Uusi "Toridiili" voi olla haitallinen myyjälle
Toisesta Tori.fi keskustelusta bongattua...
Eli tällä "Toridiilillä" myyjä ei saa tuotteesta rahaa etukäteen.
Tori pidättää rahat, kunnes ostaja kuittaa tuotteen hyväksytyksi. Jos ostaja väittää, että laatikossa oli vain mainoslehtiä, myyjä ei saa rahojaan ikinä.
Kyllä tätä huijarit siis osaa hyödyntää. Ostetaan sitä ja tätä ja "ei hyväksytä tuotetta". Meneehän tuosta huijaamisesta sit tietenkin tunnus kiinni mutta jos heti ostaa kaiken mitä saa niin voi saada jopa sata tuotetta ilmaiseksi tai vaikka enemmänkin. Sit niitä voi kaupustella eteenpäin jossain paikallisessa fb ryhmässä ja kerätä rahat itselle.
Jollain nisteillä ei oo mitään väliä tekeekö myyjä rikosilmoituksen vai ei kun kaikki on muutenkin ulosotossa.
Toki sama ihminen ei sit pysty avaamaan enää uutta tunnusta, mutta sillä ekallakin pystyy tekemään useille ihmisille huomattavaa haittaa.
Ei hyvä, ei todellakaan.
Kommentit (516)
Huijausesimerkki:
Ostaja ostaa kalliin tuotteen, esim. jonkun Iittalan lasilinnun á 450 e. Entinen samanlainen ehkä rikkoontunut. Sitten ilmoittaa myyjälle että tuote oli rikki, ja laittaa kuvat omasta vanhasta rikkoutuneesta lasilinnusta. Tai vaikka rikkoo sen juuri saamansa jos tulee katumapäälle ostoksen kanssa ja haluaa rahat takaisin.
Myyjä menettää rahat ja tuotteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katselin sivuja potentiaalisena ostajana, vaikeaksi on mennyt mm. haut olivat ennen paremmissa valikoissa. Ja jos ymmärsin oikein ostajalle tulee lisää kuluja jos ostaa diilin tehneeltä myyjältä. Eli valitan, minun osaltani Tori-ostokset ovat historiaa. Tai ostan vain diilittömiltä myyjiltä, koskaan en ole tullut huijatuksi.
On sulla sitten mennyt hyvin! Itse olen tehnyt n. 8 tori-kauppaa 2 vuoden sisällä, joista 4 oli huijareita. Ts. Rahat meni ja tavaraa ei näkynyt. Siksi lopetin koko torin käyttämisen. Huutonet on hyvä. Siellä palautteet kertoo millainen myyjä on. Yhtään kertaa en ole siellä näpeilleni saanut. Olen silti tehnyt kymmeniin ellei toiselle sadalle nousevat kaupat vuosien saatossa. Huutonethän on ollut jo kauan netissä. Tori vasta vähän aikaa ja huijareiden paratiisi!
Mulla on huutonetissä yli 3500 palautetta, ostanut ja myynyt yhtä paljon, ei yhtään huijari tullut vastaan.
Toria käyttänyt n. 10 vuotta, satoja kauppoja, joista ensimmäiset 8 vuotta ongelmitta, mutta nyt viimeiset pari vuotta osunut 4 huijarimyyjää kohdalle. Eivät ole lähettäneet pakettia eivätkä palauttaneet rahoja. Yksi palautti poliisitutkinnan jälkeen, yksi valehteli poliisille ettei ollut tarkoitus huijata, joten ei saanut syytettä, ja yksi on vielä käsittelyssä. Näillä myyjillä oli monta vuotta vanhat nimimerkit, osalla jopa v. 2014 rekisteröity tili, joten siihenkään ei voi luottaa että olisi luotettava myyjä. Ainut pieni tae myyjän rehellisyydestä on pitkä tilihistoria ja tunnistautuminen.
Huutonetissä palautepisteet ja kaupasta saadut kirjalliset palautteet kertovat voiko myyjään luottaa, ja toimii hyvin. Huijarit lensivät sieltä pihalle nopeasti ja siirtyivät toriin, josta tuli suositumpi ja sitten suurin osa kaupoista siirtyi sinne, ja nyt huijarit työllistää poliisia valtavasti.
Vierailija kirjoitti:
Olen myynyt melkein ainoastaan R-kioskin pussissa tai matkahuollon kautta. Lyhyempi matka jalan viedä. Postia ei ole ja postipiste on kaukana asunnostani. En ota diiliä vaan JOS myyn jatkossa (saan myytyä mitään) niin teen samoin kuin ennenkin. Katsotaan nyt kun ilmoituksen teko ja hyväksyminen kaikkineen ja on paljon vaikeampaa kuin ennen.
Tuokin on ongelma. Monelle myyjälle voi sopia MH tai ärräpussi paremmin, esim. lähempänä tai MH:n automaateissa yleensä tilaa kun Postissa ei ja sitten pitää mennä jonnekin huitsin nevadaan postittamaan se. Samoin ostaja voi haluta paketin lähelle työpaikkaansa tai ruokakauppaansa, joka on kaukana kotoa mutta matkan varrella, kun taas lähin noutopiste, jonne Posti sen sitten vie, voi olla paikassa jossa ei muuten koskaan asioi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myynyt melkein ainoastaan R-kioskin pussissa tai matkahuollon kautta. Lyhyempi matka jalan viedä. Postia ei ole ja postipiste on kaukana asunnostani. En ota diiliä vaan JOS myyn jatkossa (saan myytyä mitään) niin teen samoin kuin ennenkin. Katsotaan nyt kun ilmoituksen teko ja hyväksyminen kaikkineen ja on paljon vaikeampaa kuin ennen.
Tuokin on ongelma. Monelle myyjälle voi sopia MH tai ärräpussi paremmin, esim. lähempänä tai MH:n automaateissa yleensä tilaa kun Postissa ei ja sitten pitää mennä jonnekin huitsin nevadaan postittamaan se. Samoin ostaja voi haluta paketin lähelle työpaikkaansa tai ruokakauppaansa, joka on kaukana kotoa mutta matkan varrella, kun taas lähin noutopiste, jonne Posti sen sitten vie, voi olla paikassa jossa ei muuten koskaan asioi.
Toridiilissä ei voi postittaa Postin automaatin kautta vaan on pakko viedä palvelupisteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toridiilissä ei voi postittaa Postin automaatin kautta vaan on pakko viedä palvelupisteeseen.
Ai sekin vielä. Monessa pikkukylässä ei ole palvelupistettä ollenkaan, vain automaatti ruokamarketissa. Palvelupiste voi olla kymmenien kilometrien päässä.
Toridiili on aivan täysin paska, niin epämääräinen hämärä ihan kuten koko tori.fi. Firma joka ei edes vastaa kun sinne ottaa yhteyttä, sallii tuoteväärennökset toridiilin kera. Paska mikä paska.
Vierailija kirjoitti:
Ai että mä lähettäisin tavaran eikä varmuutta saanko siitä edes rahaa? Onko nää ylläpitäjät hulluja?
Ai mä ostaisin tavaran eikö varmuutta saanko tavaraa?
Kaikkia ei voi miellyttää. Joko ostaja tulee hullatuksi tai myyjä
Ainoa 100% turvallinen on paketintarkastuspalvelu joka löytyy etatti verkkokaupasta. Kaikki maksu, tarkastus ym hoidetaan jo ennen paketin saapumista ja yksikään ei voi asiassa huijata. Ei myyjä eikä ostaja.
Vierailija kirjoitti:
Iltasanomissa luki että Toridiili on vapaaehtoinen. Onko kukaan kokeillut?
En ottanut, ei ole pakollinen. Voi aina ensisijaisesti noutaa tai entisillä ehdoilla. Hyvin toimii kun myyjänä pitää sanansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iltasanomissa luki että Toridiili on vapaaehtoinen. Onko kukaan kokeillut?
Teoriassa, silloin pitää painaa "en voi lähettää" -painiketta ja ilmoitus menee tarkastettavaksi, yleensä jää luonnos-tilaan.
Lisäksi järjestelmä on outo: jos myyn ja painan "Myyty"-painiketta, niin ilmoitus siirtyy arkistoon, josta voin nostaa sen uudestaan esille. Kätevä, jos myy paljon samaa, mutta muuten sitä jää ihmettelemään, että miksi myyty tuote jää "uudelleenherätettäväksi", myymätön ei.
Etkö ole havainnut, että on vain hetkenl uonnostilassa ja tarkistamisen jälkeen normaalina ilmoituksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joutuuko sen paketinkin maksamaan ennenkuin siitä on saanut rahaa? Vai maksaako Tori sen paketin tuosta katevarauksesta, eli siis niin, että ostaja maksaa lähetyksen?
Mietin vain että jos kymmenenkin pakettia lähettää samoihin aikoihin niin on se nyt jo yli 50 euroa, mikä ei ainakaan minulle ole mikään pieni summa maksaa etukäteen.
Mitä noita tietoja luin, niin myyjän ei tarvitse lähettäessään maksaa mitään. Hän valitsee oikean paketin koon myyntiin laittaessaan. Se maksu menee sitten automaattisesti ostajan maksuihin, kun myyjä on hyväksänyt hänen ostotarjouksensa ja myyjä saa postin lähetyskoodin, millä lähettää.
Minusta vaikutti etten pysty entiseen tapaan myymään niin noudolla kuin postituksella kuten ennen. Täytyy varmaan joku päivä kokeilla laittaa ilmoitus. Ostaja ei pysty noutopaikkaa valitsemaan, vaan posti päättää sen.
Paitsi torissa ei ole oikeata pktkokoa. Ja jokuvoi haluta usean tuotteen samaan pkt: iin. Myös muita kuin posti on ja ovat aina halvempia. Mh lähipkt ja R- kioski. Mitä tori oikein sponssaa? Itellaako?
Vierailija kirjoitti:
Olkoon diilejä tai muita mutta jos osto tai myynti maksu ei tapahdu seteleillä niin kaupat jää tekemättä. Kotiini joutuu ajamaan aivan pankkiautomaatin vierestä tai pienemmät tavarat marketin p paikalla josta käteistä saa.
Minä olen jopa käännyttänyt pari ostajaa takaisin automaatille kun ei edes ollut rahaa mukana ja halusivat kaupat tehdä. Tulivat kyllä viimeistelemään kaupat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myynti jokaisella myyjällä tulee rojahtamaan alas. Katselukertoja ei juuri ole, vain murto-osa entiseen verrattuna. Myyjät on nyt leimattu epäilyttäviksi, jos eivät valitse ToriDiiliä.
Eikä ole, ihan samalla kuukausikatteella olen myynyt ilman toridiiliä uudistuksen jälkeenkin.
Pah! Lähes kaikkien myynti on pudonnut, on aivan selvä jos katselukerrat on nolla tai joku 2-4 niin myynti on samaa luokkaa.Tämä uudistus on surkea, tori on menettänyt jo nyt kymmeniä tuhansia käyttäjiä ja sama suunta jatkuu, se on alaspäin, juhannukseen mennessä satatuhatta henkilöä on lopettanut torin käytön.Minä lopetin eilen.Taitaa kohta alkaa yt-neuvottelut.
Toridiilin toteuduttua maksun saaminen kestää ja kestää. En epäile etteikö ostaja olisi maksanut, mutta miksi maksun saaminen kestää useita päiviä?
Älä käytä mitään paskadiiliä, sovi että ostaja maksaa sinulle ja postitat kun maksu näkyy tililläsi.Näin minä olen tehnyt.Unohda paskadiili.
Juuri näin, miksi ottaisi jonkun epämääräisen diilin, täysin epäluotettavan välikäden siihen rahastamaan?
Ei mitään järkeä, myy tai osta suoraan toiselta ilman välikäsiä.
Ei myyjä saa minkäänlaista hyötyä siitä, sehän on ihan naurettava diili, ei kannata edes harkita noin pöljää diiliä.
Kuka antaa oikeuden ulkopuoliselle omiin tilitietoihin, ei kukaan täysjärkinen.
Joku myyjä kirjoitti:
Myyjänä ToriDiilissä oli melkoinen yllätys, että sinne ei voinut vain ilmoittaa tilinumeroa, johon maksun haluaa tilitettävän.
Sen sijaan piti tunnistautua pankin kautta vahvasti ja luovuttaa samalla Tinkille oikeus tarkastella kyseisen tilin tilitietoja ja -tapahtumia puoleksi vuodeksi!
Jäi kyllä ainoaksi kerraksi käyttää ToriDiiliä ja arjen tullen on selvitettävä pankin kanssa, miten tuon annetun oikeuden voi peruuttaa.