Mistä apua jos mm. kela ei auta?
Mistä olette hakeneet apua elämiseen, jos kela eikä sosiaalipalvelut auta?
Perhe hakenut toimeentulotukea sekä kelasta että sosiaalityöstä mutta kumpikaan ei auta. Perheen tulot riittävät just ruokaan, bensaan ja puhelinlaskuihin mutta muut laskut menevät perintään kun ei raha riitä.
Kelan mielestä perhe pärjää hyvin, vaikka sähköt katkaistaan. Tai jos vaikka jääkaappi hajoaa eikä ole varaa ostaa uutta, käytettyäkään.
Onko kukaan hakenut ja saanut apua esim. seurakunnan diakoniatyöstä?
Kommentit (174)
Ap, miksi työtön puolisosi ei saa työttömyyskorvausta?
Puoliso EI SAA ANSIOSIDONNAISTA.
Saanut työttömyyskorvausta muistaakseni 200 euroa noin kuukausi sitten.
Aikuinen lapsi opiskelee/opiskellut MUTTA EI OLE SAANUT OPINTOTUKEA.
Saanut n. 70€/kk "matkakorvausta" tai "matkatukea" (en muista oikeaa nimikettä).
En ymmärrä miksi minua vastaan hyökätään ja väännetään asioista??!! Minä kuitenkin tiedän parhaiten meidän perheen tilanteen. Enkä ole valehdellut mitään.
Kysyin ainoastaan neuvoa tilanteessa, jossa tuntuu ettei ole enää toivoa. Tähän ei kuulu kertoa julkisesti, miksi vaikka puolisoni ei saa ansiosidonnaista. Me olemme kuitenkin itse tietoisia asiasta ja asia ei ole meille vieras.
Vierailija kirjoitti:
Saanut n. 70€/kk "matkakorvausta" tai "matkatukea" (en muista oikeaa nimikettä).
En ymmärrä miksi minua vastaan hyökätään ja väännetään asioista??!! Minä kuitenkin tiedän parhaiten meidän perheen tilanteen. Enkä ole valehdellut mitään.
Kysyin ainoastaan neuvoa tilanteessa, jossa tuntuu ettei ole enää toivoa. Tähän ei kuulu kertoa julkisesti, miksi vaikka puolisoni ei saa ansiosidonnaista. Me olemme kuitenkin itse tietoisia asiasta ja asia ei ole meille vieras.
Miksi puoliso saa vain 200e työmarkkinatukea? Jos on 2 lasta niin työmarkkinatuki on yli 700e. Miksi lapsi ei saa opintotukea?
Vierailija kirjoitti:
Siksi, koska valehtelet. Irtisanottu henkilö saa ansiosidonnaista, ja parin vuoden jälkeen työmarkkinatukea. Tai sitten hän valehtelee sinulle ja sinä uskot. Sama opintotuen kanssa, sitä saa jokaikinen opiskelija joka opiskelee eikä ole kaikkia tukikuukausia käyttänyt.
Ainoa neuvo jolla on väliä, on että jos ette jostain käsittämättömästä syystä ole näitä tukia hakeneet, laittakaa ne hakuun nyt. Millään teepussien käyttämisellä kahteen kertaan ei ole väliä, jos saamatta on tuhansia euroja hakemattomia tukia.
Miksi ihmiset ylipäätään alunperin ovat viitsineet vastata alkuperäiseen viestiin? Aloittaja valehtelee osan asioista ja osan jättää kertomatta.
Rivien välistä voi lukea, että perhe on itse jättänyt asiansa/sitoumuksensa hoitamatta, ja nyt on mm pankilla tullut mitta täyteen.
Ei muuta kuin perheen nykyinen koti myyntiin, velkojen ja erääntyneiden laskujen maksaminen korkoineen ja kuluineen pois. Sitten aloittaminen alusta pitäen mielessä, että tulojen ja muiden käytettävien tukien mukaan eletään, eikä esitetä varakasta jos ei sitä olla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi puoliso saa vain 200e työmarkkinatukea? Jos on 2 lasta niin työmarkkinatuki on yli 700e. Miksi lapsi ei saa opintotukea?
En ole nähnyt virallisia kelan päätöksiä tai papereita!
Mutta ensimmäinen hakujakso oli tietääkseni 2 viikkoa, josta vähennettiin karenssit ja muut.
Lapsen opintotuesta en osaa myöskään sanoa tarkemmin, kun ei ole tässä sitä virallista päätöstä paperilla. Ei vaan saa sitä; ainoastaan sen "matkakorvauksen", n. 70€/kk.
Enkä vieläkään ymmärrä miksi minun pitäisi täällä perustella se, että perheellämme on tiukkaa! Olemme kyllä tietoisia asiasta ja hakeneet erilaisia helpotuksia asiaan. Jo monen vuoden ajan.
Kysyin ainoastaan neuvoa, voisiko akuuttiin hätään hakea apua vaikka diakoniasta, jos kela tai sossu ei auta. Ja nyt yhtäkkiä olen todistelemassa kaikille, mitä olemme tehneet. Ja pitäisikö vaikka talo myydä!! Se ei toisi minkäänlaista helpotusta tähän akuuttiin tilanteeseemme.
Vierailija kirjoitti:
Siksi, koska valehtelet. Irtisanottu henkilö saa ansiosidonnaista, ja parin vuoden jälkeen työmarkkinatukea.
Taidat itse valehdella. Vai miten kela maksaa ansiosidonnaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole nähnyt virallisia kelan päätöksiä tai papereita!
Mutta ensimmäinen hakujakso oli tietääkseni 2 viikkoa, josta vähennettiin karenssit ja muut.
Lapsen opintotuesta en osaa myöskään sanoa tarkemmin, kun ei ole tässä sitä virallista päätöstä paperilla. Ei vaan saa sitä; ainoastaan sen "matkakorvauksen", n. 70€/kk.
Enkä vieläkään ymmärrä miksi minun pitäisi täällä perustella se, että perheellämme on tiukkaa! Olemme kyllä tietoisia asiasta ja hakeneet erilaisia helpotuksia asiaan. Jo monen vuoden ajan.
Kysyin ainoastaan neuvoa, voisiko akuuttiin hätään hakea apua vaikka diakoniasta, jos kela tai sossu ei auta. Ja nyt
Etkö voi kysyä puolisolta millon hän voi hakea seuraavan kerran? Etkä varmaan voi lapseltakaan kysyä opintotuesta? En usko hetkeäkään ettei saa sitä, kaikki opiskelijat saa.
Tiedän kyllä päivämäärän, jolloin puoliso laittaa seuraavan hakemuksen kelaan. Ja tiedän, että opiskelija lapsi ei saa eikä ole saanut opintotukea. Nämä tiedot on kuitenkin laitettu tt-hakemuksia varten kelaan ja sosiaalitoimistoon.
Kyllä kelassa nähdään/tiedetään miten lapsen opintotuki hakemukset on siellä käsitelty :) Minä en tähän voi niitä laittaa. Enkä laittaisi vaikka pystyisinkin.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kyllä päivämäärän, jolloin puoliso laittaa seuraavan hakemuksen kelaan. Ja tiedän, että opiskelija lapsi ei saa eikä ole saanut opintotukea. Nämä tiedot on kuitenkin laitettu tt-hakemuksia varten kelaan ja sosiaalitoimistoon.
Kyllä kelassa nähdään/tiedetään miten lapsen opintotuki hakemukset on siellä käsitelty :) Minä en tähän voi niitä laittaa. Enkä laittaisi vaikka pystyisinkin.
Millon sen hakemuksen voi laittaa? Et nyt kerro totuutta opintotuesta, sitä kyllä saa.
Miksi väität puolisosi olevan tuloton kun kuitenkin saa työmarkkinatukea?
Hyvä kun aletaan herätä siihen että jostain muualta sen rahan on elämiseen tultava ja itse on jotain sen eteen tehtävä eikä rahan tulo ole automaattista.
Lapsen opiskelu loppuu tulevana maanantaina. Hän siis valmistuu. Puolison seuraavan kela-hakemuksen voi tehdä tietääkseni tänään tai huomenna. Hän ei ole saanut tt-tukea aiemmin kun parin viikon ajalta. Ensimmäinen hakujakso voi olla 2 viikkoa, seuraavat aina kuukauden/4 viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi väität puolisosi olevan tuloton kun kuitenkin saa työmarkkinatukea?
Koska hän on saanut tt-tukea yhden kerran. Noin kk sitten kahden viikon jaksolta about 200 euroa. Hän ei ole tuloton mutta ei vaikuta millään tavoin meidän tilanteeseen. Ja kuten kirjoitin, kela kyllä tietää meidän tilanteen, varsinkin koska maksut tulevat heiltä.
200 euroa n. kuukausi sitten ei millään tavoin auta meidän tämän hetkistä tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Oikeus sosiaaliturvaan
Jokaisella, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon.
Lailla taataan jokaiselle oikeus perustoimeentulon turvaan työttömyyden, sairauden, työkyvyttömyyden ja vanhuuden aikana sekä lapsen syntymän ja huoltajan menetyksen perusteella.
Julkisen vallan on turvattava, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään, jokaiselle riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut ja edistettävä väestön terveyttä. Julkisen vallan on myös tuettava perheen ja muiden lapsen huolenpidosta vastaavien mahdollisuuksia turvata lapsen hyvinvointi ja yksilöllinen kasvu.
Julkisen vallan tehtävänä on edistää jokaisen oikeutta asuntoon ja tukea asumisen omatoimista järjestämistä.
Sä voit kopioida näitä mutta ne ei vaan aina toteudu. Täällä esimerkki: sairastuin tammikuussa vakavasti ja kaikki rahat menneet lääkkeisiin ja sairaalamaksuihin, vuokraan. Ylimääräisiä laskuja tai lainaa/luottoja ei ole. Ruokaan ja elämiseen jäi 75€ kuukaudeksi mutta apua toimeentulotukeen ei tullut. Päätöksessä luki ettei toimeentulotukea myönnetä erääntyviin sairauskuluihin, koska niiden maksamatta jättäminen ei vaaranna akuuttia terveydenhoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen opiskelu loppuu tulevana maanantaina. Hän siis valmistuu. Puolison seuraavan kela-hakemuksen voi tehdä tietääkseni tänään tai huomenna. Hän ei ole saanut tt-tukea aiemmin kun parin viikon ajalta. Ensimmäinen hakujakso voi olla 2 viikkoa, seuraavat aina kuukauden/4 viikkoa.
No niin, puoliso saa rahaa ensi viikolla. Lapsi opiskeli eikä saanut opintotukea. Todella outo tapaus.
Voi vaikka nirhata jonkun äärinassen/persun niin pääsee valtion täysihoitoon. Samalla maailma paranee ja riisto vähenee.
En usko tätä tarinaa. Yli 17v saa opintotukea. Ap ei kykene vastaamaan miksi ei saa eli valehtelee jostain. Myös tuo ettei saa työttömänä rahaa on valetta. Asutte vielä omistus asunnossa kerta ette maksa vuokraa. Asunto siis myyntiin.
Vierailija kirjoitti:
En usko tätä tarinaa. Yli 17v saa opintotukea. Ap ei kykene vastaamaan miksi ei saa eli valehtelee jostain. Myös tuo ettei saa työttömänä rahaa on valetta. Asutte vielä omistus asunnossa kerta ette maksa vuokraa. Asunto siis myyntiin.
Kyse ei ole sinun tai kenenkään uskosta. Lapsi ei ole saanut opintotukea. Piste. Syyn tietää kela, jolta tukea on haettu perheen pärjäämiseen. Teille ei sitä tarvitse todistella. Kela kyllä näkee mitä heiltä on saatu ja mitä haettu. Tämän vuoksi esim. lapsilisistä ei tarvitse toimittaa heille kuitteja tt-hakemusta varten.
Eli puoliso saa ansiosidonnaista. Valehtelit kun jätit sen mainitsematta.
Jokainen siihen oikeutettu saa opintotukea, myös lapsesi. Joko valehtelet ettei saa, tai valehtelet että hän opiskelee.
Tai sitten olette koko perhe niin äärimmäisen heikkolahjaisia, ettette ole edes hakeneet näitä tukia... Silloin kyllä edes jeesus ei voi teitä enää auttaa.