Mitä sinä ihan oikeasti teet työssäsi?
Menet siis aamulla kahdeksaksi töihin ja alat tekemään konkreettisesti mitä?
Usein vastataan jotain epämääräistä: johdan tiimiä, järjestän asiakaspalavereita, vastaan sähköposteihin, toimin yrityskehittäjänä
Mutta miten teet sitä tiimin johtamista ihan käytännössä joka päivä kahdeksan tunnin ajan? Mitä sinun pitää niihin sähköposteihin vastata, riittääkö ok ja kiitos? Onko yrityskehittäjän tai palaverinpitäjän työ sitä että istut pöydän ääreen ja latelet neuvojasi kaikki päivät?
Kommentit (53)
Päiväni vaihtelevat, mutta viikoittain teen tätä:
-vastaan asiakkaiden viesteihin, yleensä neuvontaa, kirjaan asioita järjestelmään, hoidan hankalia soittopyyntöjä, vastaan asiakkaiden, asiamiesten ja oikeusasteiden sähköposteihin ja välitän niitä tarvittaessa oikeille henkilöille
-vastaan oikeusasteista tulleisiin kyselyihin, usein monimutkaisia ja selvitystä vaativia
-kirjoitan oikeudenkäyntiasiakirjoja asioihin, jotka ratkaistaan ilman yrityksen lakimiehen paikallaolovelvoitetta, nämäkin ovat usein työläitä, ei siis minkään vakiokaavan mukaisia. Vaatii erilaisten lakien ja säädösten tuntemista.
-tutkin asiakkailta tulleita muutospyyntöjä ja teen yrityksen sisäistä valvontaa, tarkistan siis miten asioiden käsittelyssä on menetelty ja menettelyn lainmukaisuuden. Ohjeistan ja neuvon työntekijöitä / vastailen kysymyksiin
-selvitän ja lasken asiakkaiden maksukykyä, tarkistan takaisinperintäprosesseja
-osallistun sisäisen asiantuntijaryhmän kokouksiin ja usein kokoustetaan epäselviä ja hankalia työtapauksia kollegoiden kanssa.
Toiminnanjohtaja keskisuuressa järjestössä, 30 alaista kolmessa eri toimipaikassa. Päivät on aika erilaisia. Eilinen meni suunnilleen näin:
- Aamulla sähköpostien lukeminen ja vastaaminen, sairauspoissaolojen vastaanottaminen ja niihin liittyvä kommunikaatio.
- Kehityskeskustelu yhden toimipaikan lähiesihenkilön kanssa
- Lounasaikaan teamsissa pari tuntia vääntöä erään palveluntarjoajan kanssa jonka palveluissa on todella paljon parantamisen varaa
- iltapäivällä tämän vuoden budjetin miettimistä ja säätöä, budjettisuunnitelmien muutoksia ja säästökohteita laskeskelin
- siinä sivussa hoitelen meidän sosiaalista mediaa eli instaa ja ruinasin johtokunnalta että saisin palkata jonkun sitä tekemään kun itse en oikeasti ehdi enkä edes ole kovin hyvä siinä.
- Illalla kotona vielä pari kiireellistä sähköpostia
Meen töihin, keitän kahvit, katson kalenterin. Juttelen kollegoiden kanssa asiakkaiden asioista, pallottelen mahdollisuuksia ja tarpeen tullen otan asian hoitaakseeni joko itse, tai ohjaan asiakkaan oikealle taholle.
Päivät kulutan asiakastapaamisissa, joko ryhmämuotoista toimintaa tai yksilöohjausta. Työparini kanssa selvittelemme asiakkaiden kanssa haastavammat tilanteet yhdessä, näissä voi kulua useitakin tunteja päivässä riippuen tilanteesta.
Jos jotain aikaa jää (yleensä ei) suunnittelen tapaamisia ja erilaista toimintaa. Päivän aikana päivitän myös somea.
Ja ihan koulunuorisotyöntekijä oon 😃
Työelämä on muuttunut siten että nykyään itse työntekijöitä ei ole paljoa vaan on juurikin paljon niitä jotka istuu tietokoneella ja palavereissa. Ennen jos rakennettiin vaikka talo niin työntekijöitä oli se 20 jotka rakensi taloa, yksi esimies ja 2 toimistotyöntekijää. Nykyään jos talo rakennetaan niin työntekijöitä on 10 jotka sitä taloa rakentaa, 2 esimiestä ja 8 toimistotyöntekijää. Niin sanottua toimistotyöntekijää/ylempäätoimihenkilöä on tullut valtavasti lisää työpaikoille koska ihmiset kouluttautuu enemmän, työntekijät joutuu tekemään enemmän hommia jotta he saavat palkkansa.
Monesti on vielä niin että suomessa sitä työntekijää ei arvosteta koska palkka heillä on huono eikä heillä ole mitään etuuksia, syy miksi heille ei haluta maksaa parempaa palkkaa on se että he eivät ole opiskellut tarpeeksi :D
Nykyään on se että mitä parempi palkka niin sitä helpommalla työllä sen palkan saat.
Miksi sdp,vas ja ammattiliitot ei aja duunarien asioita?
Teen varaosia tehtaille ja tuotantolaitoksille. Työpäivän aikana suunittelen,lasken,piirrän,tietokonetta käytän,työkaluja käytän ja istun sekä piereskelen. Isommassa firmassa minun hommia tekisi sekä insinööri että amis mutta suhteellisen pienessä firmassa pitää itte tehdä kaikki pelkällä amis koulutuksella.
M32
Poseeraan nakuna kameralle ja tulo 12 000e/kk
T:nainen
Vierailija kirjoitti:
Varsinaisesti ei kyllä kotihoitoa kysytty, mutta vastaan silti. Klo 7 vaihdan työvaatteet päälle, haen työrepun ja täytän tarvittavia välineitä mukaan. Siirryn tiimihuoneeseen, avaan työpuhelimen ja katson päivän listan. Otan sen mukaan asiakkaiden avaimet. Otan tiimipöydältä asiakkailleni menevät apteekki tavarat, paperit yms. Pakkaan mukaan läppärin tai spessumpia hoitotarvikkeita kuten crp laitteen, inri mittarin, näytteenotto välineet tms. Osallistun aamupalaveriin. Lähden asiakaskäynneille työautolla, sporalla tai kävellen. Lähden käymään asiakaskäyntejä. Toivotan asiakkailla hyvää huomenta tai tervehdin muuten kun meen. Kysyn mitä kuuluu, miten asiakas on nukkunut, millainen vointi on. Luen hoitosuunnitelman ja lääkelistan ja toimin niiden mukaan. Katson myös käynti yhteenvedosta jos asiakkaalla tehdään sinä päivänä jotain ylimääräistä. Käynneillä mm avustan pesuissa, ruoan laitossa, laitan silmätippoja, pistän insuliinia, mit
Eihän kukaan jaksa tällaista lukea. Eikä sinulla mihinkään kiire ole kun tällaisen kirjan kerkeää kirjoittaa.
Teen mahdollisimman vähän koska fiksu pääsee aina vähemmällä.
Vierailija kirjoitti:
Olen tekevinään töitä ja työnantaja on maksavinaan palkkaa.
Tämä oli se entisen DDR:n tapa olla hommissa ja saada siitä vielä palkkaakin.
Olen palkanlaskija.
Lasken ihmisten kuukausi- ja tuntipalkat, lomat, hoidan viranomaisilmoitukset, ulosotot, maksan palkat ja ilmoitan palkoista.
Excel-nerona olen automatisoinut 80 prosenttia koko työstä, niin jää aikaa netin selailulle työajalla ja omille henk. kohtaisille projekteille. M25
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tekevinään töitä ja työnantaja on maksavinaan palkkaa.
Tämä oli se entisen DDR:n tapa olla hommissa ja saada siitä vielä palkkaakin.
Suomihan on sitten kuin DDR, täällähän on aivan älyttömästi turhia virkoja ja titteleitä julkisella sekä yksityisellä puolella.
Toki palkkaa he saavat ja usein heillä on se hyvä palkka.
Luen dokumenttifilmien käsikirjoituksia ja katselen myös useita dokumenttifilmejä päivän mittaan. Valitsen niistä joitakin ja olen yhteydessä filmintekijöihin, jotka ovat käsikirjoituksensa lähettäneet ja odottavat saavansa ok:n ja ruveta filmailemaan. Tilailen toisista maista heidän dokumenttifilmejään jotka kelpuutetaan ohjelmistoomme. Liukuva työaika. Työaika suunnilleen klo 9-18 joskus alle joskus ylikin. Täysin itsenäinen työ - oma huone ja oppisopimuslainen juoksupoikana/-tyttönä auttamassa. Palkka 6.500,--e brutto 14x vuodessa. Kieliä pitää osata kirjoittaa ja puhua hyvin. Ulkomailla olen töissä ja viihdyn jo kauan tässä hommassa.
Kahdeksan tunnin aikana teen yleensä parit sähköpostit, vastaan pari kertaa puhelimeen, ehkä soitan johonkin. Muutoin surffailen netissä, luen kirjoja, täyttelen sanaristikoita.