Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kantoliinagurut: miten ihmeessä saan vauvan oikeella tavalla liinaan?!

18.01.2007 |

Eli kun maitoa on tissit täynnä, odotusmaha vielä jäljellä mitä suurimmassa määrin (siis plösö hyllyvä maha:-P) ja sitten pitäisi saada vauva kantoliinaan, niin ei vaan onnistu! Tässä oon nyt jo hetken yrittänyt, nyt poika kyllä liinassa, mutta ihan hassusti mun mielestä..!

Kannoin esikoista liinassa kyllä eli jotenkuten tiedän perusasiat liinasta, mutta en ole näin pientä kantanut, eli kehtosidonnat on ihan hukassa. Tuntuu että lapsi jää liian ylös, ja sitten " kiemuraan" , eli hänen vartalonsa menee sivusuunnassa hassusti kieroon. Lisäksi liina on vauvan naamalla..

Mulla on nyt käytössä trikooliina, ajattelin että olis kivempi pienen kanssa, mutta olisko kuitenkin toi mun kudottu liina parempi..? Ajattelin sen ottaa taas käyttöön vasta kun trikoinen käy liian joustavaksi eli lapsi tarpeeksi painavaksi.

JA vielä jos jollain on vinkkejä että miten ihmeessä mä tässä nyt sitten voisin imettää niin kertokaa!? Kun olen käsittänyt että vauva on kehtosidonnassa kuntenkin peppu alaspäin ja maha kohti taivasta, niin sehän on ihan eri asento kun imetetäessä.. Olenko nyt ymmärtänyt väärin eli pitäiskö olla lapsi liinassa koko ajan myös napa mun kroppaan päin?

Kiitos jos joku osaa neuvoa:-)

Lounis ja vauva 6 pv

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kantanut molempia lapsia ihan vastasyntyneestä asti, mutta en koskaan kehtosidonnassa, koska se ei vain meillä toiminut. Minustakin tuntui, että lapsi jäi jotenkin mutkalle sinne, eikä meillä kyllä kumpikaan lapsi viihtynyt kehdossa pätkän vertaa. Enkä ole ainoa, juttelin erään kantoliinojen jälleenmyyjän kanssa, jonka kehotuksesta lopulta unohdin koko kehtosidonnan.

Olisiko sinun vaikea kantaa lasta ihan kietaisuristisidonnassa? Kun teet trikooliinasta vyöllisen kietaisuristin, eli kolme kerrosta kangasta lapsen selän taakse, niin se on hyvä ja tukeva sidonta vastasyntyneellekin. Itse tosiaan kannoin vauvaani ensimmäiset 3 kk suunnilleen kaiket päivät tuossa asennossa, kun sattuin olemaan koliikkivauva... Minulta onnistui imetyskin hätätapauksessa kietaisuristissä, mutta sehän nyt on ihan vartalotyypistä kiinni. :)

Vierailija
2/9 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten edellinen kirjoittaja vastasikin, kehtosidonta ei tosiaan kaikilla toimi. Koita seuraavaa: sido liina kietaisuristi2-sidonnalla. Laita vauva pystyyn niin, että hänen jalkansa ovat mytyssä rintaa vasten eli ns. sikiöasennossa. Kun vauva itse avaa lonkkansa, voit laittaa hänet sammakkoasentoon. Yleensä lonkkien avautuminen tapahtuu noin kaksiviikkoisena.

Nostin kokoamani perustietopaketin vähän ylemmäksi, sieltä voit löytää lisää vinkkejä.

Imetys liinassa riippuu tosiaan ihmisestä, kaikilla se ei fysiologisista syistä onnistu. Moni puolestaan sanoo, että rengasliinassa on helpoin imettää, mutta sekin riippuu liinan käyttäjästä :) Imetyspaita on liinaimetyksessä kätevä!

Porenn *kantoliinatukihlö*

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja Porenn: sain sulta jo ekan lapsen kantamiseen sillon vinkkejä, kiitos kun jaksat vastailla!! :-)

Vierailija
4/9 |
20.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lämpimät onnittelut vielä pikkuisesta!

Porenn ja tytöt 3v8kk, 2v ja 4kk

Vierailija
5/9 |
20.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo kietaisuristi2 menee? itse en ollenkaan osaa tehda noita sidontoja, mutta kovasti kiinnostaisi. liina on aivan alyttoman pitka ja sita tuntuu olevan ihan liikaa kehtosidontaan, ja se ei muutenkaan tunnu turvalliseslta vaan vauva joko uppoo sinne tai pelkaan, etta luiskahjtaa ulos.

sitten monet muut tukee kylla selkaa, mutta miten sitten niskan tukeminen? pidatteko kadella koko ajan? vai vedatte sen liinan kokonaan paan yli niin, ettei vauva nae mitaan?

Vierailija
6/9 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvalliset sidontaohjeet löydät esim. osoitteesta www.kantoliinakanava.fi

Vauvan pää tuetaan toisen olkaimen alle ja smokkivyö nostetaan niskaan asti. Tosin meillä keskimmäinen lapsi oli sitä mieltä, että päätä ei sinne alle laiteta ennen kuin hän nukkui kunnolla, joten jouduin toisinaan tukemaan hieman kädellä.

Jos liina on kovin pitkä, voi sen hännät kieputtaa vyötärärölle antamaan lisätukea.

Porenn

Vierailija
7/9 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kayn katsomassa sidontoja

Vierailija
8/9 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin eilenillalla pikkumiehen kanssa ekaa kertaa koiraa ulkoiluttamassa, ukko nukkui sikeesti liinassa kietasuristissä koko ajan:-D Jalat hänellä meni luonnistaan jotenkin kippuraan, ja siinä asennossa annoin olla. Tyytyväinen ja lämmin paketti löytyi liinan uumenista kun takas päästiin! Ja äitin tsi-kantotakkikin tuli testattua, toimii.. (tein tavalliseen villakangastakkiin lisakaitaleen, mutta raskaan ollessa oli sen mitoitus vähän arvailua:-P)

Tyytyväinen Lounis

Vierailija
9/9 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa liinailua sekä sinulle että muille toivotellen,

Porenn