Muita, jotka vieneet jo 9kk vanhan lapsen päiväkotiin?
Ei ole mahdollista jäädä kotiin yh:na yksin asuntolainaa maksavana kotihoidontuelle ja hoitolisälle.(ja kun kuitenkin kysytään missä isä, niin jäin ykskaks onnettomuuden myötä ns. leskeksi kesken raskauden, ei oltu aviossa taikka avoliitossa tarpeeksi kauan, lapsi sai isänsä perinnön kyllä, mutta vain hänellä siihen oikeus, tukiakaan ei luonnollisesti saa omistusasuntoon, joten minun on pakko viedä lapsi päiväkotiin.)
Lapsi on esikoinen ja tykkää muista lapsista ja ihmisistä tosi paljon, en vain ole jaksanut paljoa sosiaalista elämää viettää kun raskausaika oli niin henkisesti kuin fyysisesti rankka, että luulisi olevan sen suhteen lapselle päiväkoti hyväksi... mutta hoitopäivän pituudeksi tulee lähes 10h ja siihen vielä matkat päälle :( ei ole tukiverkkoa tai ketään tuttua jolle veisi hoitoon, eikä pääse phh:lle eikä saada lähempää työpaikkaani hoitopaikkaa... kaikki kivet ja kannot käännetty, mutta ei ole muita vaihtoehtoja!
Muita, jotka vieneet jo 9kk vanhan lapsen päiväkotiin, kokemuksia?
Kommentit (150)
Melkoisen huono palkka sulla, joka sait vaan 800e. Tai veikkaan että maksoit ihan liikaa veroja.
Miksi tämä riepoteltava räsynukkekersa on hankittu?
Ehkäisykapseli käsivarteen ihon alle, niin ei tarvitse huolehtia ehkäisystä. Viisi vuotta ja vaihto. Ihan iisiä.
Mikset ap pidä niitä isän vanhempainvapaita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä saat tehdä lyhennettyä päivää kun pieni lapsi, selvitä Kelasta. Eikä sinulla voi mitenkään olla yli 10h päivät + matkat...
Itse ajan 30km viemään lapset hoitoon ja siitä ajan 60km toiseen suuntaan töihin. Että helposti voi olla, jos ei ole lähellä hoitopaikka.
Olet mielisairas.
LASU.
Lapsi adoptioon.
Olen varhaiskasvatuksen opettajana ottanut ennen perhevapaauudistusta kaksi kertaa ryhmään vastaan 9 kuukauden ikäisen vauvan. Toinen oli pieni poika vuonna 2016 ja toinen pieni tyttö vuonna 2022. Molemmissa tapauksissa samassa päiväkodissa oli jo vauvan isompi sisarus. Oma kokemukseni opettajana on, että pienimmät ovat päiväkodissa erityisen huomion kohteena. Pientä vauvaa haluavat hoitaa myös muut lapset, ja joka tapauksessa alle vuoden ikäinen on niin pieni ja avuton verrattuna muihin esim. 1,5-2-vuotiaisiin, että senkin puolesta hoidetaan ihan urakalla. Opetetaan vähän vanhempana kävelemäänkin, kun vanhemmat ulkoistavat sen vastuun. Kyllä näistä vauvoista on hyvää huolta pidetty päiväkodissakin, mutta samalla haluan alleviivata, että kukaan alle 3-vuotias lapsi ei tarvitse päiväkotia. Jos alle 3-vuotias on pakko laittaa hoitoon kodin ulkopuolelle, yrittäisin etsiä perhepäivähoitajan, yksityisen hoitajan, jonkun hoitoringin tms. ja erityisesti silloin, kun on kysymys noin pienestä. Yksinhuoltaja tosin saa ansiosidonnaista perhevapaata 13 kuukautta, joten 9 kuisen vauvan kanssa ei pitäisi olla hirveää hinkua töihin ja tienaamaan.
Jos itse olisin vastaavassa tilanteessa myisin asunnon, mikäli sillä saisin velat kuitattua. Jos jäisi jotain niin käyttäisin elämiseen kotihoidontuella pienessä vuokra-asunnossa tai ASOssa. En pystyisi viemään 9kk vauvaa hoitoon edes muutamaksi tunniksi saatika 10h. Vauva tarvitsee äitiä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäisykapseli käsivarteen ihon alle, niin ei tarvitse huolehtia ehkäisystä. Viisi vuotta ja vaihto. Ihan iisiä.
Ehkäisykapseli aiheuttaa monenlaisia sivuvaikutuksia, jopa tappavia veritulppia. Itse olen valinnut fiksun miehen, jonka kanssa olemme yhdessä hoitaneet ehkäisyn ja myös saaneet ja hoitaneet kolme ihanaa lasta, toki päiväkodin auttaessa. Aloittajalle tällainen yhteistyö ei ole mahdollista, koska hän on leski.
Vierailija kirjoitti:
Jos itse olisin vastaavassa tilanteessa myisin asunnon, mikäli sillä saisin velat kuitattua. Jos jäisi jotain niin käyttäisin elämiseen kotihoidontuella pienessä vuokra-asunnossa tai ASOssa. En pystyisi viemään 9kk vauvaa hoitoon edes muutamaksi tunniksi saatika 10h. Vauva tarvitsee äitiä.
Minä taas en alkaisi tuossa tilanteessa asuntokauppoihin. Asunnon myyminen on valtava stressitekijä, etenkin jos pitää samalla hoitaa yksin vauvaa. Lisäksi asuntomarkkinat ovat aivan jumissa, joten kylmää kyytiä on luvassa, jos heittäytyy kotihoidontuelle odottamaan, että kämppä käy kaupaksi. Vauva voi olla hyvinkin parivuotias ja valmis hoitoon, kun kaupat lopulta syntyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä saat tehdä lyhennettyä päivää kun pieni lapsi, selvitä Kelasta. Eikä sinulla voi mitenkään olla yli 10h päivät + matkat...
Itse ajan 30km viemään lapset hoitoon ja siitä ajan 60km toiseen suuntaan töihin. Että helposti voi olla, jos ei ole lähellä hoitopaikka.
Olet mielisairas.
LASU.
Lapsi adoptioon.
Kun mä olin lapsi, kaverini isä kävi raksatöissä naapurimaassa. Se oli ihan yleistä siihen aikaan. Olisiko kaverini pitänyt ottaa adoptioon?
Lyhyempi työpäivä. Eikö työnantajan ole lain mukaan pakko suostua osittaiseen hoitovapaaseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet mielisairas.
LASU.
Lapsi adoptioon.
Meidän päikyn nykyinen vakapäällikkö itse vei kuulema lapsensa tunnin päähän työpaikastaan 9kk vanhana eikä nähnyt asiassa ongelmaa vaikka ajomatkaa ja päivälle pituutta tuli 🤔
Vierailija kirjoitti:
Lyhyempi työpäivä. Eikö työnantajan ole lain mukaan pakko suostua osittaiseen hoitovapaaseen?
On.
Vierailija kirjoitti:
Ap on LESKI, on voinut siis lapsi aivan hyvin olla vaikka pitkään tehty ja harkittu eikä mikään wt baari panon tulos, Huoh.
Ap on saanut hyviä vastauksia ja vastauksen siihen olennaiseen: on muitakin jotka vie, mutta on erittäin rankka vaihtoehto, ja jokainen kivi kannattaa kääntää sen välttämiseksi. Eli mieti vielä uudestaan onko ihan pakko. En usko, että on.
Minä olen vienyt molemmat lapseni hoitoon alle vuoden ikäisinä. Tämä siitäkin huolimatta, että olemme aina olleet hyvätuloisia. Olen ajatellut, että tämä on vallitseva systeemi ja näin lapset kasvavat osaksi nyky-yhteiskuntaa.
Normaaleita ja menestyviä nuoria niistä molemmista tuli. Ehkä romahdus tapahtuu vasta myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vienyt molemmat lapseni hoitoon alle vuoden ikäisinä. Tämä siitäkin huolimatta, että olemme aina olleet hyvätuloisia. Olen ajatellut, että tämä on vallitseva systeemi ja näin lapset kasvavat osaksi nyky-yhteiskuntaa.
Normaaleita ja menestyviä nuoria niistä molemmista tuli. Ehkä romahdus tapahtuu vasta myöhemmin.
Voihan sitä omaa laiskuuttaan noinkin selitellä
Vierailija kirjoitti:
Ap on saanut hyviä vastauksia ja vastauksen siihen olennaiseen: on muitakin jotka vie, mutta on erittäin rankka vaihtoehto, ja jokainen kivi kannattaa kääntää sen välttämiseksi. Eli mieti vielä uudestaan onko ihan pakko. En usko, että on.
Ei ole pakko, koska hän saa käyttää kuolleen puolison vanhempainvapaapäivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko, koska hän saa käyttää kuolleen puolison vanhempainvapaapäivät.
Mutta miten siinä tapauksessa, kun virallisestihan ei katsota olevan pariskunta, jos ei ole avioliitossa ja avoliittoakaan ei ole vaaditut 5v takana?
Ei missään nimessä kymmeneksi tunniksi tuon ikäistä! Lyhennät työaikaa ja nipistät jostain. Tai anna lapsi adoptioon.