ja välillä pää tuntuu leviävän kun sinne ei tunnu jäävän mitään 😅
Kuopio ykkönen koska asun siellä päin!
Vierailija kirjoitti:
itse hain ykkössijalla Turkuun, kunse olis kiinnostava paikka muuttaa. Hieman puuduttavaa lukemista.
Yllättävän hyvin sujuu, mielenkiintoiset materiaalit tänä(kin) vuonna. Tänä vuonna oon panostanut opiskeluun aiempia vuosia enemmän, toivottavasti näkyis sitten myös kokeessa. Tuo historiatietoisuus -teksti tuottaa kyllä päänvaivaa :D Mä hain myös ensimmäisenä Turkuun.
Mä oon hakemassa, jännittää ihan tosi paljon pääsykokeet mut sellasella hyvällä jännityksellä! Vähän epävarma siitä kun ei tiedä mikä määrä opiskelua on se riittävä määrä, mut töitä on tehty ja vielä loppuviikon kertaukset ja asioiden päähän painaminen, lähinnä vaan oon käynyt läpi materiaalit ja tehny muistiinpanoja, nyt paneudun vähän syvemmin vielä.
Itse aloitin vasta tänään ainestojen lukemisen koska oli selvä tieto siitä että en haluu yliopistoon(+ pääsin amkiin sosionomiks todistusvalinnalla). Nyt yhtäkkiä tulikin olo että kaduttais jos en käy pääsykokeessa. Joten saa nähä tuleeko tästä yhtään mitään. Pitää kait toivoa jotain ihmetapahtumaa pääsykokeessa jossa minusta paljastuiskin joku himo esseekirjoittaja
Hiljainen on tämän vuoden ketju
Haetteko ekaa kertaa vai onko jo useampi haku takana?
Itse haen ekaa kertaa ja tosiaan ensisijaisesti Kuopioon! Taustalla on jo ammattikorkeakoulututkinto, niin ensikertalaisuud menetetty...
Lukeminen on sujunut yllättävän hyvin, alkaa tuntua, että aineistoista alkaa tajutakin jo jotain 😅
Vierailija kirjoitti:
Hiljainen on tämän vuoden ketju
Haetteko ekaa kertaa vai onko jo useampi haku takana?
Itse haen ekaa kertaa ja tosiaan ensisijaisesti Kuopioon! Taustalla on jo ammattikorkeakoulututkinto, niin ensikertalaisuud menetetty...
Lukeminen on sujunut yllättävän hyvin, alkaa tuntua, että aineistoista alkaa tajutakin jo jotain 😅
Tää on mun kolmas kerta, ensimmäinen kerta oli kylläkin enemmän "kokeilu".
Haen ensimmäistä kertaa ja vähän kuumottaa onko minkälaiset mahdollisuudet päästä oikeasti ekalla sisään... Lukeminen on sujunut ihan hyvin ja esseitä rustailtu, mutta jotenkin silti vaikea arvioida riittääkö osaaminen 😬
Itse haen jo neljättä kertaa. Viime vuonna jäin 3 pisteen päähän ja sillä "pääsi" varasijalle 25. Ensikertalaisuus menetetty,joten aika mahdottomalta tuntuu päästä sisälle.
Aineistot on mielenkiintoiset,mutta riittää kyllä työstettävää etenkin historiatietoisuuden artikkelissa. Pelkäänkin,että oon nyt siihen käyttänyt liikaa aikaa ja vaivaa. Töiden ja kahden pienen lapsen äitinä on aika rajattua tämä lukemiseen käytettävä aika ja tuntuu,että päivän päätteeksi kun yrittää jotain väsyneenä lukea,niin aika vähäistä on se mitä päähän jää. Tänä vuonna vielä yritän ja sitten nielen tappioni ja keksin jotain muuta,jos en taaskaan pääse sisälle.
Tsemppiä kaikille lukemiseen ja erityisesti tiistaihin!!
Tsemppiä kaikille pääsykokeeseen!!
Vierailija kirjoitti:
Oletteko perehtyneet varsinaiseen työnkuvaan kunnolla? Meinaan vaan kun paine alalta on pois ja tyytymättömyys todella suurta. Ettei tule pettymyksenä kun maailmanhalausmielessä haette ja sitten mitään ei tosiasiassa saa auttaa kun kädet on sidotut. Ja toisaalta kyynistyminen kun huomaa ettei mikään määrä auttamista auta jos ihminen itse tyrii aina uudelleen ja uudelleen, eikä näe omassa toiminnassaan mitään vikaa. Jaksatko sitä? Älä mieti tykkäätkö auttaa, se on huono peruste. Mieti ennemmin siedätkö huonokäytöksisiä ja pääosin aika tyhmiä ihmisiä? Provosoidutko helposti? Stressaannutko? Otatko itseesi solvauksista? Älä siinä tapauksessa hae tuonne.
T. Alalta paennut, joka kuvitteli tykkäävänsä auttaa ihmisiä
Itseäni nämä ei haitannut, mutta paska palkka sai lopulta vaihtamaan alaa IT-alalle. Etenemismahdollisuuksia ei ole. Rikkaiden rouvien harrastushan tuo ammatti vähän tapaa olla.
Hankala koe oli, se monivalinta :( taitaa ainakin minulle monivalintatehtävistä tulla hylkäys. Millainen kokemus muilla? Sinänsä harmillista, ettei ole mitään soveltuvuuden arviointia tai haastattelua, kun kyseessä kuitenkin on aika vaativa ala, jossa pitäisi olla myös hyvät vuorovaikutustaidot ja paineensietokykyä. Nyt sinne pääsee kaikki opiskelijat, jotka pärjäävät kokeissa mutta soveltuvuutta ei välttämättä ole muuten ja sitten tulee niitä alan vaihtoja.
Omasta mielestä suht helppo koe, toki esseen aiheen helppous lisää sisäänpääsyn vaikeutta kun vaaditaan paljon enemmän esseeltä. Monivalinoissa muutamia vaikeita, pariin jätin vastaamatta ettei tule turhia riskejä Aina lisää haastetta tuollainen tehtävä missä väärästä vastauksesta saa miinuspisteitä. Toki itse lähdin lähinnä katselemaan meininkiä, mutta olisihan se kiva jos pääsiskin :)
Olipa vaikeat monivalinnat! Viime vuonna tuntui siltä, että koe oli helppo. Kuitenkin just silloin tuli vastattua väärin vähän kompakysymyksiltä tuntuviin kysymyksiin. Et ehkä se on sittenkin hyvä, et nyt jäi vähän epävarma fiilis..
Mielestäni monivalinta oli vaikea ja essee helpohko..
Monivalinnoissa oli mielestäni paljon sanamuotokikkailuja. Saa nähdä, kuinka tässä kävi.
Monivalinnoissa oli tosiaan aika paljon sanakikkailua. Vähän epävarma fiilis jäi, mutta katsotaan onnistuinko tunnistamaan nuo yksittäiset sananvaihdokset monivalinnoissa.
Muistatteko miten meni pisteytys, jos jäi kokonaan vastaamatta monivalinnoissa? Lopussa netti alkoi takkuilemaan enkä ehtinyt täyttämään noita kaikkia, mitkä olin jättänyt viimeiseksi odottamaan.
ja,
Miten näette esseen pisteytyksen menevän?
-Kotikäänteen määrittelyt ja argumentit
-artikkelien keskinäinen vertailu
-oma pohdinta asumispoluista.
Missä suurin painotus?
Olis pitänyt uskaltaa jättää vastaamatta useampaan kysymykseen. Vastasin 26 kysymykseen, neljään en vastannut. Kuitenkin mitä selailin läpi niin 5 vastausta väärin eli pisteet jäi siihen 16. Ärsyttää kun pitää aina ottaa riskejä :D Jos olis jättänyt vastaamatta niin 21/30 mikä aika hyvä.
Suurin painotus 1. osiossa, toivon viimevuoden mallia 15 + 6 + 3 + 6 esseen rakenteesta. Jos kirjoitti kaikki vaaditut argumentit ja kotikäänteen keskeiset määrittäjät niin 2/3 osaa merkkimäärästä meni siihen.
Onko täällä muita, jotka ovat ei-ensikertalaisena todistusvalinnassa varasijoilla ? Itse olen ollut pisterajojen julkaisusta lähtien ensiäisellä varasijalla ja kuumeisesti odotellut jo viikon, että sijat liikkuisivat. Kuumottelenko aivan turhaan sisäänpääsyä, pääseekö ensimmäiseltä varasijalta taatusti kunhan esim pääsykokeiden pisteet tulevat?