Mistä apua jos mm. kela ei auta?
Mistä olette hakeneet apua elämiseen, jos kela eikä sosiaalipalvelut auta?
Perhe hakenut toimeentulotukea sekä kelasta että sosiaalityöstä mutta kumpikaan ei auta. Perheen tulot riittävät just ruokaan, bensaan ja puhelinlaskuihin mutta muut laskut menevät perintään kun ei raha riitä.
Kelan mielestä perhe pärjää hyvin, vaikka sähköt katkaistaan. Tai jos vaikka jääkaappi hajoaa eikä ole varaa ostaa uutta, käytettyäkään.
Onko kukaan hakenut ja saanut apua esim. seurakunnan diakoniatyöstä?
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille! Sain jopa uusia neuvoja miten edetä tästä mitten helpottaa.
Naamailijoille voin sanoa, että toivottavasti ette itse ole koskaan samassa tilanteessa. On aika kusinen paikka yrittää pärjätä. Joutuu soittamaan aamulla töihin, ettei pääse tulemaan koska ei ole rahaa tankata autoa.
Olisiko ennakointi mitään? Kai sen nyt huomaa hyvissä ajoin, että rahat ja bensa on loppumassa? Tuossa tilanteessa voi kysyä työnantajalta, onko mahdollista saada palkkaennakkoa, jotta saa bensarahaa ja voi tulla töihin. Uskoisin, että bensarahan verran joustoa löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi tulla yllätyksenä, että elämässä pitää itse maksaa viulut. Jos menet ottamaan asuntolainan, eihän se meidän muiden vika ole. Et tosissasi kai kuvittele, että valtio alkaa kaikkien asuntolainoja maksaa? Koska sitähän se on jos sinä törsäät käyttörahasi lainaan ja oletat saavasi sitten muilta ruokarahat. Pitäisi koskea silloin tasapuolisesti kaikkia muitakin, jolloin jokainen voisi huoletta ottaa tuloihinsa nähden liian suuren lainan ja todeta, että kyllähän joku sen kuittaa
Minun 10 vuotta sitten ottamastani asuntolainasta on jäljellä n. 2000 euroa. Joka tulee maksettua tulevina kuukausina loppuun toivottavasti . Minä en valittanut asuntolainan suuruudesta. Vaan siitä, että kela ei ota mm. lainanlyhennyksiä huomioon pakollisina menoina.
Jos lainaa on jäljellä vain noin 2000€, niin tuostahan ei nyt edes mitään korkoja mene. Ja vaikka yhden lyhennyksen jättäisi maksamatta, niin ei se talo ehdi lähteä alta ennen kuin sen lainan ehtii maksamaan hitaammassa tahdissa loppuun. Toki fiksuinta olisi sopia pankin kanssa viimeisille erille joustavampi maksuaikataulu.
Mutta oikeasti, tuon vertaisen asuntolainan pystyy maksamaan loppuun vaikka luottokortilla! Ihan naurettavaa mennä hakemaan toimeentulotukea tuollaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja vastaa tähän: palkka noin 1500e/kk. Tästä kun lähtee lainanlyhennys suoraan tililtä niin noin 800 euroa pitäisi riittää viidelle henkilölle kuukaudeksi. Eikä mitään ole osamaksulla ostettu ikinä. Ei ole edes mahdollista kun ei ole luottotietoja.
Non niin , siis saa 1500e/kk , missä ne puolison saamat rahat on , sanoit että 5 henkeä. Eli sinä, puoliso ja kolme lasta. Kolmesta lapsesta lapsilisät 400e tai jos joku on yli 18v , saa joko opintotukea ,kun opiskelee. Tai jos makaa kotona ,voi mennä töihin.
Täällä palstalla ei mene valehtelut läpi. Et kerro kaikkia tuloja.
Puolisolla ei tuloja. Kolmas lapsi aikuinen josta ei lapsislisiä about kahteen vuoteen. Opiskelija mutta ei ole saanut tukea. Valmistuu itseasiassa tänään/maanantaina; armeija alkaa kesällä. Miksi valehtelisin?
AP
Hah, miksi ei muka ole saanut opintotukea? Kyllä on saanut!
Ap valehtelee niin ,että sukat pyörii jalassaan. Siis anna mun kestää 1500e tulot, puoliso lusmuilee, ei viitsi tehdä mitään, lapsi valmistuu just , eikä muka oo hakenu mitään tukia 2 opisk vuoden aikana, kahdesta lapsilisät.
Ei mene läpi tuollainen potaska . Ymmärrä nyt ap!
Nyt täytyisi muuttaa sitä omaa asennetta vastuunottoon eikä syyllistää yhteiskuntaa (Kelaa). Ihmettelen miten tuollaisilla tuloilla on saatu noin iso asuntolaina, että lyhennyserä vie yli puolet kk palkasta. Jo tässä on mennyt budjetointi pieleen. Ei ole tarkoituskaan, että yhteiskunta maksaa toisten omaisuutta, muussa tapauksessahan jokainen voisi ottaa asuntolainaa ihan minkä kokoiseen asuntoon tahansa ja maksattaa sen yhteiskunnalla.
Miten tuloton mies on ajatellut elättää 3 lastaan?
Tilanne on erittäin huolestuttava. Jopa vaarallinen ihmisille. Olisi ehkä paras muuttaa paikkaan jossa ei tarvitse autoa ja bensaa, jos siihen ei ole enää varaa. Ensin maksaa sähköt, veden, asumisen. Mutta toisaalta muiltakin otetaan nyt "kaikki pois". Eli sekään ei välttämättä auta enää. Jokin on pielessä tässä systeemissä ja jonkun pitäisi saada riittävä raha ihmisille, ehdoitta. Ja ettei tarvisi muutella. Toinen vanhempi saattaisi tuurilla saada työn, mutta palkan tasohan ei ole aina varma, mutta sinkuissa on paljon vaivaisia joista ei ole uraputkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ja naurettavinta kelan toimintaa on ehkä tämä!
Haettiin tukea koko perheelle eli minun ja puolisoni tilitiedot ja muut tarkastettiin ja otettiin huomioon.
Minulla oli tilillä 2 euroa ja puolisolla 3. Siirsin ne 2 euroa puolison tilille, että saadaan tankattua. Minimi tankkaus summa on siis 5 euroa. Kela katsoi jopa tämän 2 euroa tuloksi! :O :O
Kela rikkoi lakia. Tilille saa tulla 50e kuukaudessa niin että sitä ei saa katsoa tulona. Valita päätöksestä. Tosin se ei kyllä auta. Olen itse valittanut usein ja koskaan ei ole korjattu vaikka ovat tehneet virheen js kaikki tositteen olen toimittanut.
Osalla ei ole sukua apuna tai enää. Joillekin on tuurilla joku apuna. On ihmisiä joiden ystävä tai sukulainen ei auta. Osalla on tosiaan vaivoja ja sairauksia, tai asuu sijainniltaan paikassa jossa tilanne on mahdoton. On väärin olettaa että kaikilla vain hoituu ilman rahaa asiat, kuin taikaiskusta, näinhän se ei ole. Jokainen tarvitsee rahan apteekkiin ja kauppaan, uusimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Oikeus sosiaaliturvaan
Jokaisella, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon.
Lailla taataan jokaiselle oikeus perustoimeentulon turvaan työttömyyden, sairauden, työkyvyttömyyden ja vanhuuden aikana sekä lapsen syntymän ja huoltajan menetyksen perusteella.
Julkisen vallan on turvattava, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään, jokaiselle riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut ja edistettävä väestön terveyttä. Julkisen vallan on myös tuettava perheen ja muiden lapsen huolenpidosta vastaavien mahdollisuuksia turvata lapsen hyvinvointi ja yksilöllinen kasvu.
Julkisen vallan tehtävänä on edistää jokaisen oikeutta asuntoon ja tukea asumisen omatoimista järjestämistä.
Jep. Mutta jokaisella on henkilökohtainen velvoite elää suu säkkiä myöten. Tuossa ei kerrota, mitä ne muut laskut ovat? Onko Klarnalla ostetut shoppailut langenneet maksuun? Onko sillä maksullisia kanavia heti kerralla joka perheenjäsenelle oma? Autoja muutama pihassa? Lomamatka ostettu luotolla ja nyt pitäisi maksaa Iso kämppä hyvällä alueella, joten asumiskulut on suhteessa tuloihin aivan älyttömät. Lapsilla harrastuksia, jotka vaativat isoja maksuja?
Siis mitä ne laskut ovat, kerran tukea ei heru
Elämän perusasiat yhteiskunta tukee, mutta ei elintasoa. Jälkimmäinen pitää itse ansaita tai olla sitten ilman.
Vierailija kirjoitti:
Ap valehtelee niin ,että sukat pyörii jalassaan. Siis anna mun kestää 1500e tulot, puoliso lusmuilee, ei viitsi tehdä mitään, lapsi valmistuu just , eikä muka oo hakenu mitään tukia 2 opisk vuoden aikana, kahdesta lapsilisät.
Ei mene läpi tuollainen potaska . Ymmärrä nyt ap!
Ja sillä on osinkotuloja, eli osakkeita ym. Ei se tartte muuta, kuin käyttää säästöjä niihin laskuihin. Tai maksaa osakesalkkua keventämällä asuntolaina pois
Vierailija kirjoitti:
Olet muokannut. Hankkinut lapsia, et ole kouluttautunut. Odotat vain että me muut veronmaksajat autetaan, mut ei enää. Työssäkäyvä m56
Sinä oot saman ikäinen kuin mun isä oli silloin kun sairastui syöpään.
Onneksi oli eläkkeellä, koska nykyään ei myönnetä sairauseläkkettä jos syöpä sattuu parantumaan.
Kitui viisi vuotta ja kuoli pois.
Jos omaisuutesi arvo on yli 2000 euroa, on tehtäväsi pärjätä itse ja myydä sitä omaisuutta. Miksi muiden pitäisi kustantaa muiden elämä, jos oikeasti henkilö voisi pärjätä?
Ap, jos sinulla on asuntolainaa jäljellä 2000€ ja lyhennys on 700€ kuukaudessa, ota yhteyttä pankkiin ja pyydä pienempää lyhennystä. Todennäköisesti pystyt saamaan ainakin puolet pienemmän kuukausilyhennyksen, jolloin teille jää 350€ enemmän rahaa elämiseen kuussa. Samalla selvitä voitko nyt tälle kuukaudelle saada ystävältä / tutulta / sukulaiselta hieman rahaa, jotta selviätte pakollisista menoista. Voitko myydä jotain, mistä saat ylimääräistä rahaa? Onko kaikki perheenjäsenesi hakeneet heille kuuluvia etuuksia? Miten voisitte lisätä teidän kuukausittaisia tuloja? Ruokajakelu kannattaa ainakin hyödyntää. Pitkän päälle teidän kannattaa miettiä onko nykyinen asumismuoto teille järkevä. Asunnon voi yrittää myydä ja muuttaa lähemmäs palveluita, jolloin auto ei ole niin välttämätön ja on myös mahdollista päästä tukien piiriin.
Oletko kokeillut pyytää laskuille eräpäivänsiirtoa, pienempiä laskustussummia tms? Soitat ja selität laskuttajalle tilanteen (on mahdollista että joustavat jos tietävät milloin pystyt maksamaan)
Kela taitaa auttaa vain silloin kun ei ole oikeasti mitään omaisuutta, työkykyä, työpaikkaa tms, diakoniasta en ole varma
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko ap vielä, miksi puolisosi on kokonaan tuloton. Yleensähän ihmisellä on jokin perustulo, oli se sitten työttömyysturva, sairauspäiväraha, eläke tms. Miksi sinun puolisollasi ei ole näin?
En ole ap, mutta olen itse tuollainen tuloton puoliso tällä hetkellä. Olen tuloton, koska opiskelen ja opintotuet on jo käytetty. Tai on minulla jonkin verran osinkotuloja, joku 4000€ vuodessa, mutta käytännössä siis tuloja ei ole. Toki jos puolisollani ei olisi hyvät tulot, en olisi aloittanut opintoja, vaan olisin joutunut jäämään työttömäksi.
Ihminen voi olla ilman tuloja myös, jos on yrittäjä. Siksi monille yrittäminen ei ole vaihtoehto, kun ei vain ole varaa olla ilman tuloja.
Työssäkäyntikulut voi kyllä vähentää verotuksessa ansiotuloista. Toki niissä on suuri omavastuu ja noin pienillä tuloilla se verovähennyskin jää pieneksi, kun veroprosenttiki
Miten niin käytännössä ei ole tuloja, jos saat osinkoja neljä tonnia vuodessa? Sehän tekee koko vuodelle jaettuna yli 300 euroa kuussa, eikö se ole lähes saman verran kuin opintotuki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko ap vielä, miksi puolisosi on kokonaan tuloton. Yleensähän ihmisellä on jokin perustulo, oli se sitten työttömyysturva, sairauspäiväraha, eläke tms. Miksi sinun puolisollasi ei ole näin?
En ole ap, mutta olen itse tuollainen tuloton puoliso tällä hetkellä. Olen tuloton, koska opiskelen ja opintotuet on jo käytetty. Tai on minulla jonkin verran osinkotuloja, joku 4000€ vuodessa, mutta käytännössä siis tuloja ei ole. Toki jos puolisollani ei olisi hyvät tulot, en olisi aloittanut opintoja, vaan olisin joutunut jäämään työttömäksi.
Ihminen voi olla ilman tuloja myös, jos on yrittäjä. Siksi monille yrittäminen ei ole vaihtoehto, kun ei vain ole varaa olla ilman tuloja.
Työssäkäyntikulut voi kyllä vähentää verotuksessa ansiotuloista. Toki niissä on suuri omavastuu ja noin pienillä tuloilla se
Se on huomattavasti enemmän; opintoraha on noin 230e/kk ja sitä saa 9 tai 10kk vuodesta. Eli 4000e on lähes tuplat.
Puolisolla ei tuloja. Kolmas lapsi aikuinen josta ei lapsislisiä about kahteen vuoteen. Opiskelija mutta ei ole saanut tukea. Valmistuu itseasiassa tänään/maanantaina; armeija alkaa kesällä. Miksi valehtelisin?
AP
Paljonko vuositulosi sitten on ,jos opiskelijanuori ei muka ole saanut opintotukea. Tukea saa opiskelukuukausilta. Eikä hän muuten valmistu, ellei ole opiskellut. Miksi se puoliso lusmuaa kotona työttömän. Taatusti on saanut tukia . Ei kantsi valehdella.
Diakoni kerran auttoi kun minulla oli 500e mätkyt , maksoin joulukuun alussa , myös vuokrat ym maksoin, päiväraha tulossa vasta joulun aaton aattona, ruoka vähissä, sain maksusitoumuksen ruoka kauppaan, pärjättiin ilman keneltäkään lainaamatta.
Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille ja neuvoneille!
Korostan, että en ole valehdellut mistään. Miksi tulisin tällaiselle palstalle kysymään neuvoa jos kertomani ei olisi totta?? :( :(
Jotkut neuvoivat mahdollisuutta sopia pankin kanssa lainanlyhennyksen muuttamisesta, että helpottaisi taloutta. Olen kysynyt tätä pankista pariinkin kertaan mutta ei onnistu. mm. koska kaikkia lyhennyksiä ei ole maksettu ajallaan.
Puolisoni on työtön koska hänen työpaikkansa lähti alta, ko. firma kaatui eli koko porukka irtisanottiin.
Lapsi ei ole saanut opintotukea koskaan.
Ei ole luottokorttia/ei voi saada luottoa koska ei ole luottotietoja.
Työnantaja on onneksi antanut palkkaennakkoa koska tietää tilanteeni. Se on kuitenkin aina seuraavasta palkasta tietenkin pois.
Työssäkäyntikulut voi kyllä vähentää verotuksessa ansiotuloista. Toki niissä on suuri omavastuu ja noin pienillä tuloilla se verovähennyskin jää pieneksi, kun veroprosenttikin on pieni.
Kun vanhin lapsi menee armeijaan, niin ainakin ruokamenot pienenevät. Säästöä se on pienikin säästö. Tai mistä tiedän, vaikka olisi isokin, en ole joutunut ruokkimaan kasvavaa teinipoikaa, joka syö kuin hevonen.