Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkodin liian pitkät päikkärit!

Vierailija
22.03.2024 |

Kärsiikö muut päiväkodin liian pitkistä päikkäreistä? Meillä on aivan sietämätön tilanne kun 4- vuotiaan annetaan nukkua 2h ja joka ilta nukkumaanmeno venyy klo 23 saakka. Kotona ei nuku päiväunia ollenkaan ja jaksaa todella hyvin päivän. Olen aivan loppu itse kun joudun heräämään 5.30 ja saan unta vasta 24 maissa pyörien ja heräillen koko yön. Jäin juuri sairaslomalle oman jaksamiseni ja terveyshuolien vuoksi ja työstä ei tule yhtään mitään kun muisti pätkii ja aivot ei toimi väsymyksen takia. Otin lapsen pois hoidosta sairaslomani ajaksi ja yritän saada sillä rytmiä meidän arkeen, mutta ei se toimi jos päiväkoti ei ala joustaa yhtään lapsen unimäärän kanssa. 

Taustatietona, että isä herättää lapsen 6.30 ja hoidossa ollaan klo 7 ja minä haen klo 15 pois. Päiväkodin jälkeen ulkoillaan ja puuhastellaan paljon, mutta siltikään uni ei tule. Testattiin jopa hoplopissa käyntiä 4h ja siltikin venyi nukkumaanmeno 23 asti. Tuntuu, että päiväkoti syyttää meitä vanhempia kun ei saada lastamme nukkumaan ihmisten aikaan. Sanovat myös miten lapsi nukahtaa ensimmäisten joukossa ja on huomattavasti väsynyt, mutta tottakai hän on kun yöunet jää näiden päiväunien takia lapsellakin liian lyhyiksi.

Auttakaa, mitä ihmettä tässä voi tehdä ja ennenkaikkea saada päiväkoti tajuamaan, että niistä päiväunista on enemmän haittaa kun hyötyä.

Kommentit (123)

Vierailija
21/123 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olet itse opettanut lapsen olemaan ilman päiväunia tajuamatta, että lapsi tarvitsee ne lepotauot.

Vierailija
22/123 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama tilanne kun lapsi oli pieni. Olin opiskelija ja iltaisin olisi pitänyt opiskella ja tehdä tehtäviä kotona. No ei onnistunut kun vilkas lapsi nukahti vasta klo 23. Päiväkoti oli ymmärtäväinen ja pojan ei tarvinnut nukkua päikkäreitä. Me tultiin kotiin klo 16. Jäi kivasti yhdessäoloaikaa kunnes poika meni nukkumaan klo 20. Ja mä pystyin opiskelemaan.

Tästä on jo muutama kymmenen vuotta. Ilmeisesti nykyisin ei enää jousteta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/123 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti lapsi on väsynyt kuitenkin jos kerran nukahtaa ja nukkuu herättämättä 2h.

Kannattaisiko lapsi hakea aikaisemmin pois päiväkodista, tai vaihtoehtoisesti viedä myöhempään?

Vierailija
24/123 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai haluat nähdä lapsesi joskus hereilläkin.

SUlla meni nyt jotakin ohi, ja lujaa!

Lueppas uudestaan, ota sormi avuksi!

Tavuviivatkin sattais auttaa.;)

Vierailija
25/123 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama. Selitin tilanteen ja kerroin että ilta venyy todella myöhälle ja että tällä systeemillä lapsen yöuni jää liian lyhyeksi. Päiväkodista kehotettiin olemaan yhteydessä perhesosiaalipalveluihin. Vaihdoimme päiväkotia ja ongelma ratkesi: uudessa päiväkodissa lapsen annettiin nukkua niin kauan, kuin me sanottiin (eli ei yli tuntia).

Vierailija
26/123 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäkää nyt joustaa ne muutamat vuodet kun lapsi on pieni, mennään niiden ehdoilla ei vanhempien. Menee nopeasti se aika ja sitten ihmettelee mihin se katosi.

t. Kolmen äiti, jotka nukkui vain muutaman tunnin öisin 5-vuotiaaksi asti

Vierailija
27/123 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän tässä tarkoitetaan nukkumaanmenon viivästymisellä? Lasta ei saada sänkyyn vai ei nukahda vai jotain muuta?

Kyllä lapsi pysyy kiltisti sängyssään, mutta se uni ei tule ja kailottaa lauleskella jne..

- Ap

Vierailija
28/123 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ovat jo aika nuorina oppineet siihen, että jos ei nukuta, ei voi myöskään häiritä muiden nukkumista. Yksi puuhaa ja leikkii hiljaisesti lähes joka ilta vielä nukkumaanmenon jälkeen. Yöllä vessassa käydessäni kurkkaan, että on mennyt sänkyyn nukkumaan lopulta. Yksi tykkää äänikirjoista ja nukahtaa niihin sitten kuin nukahtaa. 

Vierailija
29/123 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

etätöissä voi joka päivä vetää vaikka kuinka pitkät päikkärit.....ja sitten se työpäivä jo päättyykin

Vierailija
30/123 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päiväkodissa kuuntelivat, kun 2,5-vuotiaan yöunille nukahtaminen venyi kymmeneen. Sovittiin, että nukuttavat vasta viimeisenä, jos ei nukahda itse ennen sitä. Sai sitten unta sen 45 minuuttia maksimissaan ja yöunille nukahtaminen palautui takaisin normaaliaikaan. Eipä aina nukahda päiväunille mutta suhteellisen usein kuitenkin. Päiväkodissa se arki on kuitenkin kuormittavampaa kuin kotona vaikka kotonakin kuinka puuhataan. Mutta se sosiaalinen puoli on ihan oma juttunsa. 

Vierailija
31/123 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan kymmenessä eri päiväkodissa ollut töissä ja ihan kaikissa ovat vanhemmat voineet sanoa kuinka paljon heidän lapsensa saa nukkua. Teinä kokeilisin tunnin unirajaa.

Vierailija
32/123 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen varmaan kymmenessä eri päiväkodissa ollut töissä ja ihan kaikissa ovat vanhemmat voineet sanoa kuinka paljon heidän lapsensa saa nukkua. Teinä kokeilisin tunnin unirajaa.

Ja lisään tähän vielä, että yöunen määrä ja laatu on tärkeämpää lapselle kuin päiväunen määrä. Siis ihan aivojen kehityksen kannalta. Eikä tämä ole mitenkään kyllä/ei asia. Paljon löytyy vaihtoehtoja miettiä tilannetta, voi kokeilla monenlaista unen määrää.

Ja kyllä 4-vuotiaan päiväunia pitää rajoittaa, jos se tarkoittaa, että nukkuu vain alle 8h yöunet. Tämä on mielestäni ihan selkeä juttu.

Vierailija
33/123 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä saada melatoniini resepti.

Vierailija
34/123 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites maanantaisin sitten? Onko hän viikonlopun jälkeen myös niin väsynyt, että nukahtaa maanantaina 2h päiväunille?

Joskus tapaa niitä lapsia, jotka ovat maanantaisin todella väsyneitä, kun viikonloppuna on ollut liikaa ohjelmaa ja liian vähän lepoa.

Vierailija
35/123 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vastaava tilanne, oli aivan kamalaa aikaa. Meillä riitti ihan 30 min unet sekoittamaan pakan ja 3-vuotias valvoi siihen 23 asti. Mutta 2h unet on ihan älyttömät, ei tuon ikäiset lapset nuku päikkäreitä muutenkaan. Ryhmän aikuiset toimivat  väärin. Soittaisin johtajalle ja selittäisin asian.

Vierailija
36/123 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisään tähän vielä, että yöunen määrä ja laatu on tärkeämpää lapselle kuin päiväunen määrä. Siis ihan aivojen kehityksen kannalta. Eikä tämä ole mitenkään kyllä/ei asia. Paljon löytyy vaihtoehtoja miettiä tilannetta, voi kokeilla monenlaista unen määrää.

Ja kyllä 4-vuotiaan päiväunia pitää rajoittaa, jos se tarkoittaa, että nukkuu vain alle 8h yöunet. Tämä on mielestäni ihan selkeä juttu.

Haluaisin tutkimustietoa tästä eikä mitään musta tuntuu. Se että sun mielestä lapsen päiväunia pitää rajoittaa niin mun mielipide on, että jos lapsi on väsynyt niin hänen pitää saada nukkua päikkärit. Sopi se sitten vanhemmille tai ei. Lapsen paras ensin, ei vanhemman mä haluan, musta tuntuu.

Vierailija
37/123 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä annetaan lapsen valvoa, usein mennään nukkumaan vasta puolenyön jälkeen. Vien lapsen nukkuvana hoitoon klo 7.30 ja totean hoitajille hyvää päivänjatkoa. Lapsi on koko aamun todella unelias ja nukahtaa todellakin päiväunille ajoissa. Lauantaina rytmi muuttuu, koska ei ole päiväunia ja maanantaina aamulla lapsi on reippaimmillaan. Pakkonukutuksen jälkeen kierre taas jatkuu, mutta koska se on päiväkodin päätös, niin mikä minä olen heitä neuvomaan?

Vierailija
38/123 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mikään muu ei auta, niin onko sinun pakko tehdä tuollaista työaikaa? Viekää lapsi vaikka klo 8.30 päiväkotiin ja tee työpäivä 9-17. Jos tämä siis onnistuu. Saat hieman lisää unta yöhösi. Voitko myös joka toinen yö jättää nukutuksen isälle ja mennä itse korvatulppien kanssa nukkumaan klo 21.

Vierailija
39/123 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ollut niin univelkainen, kun silloin kun päiväkodissa ei suostuttu tätä päiväuniasiaa korjaamaan. Pyysin, että herättävät tunnin jälkeen, mutta antoivat nukkua 3-4h, usein meni välipalakin lapselta ohi. Sitten oltiin klo 01 asti yöllä hereillä ja minulla herätys 04.45 joka jumalan aamu. Oli täyttä kidutusta yksihuoltajalle. En nukkunut vuosiin muulloin kun lomilla oikeat yöunet.

Vierailija
40/123 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä lapsia nukuteta, valvoa saa, jos valvottaa. Unta tarvitaan vuorokaudessa max 10 tuntia ja jos päiväkodissa nukkuu 3 tuntia, jää yöuniin enää 7, sen ehtii nukkumaan puolenyön jälkeenkin.