Sairauslomaa lähiomaisen kuoleman takia?
Voiko sellaista saada? En vaan pysty tekemään mitään, on ahdistunut ja sekava olo, aivot ei toimi yhtään, en muista mitä viisi minuttia sitten puhuin jne.
Kommentit (107)
Käypähoito suositus on yksi viikko sairaslomaa läheisen kuolemasta. Jos sen jälkeen tarvitsee sairaslomaa, niin silloin täytyy olla diagnoosi esim masennus.
Otan lämpimästi osaa suruusi.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan muistat, että ensimmäinen sairaslomapäivä on sitten palkaton.
Kun läheinen kuolee, raha ei kiinnosta. Ja moni menee liian aikaisin töihin shokissa ja saattaa käydä niinkin että pomo passittaa työterveyden kautta kotiin.
En usko että kukaan yrittää lintsata syynä läheisen kuolema paitsi ehkä ne ( psykopaatit ) jotka arvelee että muut tekis niin koska itse empatiakyvyttöminä tekisivät.
Mutta suurin osa ihmisistä ei ole sellaisia mulkkuja kuin sinä.
Tällaisessa tilanteessa sanotaan: OTAN OSAA eikä puhuta palkasta.
Mä en saanut edes palkatonta vapaata läheisen hautajaisiin. Ah, työelämä!
Vierailija kirjoitti:
No olisit vaan jättänyt menemättä töihin. Näin itse tein.
Vierailija kirjoitti:
Suru ei ole sairaus ja siihen ei saa sairauslomaa. Sairauslomaa voi saada vaikkapa masennuksen vuoksi. Ja hups, sitten onkin vaikeampaa tai jopa mahdotonta saada tiettyjä vakuutuksia.
Isäni äkillinen kuolema; töihin soitti veljeni ja minä menin täysin shokkiin ja ambulanssi jouduttiin soittamaan. Sairasloma kirjoitettiin. Suru on sairaus!!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Ja siis alussa tuntui että ei kolahda yhtään. Konemaisesti pyöritin arkea ja organisoin ja hoidin. Nyt vaan istun ja itken ja tärisen. Pitää mennä välillä pihalle kiertämään luuppia, kun ahdistaa niin valtavasti ja vessaan itkemään.
Minulla on vaikeuksia perusturvallisuuden takia lapsuuden takia, kun isäni mm kuoli, ja huomaan että ajatukseni jauhavat nyt sitä isänkin kuolemaa koko ajan yötä päivää. Sitä ei silloni käsitelty mitenkään. Isä kuoli yöllä ja minut vain patistettiin reippaana tyttönä kouluun siitä muutaman tunnin päästä.
ap
Oisko sulla jotain läheistä jolle voisit soittaa ja ottaa vaikka lääkäriin mukaan? Kaupungin kriisityöntekijät voivat myös tulla sun luo käymään. Googleta sun kaupunki ja kriisityöntekijät niin löydät numeron.
Mun luo tuli samana päivänä kun puoliso kuoli kun soitin ja hautajaispäivänä myös.
Jos jännittää lääkäriin meno tai oot epävarma niin kannattaa soittaa terveysneuvontaan mieluummin kuin täältä kysellä koska täällä on psykopaatteja ja sä olet tosi haavoittuvassa tilassa just nyt.
Kuulostaa siltä, että sulla on myös post traumaattinen stressireaktio jonka laukaisi tämä nyt tapahtunut. Kyllä saat sairaslomaa. Mee kertomaan tuo kaikki lääkäriin. Tänne ei kannata enempää vaikka siltä nyt tuntuisi shokissa. Se voi jälkikäteen kaduttaa ja ahdistaa kun täällä on niin sairasta osa porukasta.
Voimia sulle!
Menin uuteen työpaikkaan vuokratyöntekijänä. Eräs tyyppi oli monen kuukauden saikulla, hänen äitinsä oli kuollut. Hiukan ihmettelin. Kun kuulin omien vanhempieni kuolemasta, jatkoin töitäni. Kotona sitten itkettiin. Työkaveri tuli töihin ja hän oli todella temperamenttinen, työkaverit olivat varoitelleet etukäteen. Huomasin että hän oli räiskyvä, innokas mutta myös erittäin tunteellinen. Ymmärsin että joillekin läheisen kuolema voi olla todella kova paikka.
Sairauslomaa saa, työnantaja päättää, onko se palkallista. Meillä ei ole, tilalle tarjotaan muita tehtäviä. Jos haluaa olla pois töistä, sen voi tehdä palkatta. Työnantaja ei ole velvollinen korvaamaan kenellekään sitä, että läheinen kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan muistat, että ensimmäinen sairaslomapäivä on sitten palkaton.
Kun läheinen kuolee, raha ei kiinnosta. Ja moni menee liian aikaisin töihin shokissa ja saattaa käydä niinkin että pomo passittaa työterveyden kautta kotiin.
En usko että kukaan yrittää lintsata syynä läheisen kuolema paitsi ehkä ne ( psykopaatit ) jotka arvelee että muut tekis niin koska itse empatiakyvyttöminä tekisivät.
Mutta suurin osa ihmisistä ei ole sellaisia mulkkuja kuin sinä.
Tällaisessa tilanteessa sanotaan: OTAN OSAA eikä puhuta palkasta.
Juuri näin, otan osaa, ole pois niin kauan kuin aikaa tarvitset eikä mainita, että ko. poissaolo on palkaton. Olisi epähienoa mainita asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Suru ei ole sairaus ja siihen ei saa sairauslomaa. Sairauslomaa voi saada vaikkapa masennuksen vuoksi. Ja hups, sitten onkin vaikeampaa tai jopa mahdotonta saada tiettyjä vakuutuksia.
Ei ole masennukset vaikuttaneet mitenkään vakuutusten saantiin. Nykyäänhän yhtiöt tyrkyttävät vakuutuksiaan ilman minkäänlaisia terveystodistuksia.
Vierailija kirjoitti:
Menin uuteen työpaikkaan vuokratyöntekijänä. Eräs tyyppi oli monen kuukauden saikulla, hänen äitinsä oli kuollut. Hiukan ihmettelin. Kun kuulin omien vanhempieni kuolemasta, jatkoin töitäni. Kotona sitten itkettiin. Työkaveri tuli töihin ja hän oli todella temperamenttinen, työkaverit olivat varoitelleet etukäteen. Huomasin että hän oli räiskyvä, innokas mutta myös erittäin tunteellinen. Ymmärsin että joillekin läheisen kuolema voi olla todella kova paikka.
Kamalaa, että työnantaja joutuu maksamaan työntekijän tunteista.
Vierailija kirjoitti:
Sain viikon kun mies kuoli
Otan osaa. Olisit varmasti saanut pidemmänkin sairasloman jos olisit sen jälkeen mennyt hakemaan lisää mikäli oireita oli ( unettomuutta, itkuisuutta, derealisaatiota, ahdistusta, lähimuistin ongelmia, ruokahaluttomuutta yms. )
En tarkoita että olet tehnyt jotain väärää ja jokainen on yksilö.
Siinä voi vain käydä niin että jos ei hoida itseään kuntoon niin lopulta kehittyy masennus tai saa jonkun infarktin kun ei ole kunnossa ja painaa vain eteenpäin. Siitä sitten tuleekin pitkä sairasloma tai jopa pysyvä työkyvyttömyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tottakai voi
Ei meillä ainakaan palkkaa tule näistä henkisistä hommista. En tiedä sitten saako jostain kelasta tai jostain korvausta?
Kyllä noihin on ihan määritellyt normit ja masennusdiagnoosilla saa sairaslomaa. Ihan samaa palkallista kuin muistakin sairauksista. Se pitää vaan olla lääkärin toteama.
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa. Kuulostaa sairaalta työyhteisöltä. Tuosta voi tulla trauma ja siitä masennus. Toivottavasti sulle ei tullut. Vähintään katkeruutta kuulostais että tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole masennukset vaikuttaneet mitenkään vakuutusten saantiin. Nykyäänhän yhtiöt tyrkyttävät vakuutuksiaan ilman minkäänlaisia terveystodistuksia.
Kokeilepa: otan matkavakuutus, kompastu ulkomailla suojatiellä ja jää auton töytäisemäksi - vakuutusyhtiö ei korvaa, koska sinulla on pohjalla masennusdiagnoosi ja siihen vedoten voidaan jättää korvaamatta. Saat vakuutuksen, mutta luepa pieni fontti, siellä sanotaan selkeästi, että ei korvata ennen vakuutuksenottamista tiedossa olleista sairauksista/vammoista johtuvia kuluja.
Noiden stressireaktio-oireiden vuoksi voi saada. Yksi tuttu oli juuri toista viikkoa sairaslomalla äitinsä kuoleman jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja joku vakuutus ei tulis kyllä pieneen mieleenkään kun läheinen kuolee! Joillain voi tulla jopa itsari mieleen, että ei kannata pelleillä toisten läheisen kuolema asialla. Joku ei ehkä tarvitse sairaslomaa, joku todellakin tarvitsee ja monenlaista tukea.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kannattaa juuri hakea saikkua ihan mistä vaan syystä. Kova mahatauti on hyvä. Juokset vessassa vähän väliä otille mennessäsi ja kesken lekurilla käyntiäkin. Saatat saada jopa muutaman ylimääräisen vapaan.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meillä on TESsillä ketkä on niitä lähiomaisia keiden takia saa palkatonta. On yllättävän laaja käsite.
Avopuolison isoisän hautajaisiin en saanut, mutta jos oltais kumppanini kanssa oltu naimisissa oisin saanut palkatonta (jep jep, hieman vanhakantainen muotoilu edelleen).
Minä ainakin sain.