Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairauslomaa lähiomaisen kuoleman takia?

Vierailija
20.03.2024 |

Voiko sellaista saada? En vaan pysty tekemään mitään, on ahdistunut ja sekava olo, aivot ei toimi yhtään, en muista mitä viisi minuttia sitten puhuin jne.

Kommentit (107)

Vierailija
41/107 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suru ei ole sairaus ja siihen ei saa sairauslomaa. Sairauslomaa voi saada vaikkapa masennuksen vuoksi. Ja hups, sitten onkin vaikeampaa tai jopa mahdotonta saada tiettyjä vakuutuksia.

Höpö höpö. Voi saada pitkän sairasloman, ja ihan oikeutetusti. Voimia ap:lle. <3

Vierailija
42/107 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en saanut edes palkatonta vapaata läheisen hautajaisiin. Ah, työelämä!

No olisit vaan jättänyt menemättä töihin. Näin itse tein.

Aikamoista riskinottoa, voi saada varoituksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/107 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä en tosiaankaan nuku yhtään.

ap

Otan osa suruusi. Mene vaan lääkärin juttusille. Liian vähäinen tai olematon nukkuminen altistaa mm. onnettomuuksille. Itse jouduin myös lääkärin pakeille rakkaan lähimmäisen menetyksen aiheuttaman totaalisen unettomuuden takia. Sain avun ja empaattisen suhtautumisen suruuni. Kävin yksityisellä, koska sieltä sai nopeasti vastaanottoajan.

Vierailija
44/107 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni kuoli niin olin yhden päivän pois että sain soiteltua kaikki pakolliset puhelut. Muuten en halunnut jäädä kotiin ihmettelemään.

Vierailija
45/107 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suru ei ole sairaus ja siihen ei saa sairauslomaa. Sairauslomaa voi saada vaikkapa masennuksen vuoksi. Ja hups, sitten onkin vaikeampaa tai jopa mahdotonta saada tiettyjä vakuutuksia.

Isäni äkillinen kuolema; töihin soitti veljeni ja minä menin täysin shokkiin ja ambulanssi jouduttiin soittamaan. Sairasloma kirjoitettiin. Suru on sairaus!!!!!!!

Tuskin suru oli perusteena sairaslomalle vaan se oli tuo voimakas reaktio. Jos olisit ollut ihan "normaalin tyyni ja toimintakykyinen" tuskin olisit saikkua saanut.

Vierailija
46/107 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella hankalaa on saada, varsinkin jos on jokun elämäänsä kyllästynyt vanha harppu hoitajan ja lääkärinä joku vanha mengele.

Kyllä se sieltä irtoaa kun kippaa pöydät nurin kun tarpeeksi ottaa hermoon

Vierailija
47/107 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni kuoli niin olin yhden päivän pois että sain soiteltua kaikki pakolliset puhelut. Muuten en halunnut jäädä kotiin ihmettelemään.

Niin, minäkin olen hoitanut kaiken esimerkillisesti. Työni, kodin, lapset, kaikki järjestelyt. Suorittajaksi kun minut on opetettu.

Hautajaiset oli pari päivää sitten ja nyt en sitten pystykään mihinkään. Univelkaa useampi viikko ja päällä tärinä ja suunnaton ahdistus. Pää ei pelaa yhtään.

ap

Vierailija
48/107 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai ja lääkäri kirjoittaa sairauslomaa. Oma isäni kuoli tapaturmaisesti niin lääkäri kirjoitti mukisematta 2 viikkoa sairauslomaa. Ei siinä voi töihin keskittyä ja heti pitää kuitenkin aloittaa hautajaisjärjestelyt. 

Vierailija
49/107 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin uuteen työpaikkaan vuokratyöntekijänä. Eräs tyyppi oli monen kuukauden saikulla, hänen äitinsä oli kuollut. Hiukan ihmettelin. Kun kuulin omien vanhempieni kuolemasta, jatkoin töitäni. Kotona sitten itkettiin. Työkaveri tuli töihin ja hän oli todella temperamenttinen, työkaverit olivat varoitelleet etukäteen. Huomasin että hän oli räiskyvä, innokas mutta myös erittäin tunteellinen. Ymmärsin että joillekin läheisen kuolema voi olla todella kova paikka.

Kyllä, olet täysin oikeassa. Surun myötä nousee pintaan edellisten menetysten sureminen, joka tekee surusta erittäin raskaan ja saattaa kestää hyvinkin pitkään ennenkuin on yhtään mihinkään toimintakykyinen.

Vierailija
50/107 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menin uuteen työpaikkaan vuokratyöntekijänä. Eräs tyyppi oli monen kuukauden saikulla, hänen äitinsä oli kuollut. Hiukan ihmettelin. Kun kuulin omien vanhempieni kuolemasta, jatkoin töitäni. Kotona sitten itkettiin. Työkaveri tuli töihin ja hän oli todella temperamenttinen, työkaverit olivat varoitelleet etukäteen. Huomasin että hän oli räiskyvä, innokas mutta myös erittäin tunteellinen. Ymmärsin että joillekin läheisen kuolema voi olla todella kova paikka.

Kamalaa, että työnantaja joutuu maksamaan työntekijän tunteista.

Hänellä oli kaikki mahdolliset täälläkin mainitut masennukseen liittyvät diagnoosit. Eli työkyvytön. Tunteista ei saa mitään diagnoosia. Eli ei työnantaja maksanut hänelle enempää eikä vähempää vai oikeutetun sairausajan palkan. Näköjään eräillä ei ole mitään hajua mikä voi olla sairaus, mikä ei. Onneksi et ole lääkäri, no ei kyvyt riittäisikään.

Vierailija
51/107 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on lähes automaatio. 1-2 viikkoa lääkäri kirjoittaa heti ja jos vielä ahdistaa niin haet lisää. Aina riippuu kuinka läheinen sukulainen kyseessä. Isovanhemmista tai tädeistä/sedistä ei välttämättä suoraan saa mutta jos masentaa niin kyllä kirjoittavat saikkua. Kenen etu työpaikalla olla muissa maailmoissa? Jossain tehtaassa ja raksalla vielä tappaa itsensä tai työkaverin kun ei keskity nosturin ohjaamiseen.

Vierailija
52/107 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairauslomaa saa, työnantaja päättää, onko se palkallista. Meillä ei ole, tilalle tarjotaan muita tehtäviä. Jos haluaa olla pois töistä, sen voi tehdä palkatta. Työnantaja ei ole velvollinen korvaamaan kenellekään sitä, että läheinen kuolee.

Ei tietenkään, sehän on selvä. Mutta jos siitä aiheutuu jokin sairaustila joka oikeuttaa palkalliseen sairauslomaan, silloin on makseltava ihan kiltisti.

Vierailija
53/107 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasloma on vassari.

T: Perussuomalainen

Vierailija
54/107 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu myös miten läheinen on kuollut ja minkä ikäisenä. Esim. Jos äiti on jo vanha ja sairastanut pitkään ja menehtyy sitten sairaalassa on se monelle eri asia kuin jos vaikka äiti kuolee äkillisesti työikäisenä onnettomuudessa tai oman käden kautta. 

Ihmisen persoonallisuus, aiemmin koetut mahdolliset traumat ja se millaiset välit edesmenneeseen olivat, vaikuttavat myös suuresti asiaan. Sekä se, miten läheiset reagoivat, jäikö yksin suremaan vai saiko tukea jne. 

Itse olen välillä yhä useamman vuoden jälkeen puolison äkillisen kuoleman jälkeen välillä sairaslomalla. Jostain syystä on aikoja jolloin kaikki on ok, mutta välillä tulee jaksoja jolloin asia nousee pintaan, näen painajaisia, heräilen kesken yöunien, olen alakuloinen, itkuinen, ärtyisä, on aivosumua ja asia pyörii päässä. Jos ei itse ole kokenut sitä, ei voi ymmärtää. 

Silti sen voisi ymmärtää että jos lääkäri toteaa jonkun työkyvyttömäksi niin se on sitten niin. Se on työntekijän, työnantajan ja työterveyslääkärin sekä Kelan asia, ei kollegojen. Oli työkyvyttömyyden syy mikä tahansa. 

Vierailija
55/107 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai ja lääkäri kirjoittaa sairauslomaa. Oma isäni kuoli tapaturmaisesti niin lääkäri kirjoitti mukisematta 2 viikkoa sairauslomaa. Ei siinä voi töihin keskittyä ja heti pitää kuitenkin aloittaa hautajaisjärjestelyt. 

Tätä ihmettelen: en jaksa käydä töissä, mutta hautajaisia järjestän innolla.

Vierailija
56/107 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain joskus silloin palkatonta sairaslomaa.

Vierailija
57/107 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en saanut edes palkatonta vapaata läheisen hautajaisiin. Ah, työelämä!

No olisit vaan jättänyt menemättä töihin. Näin itse tein.

Aikamoista riskinottoa, voi saada varoituksen.

Ottaisin mieluummin varoituksen kuin sen että mietin loppuelämäni etten päässyt niihin hautajaisiin. Hautajaiset on osa suruprosessia. Voi tulla pitkä saikku ja työnantajalle enemmän takkiin kun ei ole annettu käydä suruprosessia läpi ajallaan. Se vasta iso riski on. Mielenterveydellä ei kannata leikkiä. 

Vierailija
58/107 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairauslomaa saa, työnantaja päättää, onko se palkallista. Meillä ei ole, tilalle tarjotaan muita tehtäviä. Jos haluaa olla pois töistä, sen voi tehdä palkatta. Työnantaja ei ole velvollinen korvaamaan kenellekään sitä, että läheinen kuolee.

Ei tietenkään, sehän on selvä. Mutta jos siitä aiheutuu jokin sairaustila joka oikeuttaa palkalliseen sairauslomaan, silloin on makseltava ihan kiltisti.

Eipä ole, koska lääkäri kirjoittaa työkyvyttömyysajan vain siihen lomanhakijan omaan tehtävään, työnantajalla on oikeus tarjota tilalle muita töitä. Jos se ei kelpaa, on sairausloma-aika palkaton.

Vierailija
59/107 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et ole työkykyinen, kyllä silloin on oikeus saada sairaslomaa.

Ryyppyputki päällä. Ei voi mennä töihin. Onko todellakin oikeus palkalliseen sairauslomaan?

Vierailija
60/107 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käypähoito suositus on yksi viikko sairaslomaa läheisen kuolemasta. Jos sen jälkeen tarvitsee sairaslomaa, niin silloin täytyy olla diagnoosi esim masennus.

Otan lämpimästi osaa suruusi.

Mistä löytyy tuollainen käypähoitosuositus?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi