Iäkäs isä ja perintö
Olen iäkkään ja monisairaan isäni omaishoitaja, (en tosin virallinen eli en saa palkkaa tästä). Äitini on kuollut ja olen ainoa lapsi. Isäni asuu vielä omassa asunnossaan jotenkin pärjäten, mutta tiedän, että hänellä ei ole enää elämää kovin kauan jäljellä noiden sairauksien kanssa.
Isäni kuolema tulee olemaan minulle erittäin vaikea asia, koska olen ollut hänen kanssaan hyvin läheinen. Olen miettinyt, voiko jotenkin helpottaa tulevaa esim.kannataisiko isäni siirtää asuntonsa jo minulle ja hän pitäisi hallintaoikeuden? Erilaiset valtuutukset olemme jo tehneet tulevan varalle. Pelkään siis, että romahdan täysin isäni kuoltua ja en pysty hoitamaan asioita.
Ps.olen perheellinen ja minulla on kyllä tukiverkkoa
Kommentit (23)
Meillä appiukko oli kans leski ja joutui kotoaan pois hoivakotiin. Asunto myytiin vasta vähän ennen kuolemaa pois.
Minä varmaan jättäisin asioiden hoitamisen perunkirjoihin ja nauttisin viimeisistä hetkistään nyt kun hän vielä elossa.
Anna isäsi tehdä itse päätöksensä. Lahjavero vs perintövero kannattaa myös tsekata. Miksi kärkyt omaisuutta?
Riittää, että isäsi kuoleman jälkeen menet sellaiseen hautaustoimistoon, jossa on kaikki palvelut perunkirjoitusta myöten. Siinä asiat hoituvat helpoiten.
En todellakaan kärky omaisuutta. Itse asiassa asunto, jonka tulen perimään, ei ole arvokas ja toisekseen en tiedä, mitä ihmettä sillä tekisin isäni kuoltua.
Ainoastaan tiedän sen, että isäni on minulle hyvin läheinen ja haluan, että hän saa elää viimeiset aikansa omassa asunnossaan ilman kipuja ja turhia huolia.
Vierailija kirjoitti:
haluan, että hän saa elää viimeiset aikansa omassa asunnossaan ilman kipuja ja turhia huolia.
no nåistähän ei kumpikaan ole sun päätettävissä, eikä sun haluista kiinni. Se ehkä olisi tärkeä myöntää ja tajuta - ja luulen, että jos OIKEASTI olisit isäsi omaishoitaja, tajuaisitkin sen. Vähän siis epäilen provoilua.
jos kyseessä on omistusasunto, sulla on isäsi kuoleman jälkeen runsaasti aikaa hoitaa sen järjestelyjä ja siirtää osakekirjoja jne. Siis kuukausia ja vuosia. Ei mitään hätää. Perukirjan taas joudut hoitamaan joka tapauksessa, oli asunto isäsi tai sinun nimissä, isälle pitää tehdä perukirja ja kuolinpesän veroilmoitus 6kk sisällä kuolemasta. Siinäkin siis on aikaa, ei tarvi pahimmassa surussa hyppiä.
asunnon omistussuhteilla on väliä, jos:
asunto myydään isäsi ollessa hoitokodissa. Hoitokotilaskut kun tulevat tulojen mukaan ja myyntivoitto on tuloa.
jos epåilet, että et ehkä olakaan ainoa perillinen vaan perunkirjaa tehdessä virkatodistuksessa löytyykin muitakin lapsia, tai jos äidilläsi on ollut muita perillisiä mutta omaisuutta ei ole ositettu hänen kuolemansa jälkeen vaan äitisi kuolinpesä on siirtynyt jakamattomana isällesi.
Vierailija kirjoitti:
Minä varmaan jättäisin asioiden hoitamisen perunkirjoihin ja nauttisin viimeisistä hetkistään nyt kun hän vielä elossa.
Minä tekisin samoin.
Hoidin ainoana lapsena kaikki käytännön asiat äitini kuoleman jälkeen. Järjestin hautajaiset, perunkirjoituksen, irtaimiston käsittelyn, mökin ja asunnon myynnin. Ensimmäinen kuukausi oli jopa aika kiireistä aikaa, mutta kokonaisuudessaan tekemistä riitti vuodeksi. Se piti minut vauhdissa ja auttoi surun käsittelyssä, kun en voinut jäädä siihen tunteeseen vellomaan. Voimia ap, raskas tilanne <3
Haluamisella tarkoitan siis sitä, että olen hänen omaishoitajansa loppuun asti ja teen parhaani, että hän pärjäisi omassa asunnossaan.
Jos tällainen kuulostaa provoilulta, niin sille en voi mitään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Sinä selvästi ymmärrät.
Tämä vastaus siis nrolle 8. Ap
No kysy joltain lakimieheltä joka oikeasti tietää näistä asioista.
En pysty auttamaan, mutta toivotan voimia sinulle,ap.
Ap:n kannattaisi kasvaa aikuiseksi ja varautua siihen että iäkäs isä saattaa joskus kuolla (ellei ap kuole ensin). Mikä tässä on niin vaikeaa. Eikö isä saisi kuolla? Oletko koskaan kuullut ennakoivasta surusta? Kuolinsiivouksen voi aloittaa ennen kuolemaa ja panna paperiasiat kuntoon. Nyt.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kannattaisi kasvaa aikuiseksi ja varautua siihen että iäkäs isä saattaa joskus kuolla (ellei ap kuole ensin). Mikä tässä on niin vaikeaa. Eikö isä saisi kuolla? Oletko koskaan kuullut ennakoivasta surusta? Kuolinsiivouksen voi aloittaa ennen kuolemaa ja panna paperiasiat kuntoon. Nyt.
Olen varmasti surrut etu- ja jälkikäteen sekä äitini, että isäni kuolemia ja toki tiedostan sen, että kaikki me kuolemme. Niinkuin aikaisemmin kirjoitin, paperiasiat on jo kunnossa, ainoastaan asuntoasian kanssa mietin, mikä olisi paras ratkaisu, koska halusin tai en, perin isän asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varmasti surrut etu- ja jälkikäteen sekä äitini, että isäni kuolemia ja toki tiedostan sen, että kaikki me kuolemme. Niinkuin aikaisemmin kirjoitin, paperiasiat on jo kunnossa, ainoastaan asuntoasian kanssa mietin, mikä olisi paras ratkaisu, koska halusin tai en, perin isän asunnon.
Ei ole olemassa mitään mystistä asunnon siirtoa. On vain joko myynti, perintö tai lahja. Kun kerran tulet perimään asunnon joka tapauksessa olisi älyvapaata tehdä lahjoitus nyt, koska lahjavero on korkeampi kuin perintövero tulee olemaan.
Voit valmistautua pitämällä huolta siitä että sinulla on tarkka lista kaikista pankkitalletuksista ja sijoituksista. Se jo auttaa huomattavasti kun perunkirjoituksen aika tulee.
Olettaen että olet ainoa perijä: Niin kauan kun isäsi asuu siinä asunnossa ei ole vaivan arvoista siirtää sitä sinun nimiisi eikä tehdä mitään muutakaan sellaista. Se siirtyy joka tapauksessa hänen kuoltuaan hyvin pitkälle samoilla paperitöillä jotka on kuoleman jälkeen joka tapauksessa tehtävä täysin riippumatta siitä omistaako isäsi asuntoa vai ei.
Jos isäsi terveydentila romahtaa niin että hän ei enää pysty asumaan siinä asunnossa, niin silloin teidän kannattaa miettiä asunnolle jotain ratkaisua että sinä siivoaisit sen ja myisit sen hänen vielä eläessään. Siivoamisessa ja myymisessä on paljon hommaa, ja asunnosta tulee kuitenkin koko ajan kiinteitä kuluja niin että sitä ei kannata pitää tyhjillään enää sen jälkeen kun tiedetään ettei kukaan tule sitä enää koskaan käyttämään.
Minulla sama tilanne. Hoidan isäni asioita. Isäni olisi halunnut että ostan hänen asuntonsa hänen nyt vielä eläessään ja hän jäisi asuntoon ja maksaisi vuokraa minulle. Ensinnäkin minulla ei ole tarvetta ostaa asuntoa, eikä rahakaan siihen ja jos tuon järjestelyn tekee saa todennäköisesti syytteen jostain. Ongelma meillä on se että isällä on metsää, jonka omistus vaikuttaa hänen kotihoidon maksuihinsa niin että tulot eivät riitä. Isä ei halua myydä ulkopuoliselle, vaikka se tässä yhtälössä tulee eteen jossain vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Olettaen että olet ainoa perijä: Niin kauan kun isäsi asuu siinä asunnossa ei ole vaivan arvoista siirtää sitä sinun nimiisi eikä tehdä mitään muutakaan sellaista. Se siirtyy joka tapauksessa hänen kuoltuaan hyvin pitkälle samoilla paperitöillä jotka on kuoleman jälkeen joka tapauksessa tehtävä täysin riippumatta siitä omistaako isäsi asuntoa vai ei.
Jos isäsi terveydentila romahtaa niin että hän ei enää pysty asumaan siinä asunnossa, niin silloin teidän kannattaa miettiä asunnolle jotain ratkaisua että sinä siivoaisit sen ja myisit sen hänen vielä eläessään. Siivoamisessa ja myymisessä on paljon hommaa, ja asunnosta tulee kuitenkin koko ajan kiinteitä kuluja niin että sitä ei kannata pitää tyhjillään enää sen jälkeen kun tiedetään ettei kukaan tule sitä enää koskaan käyttämään.
Kiitos. Tässä oli juuri niitä ajatuksia, mitä minäkin olen miettinyt. Ap
Olen hoitanut muutama kuukausi sitten kuolleen lähiomaiseni asiat hänen kuolemansa jälkeen ja lisäksi kstsonut vierestä, kun mieheni on hoitanut parin vuoden sisällä kuolleiden vanhempiensa asiat.
En keksi millään, miten asunnon hallintaoikeuden siirtäminen helpottaisi asioiden hoitoa isäsi kuoleman jälkeen. Ennemmin siitä tulee ylimääräistä paperityötä ja sotkua, jos omistusoikeus on kuolinpesällä ja hallintaoikeus sinulla. Hallintaoikeus ei myöskään esim. anna sinulle oikeutta myydä asuntoa nopeasti, sillä hallintaoikeus ei anna oikeutta asunnon myyntiin.
Miten voit oikeasti helpottaa asioiden hoitoa:
- Pidä huoli siitä, että sinulla on tarkka tieto isäsi omaisuudesta ja veloista, esim. kaikista pankkitalletuksista ja mahdollisista sijoituksista.
- Jos pankkitilejä on useassa pankissa, suosittelen kaikkien siirtoa yhteen pankkiin. Näin et joudu kuoleman jälkeen asioimaan usean eri pankin kanssa.
- Ainakin Nordeassa vainajan laskuja pystyy maksamaan todella helposti netin kautta jo ennen perunkirjoitusta käymättä kertaakaan Nordean konttorissa, kunhan vainajalla on vain tarpeeksi rahaa sellaisella tilillä, josta voi maksaa laskuja (esim. käyttötili, mutta ei määräaikaistili). Maksajan ei tarvitse itse olla Nordean asiakas, kunhan hän pystyy tunnistautumaan esim. toisen pankin tunnuksilla. Jos haluaa tehdä näin, kannattaa katsoa, että vainajalla on sopiva tili ja sillä tarpeeksi rahaa.
Tehkää kaikki mahdollinen ja hae omaishoidon tukea!