sosiaalityö 2024
Moikka! Oon hakemassa sosiaalityötä yliopistoon lukemaan nyt keväällä ja ois kiva löytää samassa tilanteessa olevia, joilla myös lukeminen ja opinnot edessä :)
Onkohan jotain ryhmiä missä olis hakevia tai oisko joku halukas juttelemaan ja tutustumaan?
Itellä on kavereita, mut kukaan ei sosiaalialalle oo hakemassa niin ois kiva löytää ihmisiä joita kiinnostaa samat jutut!
Kommentit (51)
Tänä vuonna Varjovalmennuksella ei oo ilmeisesti omaa sosiaalityön ryhmää. Yhteiskuntatieteiden ryhmä kuitenkin löytyy, kannattaa tutustua siihen.
Joko olette aloittaneet lukemaan kokeeseen? Mitä mieltä olette artikkeleiden helppoudesta?
Täällä aloitettu lukeminen, vähän haastaa kun kotona alle vuoden ikäinen vauva.
Osa materiaalista helppo lukuisia, toimeentulosta kertova artikkeli itselle haastavin ja tylsin 🥴
Vierailija kirjoitti:
Täällä aloitettu lukeminen, vähän haastaa kun kotona alle vuoden ikäinen vauva.
Osa materiaalista helppo lukuisia, toimeentulosta kertova artikkeli itselle haastavin ja tylsin 🥴
Mullakin lapsoset vie aikaa lukemiselta, täällä 6 kk ja 3 vee 🤭 vielä en oo ehtinyt tutustua kuin lastensuojelu-artikkeliin.
Onko teillä mitään lukusuunnitelmaa?😊 Itse vähän hukassa mitkä olisi tärkeitä asioita artikkeleissa, miten oppisin parhaiten ja esseen kirjoittamistakin pitäisi harjoitella...
Mikä teitä innostaa sosiaalityössä? Millaisiin tehtäviin haluaisitte työllistyä?
Harmittaa tosi paljon, että Varjovalmennuksella ei tänä vuonna ole tarjolla sosiaalityön valmennuskurssia. Vähän laskin sen varaan... Itsellä ei mitään mahdollisuuksia maksaa hurjia summia pääsykokeisiin valmentavista kursseista.
Täällä sama juttu, tuntuu että on hieman hukassa kun ei saa tänä vuonna tipsejä kokeeseen varjovalmennuskurssilta. Viime vuonna myös whatsapp ryhmä autto paljon, kun sai vertaistukea muilta hakijoilta. Miten muuten aiotte harjoitella esseen tekoa jos ette ole millään valmentavalla kurssilla? Kun kursseilla ainakin yleensä annetaan yksi harjoitusessee tehtävä, jossa on tehtävänanto valmiina.
Täällä kolmatta kertaa hakeva! Ostin tänä vuonna Eezyn "valmennus"kurssin, jossa harjoitellaan aineiston pohjalta esseen kirjoittamista ja kurssin vetäjä tekee myös 1-2 kertaa viikossa pistareita.
En osaa sanoa vielä mielipidettä tuosta kurssista, perehdyn ensiksi kunnolla materiaaleihin ja teen laajat muistiinpanot ennen kuin teen tehtäviä. Oli ainakin edullinen verrattuna oikeisiin valmennuskursseihin
Vierailija kirjoitti:
Mikä teitä innostaa sosiaalityössä? Millaisiin tehtäviin haluaisitte työllistyä?
Aiemmin olin vahvasti lastensuojelun kannalla, mutta viime aikoina aikuissosiaalityö on ruennut myös kiinnostamaan. Halu auttaa muita, etenkin heikommassa asemmassa olevia innostaa eniten!
Harmillisesti keskustelu sostyön hausta on tänä vuonna hiljaista..
Minkä artikkelin veikkaatte olevan esseetehtävässä?
Jos hallitus onnistuu, ensi vuonna ei tarvitse enää lukea pääsykokeisiin. Nyt on siis viimeinen mahdollisuus pärjätä asiaosaamisella. Kannattaa treenata kirjoittamista ja aikapaineessa selviämistä. Matskujen ulkoaopettelu ei riitä.
Ootteko lukeneet jo paljon? Onko jollain kokemusta millä lukemismäärällä about pärjää kokeessa
Vierailija kirjoitti:
Harmillisesti keskustelu sostyön hausta on tänä vuonna hiljaista..
Minkä artikkelin veikkaatte olevan esseetehtävässä?
Minä toivoisin, että essee olisi kotikäänteestä, se on itselle kiinnostavin artikkeli.
Välillä tuntuu, että lukeminen edistyy hyvin ja välillä tuntuu etten sisäistä artikkeleita ollenkaan 😵💫
Oletteko perehtyneet varsinaiseen työnkuvaan kunnolla? Meinaan vaan kun paine alalta on pois ja tyytymättömyys todella suurta. Ettei tule pettymyksenä kun maailmanhalausmielessä haette ja sitten mitään ei tosiasiassa saa auttaa kun kädet on sidotut. Ja toisaalta kyynistyminen kun huomaa ettei mikään määrä auttamista auta jos ihminen itse tyrii aina uudelleen ja uudelleen, eikä näe omassa toiminnassaan mitään vikaa. Jaksatko sitä? Älä mieti tykkäätkö auttaa, se on huono peruste. Mieti ennemmin siedätkö huonokäytöksisiä ja pääosin aika tyhmiä ihmisiä? Provosoidutko helposti? Stressaannutko? Otatko itseesi solvauksista? Älä siinä tapauksessa hae tuonne.
T. Alalta paennut, joka kuvitteli tykkäävänsä auttaa ihmisiä
Vierailija kirjoitti:
Oletteko perehtyneet varsinaiseen työnkuvaan kunnolla? Meinaan vaan kun paine alalta on pois ja tyytymättömyys todella suurta. Ettei tule pettymyksenä kun maailmanhalausmielessä haette ja sitten mitään ei tosiasiassa saa auttaa kun kädet on sidotut. Ja toisaalta kyynistyminen kun huomaa ettei mikään määrä auttamista auta jos ihminen itse tyrii aina uudelleen ja uudelleen, eikä näe omassa toiminnassaan mitään vikaa. Jaksatko sitä? Älä mieti tykkäätkö auttaa, se on huono peruste. Mieti ennemmin siedätkö huonokäytöksisiä ja pääosin aika tyhmiä ihmisiä? Provosoidutko helposti? Stressaannutko? Otatko itseesi solvauksista? Älä siinä tapauksessa hae tuonne.
T. Alalta paennut, joka kuvitteli tykkäävänsä auttaa ihmisiä
Tämä, niin 100x tämä. Valmistuin 2019 ja kurssikavereista on jo nyt vaihtanut alaa n. puolet ja tiedän, että muitakin vaihtaisi jos taloudellinen tilanne sallisi. Työnkuva ja stressi on kauhea.
Sossuna on niin erilaisia tehtäviä, että voi vaihtaa alan sisällä, jos joku työ on ikävä. Kaikki ei sovi kaikille. Itse olen ollut sellaisessa työpaikassa, jonka asiakkaat eivät ole yleensä vihamielisiä eivätkä jatkuvasti ongelmissa. Varmaan on silti helpompiakin töitä. Isoin ongelma on tosiaan se, että mahdollisuudet auttaa ovat nyt hyvin rajalliset.
Itse voin suositella sosiaalityötä. Voit valita missä työskentelet, työntekijöistä on huutava pula. Sosiaalityö ei kuitenkaan sovi kaikille. Jos huomaisit, että sosiaalityö ei sovi sinulle voit aina YTM/VTM -tutkinnolla hakea muutakin työtä, kuin varsinaista sosiaalityötä.
t. Sossu
Minä kannustan myös hakemaan sosiaalityöhön näin opiskelijana ja sijaisuuksissa jo toimineena.
Näissä keskusteluissa usein jotkut parjaavat asiakkaita ja tuodaan esille, että on kamalaa hommaa ja asiakkaat täysin kiittämättömiä ja huonosti käyttäytyviä.
Tapaamani asiakkaat ovat suurimmaksi osaksi olleet ihania ja kiitollisia saamastaan avusta. Työtä on ja se on vastuullista, mutta se on mielenkiintoista ja mielekästä.
Moikka! Ite en oo samassa tilanteessa, koska oon jo vuoden sosiaalityötä opiskelu ja ollu tosi mielenkkiintoista. Voin suositella maksutonta Varjovalmennusta, joka alkaa tän vuoden osalta hieman myöhemmin, tuosta tiedotetaan nettisivuilla. Heidän kautta on ainakin aiemmin perustettu mm. Whatsapp- ryhmä, joka toiminu altiivisesti. Lisäksi hyvät luennot ja materiaalit opiskeluun ja pääsykoemateriaalin liittyen.
Tsemppiä pääsykokeisiin!