Siis miten tehdä vähäsuolainen makaronilaatikko? Saako käyttää lihalientä?
Mies määrättiin vähäsuolaiselle.
Ymmärrän, ettei suolaa laiteta, mutta olisi kiva saada vähän maku. Onko lihaliemi ok? Lisäksi onhan jauheliha aika suolaista. Mutta siitä suolaa pois, joten sen kelvattava.
Jos keitän makaronit lihaliemessä ja laitan liemen vuokaan kostukkeeksi. Lisäksi pari kananmunaa sekaa ja muita mausteita. Suolaa ei tietenkään lisätä.
Onko tällainen ok vähä suolaiselle?
Kommentit (28)
Kysytkö ihan tosissasi? Älä helvetissä laita lihalientä lähellekään ruokaa. Siinä on valtavasti suolaa.
Lihaliemessä on suolaa paljon.
Ja miten niin jauheliha on suolaista?
Siis siinä lihaliemessä on aikapaljon suolaa, katso vielä tuoteseloste
Aivan turhaa keittää makaronit lihaliemessä. Ne ei tarvi mitään.
Sun täytyy nyt maustaa suolattomilla mausteilla. Lihaliemi EI ole sellainen.
Ei siinä jauhelihassa ole paljon suolaa jos et sitä laita. Laita muita mausteita. Itse en laita suolaa ollenkaan ja hyvää on
Paljon valkosipulia ja chiliä niin ei suolaa tartte. Ja chilin takia tulee juotua nestettäkin reilusti.
Opettele maustamaan ruoka muilla mausteilla kuin suolalla. Liha- ja kasvisliemiä on myös suolattomia. Paketissa lukee zero salt.
Oma mieheni on myös lähes suolattomalla ruokavaliolla, niin tautinsa on hyvin pysynyt hallinnassa.
On opetellut itse maustamaan ruokansa niin, että suolaa ei tarvitse. Esim. voi ruokaan laittaa vaikka sitruunanmehua ja hiukan sokeria.
Kaupan leipää mieheni syö muutaman palasen päivässä, siitä tulee sallittu 2 gramma suolaa päivässä.
Kannattaa ymmärtää, että suola on suolaa, niin pansuola, merisuola, vuorisuola, mikä tahansa jossa pakkauksessa lukee suola, on suolaa.
Jauhelihassa suolaa? Siinä on suolaa sen verran, mitä itse siihen lisäät.
En käyttäisi lihalientä. Ihan vaan mekaanisesti lisää vähemmän suolaa, jos tuntuu mauttomalta sitten lisää muita mausteita (huom. ei mitään valmis seoksia, jos ei tarkista kuuluuko ainesosiin suola).
On saatavana monia vähäsuolaisia tuotteita, esim. ketsuppia, sinappia jne, niistä kannattaa tarkistaa suolän määrä. Eihän niitä tietysti syödä niin paljon kuin jauhelihakastiketta, mutta jotkut ovat hyvin suolaisia. Myöskään perunoiden tai makaronin keittoon ei tarvitse suolaa.
Siis teetkö ekaa makaronilaatikkoa
Käytä vähäsuolaista soijakastiketta. Siinä on umaamia, ja se vahventaa niitä muita aromeja. Itsellä korkea verenpaine ja vaikkei paineisiin ole apua vielä tullut, niin onhan se helpottanut kuitenkin.
Riippuu tietysti siitäkin, mikä vaiva miehelle on. Jos on vain vaikka korkea verenpaine, niin riittää varmaan, kun vältteelee suolaisia ruokia, kuten makkaroita, juustoja jne.
Kahdessa viikossa ihminen tottuu vähempisuolaiseen ruokaan.
Jos voi käyttä vähän suolaa, niin suolaisen maistaa paremmin, kun sitä vain ripottelee vähän ruuan pinnalle, jos suolaa on vähän tai ei lainkaan ruuassa.
Minä en käytä lisättyä suolaa ruuan laitossa muutoin kuin vähän kalaruuissa. Suolattomuuteen tottuu kyllä parissa viikossa, mutta kannattaa totutella suolattomuuteen vähentämällä suolaa vähän kerrassaan. Itse korvaan suolan muilla mausteilla kuten pippureilla, chilillä jne., ja joissakin ruuissa suolan voi korvata vaikka sitruunalla. Erilaisten mausteiden käyttöä ruuissa kannattaa sitäkin harjoitella vähän kerrassaan, netistä löytyy vinkkejä mikä mauste sopii mihinkln ruokaan. Muista tarkastaa suolan määrät myls leivistä, levitteistä, juustoista ja leikkeleistä, valmiiksi maustetuista lihoista jne.
Makaronilaatikossa nyt ei muutenkaan ole paljoa suolaa. Itse lisään ihan pikkasen jauhelihaan. Vois varmaan jättää poiskin.
Jotain pippuria korvaamaan ja chili on erinomaisen hyvä siinä myös.
Vierailija kirjoitti:
Opettele maustamaan ruoka muilla mausteilla kuin suolalla. Liha- ja kasvisliemiä on myös suolattomia. Paketissa lukee zero salt.
Oma mieheni on myös lähes suolattomalla ruokavaliolla, niin tautinsa on hyvin pysynyt hallinnassa.
On opetellut itse maustamaan ruokansa niin, että suolaa ei tarvitse. Esim. voi ruokaan laittaa vaikka sitruunanmehua ja hiukan sokeria.
Kaupan leipää mieheni syö muutaman palasen päivässä, siitä tulee sallittu 2 gramma suolaa päivässä.
Leipää ei kannattaisi syödä ollenkaan. Varsinkin ruisleivät on törkeän suolaisia.
Laita Pan-suolaa.