Kun ihminen kertoo käyttävänsä kaupan omaa muovikassia roskapussina/kauppakassina
Rakas kauppias, uutisen tekijä, ei, se ei tarkoita että ostetaan joka viikkoiseen käyttöön kaupan muovikassi roskapussiksi. Uutisentekijällä ei riitä ymmärrys siihen, että kun ostetaan muovikassi on siitä moneksi, sitä käytetään niinkauan kunnes se tuntuu tarpeeksi ehjältä ja aivan loppukäyttövaiheessa siitä tulee roskapussi.
Olemme täysin tietoisia tuon muovipussin kalliimmasta hinnasta, mutta olemme myös tietoisia että tavaroita kannettaessa kaupan oma muovikassi on kestävämpi ja voit kantaa siinä painaviakin tavaroita. Sentakia se toimii ns. kauppakassina viikkoja, jopa kuukausia eikä sitä tarvitse vaihtaa.
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/ruokakaupan-kassalta-ei-kann…
Kommentit (99)
Mulla kävi kanssa kerran s-kaupassa niin, että kassaintoilija laskutti muovikassista jonka otin taskustani lompakkoa kaivaessani. Kannattaa olla tarkkana!
Vierailija kirjoitti:
Roskapussi on kuitenkin paljon halvempi. Mustat eivät näy lävitse, käytän niitä. Vaikka ovat kalliimpia kuin ohuemmat värilliset. Kuitenkin hinta alle puolet kassalta otetun muovipussin hinnasta
Kyllä mustistakin näkyy suurimmasta osasta läpi. Poikkeuksena taitavat olla Pirkan henkselikassit. Joku Ässästä ostettu vastaava PikPak oli niin heikkolaatuinen, että pohja putosi helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä käytän mieluiten niitä kaupan kasseja roskapusseina juuri siksi, että ne ovat paksumpia. Ostan niitä ihan tarkoituksella enkä käytä ikinä omaa kassia.
Ne rullassa myyyävät on tosiaan ohuempia ja pienempiä ja siksi myös huonompia.
Rullapussit ovat myös läpinäkyviä. Naapurit pääsevät arvostelemaan roskiskäyttäytymistä ja länkyttämään väärästä kierrätyksestä, vaikka siihen ei olisi edes tarvetta. Käyttämällä kaupan kasseja säästyn typeriltä naapurikyttääjiltä.
Ei näy läpi mustassa pussissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän reppua, kestokassia ja vielä muovipussikin mukana. Yleensä muovipussi vaihtuu vasta kun hajoaa...
Tuo kaupan oma muovikassihan kestää jopa vuosia, ei se mihinkään mene. Miksi joku olettaa, että se pitää heti laittaa roskapussiksi. Ne halvat mustat muovipussit, ne menee helposti rikki, ei niiden käyttöikä ja luotettavuus ole samaa luokkaa kun kestävissä kaupan omissa muovikasseissa, joita voi käyttää vaikka pari vuotta kauppakassina jos haluaa.
Ei ne kaupan muovikassitkaan ole enää kovin kestäviä. Varovasti pitää pakata, ettei maitotölkin kulma tai muu tee reikiä.
Virheät muka BIOhedelmäpussit ja muut biokassit on ällöttävää venyvää limaista materiaalia, jotka ei kestä sitäkään vähää.
Mitä tulee biojätteen keräämiseen kotona, niin sen lopetin. En rupea ostelemaan kalliita paperipusseja enkä viljelemään banaanikärpäsiä kotonani. Oletteko muuten nähneet kauppakeskuksissa tai muissa seitsemää roskista vierekkäin? En minäkään! Lajittelulla ei näköjään ole oikeasti mitään väliä.
Vierailija kirjoitti:
Mä käytän mieluiten niitä kaupan kasseja roskapusseina juuri siksi, että ne ovat paksumpia. Ostan niitä ihan tarkoituksella enkä käytä ikinä omaa kassia.
Rullassa myytävät muovipussit olivat vielä muutama vuosi sitten paksumpia, sitten tapahtui joku muutos ja pusseista tuli todella ohuita. En niitä roskapussina käyttäisi.
Vierailija kirjoitti:
Juu, teimme muuton ainoastaan kaupan muovikasseilla, ho hoijaa. Ei tietenkään tehty vaan osa tavaroista oli kaupan muovipusseissa. Toki sinä teet muuton käyttämällä merkkilaukkuja eikö niin, näinhän se olkinukkeilu toimii. Jälleen kerran saa todeta kuinka naurettava tämä foorumi on mitä pellejä täällä on kommentoimassa.
Olipa huvittava triggeröityminen
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli muutto 3 kuukautta sitten ja sai ihan omakohtaisesti taas todeta, että ne ohuet mustat muovipussit ei kestä mitään, kun on vähän terävää kulmaa/painoa. Kun taas kaupan omat muovipussit kesti lähes mitä tahansa, saa olla painoakin. Joten turhaan ihmiset tuputtaa niitä halpoja ohuita muovipusseja joka käyttöön, kun kaikki me tiedämme mikä niiden laatu ja käytännöllisyys on. Joskus voi laadusta maksaa sen 10-20 centtiä enemmän.
En ymmärrä, miksi kukaan käyttäisi muutossa muovikasseja. Useitakin muuttoja tehneenä, en ole huomannut muutossa olevan tarvetta muovikasseille. Millä ihmeen nyssyköillä sen muuttosi hoidit?
Toki viisaammat voi kertoa, mistä saa yhtä halvalla (20-30centtiä) kestävän hyvän kauppakassin jota voi käyttää vuosia. Kyllä minulla on sama kaupan muovipussi ollut repussa jo yli vuoden. Se ohut musta muovipussi ei kestä sitten mitään, kokeiltu on.
Vierailija kirjoitti:
Aika harvoin kaupassa näkee ketään kaivamassa esiin vanhaa muovikassia.
Ai jaa. No et ole sitten kovin tarkkaan katsonut. Mä käytän paperikassitkin moneen kertaan. Lopuksi täytän ne kartongilla ja pahveilla ja nakkaan roskikseen.
Vierailija kirjoitti:
No on se nyt pelkkää typeryyttä jos heti laittaa kerran käytetyn ostoskassin roskapussiksi.
Kuinka niin?
Naiset ostaa ekana, luotolla, ruman vauvanpaskan värisen tooosi kalliin laukun. Sen kanssa onkin sitten kaupan muovikassi tosi tyylikäs!
En muista milloin viimeksi olisin ostanut muovipusseja kaupasta. Käytän kangaskassia. Lajittelen kaikki roskat joten muovipusseja ei ole varvinnut ostaa. Muoviroskat ja vähäiset sekajätteet pakkaankin esim. vessapaperipakkauksiin/vastaaviin roskiin viedessä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä s marketin kassa ottaa hinnan käytetystä muovikassista jonka olen maksanut ajat sitten. Olen siitä kassalle huomauttanut mutta ei tunnu menevän perille.
Kaiva taskusta se muovikassisi vasta kun olet ostoksesi maksanut. Tarviiko olla noin hölmö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rullapussit ovat myös läpinäkyviä. Naapurit pääsevät arvostelemaan roskiskäyttäytymistä ja länkyttämään väärästä kierrätyksestä, vaikka siihen ei olisi edes tarvetta. Käyttämällä kaupan kasseja säästyn typeriltä naapurikyttääjiltä.
Ei näy läpi mustassa pussissa.
Kyllä näkyy häiritsevän monesta mustasta pussista läpi, koska ne ovat turhan ohuita. Hommaa suuridiopteriset pluslasit, niin näenkit jotain.
Liikuntarajoitteisena ja nivelrikkoisena tilaan kaikki ruokakauppaostokseni kotiovelle verkkokaupasta, yleensä Woltista, josta ainakin lähikaupasta tilattuna ostokset tulevat kaupan omissa muovikasseissa. Olenkin monesti lähettänyt palvelun kautta viestiä siitä, että muovikassit voisi solmia vähän löysemmälle solmulle, jotta niitä voisi roskapusseina vielä uudelleen käyttää. Sormissa kun on nivelrikkoa niin en saa helposti umpisolmuja avattua ja yritänkin käyttää haarukan piikkejä avausapuna, jottei tarvitsisi saksilla leikata muovikassia rikki. Aina ei onnistu ja pakko leikata muovikassi, jotta saa tavarat ulos ja näin en saa kassia hyödynnettyä roskapussikäyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsin että se kauppakassi olisi huonompi luonnolle, joten aloin ostaa roskapusseja. Käytin niitä varmaan 15v roskapusseina, koska niitä kertyi liikaa.
Kuinka se olisi huonompi luonnolle jos sinä et heitä sitä pussia luontoon, vaan palojätteisiin.Ei silloin ole väliä onko se kauppakassi vai roskapussi.
Vierailija kirjoitti:
Toki viisaammat voi kertoa, mistä saa yhtä halvalla (20-30centtiä) kestävän hyvän kauppakassin jota voi käyttää vuosia. Kyllä minulla on sama kaupan muovipussi ollut repussa jo yli vuoden. Se ohut musta muovipussi ei kestä sitten mitään, kokeiltu on.
Maksan mielelläni pikkuisen enemmän oikeasti hyvästä ja vuosia kestävästä kauppakassista.
Käytän mieluiten kestokasseja, mutta aina en muista ottaa mukaan. Silloin ostan muovipussin. Ne käytän sitten roskapusseina tai kun vaihdan kissanhiekan. Siihen ne on parempia kuin ne rullassa olevat. On isompia ja vahvempia. Hiukan rikkinäiset käytän sitten muovinkeräys pusseina. Siinä kun ei haittaa pienet reiät.
Itselläni on tapana käyttää Tokmannin muovikassia Prismassa ja päinvastoin. Syy on se, että en halua tuntea syyllisyyttä siitä, että olisin "varastanut" sen muovikassin sieltä hypermarketista joten helpommalla pääsee, kun käyttää "väärän" kaupan kasseja uudelleen kierrätyksellä
Mä käytä vain kahta kestokassia ruokaostoksissa ja ostan aina roskapussirullan Tokmannista. Roskapussirulla on kestänyt oikein hyvin sekajätteelle, vaikka ohutta muovia onkin.
Asun omakotitalossa, pihalla on kompostori. Kierrätän pakkauslasin, kartongin, paperin, muovin ja metallin. Sekajätettä tulee vähän. En muista että mustan roskapussirullan pussi olisi koskaan revennyt. Eihän sinne tule mitään terävää, mikä viiltäisi sen auki?