Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iäkäs isä ja perintö

Vierailija
23.03.2024 |

Olen iäkkään ja monisairaan isäni omaishoitaja, (en tosin virallinen eli en saa palkkaa tästä). Äitini on kuollut ja olen ainoa lapsi. Isäni asuu vielä omassa asunnossaan jotenkin pärjäten, mutta tiedän, että hänellä ei ole enää elämää kovin kauan jäljellä noiden sairauksien kanssa. 

Isäni kuolema tulee olemaan minulle erittäin vaikea asia, koska olen ollut hänen kanssaan hyvin läheinen. Olen miettinyt, voiko jotenkin helpottaa tulevaa esim.kannataisiko isäni siirtää asuntonsa jo minulle ja hän pitäisi hallintaoikeuden? Erilaiset valtuutukset olemme jo tehneet tulevan varalle. Pelkään siis, että romahdan täysin isäni kuoltua ja en pysty hoitamaan asioita. 

Ps.olen perheellinen ja minulla on kyllä tukiverkkoa

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 jatkaa vielä. Et kertonut, mitä valtuutuksia teillä on tehty. Kannattaa ehdottomasti tehdä edunvalvontavaltuutus, jossa isäsi antaa sinulle oikeuden asuntonsa myyntiin, jos tällaista ei ole tehty ja isäsi on vielä siinä kunnossa, että hän pystyy tekemään edunvalvontavaltuutuksen.

Jos tulee myöhemmin tarve myydä asunto (esim. isäsi muuttaa hoitokotiin) ja olet siinä vaiheessa isäsi edunvalvontavaltuutettu, voit myydä asunnon oman harkintasi mukaan. Jos tällaista lupaa ei ole ja isäsi on edunvalvonnassa, tarvitaan myyntiin DVV:n lupa, jonka saamiseen ihan selvässäkin tapauksessa menee monta kuukautta. Harva ostajakandidaatti haluaa jäädä odottamaan lupapäätöstä.

Vierailija
22/23 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riittää, että isäsi kuoleman jälkeen menet sellaiseen hautaustoimistoon, jossa on kaikki palvelut perunkirjoitusta myöten. Siinä asiat hoituvat helpoiten.

Todellakin näin, jos haluat päästä nopeasti eroon perinnöstä. Siellä kyllä huolehditaan sellaisita ongelmista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kannattaisi kasvaa aikuiseksi ja varautua siihen että iäkäs isä saattaa joskus kuolla (ellei ap kuole ensin). Mikä tässä on niin vaikeaa. Eikö isä saisi kuolla? Oletko koskaan kuullut ennakoivasta surusta? Kuolinsiivouksen voi aloittaa ennen kuolemaa ja panna paperiasiat kuntoon. Nyt.

Olen varmasti surrut etu- ja jälkikäteen sekä äitini, että isäni kuolemia ja toki tiedostan sen, että kaikki me kuolemme. Niinkuin aikaisemmin kirjoitin, paperiasiat on jo kunnossa, ainoastaan asuntoasian kanssa mietin, mikä olisi paras ratkaisu, koska halusin tai en, perin isän asunnon.

Ei ole olemassa mitään mystistä asunnon siirtoa. On vain joko myynti, perintö tai lahja. Kun kerran tulet perimään asunnon joka tapauksessa olisi älyvapaata tehdä lahjoitus nyt, koska lahjavero on korkeampi kuin perintövero tulee olemaa

Samaa mieltä, ei kannata myydä vielä asuntoa, ym. lahjavero on kovempi kuin perintövero (ja perintöveroon tulee löytyä varat noin vuodessa). Jos jotain niin onko isäsi lahjoittanut/siirtänyt sinulle sen 5 te per 3 vuodessa, niin ei mene siitäkään (osasta) sitten missään vaiheessa veroa.

Itse selvittäisin etukäteen, mistä hankitaan virkatodistus, se kun kestää jonkin aikaa ja tarvitaan perukirjoitukseen. Hautaustoimisto auttaa monessa asiassa sekä perukirjoittaja. Oletko tietoinen 'huoli-ilmoituksesta', jolla saa näppärästi yhteyden sosiaalitoimeen, jos isäsi kunto heikkenee ja tarvitset apua.

Asunnon siirto tapahtuu osakekirjamerkinnällä sen jälkeen kun perinnönjako on tehty. En tiedä tarkalleen tarvitaanko perinnönjakoa, jos olet ainut perijä. Mutta perukirjoittaja varmaan tietää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä