Muita, jotka vieneet jo 9kk vanhan lapsen päiväkotiin?
Ei ole mahdollista jäädä kotiin yh:na yksin asuntolainaa maksavana kotihoidontuelle ja hoitolisälle.(ja kun kuitenkin kysytään missä isä, niin jäin ykskaks onnettomuuden myötä ns. leskeksi kesken raskauden, ei oltu aviossa taikka avoliitossa tarpeeksi kauan, lapsi sai isänsä perinnön kyllä, mutta vain hänellä siihen oikeus, tukiakaan ei luonnollisesti saa omistusasuntoon, joten minun on pakko viedä lapsi päiväkotiin.)
Lapsi on esikoinen ja tykkää muista lapsista ja ihmisistä tosi paljon, en vain ole jaksanut paljoa sosiaalista elämää viettää kun raskausaika oli niin henkisesti kuin fyysisesti rankka, että luulisi olevan sen suhteen lapselle päiväkoti hyväksi... mutta hoitopäivän pituudeksi tulee lähes 10h ja siihen vielä matkat päälle :( ei ole tukiverkkoa tai ketään tuttua jolle veisi hoitoon, eikä pääse phh:lle eikä saada lähempää työpaikkaani hoitopaikkaa... kaikki kivet ja kannot käännetty, mutta ei ole muita vaihtoehtoja!
Muita, jotka vieneet jo 9kk vanhan lapsen päiväkotiin, kokemuksia?
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ehkä provo, koska nykyäänhän ei totaaliyksinhuoltajalla lopu kuukaudet vielä 9 kk kohdalla.
Jos lapsella ei ole lainkaan isää käyttämässä isäkuukausia, äiti saa käyttää ne omien kuukausiensa jatkoksi.
Tämä muuttui v. 2022 ja olen itse katkera, koska minun lapseni vaan menetti ne kuukaudet. :(
https://www.kela.fi/vanhempainpaivarahatMä en ymmärrä tota nykysysteemiä. Mies tunnustanut isyyden, emme ole yhdessä, olen yh, lapsi syntynyt tuon uudistuksen jälkeen, isä on luovuttanut nuo luovutettavissa olevat 63 päivää, minä voin "olla kotona" vain 11k (itse aloitin raskausvapaan vasta 2vkoa ennen lapsen syntymää juuri siksi, että saan loppupäästä venytettyä mahd. pitkälle hoitoon lähtöä). Isä jos ei pidä omia vapaitaan, niin jää omaksi tappioksi. Ja toki lapsen, kun joudun huoltajan hänet hoitoon laittamaan ku
Ei se entinen systeemi ollut sen parempi.
Näitä päiväkotikeskustelija lukiessa olen huomannut ettei monikaan ymmärää päiväkotien tilannetta. Nykypäivän päiväkotia ei voi verrata oman lapsuuden päiväkotiin, tai edes kymmenen vuoden takaiseen. Ryhmät ovat täynnä ja sulloittuina kaikkiin mahdollisiin tilohin ja lapset oireilevat monista eri syistä. Yleensä ns peruslapsia on vain muutamia ja os heistäkin ottaa mallia huonosta käytöksestä saadakseen enemmän huomiota. Pienten puolella voi olla useita alle vuoden ikäisiä ja vanhimmatkaan eivät ole kolmea täyttäneitä.
Alle 3-vuotiaiden ryhmässä saa olla enintään 12 lasta, eli yksi hoitaja neljää lasta kohden. Työvuorojoustojen vuoksi aivan aamusta tai iltapäivästä voi puuttua varmaan tuo neljäs. Kaikki ryhmässä ei varmaankaan ole syötettäviä eli kaikille hoitajille ei tule neljää syötettävää. Lapsi oppii päiväkodissa nopeasti syömään itse, kun on mallia ja seuraa pöydässä.
Hyvin se Ap menee, itsellänikin esikoinen aloitti 9 kk ikäisenä päiväkodin. Tosin ryhmässä oli samat pysyvät kivat ja tutut hoitajat. Mielellään meni aina päiväkotiin. Itselläni oli vaikeampaa ja raskasta, mutta rutiinit auttoivat sopeutumaan.
Vierailija kirjoitti:
En veisi 9kk lasta hoitoon mistään hinnasta. Saati että veisin sen yli 10 tunniksi hoitoon. Tämän pitäisi olla ihan laitonta.
Älä viitsi. Monissa maissa lapset menee hoitoon alle puolen vuoden ikäisinä ja useimmista kasvaa kuitenkin täysjärkisiä, toimivia aikuisia ilman traumoja.
AP:n tilanne on tosi kurja muutenkin, joten suora ja rivien välistä syyttäminen ei häntä auta.
AP - toivottavasti löytyy ratkaisu. Jos just teille se oikea on että lapsi menee hoitoon, niin se on sitten se teille paras ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Alle 3-vuotiaiden ryhmässä saa olla enintään 12 lasta, eli yksi hoitaja neljää lasta kohden. Työvuorojoustojen vuoksi aivan aamusta tai iltapäivästä voi puuttua varmaan tuo neljäs. Kaikki ryhmässä ei varmaankaan ole syötettäviä eli kaikille hoitajille ei tule neljää syötettävää. Lapsi oppii päiväkodissa nopeasti syömään itse, kun on mallia ja seuraa pöydässä.
Hyvin se Ap menee, itsellänikin esikoinen aloitti 9 kk ikäisenä päiväkodin. Tosin ryhmässä oli samat pysyvät kivat ja tutut hoitajat. Mielellään meni aina päiväkotiin. Itselläni oli vaikeampaa ja raskasta, mutta rutiinit auttoivat sopeutumaan.
Mammat eivät selviä kotona vauvan ja taaperon kanssa, mutta odottavat päiväkodin työntekijöiden pystyvän hoitamaan laadukkaasti neljä pientä.
Sinä saat tehdä lyhennettyä päivää kun pieni lapsi, selvitä Kelasta. Eikä sinulla voi mitenkään olla yli 10h päivät + matkat...
Vierailija kirjoitti:
Sinä saat tehdä lyhennettyä päivää kun pieni lapsi, selvitä Kelasta. Eikä sinulla voi mitenkään olla yli 10h päivät + matkat...
Itse ajan 30km viemään lapset hoitoon ja siitä ajan 60km toiseen suuntaan töihin. Että helposti voi olla, jos ei ole lähellä hoitopaikka.
Omat vein 2,5 v. Muistan yhden 9 kk ikäisen. Kaikki säälitteli kovasti. Ei pieni meinannut jaksaa pk-rytmissä. Kokki heilutteli vaunuissa. Nykyäänhän ei ole edes keittäjiä/kokkeja vaan ruoka tulee valmiina. En todellakaan veisi tuon ikäistä missään tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta jos ap:n ongelma oli raha, niin ei se ongelma poistu tekemällä vajaita päiviä, jolloin saa palkkaakin vähemmän.
Vein ja lapsi viihtyi hyvin, oli isompien lellikki. Saa edelleen helposti kavereita ja on sosiaalinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta jos ap:n ongelma oli raha, niin ei se ongelma poistu tekemällä vajaita päiviä, jolloin saa palkkaakin vähemmän.
Kyllä se osapäiväisen työn palkka on isompi kuin kotihoidontuki.
Vierailija kirjoitti:
Näitä päiväkotikeskustelija lukiessa olen huomannut ettei monikaan ymmärää päiväkotien tilannetta. Nykypäivän päiväkotia ei voi verrata oman lapsuuden päiväkotiin, tai edes kymmenen vuoden takaiseen. Ryhmät ovat täynnä ja sulloittuina kaikkiin mahdollisiin tilohin ja lapset oireilevat monista eri syistä. Yleensä ns peruslapsia on vain muutamia ja os heistäkin ottaa mallia huonosta käytöksestä saadakseen enemmän huomiota. Pienten puolella voi olla useita alle vuoden ikäisiä ja vanhimmatkaan eivät ole kolmea täyttäneitä.
Nään jo mielikuvan miten 9 kk ikäisen päivä menee. Ulkoilussa sidottu istumaan vaunuihin tai törkätty hiekkalaatikolle istumaan pipo silmillä ja isommat vie lelut käsistä. Näin aika paljon pk elämää lasten kautta, kun mulla oli joustava työaika. Niin ei tarvinnut siirtymiä tehdä kellokaulassa laput silmillä. Omat lapset oli 2,5v aloittaessa.
9kk ei vielä tarvitse muita, kuin oman vanhemman. Tuon ikäiset ovat aivan heitteillä päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se osapäiväisen työn palkka on isompi kuin kotihoidontuki.
Ite tein osapäivää, sain 800e/kk. Jos ei olisi ollu puolisoa, niin pakko olisi ollut jatkaa 40h/vko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuon ikäinen on pakko laittaa hoitoon niin päiväkoti on vihoviimeinen paikka. Perhepäivähoitajan etsisin.
Miten pääsee perhepäivähoitajalle, jos kunnan pph:lla on täyttä ja kuntakin tarjoaa vain päiväkotipaikkaa? Ei ole tuttuja nämä asiat minulle, sori jos tyhmä kyssäri.
-eri
Yksityinen pph
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se osapäiväisen työn palkka on isompi kuin kotihoidontuki.Ite tein osapäivää, sain 800e/kk. Jos ei olisi ollu puolisoa, niin pakko olisi ollut jatkaa 40h/vko.
Eli sait enemmän kuin kotihoidontuki. Ja pienestä palkasta ei mene juurikaan veroja.
Itse päädyin viemään lapsen päiväkotiin viikkoa alle vuoden ikäisenä mutta päiväkotipäivän pituus oli vain 6h, jonka aikana lapsi nukkui kahdet päiväunet eli yhteensä n. 3h.
Päiväkotipäivä piteni tuosta vasta noin 3 vuoden iästä n. 7h:iin/päivä.
Päiväkodin aloitus jännitti paljon, mutta tiesin että tämä on oikea ratkaisu meille. Etukäteisjännitys osoittautui turhaksi koska meidän sosiaalinen lapsi sopeutui hyväksi osoittautuneeseen päiväkotiryhmään hyvin ja on aina tykännyt olla päiväkodissa.
Tästä hyvästä kokemuksestani huolimatta en missään nimessä laittaisi tuon ikäistä 10h:n päiväksi päiväkotiin. Myös 4-5vuotiaalle (ainakin omalle) säännönmukaisesti noin pitkät päivät olisivat liian raskaita. :(
Otan osaa menetykseesi, ap. Osittainen hoitovapaa, että voig tehdä lyhennettyä työpäivää ja lapsi perhepäivähoitajalle, jos kukaan sukulainen ei auta. Eikö miehelläsi ole mitään sukua, joka haluaisi olla yhteydessä lapseen? Siskoa, veljeä, serkkua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se osapäiväisen työn palkka on isompi kuin kotihoidontuki.Ite tein osapäivää, sain 800e/kk. Jos ei olisi ollu puolisoa, niin pakko olisi ollut jatkaa 40h/vko.
Eli sait enemmän kuin kotihoidontuki. Ja pienestä palkasta ei mene juurikaan veroja.
Joo, vau, muutaman satasen, mutta edelleen ilman puolisoa olisi pitänyt tehdä täyttä päivää, koska ei tuolla 800 eurolla oltais eletty ja maksettu asumiskustannuksia.
Mä en ymmärrä tota nykysysteemiä. Mies tunnustanut isyyden, emme ole yhdessä, olen yh, lapsi syntynyt tuon uudistuksen jälkeen, isä on luovuttanut nuo luovutettavissa olevat 63 päivää, minä voin "olla kotona" vain 11k (itse aloitin raskausvapaan vasta 2vkoa ennen lapsen syntymää juuri siksi, että saan loppupäästä venytettyä mahd. pitkälle hoitoon lähtöä). Isä jos ei pidä omia vapaitaan, niin jää omaksi tappioksi. Ja toki lapsen, kun joudun huoltajan hänet hoitoon laittamaan kun omat päivät on kulutettu.