Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö hautajaisissa olla täysmustat vaatteet?

Vierailija
21.03.2024 |

Vai voiko olla esim. tummansininen pitsipusero ja mustat pillifarkut ja mustat avokkaat? Tai jopa musta pitsipusero, valkoiset farkut ja mustat avokkaat? Hirveää ennakoida mutta odotettavissa hautajaisia keväällä / kesällä ja rahaa ei olisi uusiin vaatteisiin.

Kumpi noista on parempi? 

Onko mustat avokkaat paremmat kuin mustat ballerinat? 

Kommentit (230)

Vierailija
141/230 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän hautajaisissa ole kyse vähän jostain muusta kuin siitä, onko jollain päällään siistit mustat farkut vai puolihame. Jiistus sentään mitä porukkaa.

Vierailija
142/230 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän hautajaisissa ole kyse vähän jostain muusta kuin siitä, onko jollain päällään siistit mustat farkut vai puolihame. Jiistus sentään mitä porukkaa.

Ei, kyse on vain siitä että kaikilla on täysin mustat vaatteet. Vaatteet tarkistetaan ja arvostellaan ennen tilaisuuteen pääsyä. Väri määritellään spektrofotometrillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/230 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolle yhdelle, joka kirjoitti parikymppisen siskonsa kuolemasta. Jollain kaverillaan oli ollut siellä vihreä/turkoosi mekko.

Itse ajattelen niin, että musta väri ilmentää parhaiten surua. Ja surua tuollaisessa kohtuuttomassa tilanteessa oletettavasti tunnettiin? Iloisen vihreän/turkoosin mekon laittaisin ihan muihin tilaisuuksiin.

Vierailija
144/230 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolle yhdelle, joka kirjoitti parikymppisen siskonsa kuolemasta. Jollain kaverillaan oli ollut siellä vihreä/turkoosi mekko.

Itse ajattelen niin, että musta väri ilmentää parhaiten surua. Ja surua tuollaisessa kohtuuttomassa tilanteessa oletettavasti tunnettiin? Iloisen vihreän/turkoosin mekon laittaisin ihan muihin tilaisuuksiin.

Sitä surua voi ilmentää muillakin tavoilla kuin vaatteiden värillä, esimerkiksi sanoilla ja teoilla. Tuossa tilaisuudessa tuskin oli kaikilla muillakaan tummaa saati kokomusta pukeutumista. Tuskin sieltä silti surua puuttui sen vuoksi.

Vierailija
145/230 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normijärjellä voi pukeutua tummiin, hillittyihin vaatteisiin. Ei mitään räikeitä, kirkkaita värejä.

Vierailija
146/230 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin? Luuletko että jollekin jäi ilman vaatteiden mustaa väriä epäselväksi onko sisko hautajaisiin osallistuvat läheiset, perhe, sukulaiset ja ystävät surullisia vai ei? Tosin, kyseisessä tilaisuudessa ainakin minä tunsin surun lisäksi myös esimerkiksi kiitollisuutta, samoin toivoa. Ehkä se oli se keväinen lintujen laulu, kukat ja lasten äänet.

Vierailija
147/230 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei musta ole välttämättömyys. Persuhautajaisiin käy nasseruskea ja svastikatunnukset.

Vierailija
148/230 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onni on aikoinaan kirpputorilta ostettu musta mekko, kengät ja niihin sopiva käsilaukku. Onneksi hautajaisiin ei tarvi pukea mitään koruja jos ei halua ja kovin silmäänpistävä laittautuminenkin on vähemmän suositeltavaa. 

Se edesmennyt ei välitä hautajaisvieraiden ulkomuodosta. Kannattaa ajatella niiden surevien omaisten tunteita. Itse olen kirjoittanut omaan hautajaistestamenttiini, ettei kenenkään ole pakko alkaa minun hautajaisten vuoksi hankkia muuten tarpeettomia vaatteita.

Vierailija
149/230 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisen ihmisen kannattaisi kyllä hankkia edes yksi siisti musta asu, jota voi käyttää myös hautajaisissa. Silloin välttyy näiltä pohdinnoilta, ei varmasti pahoita omaisten mieltä ja voi itsekin keskittyä hautajaisissa vainajan muistelemiseen. 

Vierailija
150/230 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuisen ihmisen kannattaisi kyllä hankkia edes yksi siisti musta asu, jota voi käyttää myös hautajaisissa. Silloin välttyy näiltä pohdinnoilta, ei varmasti pahoita omaisten mieltä ja voi itsekin keskittyä hautajaisissa vainajan muistelemiseen. 

Ei välttämättä kannata jos ei muuten tule käytettyä mustaa asua. Kaikilla ei ole hautajaisia niin usein että kannattaisi mustaa asua pelkästään sen takia kaapissa pitää varalla vuosikausia tai vuosikymmeniä.

Itselläni on aikuisiällä tämän 15 vuoden aikana ollut yhdet hautajaiset. Siellä olin tummassa hameessa ja vaaleassa paidassa.

Vierailija
151/230 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä kannata jos ei muuten tule käytettyä mustaa asua. Kaikilla ei ole hautajaisia niin usein että kannattaisi mustaa asua pelkästään sen takia kaapissa pitää varalla vuosikausia tai vuosikymmeniä.

Itselläni on aikuisiällä tämän 15 vuoden aikana ollut yhdet hautajaiset. Siellä olin tummassa hameessa ja vaaleassa paidassa.

Olet onnekas jos näin.

Vierailija
152/230 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet onnekas jos näin.

Mikä onnekas?

Vierailija
153/230 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö ihmisellä olla mustat vaatteet ollakseen surullinen?

Vierailija
154/230 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sannalla oli mustat vaatteet ukrainalaisen huippunassen hautajaisissa.

Vierailija
155/230 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin joitakin vuosia sitten sukulaisen hautajaisissa mustissa farkuissa ja mustassa farkkutakissa. Takin alla muistaakseni sininen PUMA:n logolla varustettu pusero. Jalassa itselläni oli tummat tasapohjaiset skatetossut. En skeittaa, mutta pidän kenkien tyylistä. Mikäli ei olisi oma vaatetukseni kelvannut, niin olisin mennyt mielenosoituksena istumaan autoon ja luukuttanut jotain black metallia.

Vierailija
156/230 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinullako ei ole mitään muita alaosia kuin farkkuja? Ei muita housuja eikä ollenkaan hameita?

Jos on näin, sitten menet hautajaisiin farkuissa.

Jos rahatilanne sallii, vaatekaupan kautta!. Farkut eivät ole mikään hautajaisasu eivätkä naisella oikein muutkaan housut. Musta, vähintään polvipituinen hame on etiketin mukainen valinta.

Missään etiketissä ei esitetä että naisen olisi laitettavat hame hautajaisiin.

https://ala-aho.fi/fi/hautajaisten-pukeutuminen/

Tuolla ei missään kohtaa lue että hame olisi naisille ainoa etiketin mukainen asu. Joten olet

Aloit sitten jankkaamaan. Vaikea siis myöntää olevan väärässä? Lue nyt vielä kerran tuo.

"Missään etiketissä ei esitetä että naisen olisi laitettavat hame hautajaisiin.

Tuolla ei missään kohtaa lue että hame olisi naisille ainoa etiketin mukainen asu. Joten olet väärässä.

Väite oli: "Missään etiketissä ei esitetä että naisen olisi laitettavat hame hautajaisiin."

Vastaus oli linkissä missä mainitaan hame.

Väitteessä ei sanottu että hame tulee olla ainoa vaate naisella vaan väitteessä sanotaan ettei ole etikettiä missä sanotaan että naisella voi olla hame. Ymmärrä ero ennen kuin alat riitelee asiasta

Ymmärräpä itse. Väitettiin että housut ei olisi naisilla etiketin mukainen asu hautajaisissa. Missään etiketissä ei lue niin."

Vierailija
157/230 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako ikävän ja pahan ihmisen hautajaisiin mennä esim täysin valkoisessa asussa tai kirkkaanpunaisissa?

Ei, koska hautajaisten tarkoitus on kunnioittaa vainajan muistoa ja lohduttaa omaisia. Jos et pysty kunnioittamaan toisten ihmisten surua, on parempi että et mene hautajaisiin ollenkaan. Ilmoita vaikka sairastuneesi. Hätävalhekin on parempi kuin mennä hautajaisiin karnevaaliasussa.

Kunnioitus on sellainen asia mitä tänä päivänä ei ole suomalaisessa kulttuurissa. ei myöskään käsitteitä pyhä, häpeä, velvollisuus...

<

Perinteisesti hautajaisten pukeutuminen on tarkoittanut mustaa vaatetusta. Miehillä tämä on usein musta puku ja naisilla vastaavasti mustaa ja hillittyä

Vierailija
158/230 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sannalla oli mustat vaatteet ukrainalaisen huippunassen hautajaisissa.

Independent haastatteli Kotsjubailoa viime vuonna. Hän sanoi tehneensä töitä sen eteen, että natsismia, fasismia ja rasismia kannattavat jäisivät ryhmän ulkopuolelle.

Olemme nationalisteja; minä olen nationalisti. Mutta emme ole kuten muut, jotka ovatuusnatseja, valkoisen ylivallan kannattajia ja muuta, Da Vinci sanoi.

Tässä yksikössä meillä on juutalaisia, muslimeja, kristittyjä; et tule näkemään ketään, jolla olisinatsi- tai fasistitatuointeja. Meillä on vapaaehtoisia monista eri maista, emme välitä, mistä he tulevat, tai heidän uskonnostaan.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000009448516.html

Venäläiset ovat syyttäneet Kotsjubailoa uusnatsistisista yhteyksistä.[1] Hän itse kertoo tehneensä töitä natsismin, fasismin ja rasismin kannattajien jättämiseksi Oikea sektori -ryhmän ulkopuolelle.[6]

Vierailija
159/230 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö ihmisellä olla mustat vaatteet ollakseen surullinen?

Pitää jotta hän voi sillä viestiä sitä muille. Kohta porukka on pelkät shortsit jalassa kuopan vieressä kun se omasta mielestä mukavampaa mutta silti surettaa.

Vierailija
160/230 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onni on aikoinaan kirpputorilta ostettu musta mekko, kengät ja niihin sopiva käsilaukku. Onneksi hautajaisiin ei tarvi pukea mitään koruja jos ei halua ja kovin silmäänpistävä laittautuminenkin on vähemmän suositeltavaa. 

Se edesmennyt ei välitä hautajaisvieraiden ulkomuodosta. Kannattaa ajatella niiden surevien omaisten tunteita. Itse olen kirjoittanut omaan hautajaistestamenttiini, ettei kenenkään ole pakko alkaa minun hautajaisten vuoksi hankkia muuten tarpeettomia vaatteita.

Eiköhän siellä olla suorittamassa toimenpide vainajan saattamiseen maan lepoon.

Ne omat tunteet ei ole siellä pääasiassa. Niitä voi olla siellä niin monenlaisia. Näitä omien tunteiden juhlia voi sitten harrastaa ihan erikseen. voi nauraa itkeä nyrkkitapella ja niin edelleen mutta pidetään tämä hautajaiset kuitenkin seremoniana ihan omana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän